PDA

View Full Version : Ongewenste feedback met distortion pedaal....hulp gevraagd!



jutter
26 juni 2011, 23:21
Altijd leuk een nieuw pedaaltje! Thuis lekker met de instellingen prutsen om een heerlijke overdrive en distortion eruit te krijgen, in mijn geval een Blackstar HT Dual. Gewoon rechtstreeks de amp in met de gain van het pedaal op ongeveer 10:00 uur. Niets aan de hand totdat ik het volume van mijn Koch versterker op ongeveer 10:00 uur heb en er wel 5 meter vanaf sta...wat een gefluit! De gain v/h pedaal staat dus duidelijk niet te hoog. De overdrive/distortion van de amp zelf fluit niet dus het kan niet aan de buisjes liggen. Weet iemand hoe dit kan en liever nog, hoe kan ik dit verhelpen?

Tankman
27 juni 2011, 08:36
Mijn ervaring met de HT-Dist is dat hij gewoon een hoop extra herrie bezorgd, maar ik speel dan ook met mijn gain rond 3 uur en volume op 12 en verder versterker hard genoeg om over een metaldrummer heen te komen. Mijn oplossing was een Boss NS-2 en de Blackstar in haar fx loop te doen.

jim__
27 juni 2011, 08:36
Altijd leuk een nieuw pedaaltje! Thuis lekker met de instellingen prutsen om een heerlijke overdrive en distortion eruit te krijgen, in mijn geval een Blackstar HT Dual. Gewoon rechtstreeks de amp in met de gain van het pedaal op ongeveer 10:00 uur. Niets aan de hand totdat ik het volume van mijn Koch versterker op ongeveer 10:00 uur heb en er wel 5 meter vanaf sta...wat een gefluit! De gain v/h pedaal staat dus duidelijk niet te hoog. De overdrive/distortion van de amp zelf fluit niet dus het kan niet aan de buisjes liggen. Weet iemand hoe dit kan en liever nog, hoe kan ik dit verhelpen?
Klinkt als microfonische pickups, heb je al een andere gitaar geprobeerd en gekeken of je dit nog steeds had?

Pepe
27 juni 2011, 08:53
Uit je beschrijving maak ik niet op of het oscillatie of feedback betreft.
Dat laatste is een combinatie van factoren, je pedaal triggert een frequentie waar je pickups/gitaar en amp/speakers gevoelig voor zijn. Ongewaxte pickups kunnen een rol spelen.
Oscillatie speelt zich in de amp zelf af, waarschijnlijk een buis pre amp ding maar het kan gecompliceerder liggen.

Meestal kom je achter het probleem door een voor een de schakels in je geluid te vervangen of te by-passen.

Mitch
27 juni 2011, 09:50
Yup, wegstrepen van opties. Eerst een andere gitaar proberen, dan één voor één de pre amp buisjes.

jutter
27 juni 2011, 10:03
Bedankt voor de tips. Wat ik mij afvraag: hoe kan ik het dat als ik de overdrive van de amp zelf gebruik er geen feedback is? Dan zou je toch zeggen dat geen kwestie is van de pups of preamp buisjes?

Mitch
27 juni 2011, 10:09
Andere frequentie?

jutter
27 juni 2011, 10:19
Andere frequentie is inderdaad mogelijk. De pest is is dat ik momenteel maar 1 gitaar heb. Normaal gesproken zou ik even een gitaar kunnen proberen van de andere gitarist van onze band maar die is laatst opgestapt. Om op goed geluk nieuwe buisjes te gaan kopen lijkt me niet zo'n goed plan want laat staan als het daar niet aan ligt. Dan ben ik weer een hoop centjes kwijt.Ik ken wel een medeforummer van wie ik zijn gitaar waarschijnlijk even mag proberen (schoot me net te binnen).

Mitch
27 juni 2011, 10:35
Wat ik vergeet te vragen: heb je het op allebei de kanalen?
Wat je ook nog kan proberen is de treble eens helemaal dichtdraaien om te kijken of het dan nog optreedt.

jutter
27 juni 2011, 10:39
Wat ik vergeet te vragen: heb je het op allebei de kanalen?
Wat je ook nog kan proberen is de treble eens helemaal dichtdraaien om te kijken of het dan nog optreedt.

Op beide kanalen van de Blackstar bedoel je?

Pepe
27 juni 2011, 11:31
Je moet gewoon wegstrepen, aan deze kant blijft het gissen zolang het probleem niet gelokaliseerd is.
Bijv. Ik had een tele die enorm begon te piepen bij volume bij de ene amp maar bij de andere weer niet, of later.
Probleem bleek te liggen bij de ophanging van de brugpup in combinatie met de standard pickup.
Ik had van amp kunnen wisselen, of speakers misschien, maar een ander pickupje was het meest praktisch.

Ongeveer hetzelfde probleem had ik met een mesa boogie, die oscilleerde als de reverb boven een bepaalde stand ging. Een ander buisje lostte dat weer op.

JohnLord
27 juni 2011, 12:22
Yup, wegstrepen van opties. Eerst een andere gitaar proberen, dan één voor één de pre amp buisjes.


Dus ook het buisje in de Dual?

Fireburst
27 juni 2011, 19:46
Distortion pedaal in overdrive kanaal is zoals cascading gain toch ? Zou wel eens vlug té kunnen worden. Heb je het probleem op je cleane kanaal ook ?

FruscianteFan
27 juni 2011, 20:22
Distortion pedaal in overdrive kanaal is zoals cascading gain toch ? Zou wel eens vlug té kunnen worden. Heb je het probleem op je cleane kanaal ook ?
Nee, zijn voorzover ik weet gewoon twee losse kanalen met gedeelde EQ en aparte gain en volume.

jutter
27 juni 2011, 22:53
Distortion pedaal in overdrive kanaal is zoals cascading gain toch ? Zou wel eens vlug té kunnen worden. Heb je het probleem op je cleane kanaal ook ?

Puur het cleane kanaal van de amp bedoel je? Met de Blackstar ertussen en zonder overdrive/distortion ingeschakeld heb ik het niet.


Nee, zijn voorzover ik weet gewoon twee losse kanalen met gedeelde EQ en aparte gain en volume.

Klopt.

Ik heb het buisje vervangen met een Ruby, een JJ en een cheap China buisje helaas zonder resultaat. Toch vraag ik me af of het de preamp buisjes van de amp zelf zijn want dan zou hij toch ook moeten feedbacken/fluiten op het overdrive/distortion kanaal van de amp zelf?

Mitch
27 juni 2011, 23:07
Uiteraard bedoelde ik allebei de kanalen van de Dual! Twee heeft wel veel lmeer gain, maar heeft minder hoog.
Maar goed, bij de Dual heb je al geëxperimenteerd met een buisje. Da's jammer, ik zou eerder een ander buisje proberen in de Koch. Maar als ik het zo hoor lijkt de pickup de grootste verdachte.

jutter
27 juni 2011, 23:41
Uiteraard bedoelde ik allebei de kanalen van de Dual! Twee heeft wel veel lmeer gain, maar heeft minder hoog.
Maar goed, bij de Dual heb je al geëxperimenteerd met een buisje. Da's jammer, ik zou eerder een ander buisje proberen in de Koch. Maar als ik het zo hoor lijkt de pickup de grootste verdachte.

Ik heb de treble van de Dual dichtgedraaid echter zonder resultaat. Ik heb nu ook het vermoeden dat de pups gewaxt moeten worden.