PDA

View Full Version : solderen potmetertjes



crazycow
29 juni 2011, 19:52
hallo,

het solderen van potmetertjes gaat helaas niet goed. heb constant problemen met het feit dat het soldeer niet op de achterkant wil blijven plakken en heel snel los laat. Geen probleem met de tipjes overigens. Ik heb al geschuurd, ontvet, de tip van de soldeerbout hou ik goed schoon....
Het gaat dus alleen om de achterkant van de potjes. Iemand tegen hetzelfde probleem aangelopen en/of iemand die me hierover tips kan geven?

bvd
pieter bas

bass blom
29 juni 2011, 20:14
het tin als vloeimiddel voor de warmte gebruiken heb ik ooit lang geleden geleerd.
bout op draad en pot zetten, ff wachten, tin erbij en hoppa.

barno
29 juni 2011, 20:28
je kan soldeervet gebruiken, dan hecht je soldeersel garantie.

maar zoals bass zegt: hou de soldeerbout 6 seconden op de achterkant op één plaats, voeg dan soldeersel bij en haal de bout weg in één beweging, dan heb je een mooi soldeereilandje.

crazycow
29 juni 2011, 21:20
ok, bedankt voor de reacties. ga ik morgen proberen!

no 1 hops
29 juni 2011, 21:33
@barno
ik hoop niet dat je zo'n potje bedoelt met een kwastje.
dat is absoluut niet geschikt voor electronica.

als je gewoon soldeertin hebt met harskern geschikt voor electronica houd je gewoon 10 sec de bout tegen de achterkant van de potmeter, daarna houd je het soldertin erbij en het vloeit uit en tel je nog eens een sec of 10 en dan moet het goed zijn.

goedkoop regelbaar soldeerstationtje van een euro of 18 doet dit met gemak.

jan jansen
29 juni 2011, 21:45
@barno
ik hoop niet dat je zo'n potje bedoelt met een kwastje.
dat is absoluut niet geschikt voor electronica.

als je gewoon soldeertin hebt met harskern geschikt voor electronica houd je gewoon 10 sec de bout tegen de achterkant van de potmeter, daarna houd je het soldertin erbij en het vloeit uit en tel je nog eens een sec of 10 en dan moet het goed zijn.

goedkoop regelbaar soldeerstationtje van een euro of 18 doet dit met gemak.

Voordat je dit doet gewoon de achterzijde opschuren zodat de beschermlaag wordt verwijdert.Daarna is solderen appeltje eitje. Gebruik geen andere middelen om tin te laten vloeien..zit idd in het tin. Die andere vloeimiddelen zijn meestal aggresief en niet bevorderlijk.

barno
29 juni 2011, 22:08
ik gebruikte vroeger soms soldeervet, gewoon een soort wax waar je de uiteinden even insteekt. ik hoorde ook dat het not done was maar ik heb er nooit problemen mee gehad.

G.G.
29 juni 2011, 22:13
nooit problemen mee gehad zolang je, net als Jan Jansen zegt, de achterkant even goed opruwd (grof schuurpapier, scherp mes etc) achterkant van de pot goed en lang verwarmen (niet de draadjes van het element goed en lang verwarmen, want die zijn maar zo dun als een haartje op de spoel).

oigun
29 juni 2011, 22:50
Gewoon een wat zwaardere bout gebruiken (40 á 60 watt) en de punt van je soldeerbout af en toe afvegen aan een vochtig sponsje, de zwarte koek geleid de warmte ook slecht. De zware bout liever niet voor de rest van het soldeerwerk gebruiken een cap bv kan dan snel te heet worden.

crazycow
1 juli 2011, 06:15
waarschijnlijk verwarm ik ze net niet lang genoeg omdat ik bang ben om ze te beschadigen. de bout is overigens zwaar genoeg (regelbaar). ik heb nu even niks te solderen, maar dat komt ergens volgende week wel weer. ik laat wel weten of het met alle tips nu beter lukt.

pb

crazycow
9 juli 2011, 12:08
Gaat nu veel beter: ik hield de bout te kort op de potmeters omdat ik bang was ze anders te beschadigen. Als ik 'm er iets langer op hou gaat het perfect (en de potjes werken goed).

Hallie
25 juli 2011, 17:08
Hoi, ik wil niet een nieuw topic openen met 1 vraag, vandaar dat ik even een oud topic gebruik.

Ik heb laatst al potmeters vervangen en daarvoor heb ik dit draad gebruikt:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=815

Mijn gevoel zegt dat dat kwalitatief slecht draad is(dun e.d).

aangezien vaak gitaren uit de fabriek komen met wat dikker draad.

Is dat newtone draad gewoon goed? of klopt mijn gevoel en moet ik dus wat dikker draad kopen omdat anders mijn "modificatie" weinig zin heeft?

alvast bedankt!

HaroldA
25 juli 2011, 18:05
Is dat newtone draad gewoon goed?

Ja .

Hallie
25 juli 2011, 18:32
well, thanks.

HaroldA
25 juli 2011, 18:52
well, thanks.

Kleine nuance: wel shielded draad gebruiken waar nodig! Voor de rest maakt dikte niet uit voor de klank, alleen voor de maximale stroom.

Hallie
26 juli 2011, 10:19
Waar zou ik dan shielded draad moeten gebruiken?

HaroldA
26 juli 2011, 10:21
Waar zou ik dan shielded draad moeten gebruiken?

Overal waar de ruimtes zelf niet rondom geshield zijn. In een metalen doos dus niet-shielded en al het andere: wel.

Ruimtes zelf moeten ook aan GND hangen!

Dirk_Hendrik
26 juli 2011, 10:22
Ja .

Nee.
Veel te dun.

HaroldA
26 juli 2011, 10:24
Nee.
Veel te dun.

Voor buizenversterkers wel maar voor hele kleine stroompjes?

Dirk_Hendrik
26 juli 2011, 11:08
Voor buizenversterkers wel maar voor hele kleine stroompjes?
Nog steeds te dun want te gammel.

Hallie
26 juli 2011, 11:11
welke van deze draden zou dan een prima keuze zijn?
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000006&lang=NL

en de rest kan dus dun draad zijn?

@D_H welk draad raad jij mij aan voor pedaaltjes/gitaren?

HaroldA
26 juli 2011, 11:11
Nog steeds te dun want te gammel.

"Assortiment draad 0.25mm" (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=815&osCsid=4b7d7e59ca1cbac58ea1cc5118653775) te dun? Wat gebruik jij dan???

snaarplukker
26 juli 2011, 11:14
Nog steeds te dun want te gammel.
Mhhh......, jij heb er zeker een oude startkabel in zitten?;)

Hallie
26 juli 2011, 19:52
ik ben ook wel benieuwd welk draad D_H gebruikt :)

Hallie
3 augustus 2011, 16:40
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=738

is dit dan beter?

HaroldA
3 augustus 2011, 17:01
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=738

is dit dan beter?

Voor buizenversterkers wel.

Hallie
3 augustus 2011, 17:36
Maar voor een gitaar dan toch ook wel?

Jullie vonden 0.25 mm dik genoeg voor een gitaar, maar D_H vond het te gammel. maar veel meer keus qua dikte is er dan ook niet meer.

dus je zou denken dat het 't trucje moet doen :)