PDA

View Full Version : 5150/6505 vs engl: FIGHT!



Orpheo
25 juni 2011, 21:01
Ik heb een week of wat een probleem gehad met mijn peavey 5150 (serie 1, modded met mercury magnets trafo's en preamp iets omgeknutseld om meer te lijken op een SLO, schijnt). hij wilde maar niet aan.

Tijdens mijn maandelijkse 'achter mijn stackwall'stofbeurt zag ik het euvel: stekker zat niet in de stekkerdoos.

doh.

dus maar weer aangezet, maar ik schrok me een ongeluk. die tone is super! tis wel strak, maar de tone blijft open. het hoog is heel goed af te stellen, het mid is punchy, en vooral: hij wordt niet krasserig!

mijn engl heeft, ondanks z'n miljoen knopjes, een hoog dat lastig in te draaien is. alle kanalen samen goed laten klinken is echt een karwei. Bij de peavey is het draaien en ROCKKKKK

ik denk ook dat 't de tonechambers zijn tussen het leer en behuizing, dat doet't m helemaal ;)

Ik weet niet of je de 5150 mag zien als singlechannel amp (met schakelbaar gainboost), maar ik merk wel: hoe minder gedoe (pots, switches, whatever) hoe meer punch de tone levert. m'n marshall levert meer punch, om maar wat te zeggen. de marshall en peavey drukken echt lekker door. waarom ik 'm 3 jaar geleden niks vond, geen idee.

Effe wat anders. Ik vind het rhymthkanaal echt wel tof. strak, dik, vet, lekker slick en pompend. geeft me een beetje een 'opgepompt mark4 gevoel'. Ik vroeg me af hoe erg de 5150 II (6505+) klinkt ten opzichte van de eerste serie. is het hebben van die extra tonestack zo compromiterend voor de tone als dat ik denk dat 't is? of is 't ook echt een compleet verschillende amp, met alleen een overeenkomst in naam?

niet dat ik perse een 6505+ erbij ga kopen, was slechts benieuwd.

Ik snap dat mensen de 5150 gebruiken voor lompe downtune-shit, maar in heresnaam, waarom gebruiken zo weinig mensen 'm voor gewone E-tuning?! 80ies metal ala XYZ, badlands, lynch mob, etc etc trekt ie makkelijk.

aan iedereen die me al tijden geleden de 5150 aanraadde; you were right guys! :D

en ja, ik ga nog steeds (sparen) voor de 'opgefokte' marshall (ceriatone yeti) en de 'opgefokte fender' (OTS met wat mods naar mijn smaak), maar voor het echt lompe werk (en om de tijd te overbruggen tot ik die custombuilds heb :D ) is de 5150 een topamp.

bass blom
25 juni 2011, 21:05
die eerste 5150's waren heerlijk ja

Orpheo
25 juni 2011, 21:17
die eerste 5150's waren heerlijk ja

ja zo een heb ik :P ik heb m'n gain nooit hoger dan 4 op het leadkanaal, dus ik denk dat ik aan de gain op de ceriatone wel genoeg heb. Op m'n marshall draai ik 'm welliswaar vaak op 10 (liefst op '12' als t zou kunnen ;) ) en de yeti schijnt ongeveer evenveel gain te hebben als een SLO of een splawn nitro of quickrod, en alle 3 zijn ze gebaseerd op de jcm800 (waarbij de quickrod wat meer lijkt op de 5150 II qua preamp-opbouw, maar de jcm800 gainstructuur, voor zover ik begrepen heb!).

de yeti zal ik wellicht aanpassen met een 4pole switch voor de 'era' switch, om zo in de 60ies mode een gain en volumepot te hebben, omdat ie in de 60ies mode een hoop meer volume schijnt te krijgen.

Thiez
25 juni 2011, 21:18
Ik snap heel goed wat je bedoeld met het lastige hoog in een engl. Dat is ook een beetje het enige punt waar ik mee zit in mijn blackmore. Geweldige versterker maar er zit een raar hoog randje in wat je er niet goed uit kan draaien omdat hij dan naar mijn smaak scheur mist.

Ik heb een keer een peavey 6506 geprobeerd maar vond het echt niks eigenlijk... Ik vond het echt een saaie krasserige bak. Ik kon er niet echte en lekkere sound uit halen. Dus of er nu iets niet goed was met de amp ofzo of het echt niet mijn ding was weet ik niet.
De 5150 III daarentegen vind ik een heerlijke amp. Dat scheurt echt als een malle en toch ook een mooie clean. Alleen kanaal 3 is een beetje over de top wat gain betreft, maar goed dat is bij mijn engl ook.

Orpheo
25 juni 2011, 21:28
Ik snap heel goed wat je bedoeld met het lastige hoog in een engl. Dat is ook een beetje het enige punt waar ik mee zit in mijn blackmore. Geweldige versterker maar er zit een raar hoog randje in wat je er niet goed uit kan draaien omdat hij dan naar mijn smaak scheur mist.

Ik heb een keer een peavey 6506 geprobeerd maar vond het echt niks eigenlijk... Ik vond het echt een saaie krasserige bak. Ik kon er niet echte en lekkere sound uit halen. Dus of er nu iets niet goed was met de amp ofzo of het echt niet mijn ding was weet ik niet.
De 5150 III daarentegen vind ik een heerlijke amp. Dat scheurt echt als een malle en toch ook een mooie clean. Alleen kanaal 3 is een beetje over de top wat gain betreft, maar goed dat is bij mijn engl ook.

ik vond de engl eerst ook altijd lekkerder dan de 5150, maar ik was er denk ik plots gewoon klaar voor? :P ik vond 'm ook krasserig en saai, maar nu vind ik 'm strak, vet en vol ballen en enorm veel bite.

de 5150-3 vond ik altijd wat vlak en saai ;) (maar wellicht klinkt mijn 5150 beter omdat ie gemod is).

bedenk ik me net, m'n best klinkende amps (en gitaren) zijn niet origineel....

Misery Signals
25 juni 2011, 21:30
Goed dat je de veelzijdigheid in een 5150 ook ziet. En de mogelijkheden van dat rhythm kanaal.

In mijn geval pech dat mijn Blockletter zo ongelofelijk ruiste en dat ik er op anderhalf jaar tijd veel teveel mankementen aan gehad heb. Zelfs met hem nauwelijk aan te raken. Maar dat is, helaas voor beide gevallen, geen uitzondering bij een 5150. Cheapo moddervette ruisbakken met kuren. Ze komen VEEL bij techs binnen.

Engl niets over te zeggen, buiten dat het algemeen genomen nooit mijn sound zal worden.

MS

Orpheo
25 juni 2011, 21:40
Goed dat je de veelzijdigheid in een 5150 ook ziet. En de mogelijkheden van dat rhythm kanaal.

In mijn geval pech dat mijn Blockletter zo ongelofelijk ruiste en dat ik er op anderhalf jaar tijd veel teveel mankementen aan gehad heb. Zelfs met hem nauwelijk aan te raken. Maar dat is, helaas voor beide gevallen, geen uitzondering bij een 5150. Cheapo moddervette ruisbakken met kuren. Ze komen VEEL bij techs binnen.

Engl niets over te zeggen, buiten dat het algemeen genomen nooit mijn sound zal worden.

MS

ruis? oh ja. 5150's ruisen als een malle, schijnt :P edoch, de mijne is heel, heel stil :D

Misery Signals
25 juni 2011, 21:45
Ik heb al gehoord van techs dat zo'n ruismod bij een 5150 een deel van de sound verpest.
Met deze ruis moet je niet naar een tech. Hij is normaal :(


http://www.youtube.com/watch?v=5FQbYLVS0z8

MS

Orpheo
25 juni 2011, 22:15
de mijne heeft geen antiruismod gehad,alleen andere trafo's (die minder ruis produceren, naar ik begrepen heb) en wat tweaks in de preamp, meer ala SLO, en dat maakt 'm ook wat stiller.

hoe het ook zei; tis een keeper! :D

Liquid_Metal
26 juni 2011, 15:18
Ik heb weinig ervaring met de 5150 maar ik vind deze veel minder karakter hebben dan een ENGL SE. Ze hebben allebei ballen en de SE heeft inderdaad een scherp randje, maar dat vind ik live best fijn en door mids te boosten en bass neutraal te laten wordt het hoog geneutraliseerd. Ik hou van het rauwe karakter van ENGL en daardoor klinkt de 5150 een beetje saai.

Orpheo
26 juni 2011, 15:35
Ik heb weinig ervaring met de 5150 maar ik vind deze veel minder karakter hebben dan een ENGL SE. Ze hebben allebei ballen en de SE heeft inderdaad een scherp randje, maar dat vind ik live best fijn en door mids te boosten en bass neutraal te laten wordt het hoog geneutraliseerd. Ik hou van het rauwe karakter van ENGL en daardoor klinkt de 5150 een beetje saai.

