PDA

View Full Version : Fender Bassman ten



bartjo
26 juni 2011, 12:39
Hallo gitaristen :)

Ik heb hier een Fender Bassman Ten (70W RMS UL output) staan. Deze is rond 1977 geproduceerd.
Ik gebruik 'm nu alleeen voor bas(opnames) en daar issie zeker goed in, maar ik wil eigenlijk deze amp nu ook gaan gebruiken voor OD gitaar, omdat ik er toch wel goede reacties over hoor.

Kunnen jullie mij wat aanbevelingen geven van overdrive pedalen voor de Bassman? Ik zat in eerste instantie te denken aan een Fulltone OCD, maar ik weet niet zo goed hoe de Bassman gaat reageren op de verschillende pedalen.

Alvast bedankt ;)

jacky
26 juni 2011, 13:59
Gewoon proberen is een aardige optie ;-) ocd en tubscreamers werken prima voor zon bassman wel een grote zware bak maar prima een srv achtig soundje uit te halen.

Mr. Dynamite
26 juni 2011, 17:45
Er zijn zát leuke pedalen, kameraad heeft wel een OCD voor zijn bassman 100, klinkt wel lekker. Ook de tubescreamer pakt hij wel goed.

Als het kan, zoveel mogelijk testen. En ik geef je de tip om even het effecten subforum te bezoeken hiervoor ;)

Buzzel
27 juni 2011, 10:02
En een OCD en tubescreamer kan je nog wel een keer van MP plukken. Als het je niet bevalt ben je ze voor het zelfde geld weer kwijt. En inderdaad de bassman wil best wel aardig de OCD en TS slikken ;)

PeeVee
27 juni 2011, 20:25
Boss FBM-1 voor cranked Fender Bassman sound?!

bartjo
27 juni 2011, 23:00
Verwachten jullie dat ik met een TS-9 (Ik zat te denken aan de Maxon variant, schijnt echt merkbaar beter te zijn) een beetje een AC/DC geluid kan maken, aangezien de Bassman toch de basis van de JTM45 vormt?

Ik ben MP al aant afstruinen ;)

Pepe
27 juni 2011, 23:18
Jouw Bassman lijkt in niks op een JTM. Het is verder een pedaal vriendelijke amp die meer neigt naar bluesy Americana dan naar Engelse /Aussie grind.
Maar een OCD of TS is good enough for rock'n roll.

bartjo
27 juni 2011, 23:21
Oh, daar heb ik me dan vergist. Ik las vooral dat ze bijna identiek waren.
iig, het is het proberen waard.

Pepe
27 juni 2011, 23:30
Die Marshall connectie geldt voor de tweed Bassman.

PeeVee
2 juli 2011, 18:28
Daarom deed ik ook de suggestie voor een Boss FBM-1 (FBM = Fender BasMan), kun je toch nog lekker "cranked tweed Bassman" geluidje uit die BM Ten halen want dat heeft verder weinig met zijn legendarische tweed voorvader te maken.

Deze '77 versie heeft ook nog eens een ultralineair uitgangstrafo, erg (te) hoge spanningen op de eindbuizen en de choke ontbreekt in de voeding. Buisvoeten zijn ook van mindere kwaliteit, gaat na verloop van tijd problemen geven, ik heb ze in late 70's Fender amps vrijwel altijd vervangen voor goeie NOS ceramische voeten. Om op te bassen is het wel aardig maar voor gitaar is het niet bruikbaar; hard en stijl, speakers zijn voor gitaar ook te muf/duf.

bartjo
2 juli 2011, 23:06
Voor bas issie idd wel geschikt, is erg aanwezig in de mix.

Dan ga ik maar eens naar Egnater kijken. :)