PDA

View Full Version : Schuimen oordoppen



ibanez260
29 juni 2011, 13:04
hallo,

Ik heb net even de zoekfunctie gebruikt maar ik kon toch niet echt een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag.
Ik heb ooit toevallig een virus in m'n oor gekregen waardoor ik links geen enkele lage toon meer kan horen, en na enkele jaren heb ik er echt genoeg van en wil ik goede oorprotectie. Maar de op-maat-gemaakte zullen pas voor mijn verjaardag zijn over enkele maanden.

Zijn die oordopjes van schuim (die je eerst moet samenduwen enz...) in de tussentijd goed genoeg of zou ik me een stel partyplugs aanschaffen van 15 EUR??

joost

Tankman
29 juni 2011, 13:33
Ik zou een stel Alpine Music Safe doppen aanschaffen voor 20 euro. Dan heb in feite zo'n party plug, maar met 3 verschillende filters, zodat je zelf kan kiezen welke voor jou het beste is. Ik gebruik ze nu ook al een tijdje en ze zijn gewoon waanzinnig goed.

EuroCinema
29 juni 2011, 13:49
Welke filters gebruik jij, Tankman?

interessander
29 juni 2011, 13:57
Ik heb nu zelf gelukkig op maat gemaakte doppen (Exinore)en had dat veel eerder moeten doen, kun je die niet alvast regelen voor je verjaardag, dan heb je er al eerder profijt van.

Voor de Exinores heb ik van alles geprobeerd waaronder ook de party plugs en de Alpines. Voor het geld zijn me de Alpine's absoluut het beste bevallen, ik gebruikte zelf altijd het meest dempende filter aangezien ik in een redelijk kleine ruimte op niet al te grote afstand van de drummer oefen, dan is dat wel zo fijn.

HaroldA
29 juni 2011, 17:38
Ik zou een stel Alpine Music Safe doppen aanschaffen voor 20 euro.

Een maat van mij is z'n Exinores kwijt en heeft die Alpine Music Safe's doppen ook gekocht om toch iets te hebben.

Op gegeven moment dat die dop zo ver in z'n oor dat hij er door iemand anders met een tang uitgetrokken is. Zeker het "weerhaakmodel" werkt dan nogal tegen bij het verwijderen! ;)

Hij heeft inmiddels nieuwe Exinores aan laten meten. Klinken ook vele malen beter.

EuroCinema
29 juni 2011, 18:36
Die Alpines hebben inderdaad geen "steeltje" om ze aan te duwen/los te halen, daar heb je een apart dingetje voor. Best onhandig. Ik heb deze, vergelijkbaar maar met steeltje. En ik denk iets heftiger demping (24/26 db staat erbij)

http://www.thomann.de/nl/millenium_music_safe_gehoerschutz.htm

Die Exinores lijken me wel wat. Ik heb ooit doppen op maat gehad, die keihard waren en ken iemand die daarmee zijn oor beschadigd heeft (klap tegen oor bij concert), wat ik een eng idee vind. Ook ben ik benieuwd hoeveel db die exinores dempen, zie dat niet op hun site.

HaroldA
29 juni 2011, 18:39
Die Exinores lijken me wel wat. Ik heb ooit doppen op maat gehad, die keihard waren en ken iemand die daarmee zijn oor beschadigd heeft (klap tegen oor bij concert), wat ik een eng idee vind. Ook ben ik benieuwd hoeveel db die exinores dempen, zie dat niet op hun site.

Exinores zijn van zacht materiaal gemaakt en zijn ook hol.

Je kunt het filter kiezen: weinig, 15dB en 25dB. Ik (en mijn vrienden) gebruiken 15dB.

Arvoitus
29 juni 2011, 23:15
Exinores zijn van zacht materiaal gemaakt en zijn ook hol.

Je kunt het filter kiezen: weinig, 15dB en 25dB. Ik (en mijn vrienden) gebruiken 15dB.
Exinore's zacht materiaal? In vergelijking met Alpine's zijn die dingen vrij hard ...

HaroldA
30 juni 2011, 10:46
Exinore's zacht materiaal? In vergelijking met Alpine's zijn die dingen vrij hard ...

In vergelijking met een kuikentje zijn Alpine's ook vrij hard.

EuroCinema
30 juni 2011, 11:06
Hoeveel dB is nu eigenlijk goed? De meeste podia willen dat je onder/rond de 100 blijft met je band, en da's soms best lastig, dus zeg dat ons beschaafde bandje 105 produceert. 80 is het maximum wat je oren lang kunnen verdragen, heb ik wel gelezen. Dus dan kom je toch op een 20-25 dB minimaal uit?

Ik ga sowieso maar eens door de zure appel heenbijten en mijn oren professioneel laten testen. Vanaf mijn 15e én wekelijks geoefend met veelal harde rockbands én opgetreden én naar veel (te) harde concerten geweest én veel uitgeweest op drum n bass feesten én geDJ'd op krankzinnige volumes. Meestal zonder doppen natuurlijk. En uitgerekend nu ik een ouwe jazzlul ben, begint mijn linkeroor me zorgen te baren. :chicken:

EuroCinema
30 juni 2011, 11:08
In vergelijking met een kuikentje zijn Alpine's ook vrij hard.

Mijn oude doppen (begin jaren 90) waren echt hard-hard als in vrijwel niet flexibel. Eigenlijk niet iets wat je dicht bij je trommelvlies wilt hebben. Hoewel dat vlies waarschijnlijk ook niet heel blij wordt als je er een wat zachtere dop in ramt.

interessander
30 juni 2011, 11:13
Harde doppen hebben volgens mij ook als nadeel dat ze eerder gaan lekken naarmate je oor groeit, de zachte passen zich nog enigszins aan aan je gehoorgang. Ik vind het indoen van Exinore's persoonlijk ook fijner dan het aanduwen van Alpine's met een stokje, ik heb een -25dB filter overigens.

HaroldA
30 juni 2011, 12:29
Hoeveel dB is nu eigenlijk goed? De meeste podia willen dat je onder/rond de 100 blijft met je band, en da's soms best lastig, dus zeg dat ons beschaafde bandje 105 produceert. 80 is het maximum wat je oren lang kunnen verdragen, heb ik wel gelezen. Dus dan kom je toch op een 20-25 dB minimaal uit?

Om helemaal veilig te zijn wel, maar dan loop je wel het risico dat je ze minder snel in doet omdat het dan wel een erg groot verschil is met "de werkelijkheid".

Ik heb daarom expres 15dB genomen.

EuroCinema
30 juni 2011, 12:55
Ik had om die reden eerst de Alpines met het meest "zwakke" filter, maar had dan alsnog een piep in mijn oren na afloop. Ook met het "medium" filter nog een beetje last. De gouden zijn uit het doosje gevallen bij een optreden :-/ en toen heb ik die van Thomann besteld. Dempen goed, klinken okee (bedoeld voor realistisch geluid) maar nog steeds een flink doffer geluid dan "in real life". Lastig, omdat ik tijdens het optreden graag met de knoppen op mijn gitaar speel. Wat voor mij dan ok klinkt kan best weleens te schel zijn.

interessander
30 juni 2011, 13:21
Ja dat schelle kan heel vervelend zijn, het ergste heb je dat met de gele schuimdoppen. Alles klinkt dan zo dof dan denk je dat je de bright switch ook nog wel aan kan zetten om te compenseren, en als je dat geluid dan terug hoort zonder doppen is het niet te harden zo schel.

smullie
30 juni 2011, 15:00
Interessante test gedaan door testaankoop: http://www.test-aankoop.be/vakantie-en-vrije-tijd/oordopjes-veel-kaf-weinig-koren-s660563.htm

Blijkbaar moet je toch oppassen en goed uitzoeken welke merken goed zijn en welke niet. Blijkbaar is prijs niet altijd een goede leidraad om de kwaliteit te bepalen... :makeup:

Arvoitus
30 juni 2011, 15:04
Interessante test gedaan door testaankoop: http://www.test-aankoop.be/vakantie-en-vrije-tijd/oordopjes-veel-kaf-weinig-koren-s660563.htm

Blijkbaar moet je toch oppassen en goed uitzoeken welke merken goed zijn en welke niet. Blijkbaar is prijs niet altijd een goede leidraad om de kwaliteit te bepalen... :makeup:
Eigenlijk blijft zo'n test nutteloos totdat ze met een aantal merknamen komen.

interessander
30 juni 2011, 15:14
Inderdaad heel vervelend dat ze wel met het vingertje wijzen maar niet de merken noemen, moet je natuurlijk eerst lid worden.

Het enige waaraan je een bepaald merk zou kunnen herkennen zijn de genoemde prjzen. Deze test heeft slechts twee variabelen, geld en demping. Naar de test gaat geheel voorbij aan de kwaliteit van het geluid en de mate waarin het natuurgetrouw wordt weergegeven, iets wat toch erg belangrijk is als gitarist als je de aanschaf overweegt. Verder heb je garantie op je op maat gemaakte oordoppen en als die lekken dan worden ze volgens mij gewoon opnieuw aangemeten.

pasqual
4 juli 2011, 00:13
Hoeveel dB is nu eigenlijk goed? De meeste podia willen dat je onder/rond de 100 blijft met je band, en da's soms best lastig, dus zeg dat ons beschaafde bandje 105 produceert. 80 is het maximum wat je oren lang kunnen verdragen, heb ik wel gelezen. Dus dan kom je toch op een 20-25 dB minimaal uit?


Ik heb de -25 DB en ze dempen enorm goed. Een beetje te goed eigenlijk. Alles is duidelijk te horen maar alle bas tonen zijn vrijwel weg. Wel hoorbaar maar zonder de diepte. Dit is wel een beetje jammer voor je totaalgeluid. Je mist dan toch al gauw de "ballen" in het totaalgeluid. Volgende keer ga ik voor de -15 DB.

Dootch
8 juli 2011, 00:04
Eigenlijk blijft zo'n test nutteloos totdat ze met een aantal merknamen komen.

Dit artikel was eens overgenomen door de krant De Standaard.
Het beste (en duurste) merk was variphone.
Ik herinner het met zekerheid omdat ik die net de week voordien voor mijn zoon zijn 15 de verjaardag had gekocht. Ik content natuurlijk.
Tis een bom duiten maar zijn hele leven draait rond muziek (zowel actief als passief). en dan is 160 € niet te veel. Dat kost een paar voetbalschoenen ook en die moet je elk jaar vervangen (niet dat hij voetbalt :stop:)

Hij heeft een formidabel gehoor en wil dat zo houden. Dempingsfaktor is 15db. maar er bestaat ook meer en minder

http://www.variphone.com/