Ik heb op mijn se mids op 10, bas op 0 en treble op 1; strak is t, maar t hoog is wat rafelig.en ik erger me daaraan.

De 5150 kan heel gewoontjes klinken, maar ik vind de se nog vlakker klinken dan de 5150.

Ook merk ik dat als ik met anderen speel, de se moeite heeft om er doorheen te komen, waar de 5150 als een fileermes door Alles heen snijdt.

Liquid_Metal
26 juni 2011, 17:06
Ik heb op mijn se mids op 10, bas op 0 en treble op 1; strak is t, maar t hoog is wat rafelig.en ik erger me daaraan.

De 5150 kan heel gewoontjes klinken, maar ik vind de se nog vlakker klinken dan de 5150.

Ook merk ik dat als ik met anderen speel, de se moeite heeft om er doorheen te komen, waar de 5150 als een fileermes door Alles heen snijdt.

Ik speel in mijn band als enige gitaar maar ik heb nooit last gehad met prikken in de mix. Gain op 2, bas op 4, middle op 5, treble op 6.5, Mid Edge aan en knallen.

Liquid_Metal
26 juni 2011, 17:07
Ik heb op mijn se mids op 10, bas op 0 en treble op 1; strak is t, maar t hoog is wat rafelig.en ik erger me daaraan.

De 5150 kan heel gewoontjes klinken, maar ik vind de se nog vlakker klinken dan de 5150.

Ook merk ik dat als ik met anderen speel, de se moeite heeft om er doorheen te komen, waar de 5150 als een fileermes door Alles heen snijdt.

Ik speel in mijn band als enige gitaar maar ik heb nooit last gehad met prikken in de mix. Gain op 2, bas op 4, middle op 5, treble op 6.5, Mid Edge aan en knallen.
Ik merk wel dat 'ie wat scherper wordt als ik de Hi Gain uitzet en de gainknop omhoog draai (van 2 naar 7 voor ongeveer hetzelfde effect).

Sanderltd
26 juni 2011, 18:15
Inderdaad supertoffe amps, zoals ik al eens eerder zei in een ouder topic van je. :)
En veel veelzijdiger dan soms toch beweerd wordt hoor. Een cleane tone is een absoluut wél uit te halen. En alles tot een dikke scheur ook natuurlijk.

Over het onderscheid tussen die 5150 en 5150II:
Ik heb nu zelf de 5150II, en heb vroeger een 5150 gehad en een 5150 combo. Ik heb ze dus allemaal wel min of meer kunnen vergelijken (al zij het niet naast elkaar), en het grootste verschil lag echt tussen de head-versies en de combo hoor.
De combo heeft een aparte opbouw voor de speakers en cab waar je min of meer aan vast zit, terwijl dat bij de heads makkelijk te veranderen is. Daarin ligt al een groot verschil. Daarnaast is de combo ook maar 60 watt, en heeft hij toch een iets beter clean. Hij klinkt naar mijn gevoel wel ietsje dichtgesmeerder dan een head, maar zeker niet slechter.

De 5150 en 5150II heb ik eigenlijk nooit verschil in gemerkt. De aparte EQ is net handig voor het andere kanaal.
Dat geldt trouwens ook voor de huidige 6505's en 6505+'s. Die zijn exact hetzelfde, en ik hoor er geen enkel verschil tussen. Althans niet meer verschil dan te verklaren zou zijn door een andere set buizen.

caliban
26 juni 2011, 19:06
Ik speel in mijn band als enige gitaar maar ik heb nooit last gehad met prikken in de mix. Gain op 2, bas op 4, middle op 5, treble op 6.5, Mid Edge aan en knallen.
Ik merk wel dat 'ie wat scherper wordt als ik de Hi Gain uitzet en de gainknop omhoog draai (van 2 naar 7 voor ongeveer hetzelfde effect).

Kan zijn dat je poweramp niet 100% hetzelfde is als die in de head...

Dick Wolkendeck
27 juni 2011, 10:18
Hier ook een tevreden 5150 gebruiker! De ruis hoor je vooral met de gain op 7 of zo. Met de gain op 3 is het ruisniveau heel acceptabel, en ik gebruik een EP booster en een AC booster (met de gain op 0) om eventueel meer gain te krijgen (als ik mijn strat - weinig output - gebruik). Dat klinkt toch beter dan de gain op 7 zonder pedaaltjes. Het is wat transparanter, levendiger. Meer gitaar. En die gain op 7 is eigenlijk wel te veel van het goede, denk ik. Tenzij je in Severe Torture speelt.

Een maat van me heeft een powerball, en die gebruikt soms het crunchkanaal met een lage gaininstelling en de master op 8. Erg mooi geluid, hoor. Alleen wel erg hard. :rockon: Maar geef mij die 5150 maar.

Orpheo
27 juni 2011, 11:42
Hier ook een tevreden 5150 gebruiker! De ruis hoor je vooral met de gain op 7 of zo. Met de gain op 3 is het ruisniveau heel acceptabel, en ik gebruik een EP booster en een AC booster (met de gain op 0) om eventueel meer gain te krijgen (als ik mijn strat - weinig output - gebruik). Dat klinkt toch beter dan de gain op 7 zonder pedaaltjes. Het is wat transparanter, levendiger. Meer gitaar. En die gain op 7 is eigenlijk wel te veel van het goede, denk ik. Tenzij je in Severe Torture speelt.

Een maat van me heeft een powerball, en die gebruikt soms het crunchkanaal met een lage gaininstelling en de master op 8. Erg mooi geluid, hoor. Alleen wel erg hard. :rockon: Maar geef mij die 5150 maar.

mee eens hoewel ik dan de gain op het leadkanaal iets hoger heb, 4 tot 5. 5 alleen met low output pickups, dus meestal 4,5 als mooie middenmaat :P

ik vind dat de 5150 zo lekker gromt. een nasty, ranzige tone uit de SE is lastig vind ik. je hebt dan meer gain nodig dan je eignelijk wilt, waardoor je tone verzuipt. de 5150 is in dat opzicht beter. en voor crunch is de marshall beter, en voor dikke leads is de 5150 weer beter op het rhythm-kanaal (en de 'normal' input) en voor warm clean is de rivera weer beter :P de engl is een lekker compact pakket, maar voor 'tonechasing', totaal ongeschikt, ghehe

Dick Wolkendeck
27 juni 2011, 11:53
mee eens hoewel ik dan de gain op het leadkanaal iets hoger heb, 4 tot 5. 5 alleen met low output pickups, dus meestal 4,5 als mooie middenmaat :P

ik vind dat de 5150 zo lekker gromt. een nasty, ranzige tone uit de SE is lastig vind ik. je hebt dan meer gain nodig dan je eignelijk wilt, waardoor je tone verzuipt. de 5150 is in dat opzicht beter. en voor crunch is de marshall beter, en voor dikke leads is de 5150 weer beter op het rhythm-kanaal (en de 'normal' input) en voor warm clean is de rivera weer beter :P de engl is een lekker compact pakket, maar voor 'tonechasing', totaal ongeschikt, ghehe

En dan lekker met 3 amps het podium op! Tonebone headswitcher erbij... Maak je de geluidsman zeer gelukkig mee, hahaha.

Orpheo
27 juni 2011, 12:16
En dan lekker met 3 amps het podium op! Tonebone headswitcher erbij... Maak je de geluidsman zeer gelukkig mee, hahaha.

dat gaat terug naar 2 hoor. de ceriatone yeti en de ceriatone OTS HRM met wat tweaks (HRM-module uitschakelen, pots voor de HRM op de achterkant ipv binnenkant, en een FET-ingang ipv de lo, en dan krijgen beide amps MM trafo's).

maar of ik nu 3 amps gebruik, of 1 met 6 kanalen, voor een beetje geluidsman maakt dat geen klap uit. ze staan allemaal nagenoeg even hard, en schakelen doe ik zelf, dus hij hoeft alleen maar kleine veranderingen door te voeren. door de mix prikken doen ze alledrie goed (met de marshall als extreme winnaar, die moet 't zachtst van allen om het leuk te houden, zo erg snijdt ie er doorheen, maar juist op net wat harder klinkt ie lekkerder).

Thiez
27 juni 2011, 12:39
Mocht je ooit die ceriatone binnen hebben Orph, maak even een uitgebreide review. Ik ben echt heel benieuwd naar die Yeti. Hoewel ik denk ik voor mezelf de Chup vetter vind. Ik hou van mid heavy sounds.

Henri H
27 juni 2011, 14:22
Misschien is het mogelijk om een goeie tone uit je SE te halen, vergelijkbaar met de 5150(II), maar met al die knopjes en kanalen is dat natuurlijk "ff" zoeken...(?)

Orpheo
27 juni 2011, 16:38
Mocht je ooit die ceriatone binnen hebben Orph, maak even een uitgebreide review. Ik ben echt heel benieuwd naar die Yeti. Hoewel ik denk ik voor mezelf de Chup vetter vind. Ik hou van mid heavy sounds.

de yeti heeft hetzelfde mid als de chupa, maar dan een wat minder schel hoog.

@h.huisjes: de SE is niet zo agressief en direct als de 5150. alsof je 't opneemt en dan afspeelt door een fx processor, in plaats van direct je tone, je sound.

Thiez
27 juni 2011, 17:19
Ok ik dacht dat de Yeti wat midscooped was en dikker laag had. Maar goed, eerst mijn zelfbouw plexi maar eens bouwen en modden, dan kijken of het nog nodig is om naar een ceriatone te kijken ;)

Henri H
27 juni 2011, 17:23
Ja, het verschil in eindbuizen (EL34 in SE toch? of zitten daar ook 6L6's in?) zal ook wel invloed hebben.

Je zeikt die SE trouwens wel erg af de laatste tijd zeg, terwijl je er in eerste instantie zo blij mee was.
Na ja, het kan natuurlijk dat je gehoor, spel e.d. beter worden (edit: verandert) in de loop der tijd.
De SE is gewoon een ander beestje, voor andere doeleinden weer meer geschikt vermoed ik.

Liquid_Metal
27 juni 2011, 17:43
Misschien is 'ie vergeten hoe 'ie moet spelen en is de SE te genadeloos :cooler:.

Orpheo
27 juni 2011, 18:06
Ja, het verschil in eindbuizen (EL34 in SE toch? of zitten daar ook 6L6's in?) zal ook wel invloed hebben.

Je zeikt die SE trouwens wel erg af de laatste tijd zeg, terwijl je er in eerste instantie zo blij mee was.
Na ja, het kan natuurlijk dat je gehoor, spel e.d. beter worden (edit: verandert) in de loop der tijd.
De SE is gewoon een ander beestje, voor andere doeleinden weer meer geschikt vermoed ik.

afzeiken? nee, tis wel nog steeds mijn 'to go' amp, en ijk-amp. maar ik heb 't al ruim een jaar hoor, dat ik met 'm loop te knokken. hij heeft el34's, overigens.

maar ik denk dat 't is dat mijn smaak, spel en gehoor veranderd is. ik speel aan de ene kant meer jaren 80 metal, maar aan de andere kant ook meer symfonisch; neil zaza, larry carlton, robben ford. en ik gebruik dan minder gain, en dan komen er dingen opeens genadeloos naar voren. zeker ook omdat ik een amp als m'n CMW private paisley heb. die is zo genadeloos precies en direct. ieder bloopertje klinkt als bagger, en ieder momentje van niveau klinkt als een 'moment of glory'. de marshall net zo, en de 5150 in mindere mate.



@thiez; nee, hij is juist enorm mid-heavy, meer dan de chupa (althans, zo komt 't over omdat het hoog niet zo dominant is).


@liquid-metal: nee, denk 't niet ;) maar wat ik wel merk/denk is dat als ik een poosje niet speel, de engl 't lekkerst van allemaal klinkt, en daarna ga ik me ergeren aan het 'mojo-loze' karakter, en dan ga ik naar een singlechannel amp, haha. het rouleert een beetje. vandaag is de engl de schlemiel, maar vorige week was de rivera echt een crime, terwijl toen de engl juist overuren maakte (en nu dus de rivera en 5150).

Henri H
27 juni 2011, 19:43
Ach ja, 't blijft leuk spul. Elke amp heeft z'n gebrek, evenals elke gek. :)

Brum
27 juni 2011, 20:24
Na een soap rondom een Framus Dragon, ik zal het verhaal voor me houden en wat dus niet doorgaat, zit ik ook met een schuin oog te kijken naar een 6505. Ik ben vooral van bands zoals Alice In Chains, Soundgarden, die hoek, qua gitaargeluid dan. De scheur ben ik niet zo bang voor, dat gaat wel lukken met die versterker, maar de crunch en clean met een licht randje, is dat wat met een 6505? Zit er een beetje een crunchy geluidje in wat je bij Soundgarden nog wel 's hoort?

iWishmaster
27 juni 2011, 20:47
Na een soap rondom een Framus Dragon, ik zal het verhaal voor me houden en wat dus niet doorgaat, zit ik ook met een schuin oog te kijken naar een 6505. Ik ben vooral van bands zoals Alice In Chains, Soundgarden, die hoek, qua gitaargeluid dan. De scheur ben ik niet zo bang voor, dat gaat wel lukken met die versterker, maar de crunch en clean met een licht randje, is dat wat met een 6505? Zit er een beetje een crunchy geluidje in wat je bij Soundgarden nog wel 's hoort?

Ik ken maar 1 nummer van soundgarden (Black hole sun), maar dat gitaargeluid zou ik nog in geen 100 jaar associëren met een 6505 ... De scheur ook niet: daar is de Peavey te modern voor. Zelfde voor Alice in Chains overigens. Denk eerder richting een Marshall Plexi, Orange of een Vox AC30.

Brum
27 juni 2011, 21:03
Ik hoef ook geen exact gelijk geluid hoor en het geluid wat ik ongeveer bedoel zit ook niet echt in Black Hole Sun. Da's ook verre van een Orange of Vox trouwens, meer Mesa. ;)

Voorbeeldje van een nummer... Blow Up The Outside World bijvoorbeeld, in het refrein, da's wel een beetje wat ik bedoel. Een iets wat logge crunch, beetje sloppy, maar toch redelijk transparant. Is dat een beetje te doen op een 6505, of eventueel zelfs een ouwe 5150?

Een tweedehands Dual Rectifier heb ik ook naar zitten kijken, maar da's al behoorlijk duurder en bovendien niet echt passend in dit topic.

caliban
27 juni 2011, 21:20
Die grunge dingen zou ik ook eerder naar Mesa kijken. Waarom geen andere Dragon btw :)?

Brum
27 juni 2011, 21:41
Omdat er nog maar twee te koop staan tweedehands. De eerste reageerde ineens vrij lang niet meer, tot ik m'n bod maar in trok. Hij teleurgesteld, ik teleurgesteld, maar voor mij hoeft het dan eigenlijk al niet meer. Kan ook door omstandigheden gebeuren, maar kreeg ook geen verdere opgaaf van reden.

De tweede die nog op Marktplaats staat, ik was zo goed als rond, alleen meneer vertrouwde me niet en dat kreeg ik even redelijk bot te verstaan. Ik had hem voorgelegd, begin deze maand, of hij een weekje of drie kon wachten en dan had ik naar alle waarschijnlijkheid wel genoeg geld. Er ook bijgezegd dat, mocht hij tussentijds een koper hebben, dat ie dat vooral moest doen, vind ik wel zo eerlijk bij een dergelijk voorstel. Ook ik heb zo wel 's dingen verkocht en zag er het kwade niet van in. Dat zag de verkoper anders en wilde een aanbetaling, om te zien of ik wel serieus was. Eigenlijk wilde ik toen al afhaken en heb 'm dan ook terug gemaild dat het graag of niet is, als het niet is, dan had ik er ook vrede mee. Ging ie mee akkoord en ik had verwacht afgelopen weekend een leuk dealtje te kunnen sluiten. Rond de 23e krijg ik altijd m'n loon en dat had ik 'm ook verteld.

Echter, vorige week, ik geloof dinsdag, kreeg ik weer een mail waar hij mij er aan meende te moeten herinneren dat het donderdag jongstleden de 23e zou zijn. Ook toen weer bekroop me het gevoel om af te haken, ik hou echt niet van dat gedram namelijk en ook z'n toon was nou niet erg netjes te noemen. Donderdag, de mail die ik toen kreeg deed me echt afhaken. Daar werd me zelf te kennen gegeven dat hij me die dag zou verwachten en dat hij dacht dat het allemaal maar gelul was van mijn kant, letterlijk. Hoop uitroeptekens en een taal die je normaal gesproken tegen je kleine broertje uit, maar zeker niet naar een potentiële koper. Hij was benieuwd of ik nog zou terug reageren, ook letterlijk zo gezegd en dat deed ik dan ook, ik was definitief klaar met het hele verhaal en desbetreffende persoon. Niet best natuurlijk, nog een bozere mail en meneer meende in z'n recht te staan. Verkondigde ook dat ie consumentenrecht had gestudeerd en mr. voor z'n naam mocht zetten en zo, ik vermaakte me eigenlijk ook nog wel met z'n mailtjes. Maar goed, toch maar afgekapt, want werd een gebed zonder einde en z'n mailadres maar geblokt uiteindelijk.

Heul lang verhaal, heeft geen ruk met een Peavey 5150 noch met een 6505 te maken en nog minder met een SE, maar ik ben het maar even kwijt hey.:seriousf:

Echt jonguh, wat heb je een mongolen op Marktplaats rondlopen...

Nou ja en zo kwam ik dus uit op een 6505.

pasqual
27 juni 2011, 21:47
en zo mag je weer 4 weken wachten totdat het de 23e is....

Fireburst
27 juni 2011, 22:33
... maar dan heb je wel het dubbele op zak ! :crazyhappy:

Orpheo
27 juni 2011, 23:12
Na een soap rondom een Framus Dragon, ik zal het verhaal voor me houden en wat dus niet doorgaat, zit ik ook met een schuin oog te kijken naar een 6505. Ik ben vooral van bands zoals Alice In Chains, Soundgarden, die hoek, qua gitaargeluid dan. De scheur ben ik niet zo bang voor, dat gaat wel lukken met die versterker, maar de crunch en clean met een licht randje, is dat wat met een 6505? Zit er een beetje een crunchy geluidje in wat je bij Soundgarden nog wel 's hoort?

ik krijg er een crunch uit ala 'the darkness'. maar op het rhythmkanaal kan ik ook die dikke leads van petrucci eruit pompen.

superspanky, transparant warm clean, nee, dat trekt ie niet. maar met je volumepot kan je verdraaid aardig clean spelen. maar goed, ik zou een 6505 nooitt kopen voor clean of echte ranzige crunch. hij kan 't wel,maar ik vind 't dan alsof je een ferrari gebruikt op de snelweg. hij kan 't, maar hij excelleert bij hogere snelheden (gain).

Sanderltd
28 juni 2011, 00:43
Wat betreft de cleane sounds van de 5150; ik heb een tijdje geleden een demofilmpje opgenomen van mijn Charvel model 88, samen met een 5150II:


http://www.youtube.com/watch?v=sh1dVo7dyvI&feature=mfu_in_order&list=UL

De eerste twee clips zijn cleane sounds. Dat is met de gain redelijk laag, en met het volume iets hoger dan gebruikelijk. Maar zoals je hoort is het wel redelijk te doen hoor. Zeker als je met de volumeknop van je gitaar overweg kunt.

rijsberman
28 juni 2011, 01:16
Hee Orph, anders doe je gewoon ff een filmpje met wat sound samples, dan kunnen we vergelijk!!

Henri H
28 juni 2011, 08:26
..
Echt jonguh, wat heb je een mongolen op Marktplaats rondlopen....Niet alleen op MP hoor.... bij mij op het werk b.v. .... pffff. ;)

iWishmaster
28 juni 2011, 11:04
ik krijg er een crunch uit ala 'the darkness'. maar op het rhythmkanaal kan ik ook die dikke leads van petrucci eruit pompen

Wat voor een settings gebruik je daar globaal voor? Als ik de amp instel op een vloeiende lead vind ik het rythm niet lekker meer klinken namelijk. Misschien eens proberen daar het crunch kanaal voor te gebruiken ...

iWishmaster
28 juni 2011, 11:07
Die grunge dingen zou ik ook eerder naar Mesa kijken. Waarom geen andere Dragon btw :)?

Deze demo schoot me ineens tebinnen. Serieuze serie toffe one-liners van de ouwe redneck:


http://www.youtube.com/watch?v=uAoPamFv3nM

RedBuell
28 juni 2011, 11:18
Hier ook een tevreden gebruiker van de 5150II. Ik gebruik hem gewoon in E standard voor de lekkere rock tunes met een simpele setup qua FX's, alleen een Boss CE2 Chorus, DD6 delay, een Dimebag Wah en als het ff nodig trap ik de badMonkey aan. Hoewel ik nu EMG's in mijn gitaren heb gaat dat wel veranderen in Dimarzio's voor mijn Ibbie en mijn EC1000 gaat er waarschijnlijk uit voor iets anders.

Binnenkort wel een retube laten doen want de originele lampen zitten er nog in.. Iemand een tip waar ik dat in de buurt van Amsterdam kan laten doen (liefst voor zondag want dan heb ik een optreden) en welke buizen zijn een aanrader voor lekkere strakke rocktone. Strak in het laag en toch wat sprankelend hoog voor de solo's.

Orpheo
28 juni 2011, 14:19
Wat voor een settings gebruik je daar globaal voor? Als ik de amp instel op een vloeiende lead vind ik het rythm niet lekker meer klinken namelijk. Misschien eens proberen daar het crunch kanaal voor te gebruiken ...

Mids op 10, bas op 1, treble op 0, presence op 10 uur TOT 2 uur, en resonance dan op t tegenovergestelde (bijvoorbeeld presence op 10uur, resonance op 2 uur, over t algemeen genomen!)

Gain van rhythm op 7,Gain lead op 3 TOT 5.

En dan varieeren natuurlijk. ik gebruik presence en resonance vooral flink voor dat laatste beetje toneshaping.presence wat lager of resonance wat hoger voor wat meer smoothness. Maar meestal heb ik die 'george lynch' grom op lead en petrucci op rhythm. Darkness is lastig om te hebben met een of de ander.

Tristan
29 juni 2011, 13:18
Hier ook een tevreden gebruiker van de 5150II. Ik gebruik hem gewoon in E standard voor de lekkere rock tunes met een simpele setup qua FX's, alleen een Boss CE2 Chorus, DD6 delay, een Dimebag Wah en als het ff nodig trap ik de badMonkey aan. Hoewel ik nu EMG's in mijn gitaren heb gaat dat wel veranderen in Dimarzio's voor mijn Ibbie en mijn EC1000 gaat er waarschijnlijk uit voor iets anders.

Binnenkort wel een retube laten doen want de originele lampen zitten er nog in.. Iemand een tip waar ik dat in de buurt van Amsterdam kan laten doen (liefst voor zondag want dan heb ik een optreden) en welke buizen zijn een aanrader voor lekkere strakke rocktone. Strak in het laag en toch wat sprankelend hoog voor de solo's.

Het is inderdaad lastig om een goede reparateur in Amsterdam te vinden.
Ik heb 'm elders al vermeld maar ik zet het ook hier nog even neer: Ivan Seiler www.seiler.nl, hij zit in Amsterdam-Oost.

Orpheo
29 juni 2011, 20:01
heb net nog eens de settings bekeken; heb aan gainop 3 dus echt genoeg voor eigenlijk alles (op lead) wtf?!

big dooley
29 juni 2011, 21:15
heb net nog eens de settings bekeken; heb aan gainop 3 dus echt genoeg voor eigenlijk alles (op lead) wtf?!

mooi toch??? heb je in ieder geval genoeg :D ik heb de JVM bijvoorbeeld in de hoogste gainmodes ook op 3 staan
er zitten op het JVMforum die klagen over OD1/2 rood, dat ze de kanalen onbruikbaar vinden omdat ze de gain nooit verder dan 5 hoeven te zetten... tja en dan gaan ze lopen kloten met 5751 of 12AT7 buizen... er zijn er zelfs die er 12AU7's in prakken... ik snap het niet, want daar heb je een gainpot voor... :)

er zijn wel gasten die het verschil tussen OD groen en OD oranje net iets te groot vinden en die willen ze dan dichter bij elkaar hebben... das iets waar ik me dan wel weer in kan vinden... een "omgekeerde" 12DW7 van JJ bied dan uitkomst (JJ ECC823, ipv de bekendere ECC832)... met deze buis krijgt de gainstage die alleen tijdens OD oranje en rood ingeschakeld is een 12AU7 triode... op clean rood na wordt geen enkel ander kanaal/mode hiermee beinvloed... ikzelf hou het echter op 12AX7's

Orpheo
29 juni 2011, 21:36
gain zat, zeker weten. ik heb me vergist, het was namelijk gain voor lead op 2 :D

big dooley
29 juni 2011, 21:47
kijk aan... nog beter :D

Orpheo
29 juni 2011, 22:38
kijk aan... nog beter :D

ja man, ik val van mijn geloof af. multichannel amps hang ik aan de wilgen, ik ga naar singlechannels, en ik vind dimarzio te gek klinken. help?!

big dooley
30 juni 2011, 08:27
ja ja... en dadelijk ga je nog over op stratocasters :D

Orpheo
30 juni 2011, 12:14
ja ja... en dadelijk ga je nog over op stratocasters :D

ben er al eentje aan 't maken.

big dooley
30 juni 2011, 12:25
ja hoor, daar begint het gelazer al.... hahahahahaha! :seriousf:

caliban
1 juli 2011, 21:08
ja man, ik val van mijn geloof af. multichannel amps hang ik aan de wilgen, ik ga naar singlechannels, en ik vind dimarzio te gek klinken. help?!

:D smaak kan veranderen/verbreden.