PDA

View Full Version : Welke wester-gitaar?



gertjetop
29 juni 2011, 17:12
Ik ben op zoek naar een (acoustische) western-gitaar met stalen snaren. Ik speel nou ongeveer een jaartje op een klassieke (starters) gitaar en zou nou graag overstappen naar een wat betere gitaar :) Heb alleen geen idee welke ik het beste kan kopen. Heeft iemand tips? Ik wil het liefst een gitaar voor max. 200 euro. Ik heb nog niet echt een bepaalde muziek soort die ik altijd speel, al neig ik wel vaak naar acoustische muziek....

Petur
29 juni 2011, 18:42
Voor dat budget is een goede gitaar altijd lastig te vinden. Denk dat je in ieder geval goed moet bedenken wat je wil, wil je nu een goedkopere gitaar, of ben je bereid rond de 3/400 te gaan zitten zoals je er langer meer plezier van hebt. Wil je je akoestische gitaar kunnen versterken? En wil je er een cutaway in ja of nee? Een hele mooie gitaar is bijvoorbeeld de Eastman AC-120, klinkt echt super, zeker voor het geld! Deze kost 389 euro, zit je boven je budget, maar wellicht is het dat voor jou wel gewoon waard!

Koeloe
29 juni 2011, 19:02
Anders voor dat geld op de 2e hands markt kijken, daar vind je al snel wat leuks voor 200 euro.

gertjetop
29 juni 2011, 20:50
Ik ben wel bereid om iets boven mijn budget te zitten ;) Ik wil wel graag een cutaway erin. Ik zou de gitaar wel graag willen versterken. Vroeg me vooral af welke merken ik het beste kan nemen? Of is dat per gitaar verschillend?

Wil best een 2e hands kopen, mocht dat 100 a 200 euro besparen.

-Martijn-
29 juni 2011, 22:03
Een nieuwe gitaar met element voor 200 euro moet je in ieder geval niet doen; dan heb je het goedkoopste wat er is en zo klinkt het ook. Zeker omdat je al een gitaar hebt en juist iets beters wil zou ik nog even doorsparen.
Ik zou op zoek gaan naar een leuke tweedehands gitaar van rond de 300 euro, dat is echt een wereld van verschil.

gertjetop
29 juni 2011, 22:10
Het is niet zo dat ik het geld er niet voor heb :p maar ik dacht dat ik rond de 200 euro wel een leuke gitaar had, maar dat is dus niet zo.

Ik zag deze gitaar op marktplaats :
http://link.marktplaats.nl/460640570
Is dat wat?

Welke modellen/merken kan ik het beste naar kijken op marktplaats?

--=HANS=--
29 juni 2011, 22:20
Die Washburn van marktplaats is erg dun en onversterkt klinkt dat nergens naar, dit soort instrumenten is bedoeld om met name versterkt te spelen.
Wat die cutaway en versterking betreft, je moet je denk ik goed afvragen of je zo hoog op de hals gaat spelen dat je niet zonder kan of dat je het wil vanwege het visuele aspect en versterking kun je altijd later nog in laten bouwen. Ergo, je kan met een klein budget beter een eenvoudig instrument kopen dat in de basis goed is dan voor het zelfde geld allerlei toeters en bellen er bij willen, het moet uit lengte of de breedte!

gertjetop
29 juni 2011, 22:29
Maar naar welke modellen/merken zou ik dan moeten kijken dan?

vederlicht
29 juni 2011, 22:31
Washburn gitaren staan zeker niet slecht bekend, volgens mij worden of werden ze in Korea gemaakt.
De EA 20S heeft , zoals Hans al opmerkte een ondiepe klankkast en zal onversterkt een stuk minder klinken. Als ik hoor wat jij wilt zou ik deze dus niet nemen.
Vederlicht♫

gertjetop
29 juni 2011, 22:36
Dat wordt 'em dus sowiezo niet dan. Thanks for the advice! Nog tips welke ik wel zou kunnen nemen?

jannest
30 juni 2011, 03:13
ff een vraagje
waarom wil je de gitaar kunnen versterken ??

--=HANS=--
30 juni 2011, 09:07
Dat wordt 'em dus sowiezo niet dan. Thanks for the advice! Nog tips welke ik wel zou kunnen nemen?

Er is wat mij betreft echt maar 1 advies: ga naar een goede speciaalzaak (Kees Dee, Luthiers, Benelly etc.) en ga gewoon het een en ander proberen en praten met de mensen daar. Probeer ook eens iets dat boven en heel ver boven je budget ligt, dan kun je de verschillen zien.

