PDA

View Full Version : Probleem met Polytune



Trololo
27 juni 2011, 13:11
Heuj mensen, ik heb sinds een maandje of twee een polytune. Handig ding. Echter, hij pakt sinds kort bij de polymode de D en G snaar niet goed. Volgens dat ding zijn ze dan heel erg naar beneden ontstemd, kijk ik echter naar de snaren apart zijn ze gewoon goed gestemd (en klinken ze ook zo). Heb al verschillende kabels en gitaren geprobeerd. Gewoon terugbrengen naar de winkel denk ik?

bass blom
27 juni 2011, 13:15
dat is vaag.
ik gebruik de poly mode bijna nooit
ik ga gewoon ff alle snaren langs, fijn ding vind ik het.
heel soms kijk ik even poly en dan is de lage E vaak iets afwijkend, wat een bekend probleem zou zijn.
tja terug brengen kun je proberen.

Trololo
27 juni 2011, 13:20
Jup dat van die E wist ik. Maar de D en G zitten terwijl ze gestemd zijn helemaal in het rood. De polytune mode vind ik zeker live handig, even snel checken. En los van of ik het gebruik is het niet de bedoeling dat het na twee maanden kapot is.

the sure thing
27 juni 2011, 13:22
Nou je t zegt..... Ik heb ongeveer een jaar een Polytune en afgelopen optreden voor het eerst hetzelfde probleem: sommige snaren werden niet goed of niet goed weergegeven. Een paar keer uit- en aanzetten hielp op zich goed. Ik heb een super-kwaliteitkabel en de polytune is de 1e die signaal ontvangt, dus daar ligt het niet aan.

Toch vreemd dat dit zich voordeed, voorheen nooit hiervan last gehad.

Trololo
27 juni 2011, 13:28
Juist, soms vallen ze ook gewoon weg. Die D en G zien er een beetje uit alsof je een kabel zonder een gitaar eraan in de polytune hebt zitten.

the sure thing
27 juni 2011, 15:13
Juist, soms vallen ze ook gewoon weg. Die D en G zien er een beetje uit alsof je een kabel zonder een gitaar eraan in de polytune hebt zitten.

Maar als je m dan een paar keer in/uit schakelt (lees: er boos op trapt met veel ergenis en ongeloof), doet ie het dan weer normaal?

j3r03n
27 juni 2011, 15:47
Ik heb hetzelfde 'probleem' soms, in live situatie of in de repetitie. Ik denk dat het komt door de grote hoeveelheid luid omgevingsgeluid, waardoor sommige snaren kunnen resoneren. Dat is het idee wat ik in elk geval krijg. In de polymode is de Polytune erg gevoelig, en als er veel herrie is, gaan de snaren minimaal meetrillen en krijg je afwijkingen bij die frequenties.

Hoeft niet, kan wel.

jerome
30 juni 2011, 00:31
Had ik ook laatst, kwam gewoon doordat de batterij bijna leeg was.
Dan kunnen ze raar gaan doen.
Of als je (té) hard aanslaat tijdens het stemmen kan het ook rare reacties veroorzaken
Overigens een wereldding die Polytune!!!
Vooral met live gebruik, ik heb m'n gitaar echt binnen 10 seconden gestemd, gewoon ff tussen 2 nummers door!
Met m'n ouwe trouwe Boss tuner was ik altijd wel een minuut of zo bezig...
De andere bandleden zijn er dus ook erg blij mee... ;)

Hallie
30 juni 2011, 09:26
Vooral met live gebruik, ik heb m'n gitaar echt binnen 10 seconden gestemd, gewoon ff tussen 2 nummers door!
Met m'n ouwe trouwe Boss tuner was ik altijd wel een minuut of zo bezig...
De andere bandleden zijn er dus ook erg blij mee... ;)

Same here! echt een ideaal ding. En hij is veel fijner/beter af te lezen. als er op de TU-2 een zonnetje staat ben je de sjaak.

