PDA

View Full Version : Beetje een vreemde HNGD maar wel lekker: telecaster inside



Sinner1980
25 juni 2011, 17:49
Vreemde dag vandaag...ten eerste is het waardeloos weer en ten tweede heb ik een raar verhaal waaruit dan toch weer dit HNGD topic volgt.

Zoals sommigen van jullie weten heb ik een ESP vintage Plus (strat kopie) en tot voor kort had ik een SG '61 reissue die ik in geweldige toestand van forumlid Jay75 heb overgenomen.

Al snel kreeg ik een enorme voorkeur voor de ESP strat; geweldige gitaar en dito tone en feel. Logisch gevolg dat dit dan al snel mijn 'main' gitaar werd.

De SG was een prima gitaar en vele malen beter als de standard die ik vorig jaar even in bezit heb gehad. Toch merk je dat een bepaalde gitaar 'niet voor jou' is. De ene keer duurt dat wat langer dan de andere keer maar goed,de meesten kennen dit gevoel hier vast wel.
De mensuur van een Fender achtige ligt mij gewoon beter maar dat wil niet zeggen dat ik niet met een kortere overweg kan; toch heb ik een voorkeur de 25,5.
De grootste ellende ontstond als ik met mijn setup van gitaar wisselde met een hoop gedraai en ge-tweak als gevolg. Singel coils vs humbuckers dus dat is wel logisch ergens..
Hoewel de SG een prettige halsdikte had en een prima balans (niet kopzwaar) had ik telkens het gevoel dat de gitaar van me weg liep (raar he). Met name te wijten aan de setting van de hals en dubbele cutaway waardoor je hals op één of andere manier een lang eind lijkt.
Ook de plaatsing van de controls vind ik niet handig om nog maar te zwijgen over de input.
Kortom; genoeg argumenten om dan maar te besluiten de gitaar weg te doen (sorry J;)).

Eergisteren op MP gezet. Ik ga volgende maand naar China voor zowel vakantie als min of meer try out voor een baan aldaar (spannend).
Een zakcentje is altijd leuk natuurlijk dus de opbrengst van de SG had daar voor kunnen dienen.

Dezelfde dag kreeg ik een reactie om te ruilen voor een Fender vintage hot rod '52 telecaster. Ik heb een tijd geleden eens een telecaster gehad (highway one) en die nooit een eerlijke kans gegeven eigenlijk. Toch is de telecaster altijd een beetje blijven hangen en gezien de nieuwwaarde van de tele ook nog eens een keer hoger is vond ik het wel een leuke deal.

Anyway,de man stond vanmorgen op de stoep om elkaars gitaren, onder voorbehoud, even te checken. Ik was wel snel om; mooi ding!
Voor de man gold hetzelfde dus de deal was rond.

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/Fendervintagehotrod52telecaster001.jpg

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/Fendervintagehotrod52telecaster005.jpg

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/Fendervintagehotrod52telecaster002.jpg

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/Fendervintagehotrod52telecaster003.jpg

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/Fendervintagehotrod52telecaster004.jpg

Ik blijf de koffer afzichtelijk vinden trouwens maar goed; lekker belangrijk.
Ik weet niet of het nervenspel goed zichtbaar is maar ik vind het in ieder geval geweldig.

Nog geen 5 minuten nadat de man weg was heb ik mijn advertentie aangepast op MP om de telecaster te koop te zetten. Ik ging in eerste instantie voor het zakcentje toch.

Wat later vanmiddag zag ik de buurtjes de deur uit gaan en heb ik mijn Marshall VM aangezet om eens te kijken hoe dat nou klonk.

Eerst wat onwennig; best een stevige hals zeg maar.
Naarmate de versterker harder ging begon ik meer te grijnzen.
Ik moet zeggen dat het worstelen is met zo'n ding. Hij is lomp,zwaar en je moet echt werken om haar te laten klinken...wat een feest!:mmmm:

Vooralsnog staat de advertentie nog op MP en heb ik al een zure blik van mijn vriendin te verduren gehad.

Ach...ik ga gewoon nog ff rammen op dat ding,zie wel wat er gebeurt;)

INOXROX
25 juni 2011, 17:56
:rockon:
Mooie gitaar man ! En een mooi verhaal dat er aan gepaard gaat . Leuk om te lezen . Overigens vind ik die koffer juist wel wat hebben ..


edit enne : trekt ze nou een zuur gezicht omdat je d'r op speelt of omdat je 'm op MP hebt staan ?

macwilliams
25 juni 2011, 17:56
Alvast succes met de wederverkoop. ;)

Sinner1980
25 juni 2011, 17:59
Thanks Mac!:seriousf:

We zien het wel allemaal. Mocht ik haar niet verkopen,kan zomaar, wil ik die ellendige tuners vervangen.
Ok ze zijn behoorlijk stemvast maar het gestoei met mijn strats die ook deze vintage tuners hadden ben ik niet vergeten.

Weet iemand of er locking tuners zijn (bij voorkeur Gotoh) die zonder boren etc over te zetten zijn?

Mr. Dynamite
25 juni 2011, 18:03
't is wat..

