PDA

View Full Version : Multi effect voor live gebruik.



Nolimit-Custom
25 juni 2011, 18:14
Hallo,

Ik ben opzoek naar een multi effectenprocesor voor live gebruik.
Ik heb een tijdje een boss GT8 gehad en ook een Korg tone works.
Helaas vond ik de te plastic achtig klinken ik combinatie met een buizen amp.
Ik speel in een top 100 band dus speel ik vrijwel van alles.

Ik heb een tijdje losse pedalen gebuikt maar ik merkte dat ik bij veel aan de knoppen moest draaien onder de optredens omdat je geen vaste presets hebt.

Nu zijn er 3 multi effecten waar ik veel positieve verhalen over hoor.

TC electronic Nova System.
Digitech RP1500

En ik zie dat veel collega`s deze gebruikt namelijk de:

Vox tonelab LE

ik vind het namelijk erg belangrijk dat het geluid goed overeind blijft ondanks de multi effect.

Amp moddeling gebruik ik niet. ik vind het namelijk belangrijk dat je de buizen sound niet weg druk door effecten.

woensdag ga ik deze 3 testen maar wat voorgaande huiswerk is nooit verkeerd;)

Wat zijn jullie meningen !!!

rupke
25 juni 2011, 18:28
Hoi,

Ik gebruik al tijden een boss GT-10 over een mesa boogie 20/20 buizen eindtrap uitsturend naar 2 cabinetten met vintage 30 speakers en ben daar zeer tevreden over.

Gr. Rupke

arjanb01
25 juni 2011, 18:59
Ik zeg TC eletronic nova system, of gooi een TC electronic g-major in de loop van je amp, perfect, gebruik ikzelf al 10 jaar, dus kwaliteit verzekerd.
Andere alternatieven: Rocktron replifex, intelliflex in de loop. Ook prima te doen.

StevenStrat
25 juni 2011, 19:45
zat vorig jaar ongeveer in dezelfde positie als jij, heb toen de Nova system geprobeerd en de Line 6 M13.

de nova system klonk voor bepaalde effecten een tikje beter maar de M13 was beter qua gebruiksgemak en mogelijkheden. Zeker het overwegen waard !

josan
25 juni 2011, 21:21
Ik denk zelf dat het minder zinvol is om een buizenversterker te gebruiken als je je geluid uit modelling haalt. Maar dat is mijn ervaring.
Ik heb al aardig wat multieffecten geprobeerd, maar ik ken er geen die een goede amp niet vlakker laten klinken. Helaas. Ik weet niet of de hele dure wel de oorspronkelijke dynamiek intact laten. Momenteel speel ik thuis met een Vox Tonelab EX, stereo over een Fender Princeton Chorus en een EH Caliber22 met een 12" kast eraan. De Vox is een goed klinkende modeller, die het beste combineert met cleane transistorversterkers, zoals de hierboven genoemde.
Het stereo spelen bevalt erg goed. Als ik zo nu en dan nog eens mono speel dan valt dat erg tegen.

even
26 juni 2011, 10:04
Wil je voor de input of via FX loop? De Nova kan alleen voor de input omdat deze geen insert heeft. Ik speel al weer bijna drie jaar op de Nova die rechtstreeks in een Mesa 22+ gaat. Ik ben ben nog steeds zeer tevreden. Goede effecten en een prima overdrive/distortion. Het enigste minpunt is de vertraging als je overschakelt naar een andere preset. Reken dan al gauw op een halve seconde. Tussen de nummers geen probleem, maar tijdens een song kan dat behoorlijk vervelend zijn. Binnen een preset effecten schakelen geeft geen vertraging en dat is eigenlijk de manier waarop ik 'm gebruik. Ik heb er nog een ZVEX achter staan als soloboost. Het ding is tegenwoordig ook heel betaalbaar, ik heb nog de hoofdprijs betaald van 700 euro.

muziekschuur
26 juni 2011, 10:11
Wat gebruik je voor effects?
Soms kun je beter dit noemen, dan is een betere afweging mogelijk denk ik.

Stel nu dat je twee soorten overdrive gebruikt en 3 reverbs en een chorus.
Dan zou je twee overdrive pedals kunnen nemen en een Line6 M9. Ik denk dat je effecten dan beter overeind blijven en de hoeveelheid spullen (mits ingebouwd in een nette doos) hetzelfde. En kom je vast op een vergelijkbaar bedrag uit.

Nolimit-Custom
26 juni 2011, 17:03
Wat gebruik je voor effects?
Soms kun je beter dit noemen, dan is een betere afweging mogelijk denk ik.

Stel nu dat je twee soorten overdrive gebruikt en 3 reverbs en een chorus.
Dan zou je twee overdrive pedals kunnen nemen en een Line6 M9. Ik denk dat je effecten dan beter overeind blijven en de hoeveelheid spullen (mits ingebouwd in een nette doos) hetzelfde. En kom je vast op een vergelijkbaar bedrag uit.

Hier een kleine greep van onze setlist zodat jullie een idee hebben van wat voor nummers/effecten ik speel.