Harald
30 juni 2011, 10:47
Cutaway kan voordelen hebben als je ook wilt soleren op de gitaar bij rocknummers of jazznummers in unplugged setting, of bv. Al diMeola achtige dingen. Qua fingerstyle zul je het niet snel nodig hebben, maar ik heb zelf twee stukken die ik wel eens speel waar een cutaway haast een must is. Zonder kan het 'net an', maar dat is erg onhandig. Dan moet je zo'n beetje op cello achtige manier spelen met de duim voor de hals, ipv achter de hals. Van die twee stukken is één een eigen compositie, en het andere stuk is Flashes (een arrangement van Ry Cooder dat ik ooit geleerd heb van een transcriptie in Music Maker. Blijkt trouwens dat Ry dat nummer helemaal niet in de aangepaste open D stemming speelt zoals in de transcriptie, maar in standaard stemming :seriousf: Maar ik ga het nou niet ook nog eens in standaard stemming leren:makeup: )

Als je ook een element wil, is het trouwens vrij academisch om te twisten over wel of geen cutaway. Verreweg de meeste gitaren met pickup hebben nl. ook een cutaway.

Wil je het element voor daadwerkelijk podium gebruik dan is het zondermeer handig. Bedenk wel dat de meeste cheapo pickups nu ook weer niet heel tof klinken. Om die reden is als je het element alleen voor opnames wilt gebruiken, het de moeite waard te overwegen om gewoon een gitaar zonder element te kopen. Snelle oefenopnames om terug te luisteren kunnen tenslotte ook met een webcam, fototoestel, of telefoon. Voor een echt goede opname van akoestische gitaar moet je eigenlijk gewoon een fatsoenlijke condensator mic. kopen. (al heb ik pas bij een repetitie multitrack opname een resonator met een Shure SM57 opgenomen, waarbij het resultaat me uiteindelijk aangenaam meeviel. Maar voor het geld van die sm57 heb je ook al een aardige condensator mic. tegenwoordig)

Voor jezelf belangrijk om te weten wat je primair belangrijk vindt. Goede versterkbaarheid, of een geweldig akoestisch geluid (nou ja, geweldig tussen aanhalingstekens, gezien budget) Voor een echte podiumgitaar, zeker als het wat harder moet, is een andere bouw nodig dan voor een heel responsieve akoestische gitaar.

Harald
30 juni 2011, 10:47
Er is wat mij betreft echt maar 1 advies: ga naar een goede speciaalzaak (Kees Dee, Luthiers, Benelly etc.) en ga gewoon het een en ander proberen en praten met de mensen daar. Probeer ook eens iets dat boven en heel ver boven je budget ligt, dan kun je de verschillen zien.


Enne, 'what he said!'

rijsberman
30 juni 2011, 13:41
Probeer ook eens iets dat boven en heel ver boven je budget ligt, dan kun je de verschillen zien.

Dat is me bij Nederland Muziek juist afgeraden, onder het motto, als je er één van 1500,= probeert, wordt je niet meer tevreden met die gitaar van 400 euri. En da's ook weer waar.

Muzieknono
30 juni 2011, 16:56
Ik heb er laatst eentje van 1300 en centen geprobeerd en was blij dat ik mijn eigen gitaartje van 400 en centen weer vasthad.
Mvgr. Dirk Jan :B

muziekschuur
30 juni 2011, 17:59
Ovation heeft een aantal modelletjes die je kan proberen.

http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/ovation-celebrity-cc-24-s-hb/100005499/103547
http://www.feedback.nl/shop/SupplyImages/Normal/103547_ovation-celebrity_cc24.jpg

Nog geen 400 euro.

gertjetop
1 juli 2011, 00:37
Vind het trouwens niet persé belangrijk dat de gitaar supergoed klinkt met versterker, maar vind het vooral belangrijk dat die zonder versterker een mooi geluid heeft. Die Ovation ziet er wel vet uit! En niet te duur!

Muzieknono
1 juli 2011, 07:29
En juist de Ovation klinkt voornamelijk versterkt beter als onversterkt.
Mvgr. Dirk Jan :B

Harald
1 juli 2011, 09:33
Hangt van de Ovation af. Heb genoeg deep bowls in mijn handen gehad die uitstekend klonken. Een tijd geleden een Adamas met kunststof bovenblad alleen onversterkt bespeeld. Baalde behoorlijk dat ik toen niet één van de twee zelfde modellen die kort daarvoor op marktplaats stonden gekocht heb. Die blauwe top is niet echt mijn ding, maar die gitaar speelde en klonk geweldig. Zo'n instrument waar je je gelijk helemaal op thuis voelt.

Ovations met ondiepe bowl zou ik voor onversterkt geluid niet kopen, maar de deep bowl is hooguit te evenwichtig, te perfect. Ik weet van Eltjo Haselhoff dat hij bij die gitaren nu juist de kleine onvolkomenheden mist.

En het leuke is dat ze hun sexappeal kwijt zijn in gitaarland. Op marktplaats komen ze dus regelmatig voorbij met prijzen die in geen enkele relatie met de nieuwprijs van zo'n gitaar staan.

Moet er wel bij zeggen dat ik dan aan de Amerikaanse Ovations denk. Van de goedkopere lijnen zoals Celebrity heb ik er nog geen in mijn handen gehad die ik zou willen hebben.

--=HANS=--
1 juli 2011, 10:03
Vind het trouwens niet persé belangrijk dat de gitaar supergoed klinkt met versterker, maar vind het vooral belangrijk dat die zonder versterker een mooi geluid heeft. Die Ovation ziet er wel vet uit! En niet te duur!

Zoals Harald al schrijft is die Ovation een deep bowl, dat wil zeggen dat de zij en achterkant van de gitaar niet traditioneel gemaakt is van hout maar dat het 1 grote kunststof schaal is. Daar is op zich niets mis mee maar het is wel anders dan een "gewone" gitaar.
Heb er zelf nog nooit een gehad en heb al een paar keer op het punt gestaan om op zo`n apparaat te bieden, komen zo nu en dan idd voor betrekkelijk lage prijzen voorbij.

smullie
1 juli 2011, 10:29
Ik heb een Yamaha APX-5 en die heeft ook een kunststof achterkant en is minder diep en dat merk je. Ik zal die gitaar nooit wegdoen, want ze speelt heel fijn en uitversterkt klinkt ze geweldig, maar akoestisch vind ik ze niet vol genoeg klinken...

Vandaar dat ik dus ook eens naar een gitaarwinkel in Mechelen gestapt ben om wat gitaren te testen. Ik had me voorgenomen rond te kijken voor een gitaar met een budget van max 500 € en ik wou een cutaway hebben. Alles bijeen heb ik een 10 tal gitaren vastgehad tussen de 350 en 950 (duurste), van Richwood tot (Mexican) Martin en de gitaar waar ik verliefd op geworden ben was de Lag Tramontane T333DCE-G.
http://www.laboitenoire.net/images/produits/LAG/GLA-T333DCE-G-B.jpg
Voor mij speelde en klonk die beter dan alle andere gitaren die ik daar bespeeld heb. Ze ging wel een beetje boven budget (580€) en daarom heb ik ze toen niet gekocht. Maar zeker ook een merk om eens uit te proberen!!!
Nu durf ik trouwens amper die winkel nog binnengaan omdat de kans dan groot is dat ik die gitaar dan niet meer ga kunnen laten hangen en ik denk dat dat niet in goede aarde zal vallen bij mijn vrouwtje... :hide:

mastermind
1 juli 2011, 11:21
Laatst Tanglewood TRD VS E in handen gehad, scheen een nieuwe serie te zijn. Maar die was echt prachtig! Zelf het B-Band element had zeg maar hout kleuren (en niet zwart, wel van plastic) zodat het niet teveel opvalt. Speelde super en klonk echt goed! Verder mooie binding e.d. Heel goed afgewerkt!

http://www.theguitarstoreonline.co.uk/Acoustic/Tanglewood/Tanglewood-TRD-VS-E-Electro-Acoustic-Guitar/p-72-107-760/

Merelvh
1 juli 2011, 12:03
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=semigit&md=details&id=144334

is dit niet wat voor je? Die Cort Earth's zijn volgens mij prima gitaren voor het geld en het pickupsysteem wat er in zit is velen malen beter wat je nieuw ingebouwd voor jou budget koopt..

Harald
1 juli 2011, 12:05
Yamaha APX zijn echt podiumgitaren. Onversterkt waren de gitaren die ik geprobeerd heb niet zo goed. Maar dat ligt aan de totale konstruktie, niet alleen aan de kunststof achterkant. Sterker nog, die Adamas die ik zo geweldig vind, heeft zelfs een kunsstof bovenblad! Voor een podiumgitaar is het fijn als hij wat stijver is, minder responsief. Dat beperkt de kans op feedback via het bovenblad nl. enorm. Voor een goed klinkende responsieve akoestische gitaar wil je juist dat het bovenblad heel dun is. Dunner dan bij die Adamas heb ik het trouwens nog niet gezien.

gertjetop
6 juli 2011, 01:52
Het is niet zo heel belangrijk dat de gitaar versterkt fantastisch klinkt, zo lang die onversterkt maar goed klinkt.

Heb een aantal modellen gevonden die me wel leuk lijken vroeg me alleen af welke ik het beste kon doen en of iemand er ervaring mee heeft?

Lag T-66 DCE
CORT AD880CE
Cort MR 710 F/NS
yamaha FG700s
recording king rd-06-ce
IBANEZ V72ECE-NT
FENDER CD-60 CE

Iemand ervaring(en) met een van deze gitaren? Of heeft iemand nog andere tips welke gitaar ik zou kunnen kopen?

jahallozeg
7 juli 2011, 06:54
Een tip: ga alle winkels af in de buurt en kies degene uit waar je het lekkerst op speelt. Alle adviezen ten spijt jij moet ermee overweg kunnen.

jannest
7 juli 2011, 12:34
en klinkt ....