PDA

View Full Version : Eenmalig 'InEar' optreden...



groovieguitarguus
29 juni 2011, 12:00
Voor een invalklus, moet ik eenmalig 'InEar' spelen (wel een ervaring!).
Ik wil daarvoor niet investeren... idee is:

Mijn 19 Inch rack -> Zonder power amp -> output naar een Vox Tonelab of Line-6 Pod Pro (één van beide kan ik lenen) -> Naar de mengtafel.

Oftewel... ik wil mijn standaard geluiden handhaven en zo goed mogelijk vertalen naar een signaal naar de mengtafel! (Dus niet de Tonelab / of Pod Pro helemaal programeren).

Graag tips / ervaringen.... of Niet Doen opmerkingen!!!

Thanx.... Guus

TimS
29 juni 2011, 12:14
Wat bedoel je nou met inear? Uit je verhaal begrijp ik alleen dat je naast oordoppen ook geen speakers op het podium mag hebben?

En is alleen over de Tonelab of POD spelen niet een optie? Zal minder klinken dan je normale set, maar of het geheel er nou zo veel beter op wordt als je je rack ervoor hangt vraag ik me af.

groovieguitarguus
29 juni 2011, 12:40
Inderdaad zonder speakers het podium op...

De oplossing die ik voor ogen heb lijkt me het meest handig.
Hoef ik niet veel te programmeren.
Anders wordt het idd de ToneLab of PodPro programmeren

TimS
29 juni 2011, 12:48
Dan zou ik even in de handleidingen van de POD en Tonelab nazoeken of je het preamp gedeelte uit kunt schakelen en alleen de poweramp + speaker simulatie kunt gebruiken.

Hansie
29 juni 2011, 13:04
Ervan uit gaande dat het een coverband klusje is, zou ik de Tonelab pakken, er een clean, crunch en een lead sound op maken, deze ff afregelen in de soundcheck en daarmee het optreden draaien. Je zou het geluk kunnen hebben dat de presets uit je eigen rack goed gaan klinken maar ik denk echter dat je die niet meer terug zult kennen.

Daarnaast heb je je handen (en je oren natuurlijk!) waarschijnlijk meer dan vol aan het wennen aan het spelen met inear, want dat is toch wat anders dan het spelen met standaard versterkers en monitoren.

Succes en laat ff weten hoe het gegaan is!

Groeten,
Hans

Rinze
29 juni 2011, 13:10
In zowel de Tonelab als de Pod Pro (welke versie?) kun je de ampsim uitzetten. In de Tonelab kun je dan nog wel de cabsim aanzetten, de Pod Pro denk ik ook, weet niet of het bij alle versies kan. Je hebt dan echter geen eindtrapsimulatie, reden waarom ik persoonlijk dan ook gewoon de Tonelab zou pakken en er een paar geluiden in zou programmeren. Anders moet je je rackgeluiden toch allemaal aanpassen aan de cabsim van de Tonelab en heb je dus geen simulatie van een eindtrap, die is niet apart van de ampsim aan of uit te zetten.

Mr.Bluesbreaker
29 juni 2011, 13:40
Ben het eens wat betreft gebruik van je rack icm. Tonelab: je bent waarschijnlijk meer tijd kwijt hoe deze twee te combineren dan met de Tonelab even 4 presets pakken. Zelfs ik kan een Tonelab snel programmeren, dat zegt genoeg:D Ik heb altijd een paar standaard instellingen voor zulke klussen, kan je wel wat tips voor basis presets geven als je wilt.

Kun je het ding ook een middagje lenen? Dan zou je alvast de clean/OD/crunch/leadsounds globaal kunnen programmeren en ter plekke qua EQ nog wat tunen. Handig is overigens ook in de Tonelab om het expressiepedaal als volumepedaal te programmeren in je solopatches ivm. de ene virtuele amp die beter door de mix snijdt dan de andere.

Weet je al welke oortjes je gaat gebruiken? Dat was bij mijn 1e inear klus een groter frustratiepunt dan het daadwerkelijk ervaren van inear an sich. Sommige universele doppen (Shure....) blijven echt lastig zitten bij gemiddelde bewegingen.

peter_heijnen
29 juni 2011, 13:45
Check ook of de input/return van de tonelab/pod om kan gaan met de uitgang van je rack.

showband
29 juni 2011, 14:24
In-ear is geweldig! Als het goed georganiseerd is....
en de eerste keer zuigt grote tijd. ;)

+1 voor puur 3 settings in de simulatordoos programmeren naar DI. (de Tonelab / of Pod Pro)

Als je geen goed zittende in-ears hebt. Koop even een setje philips oid met beugeltjes.
dus een nekbeugel of oorbeugel.
eentje die populair bij onze band is:
Phillips - In-ear hoofdtelefoon SHS8100
http://www.multimediasurfer.nl/images/productimages/smaller/Philips%20in-ear%20SHS8100.jpg
deze kosten weinig (+/- 20 tot 30 euro) en klinken prima. Neem even de tijd voor het kiezen van de maat rubbertjes.

blazers werken soms graag met een nekbeugelmodel:
http://www.klundertmuziek.nl/products/37308_1.jpg

"gewone" mp3 dopjes hebben de rotte neiging uit je oor te donderen...
dit soort is goedkoop maar heeft er geen last van.

***let op! *****
controleer ook goed of je wel een beltpack of koptelefoonsignaal vanuit de techniek krijgt!
en wat voor steker daar aan zit. (grote jack, kleine jack, xlr enz)
Alleen een XLR met monitorsignaal gat geen in-ear aandrijven!!!!!

groovieguitarguus
29 juni 2011, 14:53
Dank alvast voor de vele nuttige en vooral snelle tips!

Ik ga denk als eerste stoeien met de Tonelab... (kan ik zeker een poosje lenen). Optreden is 3 september... eerste repetitie MET In-ears is 11 juli...
Ook wat betreft de oordopjes nuttige tips!

Hoe zit het met conventionele Wha en Overdrive pedalen - Voor - een ToneLab? (ik kan me voorstellen dat een Wha nog wel werkt.... maar de rest?)

Mr.Bluesbreaker
29 juni 2011, 19:10
OD en distortion pedalen waren bij mij in ieder geval zowel in de loop als recht er voor niet om over naar huis te schrijven. De ingebouwde tubesceamer (tube OD) en de super overdrive werkten heel goed om de Recto en andere higain modellen wat strakker te krijgen. Wah heb ik er nooit los voor geprobeerd moet ik zeggen.

Ga in zo'n repetitie ook zeker even testen met de amp1/amp2/amp3 modes, dit kan een wereld van verschil maken tussen beroerd en goed.

groovieguitarguus
30 juni 2011, 00:46
Ondertussen de ToneLab in huis.... het is een SE...
Ben benieuwd... Als het maar niet TE goed klinkt... Ben ik voor niks aan het stoeien met alle 'buizen' pre /power amps... effecten... switchers etc. ;-)

Wordt vervolgd... Thanx...

muziekschuur
30 juni 2011, 02:14
Zorg dat je weet of ze jack naar XLR verloopjes hebben. Anders doe je moeite en krijgen ze het ter plekke niet goed aangesloten...... zo'n zuigende situatie..... die je kan voorkomen.

pikasso
30 juni 2011, 10:15
OD en distortion pedalen waren bij mij in ieder geval zowel in de loop als recht er voor niet om over naar huis te schrijven. De ingebouwde tubesceamer (tube OD) en de super overdrive werkten heel goed om de Recto en andere higain modellen wat strakker te krijgen. Wah heb ik er nooit los voor geprobeerd moet ik zeggen.

Ga in zo'n repetitie ook zeker even testen met de amp1/amp2/amp3 modes, dit kan een wereld van verschil maken tussen beroerd en goed.

Een externe wah kan er heel goed voor, heb ik jaren gedaan. Ik zou ook de tubescreamer programmeren en die met de control bedienen (aan en uit), werkt bij de high gain goed, maar ook bij de JCM800 simulatie (daar pakte ik hem om net iets meer ballen te krijgen.

MSNL
30 juni 2011, 10:18
Je normale spullen gebruiken en alleen de speakersimulatie van een Pod of Vox werkt ook.
Heb ik ook wel eens gedaan. Voordeel is dat je jouw versterker en effecten al kent. Als je alles uit een 'onbekend' apparaat als de Pod of Vox haalt zullen de geluiden waarschijnlijk niet optimaal zijn.

qwertyuiop
30 juni 2011, 17:51
Ondertussen de ToneLab in huis.... het is een SE...
Ben benieuwd... Als het maar niet TE goed klinkt...

haha, wees niet bang mijn vriend... heb ook een aantal jaren gespeeld met pod xt live, tonelab se en boss gt8. erg handig voor dit soort klusjes, maar het haalt het nog steeds net niet bij buizen (vind ik).
ik heb nu voor dit soort dingen een boss gt8 in een blackstar ht5 zonder de speakersims. werkt prima, maar is nog steeds te hard soms. dan gaat er een rechtstreekse lijn uit de ht5 naar de mixer en schakelt de speaker uit, maar heb ik wel nog de buisjes van de ht5 ertussen...

maar goed, daar vroeg je allemaal niet om... ik zeg: rechtstreeks in en don't worry, het speelt best lekker, maar na zo'n avondje smaken je buizen weer xtra lekker!

even
2 juli 2011, 08:40
Erg interessant om te lezen maar wat is bijvoorbeeld van die band de reden om zonder versterkers te spelen? Gaat het vooral om het zaalvolume? Heeft de drummer dan ook een electronische kit? Persoonlijk lijkt het me niks omdat je toch de "geluidsdruk" mist die bij mij toch altijd voor wat extra adrenaline zorgt:crazyhappy:

Liquid_Metal
2 juli 2011, 12:18
Erg interessant om te lezen maar wat is bijvoorbeeld van die band de reden om zonder versterkers te spelen? Gaat het vooral om het zaalvolume? Heeft de drummer dan ook een electronische kit? Persoonlijk lijkt het me niks omdat je toch de "geluidsdruk" mist die bij mij toch altijd voor wat extra adrenaline zorgt:crazyhappy:

Hoewel ikzelf nog nooit live met IEM heb gespeeld heb ik er wel veel ervaring mee bij repetitie. Bij mij is er ook minder power en adrenaline, het voelt minder echt, maar de mix is veeeeeeeeeele malen beter.
Ik zou deze kans zeker aangrijpen want het is ongetwijfeld een leuke ervaring.

TimoSomers
2 juli 2011, 13:11
Er is wel iets minder power en adrenaline maar dat is vooral wennen.
Ik heb alleen wel de slechte eigenschap om de mix hard te zetten zodat je nog wat adrenaline krijgt..mja slecht voor de oortjes.

morris
2 juli 2011, 13:34
Misschien een open deur, maar waarom al die moeite? Zet je amp wat zachter en weggedraaid van het podium, mike ervoor, lijntje terug naar je IEM en hupsakee, je eigen vertrouwde sounds op een gecontroleerde manier op je oortjes...


Morris

Chiel
4 juli 2011, 21:21
+1. Set naast het podium en mic ervoor.

Senator
5 juli 2011, 15:24
Voor beide setup's is wel iets te zeggen..

Mijn ervaring:

Live in een klein kroegje, lekker met je eigen buizenbak scheuren,
Middelgroote zaal, tja ook met je buizenbak scheuren,
grote zaal, tja buizenbak iets harder zetten en lekker scheuren ;-)

Maar als je net als ik ook een optie wil om zonder buizen versterker enzo op het podium te betreden, kun je het doen als ik:

Ik heb een X3 POD, deze is dual schakelbaar, hier heb ik dus een kanaal gebruikt om door de buizen versterker te gaan, en een kanaal waarbij een versterker simulatie meedoet..Ik moet je vertellen dat mijn Herbert mooier klinkt dan de Herbert die POD aanbiedt, ik krijg em ook nog niet eens in de buurt, hiervoor heb ik dus de triple rectifier gebruikt van Mesa..

Beide kanalen lopen simultaan naast elkaar, achter op mn rack zitten dus twee uitgaande signalen
1->mengpaneel
2->versterker

Leuke is dat de versterker dmv midi mee schakelt..

Thuis repeteren wij met "in ear", werkt ideaal, ism electrisch drumstel..

maar soms zet ik toch mijn buizenversterker aan om een beetje laag mee te krijgen ;-) (niet vol open, maar zacht op de achtergrond)

Succes!!

groovieguitarguus
6 juli 2011, 00:36
Vanavond met mijn vaste band... in een nieuwe repetitieruimte gerepeteerd.
Daar stond een PA...
Daar heb ik de recording-out van mijn Triaxis ingeplugd....
En... tjee... Dat was verre van verkeerd!!!
Nu denken jullie misschien (of een deel)... eikel... had eerder vermeld wat voor preamp je had...
Ik neem alle tips absoluut ter harte... maar ga de 1e repetitie voor de genoemde invalklus op deze manier te werk. Misschien nog een DI ertussen...

Wordt vervolgd.

gr. Guus

morris
6 juli 2011, 01:00
Vanavond met mijn vaste band... in een nieuwe repetitieruimte gerepeteerd.
Daar stond een PA...
Daar heb ik de recording-out van mijn Triaxis ingeplugd....
En... tjee... Dat was verre van verkeerd!!!
Nu denken jullie misschien (of een deel)... eikel... had eerder vermeld wat voor preamp je had...
Ik neem alle tips absoluut ter harte... maar ga de 1e repetitie voor de genoemde invalklus op deze manier te werk. Misschien nog een DI ertussen...

Wordt vervolgd.

gr. Guus


Maar heb je het ook met InEars getest? Dat gaat volledig anders klinken. Probeer dat eerst maar even uit...

VDB
6 juli 2011, 07:23
Waarom je amp niet gewoon naast het podium zetten, weg van de zaal gedraaid?

Andere opties: amp onder podium, in een andere lokaal (achter podium of dergelijke).

2 mics er voor en dan "stereo" in de in ears draaien voor meer body.

showband
6 juli 2011, 09:45
De meeste (cover)bands die voor IEM gaan doen het om de herrie minder te maken. zowel in de zaal als op het podium.

je amp naast het podium helpt tegen herrie erop. Maar die staat nog steeds een stuk geluid naar de zaal te pompen. En reflecteert nog steeds allerlei bijgeluiden die de zaalmix beinvloeden.

Als zowel alle muzikanten, al hun apparatuurkeuzes en de zaalmixer en de PA goed zijn kun je prima met conventionele backline zacht spelen. Echter de gangbare versterkerkeuze en de geluidstechnische aanpak van zowel PA mensen als muzikanten werkt daar vrijwel nooit aan mee.

Uiteindelijk is het dan vele malen makkelijker een hele band gecontroleerd uit te versterken voor het publiek door gewoon met in-ears en di's te werken. Daarmee is de mix onder controle op een punt. Dat is fors makkelijker.

Ook bij onze band hoeft de geluidsman slechts een balans op de mengtafel te zetten. Omdat alles ook werkelijk onder controle van die mengtafel is.
De mixer hoeft niets te snappen van monitoring, microfoonplaatsing, enz. De schuif "gitaar harder / zachter en de bijbehorende EQ" doet ook werkelijk alle geluid van de gitaar. Niets geen deel van de zaal die in een brullende rest bijgeluiden staat. Geen reflecties van backline in overheads. Geen zoemen van basversterkers op kickmicrofoons. Geen gedoe en vooral de band kan zacht zonder discussie met bandleden.
Als je muzikale oren aan je kop hebt kun je gewoon net zoals in een studio een balans zetten. Dat maakt de zoektocht naar een mixer stukken makkelijker.

En als de band te hard staat volgens de feestgangers? Kan de schuif omlaag. Klaar.

IN-ear is dus geen keuze van bands voor alleen " podiumvolume omlaag" en je amp van de band af zetten en zelf dopjes in is dus vrijwel nooit de aanleiding van de beslissing IEM te gebruiken / verplichten.

HaroldA
6 juli 2011, 10:30
http://www.palmer-germany.com/files/scematics_pdi03_l_nglich_4web.jpg
Palmer PDI-03

Nocki
19 juli 2011, 13:44
http://www.palmer-germany.com/files/scematics_pdi03_l_nglich_4web.jpg
Palmer PDI-03

Kijk... Dat doen ik ook. Een verademing... Vooralsnog krijg ik mn geluid door een monitor terug maar inde toekomst wordt het inear.
Het is de bedoeling om uiteindelijk met een Aviom systeem te gaan werken.

http://www.alectrosystems.com/images/AviomSetup2.jpg

Volledig digitaal en iedere muzikant kan zelf zn monitormix regelen. dan kan de geluidsfloepert zich helemaal richten op de techniek in de zaak en kan alles digitaal gelijk gestreamd worden naar het internet...

http://www.alectrosystems.com/alectro/catalog/images/products/A16.jpg?mid=78&cid=&searchnum=&submit=Search

muziekschuur
19 juli 2011, 13:53
Da's geen goedkoop systeem.

HaroldA
19 juli 2011, 13:54
Da's geen goedkoop systeem.

En ook poepiesjiek. Een simpele mixer met genoeg bussen moet bijna hetzelfde kunnen.