PDA

View Full Version : Verschillen in wat je "live" hoort en wat je vervolgens hoort op band



SaferSephy
27 juni 2011, 11:40
Ik heb nu al een paar keer gehad dat er tijdens een optreden opnames gemaakt worden van mijn band. Het valt me echter op dat op een of andere manier mijn geluid vele maler dunner (ielig, minder sustain en minder drive) klinkt dan als ik het "live" hoor uit mijn amp. Is dit een bekend issue en wat kan ik er tegen doen? Zat al te denken aan een compressor om wat meer sustain te krijgen, maar ik weet niet of ik dan op het juiste spoor zit.

Mijn huidige signal chain voor clean:

Fender Stratocaster ( 3 single coils, alles helemaal open, behalve nek tone pot op 8)
Vox Wah (uit)
Fulltone Fatboost v3 (Volume en Drive beiden op 1 uur, bas en volume op 10/11 uur, meestal aan)
Fulltone OCD v4 (uit)
Maxon OD9 (uit)
Fulltone MDV2 (uit)
Fender '65 Blackface Deluxe Reverb RI ( volume op 3, treble op 4, bass op 7, reverb op 2, tremolo meuk allemaal uit. Keramische speaker)

In alle gevallen gewoon een of ander SM57 achtig ding ervoor, tegen het doek aan.

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen. Mijn beoogde clean is een beetje het volgende:

http://www.youtube.com/watch?v=uAHeL-W9x9Y

Voor een milde drive zoek ik een beetje dit:

http://www.youtube.com/watch?v=dZHnVvy_Hxg

Dick Wolkendeck
27 juni 2011, 11:56
Wat je mist is natuurlijk (ook) hoe je geluid door de ruimte/zaal heen galmt en kaatst. Plus de geluidsdruk kan verschillen geven in frequentierespons van je eigen oren.

Wellicht de opnames verrijken met wat galm?

MaxVMH
27 juni 2011, 12:01
Probeer eens met wat minder overdrive en wat meer compressie. En laat eens wat horen, want als wij niet weten hoe 't klinkt, kunnen we nooit 100% correct advies geven.

muziekschuur
27 juni 2011, 12:30
Opnemen is een vak. Een live mix is eigenlijk het geluid dat de band produceert en dat compenseren en verrijken met P.A. geluid tot een homogeen ding.

Als je mixt is het vaak handig eerst te editten en te noisegaten. Dit om overspraak uit alle bronnen te halen(dus die 12/16 tracks). Totdat het droge signaal van elke track er is. Daarna dat resultaat van de 10-12-16 tracks opnieuw mixen met het zaalgeluid in het achterhoofd.

Als je iemand hebt die dit voor de band doet en het gaat nog niet lekker, dan heeft hij/zij tijd nodig. En de juiste tools.

Als ik een drumstel opneem met zeg 7 microfoons en ik noisegate dat niet goed dan zal de overspraak in die signalen zich mengen met jouw signaal en dus een diffuus geluid geven. Niet de bron die jij je herrinnert.

Be patient.

bass blom
27 juni 2011, 12:33
wel logisch ergens.
ik maak ook regelmatig oefenen opnames met een zoom H4.
standaard klinken die ook dun en iel, plastic bijna soms, zeker op plastic notebook speakertjes.
later in cubase gooi ik daar een dikke compressie overheen, dan klinkt het ineens veel vetter, echter, dikker en lekkerder.
ook op plastic notebook speakertjes.

SaferSephy
27 juni 2011, 14:38
Probeer eens met wat minder overdrive en wat meer compressie. En laat eens wat horen, want als wij niet weten hoe 't klinkt, kunnen we nooit 100% correct advies geven.

Hier wat opnames van Clash of the coverbands, ze gaven hierbij al aan dat het niet top kwaliteit zou worden maar ik mis wel ERG veel van mijn geluid.

zowel clean als drive:
http://www.harmnagels.nl/clash_texas_flood.mp3

enkel wat drive:
http://www.harmnagels.nl/clash_calling_san_francisco.mp3

Dit is een radio opname (webcast) wat qua geluid wel beter is maar het geheel klinkt nog steeds erg droog mijn inziens:

http://www.youtube.com/watch?v=z6kvi3cyLRo

bass blom
27 juni 2011, 14:59
ff snel een klein stukje dik en smerig gemaakt :seriousf:

http://maxless.nl/clash_texas_flood_dik.mp3

TimoSomers
27 juni 2011, 15:28
Mooi meneer blom!

Dit is altijd wel het geval, je moet niet vergeten dat opnames in een studio ontieglijk ge-eqed/compressed/gemixed/gemasterd zijn en ook nog eens met veel gemierenneuk over plaatsing van de mic en welke mic, etc.
Moet wel zeggen dat ik laatst mijn recto opnam met een simpele sm 58 zang microfoon en dat klonk wel erg representatief, vreemd genoeg. (Wel heel nauwkeurig de mic geplaatst enzo).

Comfortably Daniel
27 juni 2011, 15:36
Had dit laatst ook. Van een optreden wat opnames gehad, die de geluidsman gemaakt had. Ik was sowieso erg ver achter in de mix gezet...notabene als leadgitarist...en ook klonk het juist niet te dun, maar veel te donker. Bijna alsof er een deken over de speakers lag.

Erg zonde...:dontgeti:

Arvoitus
27 juni 2011, 16:17
Had dit laatst ook. Van een optreden wat opnames gehad, die de geluidsman gemaakt had. Ik was sowieso erg ver achter in de mix gezet...notabene als leadgitarist...en ook klonk het juist niet te dun, maar veel te donker. Bijna alsof er een deken over de speakers lag.

Erg zonde...:dontgeti:
Wat voor opnames? Als je de stereo out van een mengtafel opneemt in een klein zaaltje dan zal het nooit hetzelfde klinken als in de ruimte.
Een ruimte met een P.A. die flink staat te brullen kan een klein iel geluidje al een stuk beter laten klinken.
Daarnaast moet je er ook nog eens vanuit gaan dat veel gitaristen op kleinere podia altijd te hard staan (en dus al duidelijk aanwezig zijn in het zaalgeluid), dan heeft kan het logisch zijn dat jouw geluid niet sterk aanwezig was op de stereout.

Toaster
27 juni 2011, 16:30
Had dit laatst ook. Van een optreden wat opnames gehad, die de geluidsman gemaakt had. Ik was sowieso erg ver achter in de mix gezet...notabene als leadgitarist...en ook klonk het juist niet te dun, maar veel te donker. Bijna alsof er een deken over de speakers lag.

Erg zonde...:dontgeti:

Wat de mixer teveel hoort of krijgt vanaf het podium hoeft hij niet meer in de zaalmix uit te versterken.

Dus als jij heel hard met een snerpende toon staat te spelen draait hij jou niet volledig open en haalt hij wat hoog uit je geluid.

En dat instrument dat zo zacht klonk op het podium staat zeker heel hard op de mix?

Comfortably Daniel
27 juni 2011, 18:07
Was buiten in een trailer op een groot plein, dus geen klein zaaltje ;)
Ik hoorde juist in de pauze dat ik te zacht stond...dus heb daarna het volume wat omhoog laten gooien door de geluidsman, wat hij ook gedaan heeft. 't Is echt alleen op de opname waar ik zo zacht sta. Helaas...

Arvoitus
27 juni 2011, 20:00
Was buiten in een trailer op een groot plein, dus geen klein zaaltje ;)
Ik hoorde juist in de pauze dat ik te zacht stond...dus heb daarna het volume wat omhoog laten gooien door de geluidsman, wat hij ook gedaan heeft. 't Is echt alleen op de opname waar ik zo zacht sta. Helaas...
Maar hoe is die opname dan gemaakt?

Comfortably Daniel
28 juni 2011, 00:25
Op de tafel...

Han S
28 juni 2011, 23:18
Opnemen is een vak. Een live mix is eigenlijk het geluid dat de band produceert en dat compenseren en verrijken met P.A. geluid tot een homogeen ding.

Als je mixt is het vaak handig eerst te editten en te noisegaten. Dit om overspraak uit alle bronnen te halen(dus die 12/16 tracks). Totdat het droge signaal van elke track er is. Daarna dat resultaat van de 10-12-16 tracks opnieuw mixen met het zaalgeluid in het achterhoofd.

Als je iemand hebt die dit voor de band doet en het gaat nog niet lekker, dan heeft hij/zij tijd nodig. En de juiste tools.

Als ik een drumstel opneem met zeg 7 microfoons en ik noisegate dat niet goed dan zal de overspraak in die signalen zich mengen met jouw signaal en dus een diffuus geluid geven. Niet de bron die jij je herrinnert.

Be patient.

Iedereen heeft zijn eigen methoden en voorkeuren en om eerst even op de openingspost te reageren: om die reden gebruik ik nooit een SM57 op gitaarcab, ik vind hem te dun klinken en nooit zoals ik de speaker hoor waar hij voor staat.

Over drums opnemen, gates, schoonmaken van digitale sporen etc etc etc: ik vind dat het vaak te schoon wordt en te klinisch. Live concerten heb ik tien jaar gedaan en nooit gates gebruikt.

Momenteel heb ik een echt goede band in de studio met een heel erg goede drummer en we nemen live op, dus alles tegelijk. De drums doe ik met de D12 op kick, een M201 op snare, een M201 op de racktom en een M201 op de floortom. Op hi hat een C451 en op ride cymbal ook een C451 en een paartje Samson CO2 als overhead op een meter van het centrum v.d. snare.

Helemaal geen behoefte aan gates, de Beyer microfoons zijn de mooiste als het om off axis response gaat en ze zijn hyper cardioid.

Op een meter van het drumstel staat de opstelling van de percussionist, met drie congas, timbales, bongos en heel veel tingeltjes en kleppertjes, shakertjes etc. Daar staan twee oude MD421's op de congas en een paartje CO2 als overheads.

Maar dan heb je toch een bak overspraak hoor ik je denken. Dat klopt en dat is dan weer prachtig als room geluid voor de drums. Overspraak moet je niet vermijden, je moet het gebruiken en of dat nou in de studio is of op het podium doet er niet toe.

Het is inderdaad een vak, maar welke microfoons je gebruikt en waar je ze zet en waarom, daar gaat het om. En de band speelt gewoon zoals ze altijd doen, alleen maken we er een CD van en bovendien werkt dit heel erg snel, goed voor het budget.

Aan de TS tenslotte: gebruik een andere microfoon en experimenteer met de plaatsing.

showband
29 juni 2011, 08:39
dun geluid live

-als je hard speelt hoor je jezelf anders. Je oren compressen zelf ook. Het kan best zijn dat je een snertgeluid had maar dat door de geluidsdruk het best nog vet leek als je bij je versterker staat. Zeker bij "scooped mid" en high gain sounds valt de vetheid van de sound best tegen als je het op normaal volume beluistert.
-live staan de microfoons vaak gewoon fout en wordt er tegen statieven aangewandeld. Als je microfoon te ver weg komt te staan kost dat laag.
-het type microfoon ...... man dat is een wereld van verschil. Ik heb zelf altijd mijn eigen microfoons mee live. En werk met goedkope versterkers. De microfoon zorgt veel meer voor een live topsound dan een boutique amp ooit kan. Dus eigen+perfecte staat+werkende microfoon sennheiser 609 + Beyer 201 mee. Dan kun je met een 8 inch samick combotje een topsound maken. Heb nog eens op een PA testdag gestaan met mijn setup. En er waren technici die niet konden geloven dat je zo een vette rocksound uit een microscopische combo met G8 celestion kan halen. Dat was puur op microfoonplaatsing, goede microfoon, dosering van volume en hoeveelheid vervorming.

een 4x12 met super veel laag, en dan slecht een sm57 ervoor plaatsen is zinloos. Het laag komt gewoon niet bij de PA aan en het hoog zit er niet in.

jaywalker
29 juni 2011, 12:08
Ik zit momenteel ook met hetzelfde "probleem" Eigenlijk maakt het publiek - lees tokkies met veel bier- het geen ene reet uit, maar ik wil graag een vette sound over die PA kunnen knallen.

Momenteel heb ik een sm57 en een senheiser md421 in mijn bezit, maar loop vooral thuis een beetje te prutsen naar de ultieme combinatie. Het probleem is wel, dat je in livesituaties vaak maar 1 xlr-kabel krijgt aangereikt en zoek het maar uit. Ik was eigenlijk al van plan een mini rackje te gaan creeren. Wellicht dat ik daar een 2-kanaals pre-amp aan kan hangen en dan zelf een mix kan doorgeven aan de PA-man, maar is dit makkelijk te realiseren?

P.s. Ik heb 2 cab grabbers besteld, was wel prijzig. Maar wellicht een handige tip voor de TS. Dit maakt plaatsing van de mic live een stuk makkelijker en niemand staat je statief constant om.

vincent136
2 juli 2011, 12:02
Iedereen heeft zijn eigen methoden en voorkeuren en om eerst even op de openingspost te reageren: om die reden gebruik ik nooit een SM57 op gitaarcab, ik vind hem te dun klinken en nooit zoals ik de speaker hoor waar hij voor staat.

Over drums opnemen, gates, schoonmaken van digitale sporen etc etc etc: ik vind dat het vaak te schoon wordt en te klinisch. Live concerten heb ik tien jaar gedaan en nooit gates gebruikt.

Momenteel heb ik een echt goede band in de studio met een heel erg goede drummer en we nemen live op, dus alles tegelijk. De drums doe ik met de D12 op kick, een M201 op snare, een M201 op de racktom en een M201 op de floortom. Op hi hat een C451 en op ride cymbal ook een C451 en een paartje Samson CO2 als overhead op een meter van het centrum v.d. snare.

Helemaal geen behoefte aan gates, de Beyer microfoons zijn de mooiste als het om off axis response gaat en ze zijn hyper cardioid.

Op een meter van het drumstel staat de opstelling van de percussionist, met drie congas, timbales, bongos en heel veel tingeltjes en kleppertjes, shakertjes etc. Daar staan twee oude MD421's op de congas en een paartje CO2 als overheads.

Maar dan heb je toch een bak overspraak hoor ik je denken. Dat klopt en dat is dan weer prachtig als room geluid voor de drums. Overspraak moet je niet vermijden, je moet het gebruiken en of dat nou in de studio is of op het podium doet er niet toe.

Het is inderdaad een vak, maar welke microfoons je gebruikt en waar je ze zet en waarom, daar gaat het om. En de band speelt gewoon zoals ze altijd doen, alleen maken we er een CD van en bovendien werkt dit heel erg snel, goed voor het budget.

Aan de TS tenslotte: gebruik een andere microfoon en experimenteer met de plaatsing.

Je praat hier natuurlijk over een goed klinkende studio ruimte. Dat is heel anders en niet vergelijkbaar met een live situatie, in het geval van de TS een open trailer.

Waarom gebruik je die Samons als OH's i.p.v. bijvoorbeeld een mooi setje Neumann KM184's?

driesp
23 augustus 2011, 23:24
Heb dit probleem ook al ondervonden,

wat ik me dan afvraag, van bekende bands zijn nogal gauw eens "soundboard recordings" te vinden op youtube van veel optredens van vroeger, die zijn dan als ik het goed heb niet echt gemasterd of gemixed, maar gewoon rechtstreeks afgenomen van de PA?

Vaak hoor je daar publiek in, en soms kan je gewoon horen wat iemand roept / zegt. Staan daar dan bij elk optredens condensators die de zaal of de omgeving micen ? Want veel van die opnames klinken verassend goed, om gewoon afgenomen van het mengpaneel te zijn.

Hier zo'n voorbeeld;

http://www.youtube.com/watch?v=BkQgqkN-yFI

Enige pro's in de zaal? Want ik wil 'r wel van bijleren.

Han S
24 augustus 2011, 19:08
Je praat hier natuurlijk over een goed klinkende studio ruimte. Dat is heel anders en niet vergelijkbaar met een live situatie, in het geval van de TS een open trailer.

Waarom gebruik je die Samons als OH's i.p.v. bijvoorbeeld een mooi setje Neumann KM184's?

Vincent, ik had deze ff gemist. De reden waarom ik de CO2's gebruik is omdat die veel minder oppikken van de andere herrie dan de KM184's of de C451's.

En wat die goed klinkende ruimte betreft: als je een band in één keer opneemt wordt alles ge-closemiced en hoor je heel weinig van de ruimte.

Ik hoorde van de week een opname van een bigband en die was gemaakt van een uitstekende band, maar in de kantine van een tennisvereniging en men had Schoeps omni mics gebruikt op twee meter van de saxofonisten. Die ruimte was daar erg goed op te horen en vooral dat die niet geweldig klonk.

Niettemin had de opname de derde prijs gekregen op een of ander gebeuren in Hongkong, voor mij weer een bewijs dat Chinezen andere oren hebben. Luister maar eens naar dat gejank dat ze muziek noemen daar. :D