PDA

View Full Version : Vraag over Pro Tools



Merelvh
26 juni 2011, 18:47
Hallo,
ik heb een nummer opgenomen in pro tools 8le, alleen er zitten 2 dingen in die niet werken. Als eerste is er een punt in mn track dat het geluid opeens veel zachter wordt, heel gek. Is er misschien een manier om een gedeelte van een track harder van volume te maken? Als tweede zit er een storende timingfout, die is op te lossen door de noot die ervoor zit langer te laten klinken. Lastig uit te leggen maar ik speel een noot, die klinkt uit. En die uitklinkende noot wil ik net langer maken zodat ik wel goed inval.
Als dit niet lukt speel ik het gewoon opnieuw in maar ik was zo blij dat hij zo lekker was ingespeeld, want voorderest klinkt ie top.
Graag hoor ik van jullie!
Merel

N.D.
26 juni 2011, 18:54
Een track harder maken kan je doen door het volume via Automation omhoog te laten komen.

En dat andere probleem kan opgelost worden door Warp (ik geloof dat 't zo heet in Pro Tool).

Merelvh
26 juni 2011, 18:58
Bedankt voor je reactie. Ik ga die Warp even opzoeken.
Maar met het volume bedoel ik een stukje van een track omhoog laten komen.. Of kan dat ook zo?

N.D.
26 juni 2011, 19:05
Ja, je tekent gewoon een lijntje waar jij vindt dat 't volume van dat spoor omhoog en weer omlaag moet.
Je kan er ook panning of parameters van een effect mee besturen.

http://audio.tutsplus.com/tutorials/mixing-mastering/using-automation-in-pro-tools-8/

Merelvh
26 juni 2011, 19:17
Oooh thanks! De warp werkt trouwens ook.. Eindelijk weet ik het :)

Han S
27 juni 2011, 00:19
Ik werk meestal met Adobe Audition en daarmee kun je een stukje, bijvoorbeeld een enkele noot arceren en net zoveel harder maken als je nodig hebt. Ik vrees dat zoiets met ProTools ook wel moet kunnen.

Merelvh
27 juni 2011, 08:56
Dat stukje harder maken is ook gelukt. Erg fijn, alleen als ik dat ene stukje uitrek met warp dan komt er zo'n heel lelijk 'uitgerekt' geluid.. Klinkt ook echt niet. Toch maar opnieuw inspelen dan, tenzij het nog anders kan ;)