PDA

View Full Version : Je eigen niveau



JeffreyXL
28 juni 2011, 22:07
Ben benieuwd hoe lang het de gemiddelde 'gitaarnetter' duurde voordat hij/zij een redelijk niveau van spelen had?

Natuurlijk is dit afhankelijk van veel factoren ben ik me van bewust maar gewoon uit interessen.

Eko
28 juni 2011, 22:42
Beetje moeilijk te stellen. Wanneer speel je redelijk? Als je bedoelt dat je met een band kunt spelen? Op m`n 15e daarmee begonnen. Had toen een paar jaar les achter de rug. Was vroeger ( ja oude man.....) uren theorie en weinig accoorden. Weinig echt muziek maken, maar wel veel geleerd. Kwestie van volhouden.
Vind het echter de laatste jaren steeds moeilijker om dingen goed er bij te leren. Ik erger me soms aan m`n tekortkomingen hoewel anderen dat niet eens opvalt. Ik moet er harder voor werken , vind ik.

vederlicht
28 juni 2011, 22:44
Inderdaad spelen er veel factoren mee en een "redelijk niveau" is ook maar wat je eronder verstaat. Ik heb vanaf mijn 8e jaar klassieke pianoles gehad, eerst privè(thuis) en daarna op de muziekschool. Ik had me dus wel een aantal muzikale basisbegrippen eigengemaakt, kon behoorlijk noten lezen en de vingers hadden veel lenigheid ontwikkeld.
Op mijn 14e ben ik met lessen gestopt en na een tijdje begonnen met gitaarspelen. Al snel in een bandje als begeleidings-gitarist. Stelde weinig voor maar traden wel overal in het land op. Het heeft toch zeker 2 jaar geduurd voordat ik het gevoel had een beetje allround te zijn.
Inmiddels speel ik zo'n 50 jaar gitaar. Niet meer in een band trouwens.Steeds meer ben ik mij op de techniek van het spelen gaan richten om zo ook makkelijker een eigen stijl te ontwikkelen. Het klinkt misschien gek, maar meer dan vroeger realiseer ik mij hoeveel ik nog te leren heb. Het heeft wellicht te maken met hogere eisen die je aan jezelf stelt en je spiegelt je ook meer aan gitaristen die op een hoger niveau spelen.
Ik ga ervan uit dat het 1 tot 2 jaar kost voordat je diverse accoordenschema's goed kan spelen en gebruiken en ook de soepelheid hebt ontwikkeld om accoorden snel en zuiver te spelen. Maar er zijn vast talenten die dat veel sneller doen.
Vederlicht♫

LaurentB
29 juni 2011, 01:47
Ben benieuwd hoe lang het de gemiddelde 'gitaarnetter' duurde voordat hij/zij een redelijk niveau van spelen had?

Natuurlijk is dit afhankelijk van veel factoren ben ik me van bewust maar gewoon uit interessen.

Ik begon op mijn twaalfde met klassiek gitaar. Drie jaar later kon ik wel wat aardige stukjes spelen.

beruk
29 juni 2011, 02:10
Ik pakte op mijn 12 de gitaar van mijn zus op, muziekles was geen optie, pappie vond dat ik eerst blokfluit moest leren spelen...
Nu, 35 jaar later bak ik nog steeds geen flikker van, maar ik vermaak me er goed mee!:rockon:

Blend
29 juni 2011, 07:31
Eerst orgel en piano lessen gehad, geen fluit aan gedaan, maar toch vond men mij in het begin een talent. Op m'n 14e een gitaar gepakt, binnen 3 kwart jaar leuk kunnen spelen (voor mijn idee) , en sindsdien is de ontwikkelingssnelheid met 50% afgenomen.

Speel nu een jaar of 5 gitaar, kan er nog steeds niets van. Eindelijk les genomen, en het gaat weer de goede kant op. :rockon:

Muzieknono
29 juni 2011, 07:34
Als je maar lol hebt zeg ik altijd, volgens mij stelt mijn spel geen moer voor, maar had laatst bezoek en die vonden het prachtig, ik denk dat je voor jezelf steeds nieuwe grenzen stelt en dus ook niet goed in de gaten hebt welk niveau je werkelijk hebt, tenzij je echt met andere mensen speelt en dus feedback krijgt.
Mvgr. Dirk Jan :B

-Martijn-
29 juni 2011, 11:35
Ben benieuwd hoe lang het de gemiddelde 'gitaarnetter' duurde voordat hij/zij een redelijk niveau van spelen had?


Dat is denk ik vooral afhankelijk van wat je onder een 'redelijk niveau' verstaat. Als ik naar mezelf kijk en af en toe eens andere gitaristen zie en hoor, dan duurt het wat mij betreft toch zeker wel een jaar of 8.
Tenminste, ik heb nog maar weinig mensen gezien die korter dan dat spelen en een nummer van bijv. Harry Sacksioni of Tommy Emmanuel mooi kunnen spelen.
Maar zoals muzieknono ook al zegt is het belangrijkste dat je er plezier in hebt.

heinz3110
29 juni 2011, 12:20
Als je maar lol hebt zeg ik altijd, volgens mij stelt mijn spel geen moer voor, maar had laatst bezoek en die vonden het prachtig, -knip-Mvgr. Dirk Jan :B

Ik maakte mijn eigen liedjes (op cassetterecorders) toen ik amper een jaar speelde. Tenenkrommend uit de maat en vals, maar ik had er bar veel lol in.;)

Alles kan altijd beter, maar zolang je maar de lol erin houd, maakt niveau geen bal uit.

Een aardig niveau om mee te spelen/rammelen met bandjes en jams had ik na een jaar of 2. Ondertussen speel ik zo'n 30 jaar, maar pas de laatste 7 jaar vind ik dat nu pas echt lekker in mijn gitaarvel zit. Maar al die tijd vond - en vind! -ik gitaarspelen het leukste (....) wat er is!

Staar je niet blind op jaren. Ik denk niet dat er iemand op dit forum rondloopt die kan beweren dat er niets meer voor hem/haar valt te ontdekken op gitaar. Dat is m.i. juist het leuke aan muziek maken!

Liquidje
29 juni 2011, 12:56
Het gaat daarnaast niet perse om jaren, maar voornamelijk hoeveel je hebt gespeeld in die jaren, hoe frequent, wat je dan precies speelt (daag je je jezelf genoeg uit?), dat soort zaken.

Ik speel anderhalf jaar gitaar en speel sinds het begin al gemiddeld elke dag een uur. De paar vrienden die ik heb die gitaar spelen, waren in hun hoogtij (inmiddels zijn ze al gestopt) nog lang niet zo goed als ik, terwijl zij 3 jaar les hebben gehad.

En dan heb je het inderdaad over de vraag wanneer iemand een redelijk nieau heeft.

Kim Wilson
29 juni 2011, 13:39
Beetje moeilijk te stellen. Wanneer speel je redelijk? Als je bedoelt dat je met een band kunt spelen? Op m`n 15e daarmee begonnen. Had toen een paar jaar les achter de rug. Was vroeger ( ja oude man.....) uren theorie en weinig accoorden. Weinig echt muziek maken, maar wel veel geleerd. Kwestie van volhouden.
Vind het echter de laatste jaren steeds moeilijker om dingen goed er bij te leren. Ik erger me soms aan m`n tekortkomingen hoewel anderen dat niet eens opvalt. Ik moet er harder voor werken , vind ik.
Hoe meer je leert, hoe meer je je bewust bent van wat je nog niet weet.

Koeloe
29 juni 2011, 13:47
Mooi gezegd, en oh zo waar...

Tupelo
29 juni 2011, 14:53
Kweenie, ik heb iets stoms ontwikkeld, met verschillende aanslag technieken, waarvan sommige uniek, gebaseerd op weinig volume overigens, als gevolg van gehorig wonen, anyhoe, daarin ben ik wel goed geworden, akkoorden ken ik ook voldoende, al kom ik toch vaak op dezelfde patroontjes uit, vaak simpel, maar ik houd van eenvoudige dingen.

Theorie, daaraan ontbeert het, waarschijnlijk klopt er geen ruk van wat ik speel, maar ik ga op mijn gehoor af, en op de schaarse kennis die ik heb; hals/noot-kennis is wel oké, coördinatie ook, snelheid minder, then again, ik houd niet van snel.

Alles bij elkaar hangt het af van de luisteraar, mensen die echt technisch met gitaar spelen bezig zijn zullen me waarschijnlijk een prutser vinden, mensen die wat meer bezig zijn met geluid en originaliteit zullen me soms wel leuk vinden, met mijn minimalisme, aparte aanslag-technieken en wereldinvloeden.


Speel 18 jaar overigens. :)

jazzie1
29 juni 2011, 22:47
Kan helemaal niet spelen, klinkt voor geen meter,heb nooit in een bandje ofzo gezeten, ben om enigzins toch een acceptabel geluidje uit dat "kreng" te krijgen maar weer op les gegaan..Zal ik het ooit leren noahh..Ben bang van nie.. Maar ach je bent nooit uitgeleerd toch?!
Maar...mijn eega vindt het prachtig (sommige stukjes dan)
Alhoewel ik de vijftig al gepasseerd ben ga ik elke keer weer als een kind zo blij naar beneden om met een grote grijns rond te lopen als ik weer eens getracht heb om gitaar te spelen!

(Ja ik ben verbannen naar mijn "eigen" kamertje, kun je nagaan wat mijn niveau is:seriousf:)

vederlicht
29 juni 2011, 22:56
Kan helemaal niet spelen, klinkt voor geen meter,heb nooit in een bandje ofzo gezeten, ben om enigzins toch een acceptabel geluidje uit dat "kreng" te krijgen maar weer op les gegaan..Zal ik het ooit leren noahh..Ben bang van nie.. Maar ach je bent nooit uitgeleerd toch?!
Maar...mijn eega vindt het prachtig (sommige stukjes dan)
Alhoewel ik de vijftig al gepasseerd ben ga ik elke keer weer als een kind zo blij naar beneden om met een grote grijns rond te lopen als ik weer eens getracht heb om gitaar te spelen!

(Ja ik ben verbannen naar mijn "eigen" kamertje, kun je nagaan wat mijn niveau is:seriousf:)

Leuk geschreven Jazzie! Volgens mij ben je een groot entertainer....