PDA

View Full Version : kan iemand dit spelen?



proguitar89
25 juni 2011, 19:42
hallo ik krijg waarschijnlijk op 30 juli dus op me verjaardag een akoestische, gitaar
en natuurlijk ga ik dan ook op gitaar les,

maar ik wil ook wel graag nummers erop spelen van dragonforce hoewel dit
power metal/speed metal, is wil ik het proberen te spelen, maar ik wou wel eens horen/zien hoe jullie het nummer spelen op een akoestische gitaar

ik wil natuurlijk niet alle nummers ik wil de nummers

operation ground and pound,
trough the fire and flames,
heart of a dragon,
fury of the storm,
en de laaste, once in a lifetime,
dat zijn de nummers die ik graag wil leren,
op deze pagina staan het overzicht van de nummers en daar tussen staan ze die ik net hier noem,
http://www.911tabs.com/tabs/d/dragonforce/

oh ja en als je aan het opnemen bent, kan je dan achteraf misschien ook een korte les geven, hoe je het beste het kan spelen in nederlandse taal, dat zou wel fein zijn,:)

ps, ik vraag het omdat ik nog geen gitaar heb, maar ik wil wel horen hoe het klinkt met akoestische gitaar, en de lessen ga ik dan volgen als ik me gitaar heb,

Mr.Fingers
25 juni 2011, 20:26
Ben je een Japanner met tijd teveel en een kleine slaapkamer, dan lukt het wel, anders... :seriousf:

-Martijn-
25 juni 2011, 20:33
Leuk om te zien dat je al precies weet wat voor soort muziek je wilt spelen. Maar toen ik gitaar leerde spelen begon ik met liedjes als 'Vader Jacob'... Niet dat dat de beste manier is, maar wat jij wilt gaat niet werken.

Dit lijkt me een betere volgorde: Je begint met makkelijke nummers, langzaam maar zeker wordt je techniek beter en als je iedere dag veel speelt kan je over een paar jaar misschien aan dat soort nummers beginnen. ;)

Vanwaar heb je eigenlijk voor een akoestische gitaar gekozen? Ga je ook nog andere muzieksoorten spelen?

Pepe
25 juni 2011, 20:50
Zet hoog in, I like that. Ik kocht, toen ik begon, een boek met tabs van alle Beatle liedjes. Binnen een jaar kon ik alles spelen wat min of meer betekent dat je bijna alle akkoorden kan spelen en snapt hoe ze zijn opgebouwd.

Om de Dragonforce solo's te spelen zal je vanzelf een manier vinden hoe dat te bereiken. En als je dan achterom kijkt blijkt dat de weg belangrijker is dan het doel.

proguitar89
25 juni 2011, 22:09
Leuk om te zien dat je al precies weet wat voor soort muziek je wilt spelen. Maar toen ik gitaar leerde spelen begon ik met liedjes als 'Vader Jacob'... Niet dat dat de beste manier is, maar wat jij wilt gaat niet werken.

Dit lijkt me een betere volgorde: Je begint met makkelijke nummers, langzaam maar zeker wordt je techniek beter en als je iedere dag veel speelt kan je over een paar jaar misschien aan dat soort nummers beginnen. ;)

Vanwaar heb je eigenlijk voor een akoestische gitaar gekozen? Ga je ook nog andere muzieksoorten spelen?

nou van me ouders moet ik daarmee beginen om de noten te leren het liefst wil ik ook wel elektrisch

Goldfoxx
25 juni 2011, 22:48
nou van me ouders moet ik daarmee beginen om de noten te leren het liefst wil ik ook wel elektrisch

Er zitten nagenoeg dezelfde noten op een electrische gitaar hoor :soinnocent:

proguitar89
25 juni 2011, 22:54
Er zitten nagenoeg dezelfde noten op een electrische gitaar hoor :soinnocent:

oh ja:???:

Goldfoxx
25 juni 2011, 23:03
oh ja:???:

Jazeker. Als je electrisch wilt spelen zou ik daar gewoon mee beginnen.

Het verschil met een acoustische behalve de sound is de bespeeldbaarheid door een dunnere hals en dunnere snaren. De tonen zijn hetzelfde.

langun
25 juni 2011, 23:09
Voor de duidelijkheid, de elektrische is dus algemeen gezien beter bespeelbaar.

Wat dus ook als gevolg heeft dat iemand die op een akoestische gitaar speelt het makkelijker zal hebben om op een elektrische over te stappen dan iemand die een elektrische gewoon is en plots op een akoestische zou moeten spelen.

Ik vind dat persoonlijk verwaarloosbaar, en zou direct gaan voor het instrument dat bij jouw de grootste interesse opwekt.

proguitar89
25 juni 2011, 23:43
Voor de duidelijkheid, de elektrische is dus algemeen gezien beter bespeelbaar.

Wat dus ook als gevolg heeft dat iemand die op een akoestische gitaar speelt het makkelijker zal hebben om op een elektrische over te stappen dan iemand die een elektrische gewoon is en plots op een akoestische zou moeten spelen.

Ik vind dat persoonlijk verwaarloosbaar, en zou direct gaan voor het instrument dat bij jouw de grootste interesse opwekt.

ja maar met mij is dat anders jullie zijn vast allemaal all in de 20 en wonen vast all alleen maar ik heb nog ouders en ik had een keer gevraagd inplaats van akoestisch gitaar dat ik een elektrisch wou maar ze zeiden dat ik eerst de noten moet leren dus ik denk dat ik over een jaar ofzo een andere gitaar koop een jongen op onze school die deed eerst een korte tijd akoestich maar heeft nu elektrisch dus die heeft een makelijke moeder

-Martijn-
26 juni 2011, 00:44
Tja je krijgt hier genoeg adviezen, maar aan je ouders kunnen we helaas niks veranderen. Maar als een akoestische gitaar echt de enige manier is om gitaar te kunnen spelen dan moet het maar. Niet dat daar iets mis mee is, maar het past gewoon totaal niet bij je muzieksmaak. Dat is ongeveer net zoiets als een woestijnrally proberen te rijden met een Formule 1 auto.
Maar om even terug te komen op je vraag: Heb je gezien dat er gitaarlessen op Youtube staan met nummers van Dragonforce? Misschien moet je daar even rondkijken.

Heb je trouwens geen punten en hoofdletters op je toetsenbord zitten?

Muzieknono
26 juni 2011, 07:36
Er zitten nagenoeg dezelfde noten op een electrische gitaar hoor :soinnocent:

Er zitten precies dezelfde noten op een elektrische gitaar.
Mvgr. Dirk Jan :B

snaarplukker
26 juni 2011, 10:56
Er zitten precies dezelfde noten op een elektrische gitaar.
Mvgr. Dirk Jan :B
Zelfs meer noten dan op een accoustisch gitaar.;)

proguitar89
26 juni 2011, 11:17
Tja je krijgt hier genoeg adviezen, maar aan je ouders kunnen we helaas niks veranderen. Maar als een akoestische gitaar echt de enige manier is om gitaar te kunnen spelen dan moet het maar. Niet dat daar iets mis mee is, maar het past gewoon totaal niet bij je muzieksmaak. Dat is ongeveer net zoiets als een woestijnrally proberen te rijden met een Formule 1 auto.
Maar om even terug te komen op je vraag: Heb je gezien dat er gitaarlessen op Youtube staan met nummers van Dragonforce? Misschien moet je daar even rondkijken.

Heb je trouwens geen punten en hoofdletters op je toetsenbord zitten?

tja me muziek smaak gaat wel die kant, op en op youtube was er wel iemand, die trough the fire and flames kon, spelen op akoestisch maar die jongen is helaas overleden, dus daar heb ik ook niks aan maar ja ik probeer maar het beste van te maken,
en dat over hoofdletters dat doe ik nooit, dat zie ik meer als een irritatie, wand als je steeds iets typ met hoofdletters dan komt dat zo schreeuwerig over, en de punten was ik even vergeten,

JohnLord
26 juni 2011, 13:14
ja maar met mij is dat anders jullie zijn vast allemaal all in de 20 en wonen vast all alleen maar ik heb nog ouders en ik had een keer gevraagd inplaats van akoestisch gitaar dat ik een elektrisch wou maar ze zeiden dat ik eerst de noten moet leren dus ik denk dat ik over een jaar ofzo een andere gitaar koop een jongen op onze school die deed eerst een korte tijd akoestich maar heeft nu elektrisch dus die heeft een makelijke moeder

Ik ben in de veertig, heb gelukkig ook nog ouders en woon zeker niet alleen...

Voor de rest kan ik geen touw aan je verhaal vastknopen.

snaarplukker
26 juni 2011, 13:23
tja me muziek smaak gaat wel die kant, op en op youtube was er wel iemand, die trough the fire and flames kon, spelen op akoestisch maar die jongen is helaas overleden, dus daar heb ik ook niks aan maar ja ik probeer maar het beste van te maken,
en dat over hoofdletters dat doe ik nooit, dat zie ik meer als een irritatie, wand als je steeds iets typ met hoofdletters dan komt dat zo schreeuwerig over, en de punten was ik even vergeten,
Dan zie je maar hoe dodelijk het is om zoiets accoustisch te spelen.:)

Wat betreft je schrijfwerk:
Hoofdletters aan het begin van de zin en bij persoonlijke naamwoorden, komma's om de zin te delen en punten aan het eind van de zin.
Enkel hoofdletters is SCHREEUWEN.;)

Pepe
26 juni 2011, 13:28
wand als je steeds iets typ

Hoofdletters en punten zijn nog het minste probleem...

Maar neem gewoon een vakantiebaantje, koop een gitaar en begin.
Dat gezeur over je ouders... eigen initiatief als je wat wil.

proguitar89
26 juni 2011, 13:45
Hoofdletters en punten zijn nog het minste probleem...

Maar neem gewoon een vakantiebaantje, koop een gitaar en begin.
Dat gezeur over je ouders... eigen initiatief als je wat wil.

Misschien is dat wel een goed idee, maar dan moet i wel goedkoop zijn,

Jeroen_K
26 juni 2011, 13:53
Ze kunnen je beter dwingen goed Nederlands te leren schrijven ipv noten lezen.

Als je ouders willen dat je acoustisch begint zou ik het ze ook zelf laten betalen, en dan na een paar maandjes als je gespaard hebt een electrische kopen en gaan spelen wat je leuk vindt op een gitaar die daar geschikt voor is.

proguitar89
26 juni 2011, 13:57
Ze kunnen je beter dwingen goed Nederlands te leren schrijven ipv noten lezen.

Als je ouders willen dat je acoustisch begint zou ik het ze ook zelf laten betalen, en dan na een paar maandjes als je gespaard hebt een electrische kopen en gaan spelen wat je leuk vindt op een gitaar die daar geschikt voor is.

ik denk dat je wel gelijk heb,

Jeroen_K
26 juni 2011, 14:06
Je moet zorgen dat jij het leuk blijft vinden om te spelen en niet omdat het moet, want dan stop je er zo mee. Probeer je ouders daar van te overtuigen.

En ook van het feit dat waarschijnlijk minstens 80% van dit forum geen noten kan lezen maar tabs gebruikt (of op gehoor natuurlijk). De tijd die je dan niet hoeft te steken in het leren van noten kan je gebruiken om meer te spelen, wat je nodig gaat hebben als je Dragonforce wil spelen.

Succes!

proguitar89
26 juni 2011, 14:21
Je moet zorgen dat jij het leuk blijft vinden om te spelen en niet omdat het moet, want dan stop je er zo mee. Probeer je ouders daar van te overtuigen.

En ook van het feit dat waarschijnlijk minstens 80% van dit forum geen noten kan lezen maar tabs gebruikt (of op gehoor natuurlijk). De tijd die je dan niet hoeft te steken in het leren van noten kan je gebruiken om meer te spelen, wat je nodig gaat hebben als je Dragonforce wil spelen.

Succes!

Oke bedankt het klopt. wel ik las laast dat dat iemand ook akoestisch moest spelen. maar haar helden haden allemaal een elektrische gitaar. dus die vond het toen niet zo leuk. maar toen ze een elektrisch kreeg had ze veel meer plezier met het spelen. van gitaar,

Jasper.
26 juni 2011, 14:32
Anders moet je je ouders dit topic maar even laten lezen.
Het kan ontzettend demotiveren om op een akoestische te beginnen als je elektrisch wilt spelen. Ik begon elektrisch, en als ik akoestisch had moeten beginnen weet ik niet of ik wel door had gezet. Akoestisch leek me niks aan. Bijna geen muziek dat ik luisterde was akoestisch, of zelfs clean.
En dragonforce is op elektrische gitaar al ontzettend moeilijk, laat staan op een akoestische.

Pepe
26 juni 2011, 15:25
Op een akoestisch doe je dingen die je niet op elektrisch snel zal doen en omgekeerd, en dat is gelijk het voordeel van op akoestisch beginnen.
Als je van meet af aan je alleen maar op solo's concentreert kan je na een paar jaar nog steeds geen fatsoenlijk liedje spelen.
Dat hoeft natuurlijk ook niet maar een bandje met optredens zit er dan niet in. Of het moet een Dragonforce bandje zijn. :seriousf:

Liquidje
26 juni 2011, 15:27
Anders moet je je ouders dit topic maar even laten lezen.
Het kan ontzettend demotiveren om op een akoestische te beginnen als je elektrisch wilt spelen. Ik begon elektrisch, en als ik akoestisch had moeten beginnen weet ik niet of ik wel door had gezet.

Zelfde voor mij. Niet dat ik geen akoestische heb en bespeel, maar mijn interesse lag voornamelijk bij elektrisch. Ik denk ook dat als ik begon op akoestisch ik niet of in ieder geval niet zo snel had geleerd.

@Jasper.: leren spelen van een gitaar is een flinke onderneming: zoals al gezegd, de weg naar het doel is daarbij ook minstens net zo belangrijk als het doel zelf. Met andere woorden, je moet niet alleen plezier halen uit het kunnen spelen, maar ook uit het leerproces.

Dat de een beter is dan de ander om op te beginnen is m.i. verwaarloosbaar. Na een jaar op de elektrische speelde ik op een akoestische en was echt binnen een uur eraan gewend.

Overigens, ik snap het punt ook niet. Beide instrumenten zijn gewoon gitaren die iets anders spelen en ander geluid produceren, maar wat je leert op de ene kan je toepassen op de andere. Daarnaast kan je een elektrische zachter zetten of headphones op. Aan je username leid ik af dat je 20~21 bent, dan kan je toch wel die 200 euro ophoesten voor een starterskit (laat staan je ouders laten bepalen welke hobby jij kiest)?

Pepe
26 juni 2011, 15:35
Het is een andere generatie tegenwoordig. Ik was 11 en ging bij een boer werken voor mijn eerste gitaar. De helft van wat ik verdiende pikte mijn ouders in. Als je verdient dan kan je ook meebetalen aan kost en inwoning.
No big deal. Toen ik 13 was kocht ik mijn eerste Fender strat.
Maar goed, ander hout.

Epiphoneee
26 juni 2011, 15:48
Dat liedje 'through the fire and flames' ken ik, ga maar niet te veel hopen. Dat lied is ongelofelijk moeilijk, en zeker op een acoustische gitaar...

ik zie geen voordelen aan acoustisch beginnen. Bijna niks dat je op acoustisch leert zal je ooit op elektrisch gebruiken en je verwacht als beginnende gitarist metal & rockliedjes te kunnen spelen maar dat gebeurt niet.

Het is geen goede boost, laat ik het zo zeggen.

jazzie1
26 juni 2011, 15:55
Ik denk dat je maar eerst eens vrijblijvend een gitaarles moet bijwonen. Er is vast wel ergens bij jou in de omgeving een gitaar cq muziekschool waar dat mogelijk is. En je zou ook nog rond kunnen kijken of er een gitaarleraar bij jou in de buurt/stad/dorp woont. Ook daar kun je altijd wel een proefles nemen en meteen al jouw vragen op afvuren. Tevens kun je (in de meeste gevallen) daar dan meteen kijken welke gitaar jou het beste bevalt, electrisch of acoustisch vaak zijn beide aanwezig en mag je deze gebruiken.
Oh ja, neem meteen een van jouw ouders mee dan kunnen zij het uit de eerste hand horen welke gitaar het beste bij jouw muzieksmaak past en waarom.
Misschien mag je dan meteen op de gitaar van jouw keuze spelen..hoop ik:soinnocent:

jannest
26 juni 2011, 23:41
vage vermoeden dat pappa en mamma zijn doorzettingsvermogen even willen testen

het drumstel dat hij vorig jaar voor z'n verjaardag heeft gekregen staat op zolder weg te rotten

Liquidje
26 juni 2011, 23:55
Dat liedje 'through the fire and flames' ken ik, ga maar niet te veel hopen. Dat lied is ongelofelijk moeilijk, en zeker op een acoustische gitaar...

ik zie geen voordelen aan acoustisch beginnen. Bijna niks dat je op acoustisch leert zal je ooit op elektrisch gebruiken en je verwacht als beginnende gitarist metal & rockliedjes te kunnen spelen maar dat gebeurt niet.

Het is geen goede boost, laat ik het zo zeggen.
Ben het niet echt eens dat wat je op akoestisch leert je niet op elektrisch gebruikt. Granted, er zijn zat dingen die niet zo goed vertalen naar elektrisch, maar zeker de basis (akkoorden, algemene flexibiliteit linker- en rechterhand, laddertjes) kan je perfect leren op een akoestische getaar.

Ik denk dat je dat ook wel moet leren voordat je gaat beginnen aan nummers van Dragonforce. Buiten dat is er ook nog een kans dat je daarmee ook eens wat andere genres van muziek gaat verkennen: ik begin nu ook blues te leren terwijl ik daar een jaar geleden nooit bij had gekomen.

Niet dat dat wat verandert aan het feit dat Jasper beter een elektrische blijkt te kunnen nemen, of nog beter:

Ik denk dat je maar eerst eens vrijblijvend een gitaarles moet bijwonen. Er is vast wel ergens bij jou in de omgeving een gitaar cq muziekschool waar dat mogelijk is. En je zou ook nog rond kunnen kijken of er een gitaarleraar bij jou in de buurt/stad/dorp woont. Ook daar kun je altijd wel een proefles nemen en meteen al jouw vragen op afvuren. Tevens kun je (in de meeste gevallen) daar dan meteen kijken welke gitaar jou het beste bevalt, electrisch of acoustisch vaak zijn beide aanwezig en mag je deze gebruiken.
Oh ja, neem meteen een van jouw ouders mee dan kunnen zij het uit de eerste hand horen welke gitaar het beste bij jouw muzieksmaak past en waarom.
Misschien mag je dan meteen op de gitaar van jouw keuze spelen..hoop ik:soinnocent:
Precies, misschien kan de leraar de ouders dan ook wat inzicht verschaffen waarom dit zo is; blijkbaar bepalen je ouders hier wat je moet doen zonder zelf eigenlijk te weten of dit de juiste keuze is.

Epiphoneee
27 juni 2011, 21:18
Ben het niet echt eens dat wat je op akoestisch leert je niet op elektrisch gebruikt. Granted, er zijn zat dingen die niet zo goed vertalen naar elektrisch, maar zeker de basis (akkoorden, algemene flexibiliteit linker- en rechterhand, laddertjes) kan je perfect leren op een akoestische getaar.

Ik denk dat je dat ook wel moet leren voordat je gaat beginnen aan nummers van Dragonforce. Buiten dat is er ook nog een kans dat je daarmee ook eens wat andere genres van muziek gaat verkennen: ik begin nu ook blues te leren terwijl ik daar een jaar geleden nooit bij had gekomen.



Akkoorden laddertjes, basistechnieken uiteraard. Maar de TS wil liedjes op een acoustische gitaar gaan spelen die voor een elektrische gitaar bedoeld zijn. Schredden op een acoustische gitaar....?

Oranjeaap
27 juni 2011, 22:04
Durf te wedden dat je na 2 jaar elektrisch spelen nog niet eens trough the fire and flames kunt spelen.

Noten leren is ook tijd verspelling. Als ik noten moest leren voor gitaar was ik al lang gestopt.

Epiphoneee
27 juni 2011, 22:31
Durf te wedden dat je na 2 jaar elektrisch spelen nog niet eens trough the fire and flames kunt spelen.

Noten leren is ook tijd verspelling. Als ik noten moest leren voor gitaar was ik al lang gestopt.

Noten leren is een monnikenwerk, through the fire and flames na 2 jaar? Denk het niet. De techniek die je daarvoor moet beheersen kost je zeker 7 jaar.

Pepe
27 juni 2011, 23:03
Met notenkennis, dwz, het systeem doorzien, kan je sneller nieuwe dingen leren. Je hoeft het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden en dat schiet wat meer op.
En samenspelen met anderen is wat handiger als je kan communiceren over wat en hoe.
Maar als het je ambitie verder niet is om met je gitaar de wereld in te gaan, nee, dan is theorie niet noodzakelijk.

Het is natuurlijk niet zo dat als je maar lang genoeg oefent dat je dan alles kan spelen. Iedereen heeft zijn plafond. Na een paar jaar kom je langzaam achter waar je grenzen ongeveer liggen en dan is het kiezen, de diepte of de breedte in.