PDA

View Full Version : elementen zelfbouw gitaar



sbms97
25 juni 2011, 21:09
hallo,

ik vroeg me af wat ik het beste kon doen,
of ik koop me elementen van rond de 80 euro (kdenk seymour duncan of zoiets) en zet die op een zelfbouwgitaar,
of ik koop betere elementen rond de 100 euro ( khad deze in gedachten : http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Gitarren/Tuning-Parts/Gibson--57-Classic-Vintage-PU-Nickel-Cover/art-GIT0001744-003) en zet die op me epi les paul, en pak dan de oude eleementen van m'n epi les paul en zet die in de zelfbouwgitaar.

ik weet niet wat verstandiger is want dit wordt m'n eerste project, dus zou ik meteen zo'n dure elementen erin moeten zetten, maar van de andere kant, als de gitaar niks wordt haal ik de elementen er gewoon weer uit.

alvast bedankt

sem

G.G.
25 juni 2011, 21:14
Ik moest het 3 x lezen voordat ik begreep wat je bedoelde. Wat is het verschil tussen die elementen van €80 en die van €100 die je noemt....?

Denk dat niemand hier een zinnig antwoord op kan geven. Ik heb wel een vraag:

Bevalt die Epi? Ja? Lekker laten zoals ie is en een nieuwe set elementen voor je zelfbouw kopen.

sbms97
25 juni 2011, 21:19
srry voor de onduidelijke vraag, nederlands is niet me beste vak.
ik vroeg me af of beter betere elementen in m'n epi kan zetten, en de oude van de epi in de zelfbouwgitaar, inplaats van meteen in de zelfbouw gitaar.

ja de epi bevalt heel erg, daarom twijfel ik ook zo erg, want misschien bevalt ie me met betere elementen meer(dacht aan deze: http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Gitarren/Tuning-Parts/Gibson--57-Classic-Vintage-PU-Nickel-Cover/art-GIT0001744-003).

DaanW
25 juni 2011, 21:23
ja de epi bevalt heel erg, daarom twijfel ik ook zo erg, want misschien bevalt ie me met betere elementen meer(dacht aan deze: http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Gitarren/Tuning-Parts/Gibson--57-Classic-Vintage-PU-Nickel-Cover/art-GIT0001744-003).

Misschien simpel gedacht, maar als ie 'heel erg bevalt', dan zijn er in principe toch niet echt 'betere' pickups?

G.G.
25 juni 2011, 21:39
Wat ga je eigenljk bouwen? Welk model, welke houtsoorten en wat is de klank die je uiteindelijk wil benaderen?

sbms97
25 juni 2011, 21:43
ik ga een firebird bouwen zit nog een beetje te twijfelen over houtsoort, dacht misschien aan essen, ik wil uiteindelijk een wat warmere klank. niet zo'n schelle klank.

sbms97
25 juni 2011, 21:44
Misschien simpel gedacht, maar als ie 'heel erg bevalt', dan zijn er in principe toch niet echt 'betere' pickups?

daar zit eigenlijk wel wat in, bedankt voor de tip :D

The Unforgiven
25 juni 2011, 22:30
Je moet er niet van uitgaan dat duurdere pickups beter zijn. GFS maakt bijvoorbeeld erg goede pickups, voor de helft van wat je voor een setje SD's of Gibson pups zou betalen.

sbms97
25 juni 2011, 22:33
Je moet er niet van uitgaan dat duurdere pickups beter zijn. GFS maakt bijvoorbeeld erg goede pickups, voor de helft van wat je voor een setje SD's of Gibson pups zou betalen.

danke ik ga eens wat rond kijken en op forum rondneuzen, kijken wat de beste pickups zijn

oigun
25 juni 2011, 23:36
Ik vind tonerider erg goed. Maar zoals al gezegd het is erg smaakgebonden alhoewel er wel een grens aan is. echt goedkope pruldingen klinken vaak ook slecht.(en zelfs daar kan weer wat tussen zitten waar net een waanzinnige sound uit komt...) Bedenk wat je er mee wilt bluesy of juist keiharde rock?

peter_l
26 juni 2011, 00:31
GFS maakt idd veel leuks, en anders heb je nog Wilkinson. Boston schijnt ook wel redelijk goeie budget-elementen te fabriceren, en anders kun je nog kiezen uit Schaller, DiMarzio.. En er schijnt een merk te zijn dat Dragonfire heet en EMG varianten maakt, aktief dus, maar dan voor weinig geld.

Bill Lawrence maakt ook hele goede elementen voor verhoudingsgewijs belachelijk weinig geld, maar die zijn wel weer erg helder en HiFi.

Hmm, je ging toch een Firebird maken? Is cederhout ook een optie? Klinkt erg goed, is licht van gewicht ook. Anno Galama maakte vroeger prachtige gitaren van ceder.

sbms97
26 juni 2011, 10:59
ik ga eens ff wat meer info op zoeken over cederhout bedankt voor de tip.

Kakihara
26 juni 2011, 11:23
Oppassen met dat begrip cederhout : Galama gebruikte cedrela/cedro/Spaans ceder, dat is een loofboomsoort en is meer familie van mahonie dan van de naaldbomen die men doorgaans onder ceder verstaat.

sbms97
26 juni 2011, 11:27
danke voor de tip kweet nog niet wat ik gebruik kga nog eens ff rondkijke.

espike
26 juni 2011, 11:56
Met het risico een verschrikkelijke discussie te starten wil ik nog graag t volgende toevoegen:
Verscheidene goede gitaar bouwers geven het volgende aan:
Het geluid van een gitaar wordt maar voor een heel klein deel bepaald door de houtsoort. Een goede bouwer laat een triplex gitaar goed klinken, een slechte bouwer kan de duurste hout soorten nemen, en t klinkt nergens naar.
Ook geven verschillende bouwers al aan dat naarmate ze meer ervaring hebben, de instrumenten ook meer hetzelfde gaan klinken, ongeacht de houtsoort.
Mijn advies zou in ieder geval zijn: zoek hout uit wat je mooi vindt. Let als je wilt wat op het gewicht (spelen met een 10 kilo gitaar kan pittig worden) en investeer vooral in gereedschap, geduld en planning