Trololo
30 juni 2011, 10:29
Had ik ook laatst, kwam gewoon doordat de batterij bijna leeg was.
Dan kunnen ze raar gaan doen.
Of als je (té) hard aanslaat tijdens het stemmen kan het ook rare reacties veroorzaken
Overigens een wereldding die Polytune!!!
Vooral met live gebruik, ik heb m'n gitaar echt binnen 10 seconden gestemd, gewoon ff tussen 2 nummers door!
Met m'n ouwe trouwe Boss tuner was ik altijd wel een minuut of zo bezig...
De andere bandleden zijn er dus ook erg blij mee... ;)

Misschien dat dit het voor mij verklaard, mijn one spot is kapot gegaan (de twee polen die in het stopcontact gaan zijn naar binnen gevallen). Sinds vorige week gebruik ik dus een oude adapter die misschien te weinig spanning of stroom kan leveren? Maar inderdaad, zeker live is het echt geweldig.

j3r03n
30 juni 2011, 10:53
Heb jij twee Polen in huis? Misschien moet je ze ff leren dat dat gevaarlijk is!
http://images.ientrymail.com/photoshoptown/shocker/screenshotFINAL-large.jpg

Trololo
30 juni 2011, 12:21
Haha achja, hoe je die dingen ook noemt.

zoon van Piet
3 juli 2011, 12:29
Eergisteren een gekocht..
had ik dit misschien eerst even moeten lezen...

Fijn ding, maar op het podium werkte de polymode idd niet zo goed als in de winkel..

Ik ga terug naar mn Korg..

Buzzel
3 juli 2011, 13:21
Nooit ergens last van met mijn polytune :soinnocent:

Trololo
3 juli 2011, 20:44
Eergisteren een gekocht..
had ik dit misschien eerst even moeten lezen...

Fijn ding, maar op het podium werkte de polymode idd niet zo goed als in de winkel..

Ik ga terug naar mn Korg..

Oh ik ben er juist heel tevreden mee, en ik denk dus dat het probleem niet bij de polytune ligt maar bij de voeding, heb echter nog geen tijd gehad om het even goed uit te proberen. Absoluut geen afrader dus. En ookal gebruik je de polytune modus niet, de gewone modus is zeer accuraat. Had ergens gelezen dat deze stukken scherper is dan die van de Boss of de Korg.

the sure thing
3 juli 2011, 21:55
(...) Had ergens gelezen dat deze stukken scherper is dan die van de Boss of de Korg.

Het antwoord:

TC Polytune: 0,5 ct afwijking
Boss TU-3: 1,0 ct afwijking
Korg PB: 1,0 ct afwijking

Ik denk dat dit in de praktijk allemaal wel meevalt. De Boss TU-2 heeft een afwijking van 3 ct, wat wel weer wat meer is.

HaroldA
3 juli 2011, 22:38
Het antwoord:

TC Polytune: 0,5 ct afwijking
Boss TU-3: 1,0 ct afwijking
Korg PB: 1,0 ct afwijking

Ik denk dat dit in de praktijk allemaal wel meevalt. De Boss TU-2 heeft een afwijking van 3 ct, wat wel weer wat meer is.

Turbo Tuner: "Extreme accuracy: ±.02 cents guaranteed"

the sure thing
3 juli 2011, 22:55
Turbo Tuner: "Extreme accuracy: ±.02 cents guaranteed"

Ja ik weet het :) Daar win je het niet van :)

zoon van Piet
4 juli 2011, 11:32
Had ergens gelezen dat deze stukken scherper is dan die van de Boss of de Korg.

Nou,ik heb de Polytune en de Korg DT-10 samen aangesloten gehad en zie echt geen verschil in zuiverheid. Dat kan ook niet: groen is immers groen.
Die minieme ct-afwijkingen in de specs zeggen niet zoveel, en in de praktijk zegt het helemaal niks.
Ik moest beide apparaten daarnaast op 438 hz calibreren- dat gaat beter samen met de sax en viool. Dit gaat bij de Korg makkelijker dan bij de Poly.

