PDA

View Full Version : Dream Theater



Liquid_Metal
29 juni 2011, 18:03
Er is geen (recent) algemeen topic over deze fenomenale band en nu een van de tracks van het nieuwe album (te verschijnen in september) is vrijgegeven leek me dat een mooi moment.
De track is te beluisteren op youtube (http://www.youtube.com/roadrunnerrecords#p/u/0/oasnbzEMV08) en is uiteraard met de nieuwe drummer Mike Mangini.

Ik moet zeggen dat ik zelf niet erg onder de indruk ben. Ik had een wilde storm van prog verwacht, maar het is allemaal nogal kalm en ik vind zeker de delen met zang nogal simpel klinken. Veel te catchy voor Dream Theater. De muziek is natuurlijk steeds catchier geworden maar ik had een extremere ommezwaai verwacht. Dat doet de titel van het album iig vermoeden ("A Dramatic Turn of Events").

budje
29 juni 2011, 18:23
Nou heeft dream theater in het verleden wel vaker catchy deuntjes op hun cd's gehad, en t zal me niets verbazen als ze de meest toegankelijke als singel uitprikken. De intro doet me trouwens wel heel erg aan queensryche denken of ligt dat aan mij :soinnocent:

pikasso
30 juni 2011, 09:49
Ik ben een behoorlijk DT fan, maar weet nog niet wat ik hiervan vind.
Mijn eerste reactie was: "hmmm dit doen ze al jaren zo, niet echt vernieuwend"

CD maar even afwachten en paar keer luisteren

apekop
30 juni 2011, 10:23
Mijn eerste reactie was: "hmmm dit doen ze al jaren zo, niet echt vernieuwend"


Dat denk ik al bij iedere CD na Awake. Echt progressief kun je DT niet meer noemen.

ShredTallicA
30 juni 2011, 10:26
Die frisse wind is inderdaad behoorlijk aan ze voorbij gegaan..

minoin
30 juni 2011, 11:31
Wooow, dit is maar 1 track en zoals budje al aangeeft kiezen ze waarschijnlijk de meest mainstream track. Verder ben ik blij Rudess weer eens klassiek piano te horen spelen, heerlijk! De mix is ok, maar de kwaliteit is niet echt top. Misschien dat daarom de indruk op mij ook minder is. Verder vind ik het wel vet klinken, ik ben benieuwd naar het album.

Wel moet ik zeggen dat ik de drums wat saai vind, misschien had Mangini toch wat meer input moeten hebben in de drumtracks.

Tankman
30 juni 2011, 11:39
Het is absoluut niet vernieuwend, maar ik vind hem wel erg lekker klinken. Gewoon weer een vet Dream Theater nummer.

pikasso
30 juni 2011, 13:44
Het is absoluut niet vernieuwend, maar ik vind hem wel erg lekker klinken. Gewoon weer een vet Dream Theater nummer.

Precies, das wat ik wou zeggen ;)

Dennis1988
13 juli 2011, 11:12
On The Backs Of Angels is ook in mijn oren een wat minder nummer, ze hebben veel betere nummers gemaakt.
Ik ben echter wel van mening dat elke cd die ze vanaf het begin gemaakt hebben wel een aantal (bijzondere) hoogstandjes hebben en daar zal deze cd er ook wel een aantal van hebben, dus daar is het wachten op!

Op YouTube zijn verder wel een hoop fake nummers te vinden die van het nieuwe album zouden moeten zijn, maar ik had er laatst een gevonden die me niet nep leek en wel vrij bijzonder was om van hun kant te horen.

Na een paar minuten gezocht te hebben kan ik die dus niet meer vinden...er zat een hele gave solo in met een apart, bijna catchy geluid.

Achja, dan maar een gouwe ouwe:
http://www.youtube.com/watch?v=hNKjuC2kSPs

Liquid_Metal
9 september 2011, 15:26
Uit sinds vandaag maar de fanboys hebben natuurlijk al een aantal snippets geluisterd.
Het eerste nummer, On the Backs of Angels, was al vrij gegeven en vond ik niet zo bijzonder (wel erg goed!). Maar het tweede nummer, Build Me Up, Break Me Down, begint heel cool/stoer en toch niet zo Dream Theaterig (meer zoals Petrucci's eigen CD). De chorus vind ik wat te sappy maar het belooft wat voor de rest van het album.
Ik laat jullie weten wat ik van de rest vind als ik er doorheen ben :).

TimoSomers
9 september 2011, 16:11
Lekkere CD! (DIE RIFF VAN BREAK ME DOWN & Solo van illusions zijn erg mooi).

Een andere vibe dan de laatste paar CDs, vind het meer Awakerig.
Vind petrucci wel iets minder boeiend solo-wise, hij vernieuwt weinig en het zijn veel voorspelbare en qua timing weinig boeiende solo's.
De solo op dat illusions nummer is dan wel weer heeeeeeeeel vet en bevestigd zijn plaats tussen de groten.
Qua Nummers zit de plaat wel erg erg erg goed in elkaar!!

Aikara
9 september 2011, 16:17
Uit sinds vandaag maar de fanboys hebben natuurlijk al een aantal snippets geluisterd.


Ben ik niet helemaal met je eens. Ik noem mezelf toch wel DT fan (sinds Awake) en heb ze sindsdien tientallen keren live gezien en hun cd's steeds op de release dag gekocht. Maar ik heb nog nooit iets van een nieuwe CD gehoord voordat deze bij me thuis in de CD-speler zat. Er gaat niets boven de eerste luisterbeurt van een nieuwe DT CD. Vooral Awake en SFAM kan ik me nog herinneren als de dag van gisteren.

Maar ik ben benieuwd. Heb de CD bij CDwow besteld (ivm prijsvoordeel) en ik heb hem nog niet binnen. Ik ben bang dat dit ook nog wel een dag of 10 zal duren. Ik hoop op een album dat wederom fris klinkt. Ik vind het na SFAM allemaal wat veel van hetzelfde en erg voorspelbaar. Hopelijk zorgt de komst van een nieuwe drummer en een aangepaste taakverdeling binnen de band voor wat nieuwe inspiratie.

TimoSomers
9 september 2011, 17:53
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik noem mezelf toch wel DT fan (sinds Awake) en heb ze sindsdien tientallen keren live gezien en hun cd's steeds op de release dag gekocht. Maar ik heb nog nooit iets van een nieuwe CD gehoord voordat deze bij me thuis in de CD-speler zat. Er gaat niets boven de eerste luisterbeurt van een nieuwe DT CD. Vooral Awake en SFAM kan ik me nog herinneren als de dag van gisteren.

Maar ik ben benieuwd. Heb de CD bij CDwow besteld (ivm prijsvoordeel) en ik heb hem nog niet binnen. Ik ben bang dat dit ook nog wel een dag of 10 zal duren. Ik hoop op een album dat wederom fris klinkt. Ik vind het na SFAM allemaal wat veel van hetzelfde en erg voorspelbaar. Hopelijk zorgt de komst van een nieuwe drummer en een aangepaste taakverdeling binnen de band voor wat nieuwe inspiratie.

Het is zeker heel verfrissend.
De 'vibe' is heel anders, tof hoor!!

Liquid_Metal
9 september 2011, 19:50
Lekkere CD! (DIE RIFF VAN BREAK ME DOWN & Solo van illusions zijn erg mooi).

Een andere vibe dan de laatste paar CDs, vind het meer Awakerig.
Vind petrucci wel iets minder boeiend solo-wise, hij vernieuwt weinig en het zijn veel voorspelbare en qua timing weinig boeiende solo's.
De solo op dat illusions nummer is dan wel weer heeeeeeeeel vet en bevestigd zijn plaats tussen de groten.
Qua Nummers zit de plaat wel erg erg erg goed in elkaar!!

Ik ben het met je eens. Het is een fijne CD maar ik had wat meer instrumentaal spectakel verwacht. De Illusions is inderdaad super.


Ben ik niet helemaal met je eens. Ik noem mezelf toch wel DT fan (sinds Awake) en heb ze sindsdien tientallen keren live gezien en hun cd's steeds op de release dag gekocht. Maar ik heb nog nooit iets van een nieuwe CD gehoord voordat deze bij me thuis in de CD-speler zat. Er gaat niets boven de eerste luisterbeurt van een nieuwe DT CD. Vooral Awake en SFAM kan ik me nog herinneren als de dag van gisteren.

Maar dat is bij jou een bewuste keuze. Daar kan ik zeker inkomen. Je was op de hoogte van de snippets dus dat is fanboyisme genoeg :).

ShredTallicA
9 september 2011, 21:10
Ik vond er zelf geen ene bal aan, heb hem halverwege weer uitgezet.. Misschien over een tijd nog een keertje luisteren.
Desondanks ga ik er aankomend jaar wel bijzijn in de Ijsselhallen :rockon:

allochthomas
9 september 2011, 21:32
Ik weet het nog niet zo zeer, het nieuwere werk heeft mij nooit echt lang kunnen boeien. Heb maar weer falling into infinity op gezet.

Michael AE
9 september 2011, 22:44
Ik ben het met je eens. Het is een fijne CD maar ik had wat meer instrumentaal spectakel verwacht. De Illusions is inderdaad super.

Are you f'ing kiddin' me? :dontgeti:

TimoSomers
9 september 2011, 23:20
Ik snap wel wattie bedoelt hoor. Ik vind dat vooral (alleen?) Petrucci wel wat meer gas mag geven soms (zoals op vorige albums)

Liquid_Metal
9 september 2011, 23:26
Are you f'ing kiddin' me? :dontgeti:

Ik heb het een en ander al mee proberen te spelen maar het gaat me tamelijk goed af. Geen Dance of Eternity taferelen.

The Unforgiven
10 september 2011, 20:16
Ik vind het echt helemaal niets... Een dikke zeikerige laag over het hele album uitgespreid, weinig boeiende stukken. De drummer durft geen risico te nemen, teksten zijn ondermaats.

Nee, dit is niets voor mij, WDADU maar weer even opzetten.

Liquid_Metal
11 september 2011, 09:11
Ik heb het album inmiddels wat meer geluisterd maar, hoewel ik andere termen wil gebruiken, ben ik het grotendeels eens met The Unforgiven. Eigenlijk leunen alle songs enorm op de chorussen; iets dat ik van Dream Theater niet gewend ben. Het heeft allemaal zo'n melancholische/zware/bedompte sfeer. Logisch dat dat de boventoon voert met zo'n titel en ik vind het ook gaaf, maar ik had wat meer diversiteit verwacht.

Volgens mij wilde de band dat Mangini zich nog wat inhield, zodat ze niet te extreem zouden veranderen. Ik denk dat het inderdaad niet helemaal goed heeft uitgepakt, hoewel z'n drums retestrak zijn.

The Unforgiven
14 september 2011, 20:19
Toch maar kaartjes besteld voor het concert aanstaande februari, ik heb er zin in!

Aikara
15 september 2011, 12:04
Ben zonet begonnen aan de tweede luisterbeurt van de nieuwe plaat.

Eerste indrukken (for what they're worth bij een DT album):
- Gelukkig iets minder metal. De laatste paar cd's waren veel van hetzelfde. Deze nieuwe plaat is weer wat frisser.
- Breaking all illusions is waanzin!
- Gitaarwerk van JP is smaakvoller dan op de laatste albums. De laatste 15 jaar is JP als gitarist pakken beter geworden. Helaas ging dat IMO ten koste van interessante solo's. Het werd regelmatig wel heel veel gepiel. Op ADTOE is het dus allemaal weer wat boeiender.
- Zoals ik er nu tegenaan kijk komt deze CD op een 4e plaats van DT albums (achter Awake, I&W en SFAM).

We luisteren lekker verder....

FNaRK
15 september 2011, 19:21
en ik kan er maar niet warm voor lopen :stop:
Blijf het tot nu toe amusant achtergrond-geruis vinden ... blijft niet hangen en ik vind het niet zo spannend.

Jammer !

Aikara
15 september 2011, 21:43
en ik kan er maar niet warm voor lopen :stop:


Ook niet voor breaking all illusions? IMO één van de beste nummers die ze gemaakt hebben.

Basileia
19 september 2011, 09:41
De eerste paar keer kon het me niet zo bekoren, maar na hem op m'n werk een aantal keer achter elkaar beluisterd te hebben vind ik het toch wel een vette plaat. Vooral Outcry, Bridges in the sky, en natuurlijk breaking all illusions. De rest doet me nog steeds niet echt wat, en this is the life en beneath the surface vind ik ronduit vervelend.

Wat vinden jullie trouwens van het nummer "A Change of Seasons"? Daar hoor ik nooit iemand over, maar ik vind het toch ook een van de betere nummers.

Aikara
19 september 2011, 12:34
Wat vinden jullie trouwens van het nummer "A Change of Seasons"? Daar hoor ik nooit iemand over, maar ik vind het toch ook een van de betere nummers.

Mijn favoriete muziekstuk aller tijden! Voor mij zit echt alles in dat nummer: rustige stukken afgewisseld met heavy stukken, fantastische muzikanten, emotie, gave riffs, toffe solo's...
Ik denk niet dat er ooit nog een nummer gaat komen dat (IMO) beter is dan ACOS.

edje kadetje
19 september 2011, 20:02
... De laatste 15 jaar is JP als gitarist pakken beter geworden. Helaas ging dat IMO ten koste van interessante solo's. Het werd regelmatig wel heel veel gepiel.

huh?

Hij werd beter en daardor klonk het minder interessant. Zou niet mijn definitie zijn van 'pakken beter'.

edje kadetje
19 september 2011, 20:04
..."A Change of Seasons"? ...

brrrrr

voor mij categorie 'tales from topographic oceans'.

Een hoop zinloos en richtingloos gepiel.

allochthomas
19 september 2011, 20:45
huh?

Hij werd beter en daardor klonk het minder interessant. Zou niet mijn definitie zijn van 'pakken beter'.
Hoop technisch gepiel is wat hij bedoelt. Ik vond jp op de oude albums altijd iets funky's hebben kwa stijl maar nu is het bijna alleen maar bliksemsnelle solo's.

En a change of seasons blijft blijft 1 van mijn favo nummers.

Aikara
19 september 2011, 22:51
Hoop technisch gepiel is wat hij bedoelt. Ik vond jp op de oude albums altijd iets funky's hebben kwa stijl maar nu is het bijna alleen maar bliksemsnelle solo's.


Inderdaad. De laatste paar albums werd kwam het op mij vaak over als 'shredden' om het 'shredden'. En dat vond ik op een gegeven moment niet echt boeiend meer. De solo van bijvoorbeeld Breaking all illusions op de nieuwe plaat vind ik dan weer helemaal geweldig.

Liquid_Metal
13 februari 2013, 13:09
Even dit topic oprakelen want ze zijn bezig met het volgende album. Waarschijnlijk krijgt Mangini nu meer vrijheid en ik ben erg benieuwd waar daaruit gaat komen.

Rizz
13 februari 2013, 14:27
Nou, ben benieuwd.. Na Train of Thought vind ik het allemaal niet zo meer, tis allemaal zo.... hetzelfde. Maar ws. koop ik 'm toch om de verzameling compleet te houden..

Deadspirrit
4 maart 2013, 17:10
Nog een Dream Theater gek hier. Ik ben nog niet al te lang bekend met de band (Misschien net 4 maanden) en vind eerlijk gezegd stuk voor stuk alle albums goed. Het klopt dat het nieuwste album een beetje anders is dan de andere. Maar slecht vind ik het zeker niet. Vooral Breaking All Illusions vond ik een top nummer!

minoin
4 maart 2013, 17:55
Even dit topic oprakelen want ze zijn bezig met het volgende album. Waarschijnlijk krijgt Mangini nu meer vrijheid en ik ben erg benieuwd waar daaruit gaat komen.

Ik ben zeer benieuwd naar de muzikaliteit van Mangini. Ik ben echt geen fan die alleen maar Portnoy wil, maar Portnoy is wel een muzikale drummer waar Mangini wellicht iets meer berekend/klinisch is. Maar speculeren heeft weinig zin, ik hoop op een nieuwe dikke plaat vol melodie en virtuositeit. Wellicht luisteren ze eens naar Haken en vinden wat oude speelse glorie terug. Misschien wordt het weer een keiharde lekkere plaat zoals Train of Thought. Ik vind het allemaal wel mooi :)

apekop
6 maart 2013, 00:37
Nou, ben benieuwd.. Na Train of Thought vind ik het allemaal niet zo meer, tis allemaal zo.... hetzelfde.

Dat had ik eerlijk gezegd al na Awake. Destijds vond ik het helemaal te gek. Nu kan ik er niet meer naar luisteren. Progressief is het al helemaal niet meer te noemen.

Aikara
6 maart 2013, 10:57
Tja, bij progressieve metal gaat het er al lang niet meer om, om daadwerkelijk progressief te zijn. Het is meer een beschrijving van een sound. Bands die wel progressief zijn in de werkelijke betekenis van het woord zijn volgens mij niet in 1 muziekstroming te vatten.

Terug on topic: Dream Theater is nog steeds m'n favoriete band. Ook al vind ik de laatste paar albums weinig verrassend, en tijdens de eerste luisterbeurt nadat die platen zijn uitgekomen had ik al het idee dat ik het allemaal wel eerder heb gehoord. Hoewel er ook positieve uitschieters zijn: o.a. Breaking all illusions, The count of tuscany. Met het vertrek van MP heb ik het idee dat DT geen smoel of identiteit meer heeft. MP was voor mij toch een beetje de ziel van DT kom ik nu achter. Ik denk dat het goed zou zijn als ze op het komende album en de komende tijd weer op zoek gaan naar een onderscheidende identiteit.

apekop
6 maart 2013, 11:04
Tja, bij progressieve metal gaat het er al lang niet meer om, om daadwerkelijk progressief te zijn. Het is meer een beschrijving van een sound. Bands die wel progressief zijn in de werkelijke betekenis van het woord zijn volgens mij niet in 1 muziekstroming te vatten.

Daarom vind ik die stijl ook al lang meer interessant, ook die andere zogenaamde progressieve metal bands niet.
Bands als King Crimson, Rush (begin en middenperiode) oude Genesis en oude Yes bleven zichzelf steeds vernieuwen. Deze bands vind ik daarom de enige symfo/progressieve bands die de tijd overleven. Dream Theater en veel andere bands in hetzelfde genre borduren op hetzelfde voort. Ook qua composities vind ik ze niet in buurt komen van de oude meesters. Maar goed, waarschijnlijk vind ik geen vrienden in dit topic met deze uitspraken :)

Aikara
6 maart 2013, 12:02
O van mij mag je dat best zeggen. Snap zelfs goed wat je bedoelt, en kan je daar alleen maar gelijk in geven. Maar los van het feit dat ik ze ook al lang niet meer vernieuwend vind, vind ik het nog wel gave muziek. Maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen maar naar Awake, Images and words, Scenes from a memory en A change of seasons luister. De overige albums luister ik bij hoge uitzondering nog een keer.

minoin
6 maart 2013, 17:48
Daarom vind ik die stijl ook al lang meer interessant, ook die andere zogenaamde progressieve metal bands niet.
Bands als King Crimson, Rush (begin en middenperiode) oude Genesis en oude Yes bleven zichzelf steeds vernieuwen. Deze bands vind ik daarom de enige symfo/progressieve bands die de tijd overleven. Dream Theater en veel andere bands in hetzelfde genre borduren op hetzelfde voort. Ook qua composities vind ik ze niet in buurt komen van de oude meesters. Maar goed, waarschijnlijk vind ik geen vrienden in dit topic met deze uitspraken :)

Ik snap het wel, maar je geeft zelf aan dat de "oude Genesis", "vroegere Rush" en de "oude Yes" zichzelf bleven vernieuwen. Hetzelfde is een beetje gebeurd bij Dream Theater; de vroegere albums en zelfs Train of Thought zijn speelser dan de nieuwere platen. Waar je dat enorm aan merkt zijn de gitaarpartijen. Ik speel zelf nu zo'n drie uur aan DT nummers en dan merk je een enorm verschil tussen de vroegere albums en de nieuwe. De nieuwe albums zijn vooral snel en gearticuleerd (op enkele uitzonderingen na), terwijl de oudere nummers het worstelen is met de vingerzettingen. Minder "logisch", meer "vernieuwend".
Van mij mag het meer in de richting van Liquid Tension Experiment!

Dream Theater blijft mijn favoriete nummer 1, maar mijn iPod staat vol met andere prog metal/rock: Haken, Katatonia, Mind's Eye, Queen, Redemption, RPWL, Sieges Even, Subsignal, Tomorrow's Eve, Voyager etc. etc.