Queen/ Show must go on
Queen/ Tie your mother down
Van Halen/ Jump
Bon jovi/ You give love a bad name
Robbie williams/ Let me entertain you
Anouk/ Its all so hard
Skunks anansie/ Weak
u2/ Sunday bloody sunday
Liquido/ Narcotic
Go back to the zoo/ Electric
Kings of leon/ Sexes on fire
Mando diao/ Dance with somebody
Laura Jansen/ Wicked world
Ike en Tina/ Proud mary


dit speel ik over een: Engl Screamer

Zowiezo is een goede overdrive een must !!!
Maar ook chorus,flanger,delay,tremelo,reverb zijn van toepassing

omdat we van laura jansen tot aan queen spelen zijn voldoende effecten wel van toepassing

Mitch
26 juni 2011, 18:30
Een Screamer? Dus met 4 kanalen waarvan 3 overdrive is een goeie overdrive uit een multi-effect een must :???:
Tonelabs hebben in vergelijking met Boss GTx een wat lekkerdere sound op low drive, medium drive. Klinkt wat natuurlijker en is wat dynamischer. Qua delay en reverb zijn ze uitwisselbaar, phaser vind ik eigenlijk op ieder multi effect niks, zelfs de duurdere varianten. Maar da's persoonlijk.

Nolimit-Custom
26 juni 2011, 18:52
Een Screamer? Dus met 4 kanalen waarvan 3 overdrive is een goeie overdrive uit een multi-effect een must :???:
Tonelabs hebben in vergelijking met Boss GTx een wat lekkerdere sound op low drive, medium drive. Klinkt wat natuurlijker en is wat dynamischer. Qua delay en reverb zijn ze uitwisselbaar, phaser vind ik eigenlijk op ieder multi effect niks, zelfs de duurdere varianten. Maar da's persoonlijk.

Ik speel alles over de clean kanaal. dit doordat het makkelijker te switchen is van een clean naar een overdrive in combinatie met een multi effect dan.

Mitch
26 juni 2011, 19:14
Zit wat in. Wel een aparte keus dan, een Screamer als cleane basis voor een effectbak.

Tankman
26 juni 2011, 19:16
Ik zou de kanalen van je Engl eens goed gaan uitvogelen en die gebruiken voor je drive. De drive uit een Screamer is echt te gek en het is zonde om die niet te gebruiken.

Voor het gemak zou ik dan een TC Electronic Nova System in je FX loop doen waarbij je het drive circuit Bypasst. Je kan natuurlijk ook een G-Major dan in je loop doen, maar doen moet je een switch systeem erbij nemen, dus vandaar, Nova System voor het gemak (en goedkopere optie).

RoelSmoel
26 juni 2011, 19:43
Ik (persoonlijk) zou die Screamer gebruiken voor de drive kanalen en daar een Line 6 M13 bij kopen, deze voor de modulatie, delays en andere freaky effecten, daar is het een erg goed apparaat voor.

Succes met je zoektocht:)

DemolitionColorScheme
27 juni 2011, 08:10
Ik speel alles over de clean kanaal. dit doordat het makkelijker te switchen is van een clean naar een overdrive in combinatie met een multi effect dan.
Uh ... een fatsoenlijke multi-FX unit kan ook gewoon amp kanalen switchen.

spijkie
27 juni 2011, 11:50
Ik gebruik zelf ook een GT10 met een buizenversterker (Bogner) en dat klinkt goed. Ik ben een paar maanden geleden overgestapt van transistor naar buizen met mijn GT10 en gebruik hoofdzakelijk alleen de eindtrap maar ik ben van mening dat de GT10 over een buizen versterker toch beter klinkt dan over mijn oude transistor (Marshall).

JohnLord
27 juni 2011, 12:33
Uh ... een fatsoenlijke multi-FX unit kan ook gewoon amp kanalen switchen.

Bij een Screamer is dat wat lastig. Als je geen Z5 gebruikt heb je drie dubbele footswitches nodig voor alle schakelopties. Dat gaat geen enkele MFX unit redden.

JohnLord
27 juni 2011, 12:36
Zit wat in. Wel een aparte keus dan, een Screamer als cleane basis voor een effectbak.

Clean channel van de Screamer is uitstekend geschikt voor pedaalgebruik. Daarnaast heeft ie veel power voor relatief weinig geld en beschikt ie over een (vind ik) heel bruikbare direct out. Daarnaast kun je de MFX prima bypassen dan alsnog de Engl drives gebruiken.

Mike999999999
27 juni 2011, 17:03
Wat ga je allemaal gebruiken, als je alleen een overdrive reverb en comp. ofzo gebruikt zeg ik koop wat losse pedaaltjes voor 300/400 euro en je hebt een tegekke sound zonder de amp te beledigen, wil je echt een multi? Ga dan zeker voor de Nova, best klinkende multi effect die ook echt je sound heel houd en veel analoge effecten aan boord heeft.

peter_heijnen
27 juni 2011, 17:40
... Nova ..... en veel analoge effecten aan boord heeft.
Alleen de drives toch?

paulusdeBKB
27 juni 2011, 18:21
omdat we van laura jansen tot aan queen spelen zijn voldoende effecten wel van toepassing

Offtopic, maar dat vind ik nou leuk om te lezen! Laura Jansen wordt gecovered:ok:

DemolitionColorScheme
27 juni 2011, 20:24
Bij een Screamer is dat wat lastig. Als je geen Z5 gebruikt heb je drie dubbele footswitches nodig voor alle schakelopties. Dat gaat geen enkele MFX unit redden.
ENGL levert geen switchboxes, waarmee je dus hem kan aansluiten op stereo TRS jacks?

JohnLord
27 juni 2011, 21:40
Als het via een Engl switch moet, is Z5 veruit de beste keuze. De term TRS ken ik niet :hide: