PDA

View Full Version : ENGL Savage buizen



Yooxa
26 juni 2011, 15:52
Hallo iedereen,

Laatst heb ik een ENGL Savage 120 gekocht, ik ben erg tevreden met de versterker, en denk dat die mij dan ook nog lang zoet zal houden (ook al denk ik dat vaker).
Het enige ''probleem' is dat hij ong. 5 jaar oud is en de fabrieksbuizen er nog in zitten.
Ik heb niet het idee dat de buizen het erg te voorduren hebben gehad, maar toch lijkt het me wel een goed idee om ze te vervangen.

Ik zoek iemand die met mij een leuk setje buizen kan uitzoeken, ik wil namelijk wat meer met type/merken buizen spelen, en wil mischien wat NOS buizen kopen, maar de meeste tech's willen alleen hun eigen buizen installeren.

Ik dacht zelf zoiets:
Voor V1 mischien een NOS RFT ECC83 of JAN5751 V2 tot V5 JJ/Tung-Sol 12AX7's en dan mischien V6 een (Mullard?) 12AT7.

Voor de poweramp Winged C 6550's of EH/JJ KT88's.

Dus, iemand enig idee wie zoiets zou willen doen, en hoeveel dat ongeveer moet kosten?

Thiez
26 juni 2011, 16:09
Zolang je aan eindbuizen niks merkt van microfonisch worden of iets dergelijks is het niet direct nodig om ze te vervangen vind ik. Ik heb ook nog steeds de orginele engl buizen in mijn blackmore zitten.

Preamp kun je idd wel mee spelen. Ik heb in mijn Engl blackmore ook verschillende dingen geprobeerd en momenteel zit er V1 Tung Sol, V2 - V3 TAD, V4 (fasedraaier) Sovtek LPS. Erg tevreden over.

Het hangt er een beetje van af wat voor sound je wilt hebben?

Preamp buisjes kun je gewoon zelf vervangen en buizen kun je bestellen bij www.tonefactory.nl of www.verelec.com

Yooxa
26 juni 2011, 16:21
5 jaar is wel erg oud voor eindbuizen denk ik?
Ik hoorde dat de ENGL buizen re-branded sovtek's waren, dus als ik er dan JJ of EH's in gooi moet dat toch nog wel een verbetering zijn?
Zal ik veel verschil merken tussen 6550's en KT88's?

Pre-amp buizen zou ik inderdaad zelf kunnen doen, weet jij mschien waar ze RFT's verkopen?

nico verduin
26 juni 2011, 16:31
Het feit dat de versterker 5 jaar oud is zegt niets. Je weet niet hoe vaak er op gespeelt is en hoe. Als iemand hem altijd op rustig volume heeft gebruikt dat heb je grote kans deat de eindpitten nog prima zijn. Indicaties van versleten buizen is dat ze wat inkakken. De strakheid is er uit en worden wat modderig in het laag. Daarnaast heb je de wat betere buizentesters die buizen goed kunnen testen (ik heb het dus niet over een eenvoudige emissie tester). Als de amp 5 jaar lang meerdere malen per week op vol vermogen heeft staan stampen, dan heb je een redelijke kans dat de buizen op beginnen te raken. Maar is is geen echte wetmatigheid over duur. Ook omdat de kwaliteit van de huidige productie het niet haalt bij de productie van vroeger.
Bij preamps geldt bijna hetzelfde verhaal ware het niet dat zij het minder zwaar te verduren hebben als eindbuizen en mogelijk nog gemakkelijk 5 jaar langer gebruikt kunnen worden.
Wat wel bepalend is, is dat de klank voor een groot deel wordt gevormd door de eerste buis bij de jack ingang. Die veranderen kan een grote invloed hebben op de totale klank.

Thiez
26 juni 2011, 17:18
Ik merkte idd ook dat V1 positie veel verandering op sound heeft, V2-V3 bijna niks (hier heb ik Tad's, JJ en Tung sol in gehad maar bijna geen verschil hoorbaar) en de V4 hoor je opzich wel verschil in wanneer je je mastervolume verder opendraait. Zo vond ik de Sovtek LPS lekkerder klinken in V4 dan de JJ ECC83S.

Yooxa
26 juni 2011, 17:30
Denken jullie dat als ik alleen een leuke buis in V1 doe dit ook al m'n geluid verbeter?

Hebben de eindbuizen ook niet veel invloed op het geluid?
Thiez, merkte jij voornamelijk invloed op je gain of je clean?

Thiez
26 juni 2011, 17:48
V1 positie beinvloed beide. De buizen die ik geprobeerd heb zijn:
Groove tubes ECC83 - Erg vol en rond, ik moest gelijk mijn bass veel lager zetten om het niet te boomy te maken.
JJ ECC83S - Redelijk donker en rond, miste bij deze wat scheur in de V1 positie, voor V2 en V3 wel goed.
EH ECC83 - Heel fel en in de engl vond ik hem ook wat te schel in het hoog. Misschien in combinatie met JJ's te compenseren.
Tung Sol - Zitten beetje tussen JJ en EH in vond ik. Mooi rond en vol in de mids maar toch lekkere scheur in het hoger gebied.

Dus het hangt er beetje van af wat je wilt. Of je vollere sound wilt of veel scheur. Ook kun je expirimenteren tussen ECC81 en ECC83 in de fasendraaier. Ik heb ook een ECC81 geprobeerd. Maakt de versterker wat open maar ik vond toch de ECC83 lekkerder scheuren.

Yooxa
26 juni 2011, 17:59
Die Tung-Sol lijkt wel goed aan te sluiten bij wat ik zoek, lekker veel mids met veel scheur.

Weten jullie mischien waar ze RFT ECC83's verkopen?
Dat lijkt me wel een leuk buisje voor in V1.

Thiez
26 juni 2011, 18:46
http://www.triplemaudioshop.nl

guitarnijboer
27 juni 2011, 00:41
Ik kan maar een ding zeggen: If it ain't broken, don't fix it!

Yooxa
10 september 2011, 16:46
Hallo iedereen,

Na lang geleden dit topic geopend te hebben, heb ik de buizen vervanging toch maar even uitgesteld.
Ik merk ondertussen wel dat de buizen écht op zijn, last van microfonie ect.

Ik overwoog het zelf te doen maar dit topic heeft mij een beetje ontmoedigt:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?119072-Hoe-bias-je-een-ENGL-Savage-120/page6&highlight=engl+savage+buizen

Dus eigenlijk zoek ik een iemand die het voor mij kan doen, waar ik ook leuke buizen kan krijgen.

Ik zat zelf te denken winged C 6505's of kt88's te kopen en misschien wat NOS voor de preamp, maar weet niet of tech's deze buizen zouden willen installeren als ik ze niet bij hun heb gekocht?

Kennen jullie anders mischien een tech die met mij een leuk setje buizen kan uitzoeken?

Nog iets, als ik van presence a naar presence b switch hoor ik een redelijk luide ''plop'', hoe kan dit verhopen worden?
Misschien even het knopje schoonmaken?