Ik heb de indruk dat de problemen die ik in polymode had, deels veroorzaakt worden doordat ik hem gebruik in een quasi-akoestische setting, de andere instrumenten laten het bovenblad trillen, en och arme, het dingske weet dan niet meer wat er allemaal gebeurt.. ;)

Waar ik als erkend vintage-o-fiel ( tuners en D.I.s zijn de enige moderne pedalen die ik gebruik) nog wel mee zit: wat kun je met de usb op dit ding?
( ja, ik ben te lui om de handleiding te lezen..)

bass blom
4 juli 2011, 11:40
daar zou ooit een update doorheen kunnen worden geduwd

Mr. Dynamite
4 juli 2011, 12:05
Het antwoord:

TC Polytune: 0,5 ct afwijking
Boss TU-3: 1,0 ct afwijking
Korg PB: 1,0 ct afwijking

Ik denk dat dit in de praktijk allemaal wel meevalt. De Boss TU-2 heeft een afwijking van 3 ct, wat wel weer wat meer is.

Jaa dat is misschien wel zo, maar bij de poly tune is het een led verschil. Hij geeft geen halve led ofzo weer, en knippert ook niet. Niet dat je hier last van hebt maar in de praktijk werkt het dus wel wat anders ;)

bass blom
4 juli 2011, 12:31
Nou,ik heb de Polytune en de Korg DT-10 samen aangesloten gehad en zie echt geen verschil in zuiverheid. Dat kan ook niet: groen is immers groen.

mwah, groen is groen.. als je goed kijkt kan de 'naald' echt vol groen zijn of iets minder, vlak voordat de rode links of rechts ervan een beetje rood gaat oplichten.

wat ik jammer vind, net ontdekt.. ik had wel eens 432 hertz stemming willen proberen maar de polytune kan maar tot 435 naar beneden worden ingesteld.

zoon van Piet
4 juli 2011, 12:39
mwah, groen is groen.. als je goed kijkt kan de 'naald' echt vol groen zijn of iets minder, vlak voordat de rode links of rechts ervan een beetje rood gaat oplichten.

wat ik jammer vind, net ontdekt.. ik had wel eens 432 hertz stemming willen proberen maar de polytune kan maar tot 435 naar beneden worden ingesteld.

jaja, ik heb natuurlijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om zo te miereneuken! ;)
Maar ook de DT-10 kan helderder branden. En ze geven gewoon geen verschil. Precies zoals de DT ook al geen verschil gaf met mn vorige 2e tuner, de Arion. En zoals er zelfs geen verschil was met de supervintage Korg GT-6, de allereerste tuner die ik ooit kocht ( en velen met mij). Die heeft een naald en daarmee kan je echt mierenneukstemmen... ;)

jerome
7 juli 2011, 00:45
Eergisteren een gekocht..
had ik dit misschien eerst even moeten lezen...

Fijn ding, maar op het podium werkte de polymode idd niet zo goed als in de winkel..

Ik ga terug naar mn Korg..

Ik gebruik die "Polytunestand" alleen maar om in één oogopslag te zien welke snaar of snaren er fout staan.
Als ik dan zie dat bijvoorbeeld de B snaar niet goed staat dan sla ik die snaar nog een keer apart aan en dan stem ik die bij en klaar is Klara.
Ideaal, om met met een optreden tussen 2 nummers door binnen 5 á 15 seconden m'n gitaar haarzuiver gestemd te hebben!
Met andere stemapparaatjes moet je echt alle snaren één voor één doorlopen om te zien welke er vals staat...
Wel belangrijk dat je met de "Polytunestand" niet te hard de snaren aanslaat.
Dan wil ie wel eens in de war raken...

j3r03n
7 juli 2011, 10:39
Ik gebruik die "Polytunestand" alleen maar om in één oogopslag te zien welke snaar of snaren er fout staan.
Als ik dan zie dat bijvoorbeeld de B snaar niet goed staat dan sla ik die snaar nog een keer apart aan en dan stem ik die bij en klaar is Klara.
Ideaal, om met met een optreden tussen 2 nummers door binnen 5 á 15 seconden m'n gitaar haarzuiver gestemd te hebben!
Met andere stemapparaatjes moet je echt alle snaren één voor één doorlopen om te zien welke er vals staat...
Wel belangrijk dat je met de "Polytunestand" niet te hard de snaren aanslaat.
Dan wil ie wel eens in de war raken...
Plus één...

zoon van Piet
7 juli 2011, 11:08
Ik gebruik die "Polytunestand" alleen maar om in één oogopslag te zien welke snaar of snaren er fout staan.
Als ik dan zie dat bijvoorbeeld de B snaar niet goed staat dan sla ik die snaar nog een keer apart aan en dan stem ik die bij en klaar is Klara.
Ideaal, om met met een optreden tussen 2 nummers door binnen 5 á 15 seconden m'n gitaar haarzuiver gestemd te hebben!
Met andere stemapparaatjes moet je echt alle snaren één voor één doorlopen om te zien welke er vals staat...
Wel belangrijk dat je met de "Polytunestand" niet te hard de snaren aanslaat.
Dan wil ie wel eens in de war raken...

En in semi-akoestische settingen raakt ie ook danig de weg kwijt. Thuis op mn elektrische plank reageert ie goed. Gisteren weer een hele dag semi-akoestisch gebruikt, maar weer alleen snaar voor snaar bruikbaar. ik krijg soms niet eens zes al-dan-niet-groene blokjes te zien..
Het is verder een prima tuner, maar ik heb nog twee aanmerkingen op de poly: ik vraag me af in hoeverre ie echt true bypass is, de schakelaar is niet mechanisch. En persoonlijk - blinde kip dat ik ben- heb ik behoorlijk moeite om het ding te lezen, omdat ie eerst een zachtglimmend rood lijntje naast het groene laat zien - en dat kan ik niet zien. Pas als het rood echt oplicht wordt het me duidelijk dat ik vals sta..

peter_heijnen
7 juli 2011, 11:46
ik heb nog twee aanmerkingen op de poly: ik vraag me af in hoeverre ie echt true bypass is, de schakelaar is niet mechanisch. En persoonlijk - blinde kip dat ik ben- heb ik behoorlijk moeite om het ding te lezen, omdat ie eerst een zachtglimmend rood lijntje naast het groene laat zien - en dat kan ik niet zien. Pas als het rood echt oplicht wordt het me duidelijk dat ik vals sta..
Deze blinde kip zegt turbo tuner! ;)

zoon van Piet
7 juli 2011, 11:50
Deze blinde kip zegt turbo tuner! ;)

Ja, die is wel groot en duidelijk zichtbaar!!
had ik misschien idd moeten nemen...
maar ja.. die is zo lelijk, he? ;)

peter_heijnen
7 juli 2011, 12:29
Niiieeettt!! :)

HaroldA
7 juli 2011, 18:22
Ja, die is wel groot en duidelijk zichtbaar!!
had ik misschien idd moeten nemen...
maar ja.. die is zo lelijk, he? ;)

Groot? :???: Kleiner dan de Polytune iig.

zoon van Piet
7 juli 2011, 19:12
maar de display is groter - of in ieder geval beter zichtbaar voor me.

zoon van Piet
9 juli 2011, 12:10
Effe positief doen over het ding, want ik wil niet teveel zeiken :)
Gisteren stonden we op een wat groter podium en had ik weinig tot geen last van de andere instrumenten. Dus kon ik gisteren redelijk goed gebruik maken van de polymode. Als het werkt, is het een erg bruikbare toevoeging.

En dat ik moeite heb om die rooie streepjes te zien, die eerst heel zwak oplichten, is natuurlijk helemaal mijn ding. Misschien toch maar met een bril het podium op :cooler:

Mr. Dynamite
9 juli 2011, 13:05
Ik heb nog wel een minpunt, dat glas is niet erg kras bestendig :dontgeti: