PDA

View Full Version : NGD: LTD Okkultist, oftewel de toevalstreffer met stalen kloten



Noctiis
27 juni 2011, 12:59
Een flying V. Al sinds ik een klein jochie was, wilde ik zo'n gitaar hebben. Het model schreeuwt harde teringherrie, dat was interessant voor mij als klein metalgastje.

Jaren gingen voorbij, de lange haren gingen eraf en mijn muzieksmaak werd genuanceerder maar metal bleef roepen. Een passie die niet spoedig voorbij zou gaan. Gitaren kwamen en gaan, van strats tot les pauls en extreme BC Rich modellen. Maar toch nooit een V... V van Vreemd.

In al die tijd heb ik altijd alles wat op V gebied uitkwam in de gaten gehouden. Gibson, Jackson Rhoads/King V, BC Rich, ESP, onder andere. Ik hield van de attitude die die dingen uitstraalden. Maar comfort issues hielden me denk ik tegen. Soms kopzwaar, lastig zittend spelen, etc. Ook vond ik ze vaak net iets te... Tsja, te basic.. Als dat al kan gelden voor een 'afwijkende' vorm. Ik wilde een twist, iets aparters wat precies aansluit op mijn manier van spelen en schrijven. Heftig, extreem maar apart. Precies zoals ik mijn metal graag hoor.

Toen, anderhalf of twee jaar geleden, kondigde ESP LTD een aantal nieuwe signature gitaren aan. Waaronder de Okkultist van Dimmu Borgir gitarist Silenoz. Altijd al een groot liefhebber van Dimmu geweest (met ups en downs zoals iedere band heeft). Een V met een twist. Net effe wat anders dan de Rhoads. Verrek! Dat was wat voor mij! Verdomd goede specs ook. Maar een signature, doe ik niet snel. En niet goedkoop. En op dat moment speelde ik 7 snarig...

2011. Ik speel niet meer 7 snarig. Tijdje gestopt met actief musiceren maar sinds een paar maanden weer stevig aan het oefenen en schrijven. Vooral, hoe kan het ook anders, lekker aparte, noem het avant-garde, metal.

Met dank aan een toevallig gelezen tip van medeforumlid Bijl, kwam ik terecht bij een Italiaanse ebay winkel. Voor de grap eens kijken. Die verkocht een LTD Okkultist. En goedkoop! De tering. Houd het er maar op dat ik voor de helft van de 'normale' winkelwaarde klaar zou zijn. Dat zijn bedragen die ik nog wel over heb voor een gitaar. En een signature van iemand anders? Ach, is dat nou echt zo erg? De spreekwoordelijke knoop werd doorgehakt, er kwam eindelijk een V! En vandaag, 4 dagen na bestelling/betaling, kwam ze binnen.

http://misc.nielsriethorst.nl/pictures/Okkultist_front.jpg
Burgundy Red. Donkerrood met een kleine metallic sprankeling erin. Erg chique maar moeilijk te fotograferen. Glanzende lak ook al lijkt het hier een satin finish.

http://misc.nielsriethorst.nl/pictures/Okkultist_inlay.jpg
Ebony toets met het Noorse Crest of Arms als inleg. Speelt idioot snel. XJ frets, wat ik toch even wennen vind. Geen flinterdunne hals maar ook geen honkbalknuppel. Precies goed, voor mij.

http://misc.nielsriethorst.nl/pictures/Okkultist_back.jpg
Neckthrough en stringthrough. Seymour Duncan Blackouts.

http://misc.nielsriethorst.nl/pictures/Okkultist_balance.jpg
Perfecte balans!

En het ding schreeuwt attitude, metal en verdoemenis, terwijl het toch dat aparte randje heeft wat ik zo graag zoek in mijn gitaren (en muziek). Heerlijk! Ik ben tevreden. Na tig jaar eindelijk mijn V :)

http://misc.nielsriethorst.nl/pictures/Okkultist_mettol.jpg

Epiphoneee
27 juni 2011, 13:37
Mooie plank, mag je trots op zijn :zz::zz:

INOXROX
27 juni 2011, 13:40
Ziet er zeer link uit ! Congrats ! Maarre van welk signature is de jouwe ? Of lees ik niet goed ?

YannickH
27 juni 2011, 13:42
haha van silenoz van dimmu borgir:p
vette gitaar maar hang ze wel eens wat lager man:p

Tho
27 juni 2011, 13:47
Vet man!!!!

Noctiis
27 juni 2011, 13:48
Ja de Silenoz signature, ik heb zelf (nog) geen signature gitaar ;)
Thanks! Is echt een heerlijk scheurmonster en zelfs comfortabeler dan menig ander model ik in handen heb mogen hebben!

Ja iets lager komt 'ie nog wel te hangen, de straplocks die aan de band zitten staan nog op de hoogte voor een andere gitaar, hehe.

Sinner1980
27 juni 2011, 13:52
Vermakelijke inleiding zeg,leuk geschreven!:ok:

De gitaar vind ik persoonlijk niets maar goed; jij bent er blij mee en daar gaat het om natuurlijk. Zelf zie ik liever een Rhoads model of een traditionele V maar goed; ik ben dan ook een conservatief type.

Anyways,congrats en speelze/ schrijfze:rockon:

Oranjeaap
27 juni 2011, 14:54
Leuk geschreven inderdaad en best wel gave gitaar. Maar inderdaad, dat ding moet lager hangen :p

KingPin8
27 juni 2011, 15:01
welkom in de familie van rare-V eigenaren :rockon:
vet ding! Dimmu :blast:

Noctiis
27 juni 2011, 18:26
Dank! Een leuk verhaaltje maakt zo'n NGD topic toch altijd wat boeiender, vind ik :)

Een poetsbeurt, snaarvervanging en een halve dag spelen verder, nog steeds super! Het brugelement is alleen met de volumeknop clean te krijgen :D Het halselement heeft echter een verrassend mooie sprankelende clean. De jack input had wat kuren maar (voorlopig) niks wat contactspray niet kon oplossen. Wel oppassen dat ik nergens tegen aan knal met de lange vin, hehe.
Zittend spelen werkt ook uitstekend, gewoon de strap omhouden. Elastische strap gebruiker sinds '99 ;)

FruscianteFan
27 juni 2011, 18:38
Wat grappig. Dacht gister nog aan je aangezien het erop lijkt dat die rode Jackson voorlopig even mijn main-gitaar is ;)

Natuurlijk gefeliciteerd met deze aanwinst c.q. jongensdroom!

Hoogie
27 juni 2011, 20:23
http://misc.nielsriethorst.nl/pictures/Okkultist_mettol.jpg

Vette V:blast:, Vette foto:blast:

RS-Rik
28 juni 2011, 01:03
Holy crap, je hebt lelijk, heel lelijk, nog lelijker, uber lelijk, patty brard, en dan komt dit.


Maar je maakt wel een statement!! nice happy day

speedmusic
28 juni 2011, 10:35
Maar Rik, wat vind je nu van zijn gitaar? ;)

Noctiis fefeliciteerd, inderdaad een prachtige variatie op het V thema.

minoin
28 juni 2011, 10:45
Vet Noctiis!! De Black Outs zijn de way to go wat betreft metal IMHO, wat vind je ervan?
Have fun met je nieuwe axe!

arcane
29 juni 2011, 21:52
Leuk en aardig maar ik zie geen foto's :(

Noctiis
29 juni 2011, 22:24
Nu wel! Volgens mij had ik m'n server lekgeprikt met m'n V ;-)

arcane
29 juni 2011, 22:31
http://misc.nielsriethorst.nl/pictures/Okkultist_mettol.jpg

:rockon: Nice!

Noctiis
29 juni 2011, 22:36
Ik vermaak me wel met mijn Patty Brard gitaar :zz:

De Blackouts zijn echt fantastisch voor distortion maar clean moet er niet veel mee willen doen. Alleen het halselement kun je redelijk clean krijgen. Op zich heb ik daar geen moeite mee, het ding is gekocht voor scheurwerk, maar omdat ik veel DI tracks opneem is het wel even puzzelen met signaalvolumes om clipping op de onbewerkte sound te voorkomen.

arcane
29 juni 2011, 22:38
Krijg je het geluid ook niet clean op de line 6 van je met een Fender sound?

muziekschuur
30 juni 2011, 01:17
Ik zou zo blij zijn, als mijn gitaar lelijker zou zijn dan Patty BRARD.......... MAAARRRREE DAT ISTIE NIET>>>>



DEZE IS NIET UITGEZAKT MAN!!!!!!!!



(poeh, ben ik effe kwijt....)


Nu de interessante vraag (voor mij dan...) wat is de unit onder die Laboga, die daar staat te schitteren ( die Laboga dus...)

Noctiis
30 juni 2011, 07:32
Line 6 Vetta.

muziekschuur
30 juni 2011, 08:12
Noctiss,

Ik ben eruit..... Ik vindt die V helemaal tegek. Ik ben geen fan van de originele V. (mijn zoontje van 7 trouwens wel, al vindt ie die afwijkende van Jackson het meest coole (hahaha (aap is 7)

Maar deze V heeft iets betoverends...

Noctiis
30 juni 2011, 09:32
:) Ik houd van gitaren waar je in eerste instantie nog niet van weet of je ze gaaf of niet vindt.

Hij is ietsje duurder geworden, maar hij is weer op voorraad:
http://stores.ebay.nl/SONIC-STORE/Chitarre-ampli-accessori-/_i.html?_fsub=2&_sid=41935105&_trksid=p4634.c0.m322
;)

muziekschuur
30 juni 2011, 09:36
Dat scheelt wel een borrel met Thomann (net geen 1000 euro)

Bijl
26 juli 2011, 01:42
Eh, sorry voor de late reactie, mooie aankoop! Ik zag vandaag je PB pas :soinnocent: En ik ken nog steeds het verschil niet tussen juni en juli :soinnocent:

Die Italiaanse mafkezen hebben ze nog steeds, WA-600's en Okkultists voor de helft, ik begrijp er echt geen snars van :dontgeti: