PDA

View Full Version : Hoera, mijn Reussenzehn Guitar Slave 100 heeft een broertje....Reussenzehn Mk2 Preamp



lefthandstrat
29 juni 2011, 16:09
Mjn 22 jaar oude Reussenzehn Guitar Slave 100 (poweramp/eindversterker) heeft er een iets jonger broertje bij: De Reussenzehn Tube Guitar Preamp Mk 2 Stereo Model. Vandaag binnengekregen en gekocht via MP van een uiterst aardige gitarist die door persoonlijke omstandigheden zijn gear verkoopt. Voor wie interesse heeft, nog even de link naar het topic over de Guitar Slave 100 onder de foto's van mijn nieuwe oude Reussenzehn Mk 2. Rechts is er wat contactspray tussen gelopen, maar dat doet aan het geluid geen afbreuk. Mijn Guitar Slave ziet er ook niet uit, maar op het geluid ben ik helemaal verliefd. Nu nog even een stereo cabinet erbij of nog een extra 1x12" cabinet (ik heb er daar 1 van) en dan "geht's los" :seriousf:

Bij deze de oorspronkelijke advertentietekst plus specificaties:


Reuβenzehn Tube Guitar Preamp Mk 2 Stereo Model

In de eerste helft van de jaren '80 werd de Duitse Ingenieur en
buizengoeroe Thomas Reußenzehn benaderd door niemand
minder dan Billy Gibbons van ZZ Top. Reverend Willy G. was op
zoek naar iets wat er destijds nog niet bestond en dat heeft
geleid tot de ontwikkeling van de eerste 19" buizenvoorversterker
voor de elektrische gitaar.
Deze latere uitvoering is een directe afstammeling van de units
van Billy en dan nog wel het zeldzame stereo model.

Handgebouwd, deels point-to-point en zoals alles wat Thomas
toen en nu maakte, een schoolvoorbeeld van "Deutsche
Gründlichkeit."

Ch.Califirnia - Geïnspireerd op een Fender: Volume, Treble, Mid,
Bass
Ch. British - Duidelijk een getunede Marshall: Volume, Treble, Mid,
Bass, Precence, Master

Hum Balance - Als op de latere Silver Face Fenders zodat je zelf
de sweet spot kunt bepalen waarop je zo min mogelijk brom op
de lijn hebt.

Stereo effectlus - L & R Send + L & R Return
Stereo Line out - L & R ¼" jack + XLR

Voorzien van 4 nieuwe 12AX7 buizen.



http://i75.photobucket.com/albums/i296/Frits59/DSC00189_GN.jpg
http://i75.photobucket.com/albums/i296/Frits59/DSC00190_GN.jpg

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146707-Reussenzehn-Guitar-Slave-100

peter_heijnen
29 juni 2011, 16:51
Hey wat leuk familie hereniging, omdat het kan! :) Ben wel benieuwd hoe dat klinkt, ga je nog samples voor ons opnemen?

Ben je trouwens van plan beide in hetzelfde rack in te bouwen? Reussenzehn bezweert dat te doen met deze versie slave100. Als je boven alles dicht maakt kan de ventilator minder goed zijn werk doen. Daarbij, uit ervaring kan ik melden dat de slave apart in zijn eigen rack al zwaar genoeg is. ;)

Enne, had je hier ook mazzel mee mbt de prijs.... ?

groovieguitarguus
30 juni 2011, 00:48
Ha.... die eindtrap had ik al een paar keer zien staan.... wat jammer van de oude stickers o.i.d. Verder volgens mij een super goeie aanschaf!!!

Succes met de mooie set!

muziekschuur
30 juni 2011, 01:06
Beetje terpetine op een doekje en die stickerstuff is er ook zo af. Wil je het voorzichtiger..... Sponsje, water en zeep, versterker uitzetten, uit het stroom trekken en even laten staan. Dan, sponsje, water, even wekend op de stickerresten en daarna met een doekje eraf wrijven. Dat pas doen als de papierresten echt week zijn. Dan krijg je kleine rolletjes die je er zo af rolt... Daarna ziet het er waarschijnlijk weer een stuk beter uit.

Mooie en zeldzame combi..... Ik ben jaloers....

Ik zat laatst nog naar een vergelijking te luisteren tussen een Thiele cab en een 4x12. En dan zeg ik.... Gewoon een 1960 halen ergens en daarmee gaan spelen...

Ziehier;
http://www.youtube.com/watch?v=Dpp9ZUFfMKs&feature=related

lefthandstrat
30 juni 2011, 01:28
Hey wat leuk familie hereniging, omdat het kan! :) Ben wel benieuwd hoe dat klinkt, ga je nog samples voor ons opnemen?

Ben je trouwens van plan beide in hetzelfde rack in te bouwen? Reussenzehn bezweert dat te doen met deze versie slave100. Als je boven alles dicht maakt kan de ventilator minder goed zijn werk doen. Daarbij, uit ervaring kan ik melden dat de slave apart in zijn eigen rack al zwaar genoeg is. ;)

Enne, had je hier ook mazzel mee mbt de prijs.... ?

Hallo Peter, hij is inderdaad al zwaar genoeg in zijn eigen rack! Ik wacht nog even met inbouwen van de preamp in een ander rack tot ik een racktuner heb.
Ik wilde eigenlijk nog eens kijken naar een rackreverb maar ik zag op de site van Reussenzehn dat pedaal, de Tube Reverb, en dat is me ook wat hoor. Wat een geluid! (zie het filmpje op het topic "van welk geluid ga je kwijlen")
De vorige eigenaar wees mij erop dat het een goed idee zou zijn als ik mij zou verdiepen in midi en dan alles via midi aan zou sturen (of zoiets). Tot ik alles uitgevogeld heb laat ik het maar even zo staan.

Qua prijs ben ik tevreden, ik heb er 175 euro voor betaald. De vorige eigenaar had ook wel door dat ik nieuw in rackland ben en was zo vriendelijk alles na te kijken zodat ik geen last heb van krakende potmeters e.d. De lampen zijn ook nieuw. Prima deal dus. Samen met de Guitar Slave ben ik nu de trotse eigenaar geworden van een superset voor het bedrag van 325 euro! Ik ben er echt heel wijs mee en mijn vrouw zei al heel charmant toen ze de lijmbeschadigingen zag: Hij ziet er lekker vintage uit :-) en toen de preamp binnenkwam met die lekplekken van de contact spray dacht ik: Past mooi bij elkaar zo!

Mijn Fender Stratrocaster klinkt plotseling zo anders, echt volwassen. De POD die ik eerst als preamp gebruikte klonk best leuk, maar deze Mk2 maakt de set echt helemaal compleet. Dat zal wat worden als ik een stereocabinet heb of er nog een los cabinet bij koop. Ik ga Thomas een fotootje van mijn set sturen....zal ik wel weer een sneer krijgen (ouwe zooi :seriousf:), maar het zal hem toch goed doen dat hij er een nieuwe fan bij heeft.

Overigens, ik zie dat er eentje op MP staat, maar het valt me wel op dat ik daar de twee standby knoppen niet op terugzie? http://link.marktplaats.nl/460356097

lefthandstrat
30 juni 2011, 01:28
Ha.... die eindtrap had ik al een paar keer zien staan.... wat jammer van de oude stickers o.i.d. Verder volgens mij een super goeie aanschaf!!!

Succes met de mooie set!

Dank je! :cheerup:

lefthandstrat
30 juni 2011, 01:44
Beetje terpetine op een doekje en die stickerstuff is er ook zo af. Wil je het voorzichtiger..... Sponsje, water en zeep, versterker uitzetten, uit het stroom trekken en even laten staan. Dan, sponsje, water, even wekend op de stickerresten en daarna met een doekje eraf wrijven. Dat pas doen als de papierresten echt week zijn. Dan krijg je kleine rolletjes die je er zo af rolt... Daarna ziet het er waarschijnlijk weer een stuk beter uit.

Mooie en zeldzame combi..... Ik ben jaloers....

Ik zat laatst nog naar een vergelijking te luisteren tussen een Thiele cab en een 4x12. En dan zeg ik.... Gewoon een 1960 halen ergens en daarmee gaan spelen...

Ziehier;
http://www.youtube.com/watch?v=Dpp9ZUFfMKs&feature=related

Bedankt voor de tips! Filmpje heb ik zojuist bekeken.......wat een verschil zeg....vet geluid die Marshall.

Mooi en zeldzaam is het zeker.......die Thomas Reussenzehn moest eens weten dat hij helemaal HOT is......hoe zeggen ze dat in Duitsland...wirklich super geil (oder so etwas?) :seriousf::seriousf:

muziekschuur
30 juni 2011, 01:59
Uiteindelijk is een ranzige 1960 met deze 19" top inderdaad SUPERGEIL...


Ohja.... Een reverb haal ik uit een behringer stompbox. Staat bij mij altijd aan... (subtiel). Alleen moet je zelf wel duidelijk hebben of je een aanwezige reverb (ouderwets dik...) of juist studio clean zoekt...

Ik denk dat een overdrive pedaaltje en een reverbpedaaltje best handig kan zijn. Kijk eens naar de Danelectro pedaaltjes. De DRIVE van de COOLCAT serie is een OCD (fulltone OCD) kloon en ze hebben ook betaalbare reverbs... Ik bedoel 35 euro is leuk als kleinigheid tussendoor.

Ik zelf heb een French toast (fuzz (octave up) en een COOLCAT VIBE (univibe kloontje) en daar ben ik zo groots mee als een aap met ...... (de rest is te ranzig).... En ik heb ook een Mesa Boogie VTWIN dus ik ben niet beroerd meer geld uit te geven als ik kwaliteitsverschil zie. De Danelectro pedaaltjes zijn helemaal leuk..... vind ik...

Wil je echt een geweldige reverb, maar dan klein.... zeg ik... neem een HARDWIRE REVERB RV-7 (dacht ik) dat is een DIGITECH pedaal met een echte lexicon chip erin. (Lexicon en Digitech zijn beiden deel van het HARMAN KARDON CONCERN met o.a. JBL, AKG en meer grote merken). De Hardwire serie is helemaal high end op het gebied van pedalen. Niet goedkoop, maar wel iets wat je nooit meer verkoopt....

lefthandstrat
30 juni 2011, 02:13
Bedankt Muziekschuur, voor je commentaren. Erg nuttig en al die namen ga ik opsnorren op youtube. Ik laat weten hoe het verhaal verder gaat. Groeten!

peter_heijnen
30 juni 2011, 21:18
Mag ik even inhaken op het pedalenadvies? Je hebt nu een 19" set met gescheiden pre en eindamp, dé manier om vertragings effecten daarbij te gebruiken is gewoon 19" en niet met pedalen, mede omdat je met name delay en reverb tussen pre en eindbak wil zetten en pedalen niet perse geschikt zijn voor 19" apparatuur. Laat staan reussenzehn spul, want hij staat er om bekend dat ie echt met lijnniveau werkt, dwz ongeschikt voor pedalen.

Wat trouwens erg goed zal klinken met jouw set is een intellifex vanwege goede analoge toon van het droge signaal en de prima klinkende fx. Ook zou je kunnen kijken naar een tc gmajor 1 of 2. Die tc's hebben relais schakelaars waarmee je de reussenzehn pre mee kunt schakelen (midi dus ;)...)

En btw, een oude 4x12 van marshall gaat prima, heeft er bij mij ook jaren naar alle tevredenheid onder gestaan! En wat betreft Thomas Reussenzehn, dat blijft natuurlijk een rare knakker maar als je alles moet geloven is hij de uitvinder van de 19" standaard voor instrumentalisten geweest. Hij lijkt verder nogal frusti door het idee dat velen zijn ideeën hebben gejat en er veel aan hebben verdiend, oa h&k. Je zult niet de eerste zijn die een sneer van hem krijgt, zie het maar als compliment! ;)

tnijland
30 juni 2011, 23:22
Gefeliciteerd met deze aankoop! Ik heb er zelf ook al even verlekkerd naar staan kijken op MP. Ben erg benieuwd of die Fender/Marshall combinatie goed klinkt maar dat zal waarschjinlijk een top sound zijn. Is het cleane geluid vergelijkbaar met bijvoorbeeld de BlackFace doos die ze ook verkopen?

lefthandstrat
1 juli 2011, 16:38
Gefeliciteerd met deze aankoop! Ik heb er zelf ook al even verlekkerd naar staan kijken op MP. Ben erg benieuwd of die Fender/Marshall combinatie goed klinkt maar dat zal waarschjinlijk een top sound zijn. Is het cleane geluid vergelijkbaar met bijvoorbeeld de BlackFace doos die ze ook verkopen?

Dank voor je felicitatie!

Die Blackface doos ken ik alleen van youtube, dus ik kan er weinig zinvols over zeggen. Misschien weten Peter (peter_heijnen) en/of Muziekschuur er iets meer over te vertellen. Peter is een ervaren Reussenzehn gebruiker (en bleek dus de eerste eigenaar te zijn geweest van mijn Guitar Slave). Ik heb nog niet de kans gehad alles optimaal uit te proberen. Ik gebruik nu nog maar 1 kanaal met een 1x12" cabinet en om hem optimaal te laten klinken is een tweede cabinet of een stereo cabinet wel wenselijk. De preamp heb ik nog maar net en ik ben er nog mee aan het stoeien. Tot nu op het california kanaal een mooi, helder, warm en krachtig geluid en het britse kanaal heeft alle voortekenen van een echte vintage Marshall scheur als je hem opengooit op 2/3e. Hoewel rackeffectapparatuur het best is (ik kijk al naar het e.e.a.) heb ik er toch even een badmonkey voorgezet en een behringer vintage tube overdrive..........werd bijna van mijn sokken geblazen. Ik gebruik een Fender Strat (sss) en hoe hij met humbuckers omgaat weet ik nog niet.

Mocht je interesse hebben in ook iets "anders dan anders" en de centen hebben, dan is dit ook een prachtige set (naar mijn mening dan):
Preamp:
http://link.marktplaats.nl/455245813 (Kasha Rockmod)
of:
http://link.marktplaats.nl/457489326 (VHT)

en dan als eindtrap deze Reussenzehn:
http://link.marktplaats.nl/460356097 (over deze Reussenzehn moet Peter nog even een mening geven (nou, moet).....Peter, wil je zo vriendelijk zijn :mmmm:........ik mis naast de powerknop de twee standby knoppen voor het linker en rechterkanaal (die er bij mij wel opzitten).

muziekschuur
1 juli 2011, 16:45
Kun jij de fender preamp en Marshall preamp allebei apart aansluiten? Dan zou je ze op links en rechts kunnen zetten... Lijkt me erg interessant. En dan op allebei iets van een volumepedaal en je kan vanalles varieren.

peter_heijnen
1 juli 2011, 18:14
ik mis naast de powerknop de twee standby knoppen voor het linker en rechterkanaal (die er bij mij wel opzitten).
Powerknop zit er gewoon op zoals je kunt zien, ik ken deze versie verder ook niet.

tnijland
10 juli 2011, 22:02
Mocht je interesse hebben in ook iets "anders dan anders" en de centen hebben, dan is dit ook een prachtige set (naar mijn mening dan):
Preamp:
http://link.marktplaats.nl/455245813 (Kasha Rockmod)


Heb even de clipjes beluisterd van Kasha en de nostalgie druipt er vanaf ;-) Typisch dat jaren 80 solo soundje voor de lange haren rockers onder ons... Erg leuke preamp!