Ik zou niet zo snel van een net nieuwe gitaar af willen.. Dan heb je ook geen goede ruil gedaan.

Mocht je nou wel een goede ruil hebben gedaan, weg dan met die ad! Speuln! :rockon:

Buzzel
25 juni 2011, 18:17
't is wat..

Ik zou niet zo snel van een net nieuwe gitaar af willen.. Dan heb je ook geen goede ruil gedaan.

Mocht je nou wel een goede ruil hebben gedaan, weg dan met die ad! Speuln! :rockon:

Maar dan moet hij in een badkuip naar China toe pedellen :seriousf:

Wel lekker ding trouwens :)

Sinner1980
25 juni 2011, 18:18
Maar dan moet hij in een badkuip naar China toe pedellen :seriousf:

Wel lekker ding trouwens :)

Ik heb al tickets...:seriousf:

Zou wel een goede peddel zijn dit,beetje zwaar alleen.

Tupelo
25 juni 2011, 18:47
Duidelijk gevalletje Chinese neppert, plezier ermee. ;)

FruscianteFan
25 juni 2011, 18:47
Maar dan moet hij in een badkuip naar China toe pedellen :seriousf:

Wel lekker ding trouwens :)
Mag toch hopen dat deze Tele geen badkuip heeft.

Tupelo
25 juni 2011, 18:49
Weet iemand of er locking tuners zijn (bij voorkeur Gotoh) die zonder boren etc over te zetten zijn?Yep, maar dat zijn identieke tuners zover ik weet; locking schuilt er dan in dat er een schroefdopje op de bovenkant van je stemknop zit; die houd je op zijn plek met een muntje, vervolgens draai je de stemknop aan, en draait de boel zichzelf vast.

Kim Wilson
25 juni 2011, 18:52
Mijn droomgitaar! Schitterend ding, gefeliciteerd!

Die koffer is idd lelijk, ik heb nog wel een zwarte voor je te ruil.

Buzzel
25 juni 2011, 19:04
Mag toch hopen dat deze Tele geen badkuip heeft.

Daar kan je die koffer dan weer voor gebruiken :P meer een pierenbadje dat wel :seriousf:

Sinner1980
25 juni 2011, 19:05
Yep, maar dat zijn identieke tuners zover ik weet; locking schuilt er dan in dat er een schroefdopje op de bovenkant van je stemknop zit; die houd je op zijn plek met een muntje, vervolgens draai je de stemknop aan, en draait de boel zichzelf vast.

Top,dezelde als op mijn vintage plus dus en die werken perfect,thanks:ok:

bass blom
25 juni 2011, 19:06
wat is dat neck element nou?
ik heb weinig verstand van tele's maar dit nog nooit gezien :chicken:

Buzzel
25 juni 2011, 19:08
Mini humbucker. is standaard op die tele. Is wel cool. Marre hoe klinkt zo'n mini humbucker eigenlijk???

FNaRK
25 juni 2011, 19:14
dus je hebt een GIBSON geruild tegen een fender :???:

OMFG

:crazyhappy:

macwilliams
25 juni 2011, 19:27
Ja maar wel een fender die nu nog meer dan €1800 nieuw kost.

Ik vind het een hele mooie tele, zou hem zo kopen als ik niet al 4 teles had.

Ik ben benieuwd of je deze uiteindelijk gaat houden of toch verkoopt.

Sinner1980
25 juni 2011, 19:41
Mini humbucker. is standaard op die tele. Is wel cool. Marre hoe klinkt zo'n mini humbucker eigenlijk???

Wel eens een Firebird geprobeerd? Zoja,zoiets maar dan wat helderder in het geval van een tele. Zoniet, zie het een beetje als een middenweg tussen een humbucker en een single coil qua geluid. Iets meer humbuckerachtig dan wel en uiteraard geen ruis.


dus je hebt een GIBSON geruild tegen een fender :???:


:crazyhappy:

Ja idd, en nog eens een duurdere Fender ook in verhouding tot de SG dus economisch een goede ruil maar belangrijker; ik vind het prettiger spelen en klinken. Bovendien klamp ik me niet echt vast aan merken dus boeit het me eigenlijk niet wat ik tegen wat ruil zolang het een beetje in dezelfde prijsklasse zit.


Ja maar wel een fender die nu nog €1200 nieuw kost.

Ik vind het een hele mooie tele, zou hem zo kopen als ik niet al 4 teles had.

Ik ben benieuwd of je deze uiteindelijk gaat houden of toch verkoopt.

You never know...;)

€1200,- nieuw? Weet je meer als ik,waar dan? Voor zover ik kon vinden overal €1859,-

TDZH
25 juni 2011, 21:17
Ik zou mijn Gibson SG ook inruilen tegen een Telecaster. Kocht die SG omdat ik dacht dat ik de humbucker persee nodig zou hebben, maar naderhand had een Tele me toch fijner geleken.

Orpheo
25 juni 2011, 21:37
ik vind alleen die mini humbucker zo ongelooflijk jammer. de 'gewone' telesingle is zo supercool. maakt niet uit, deze gitaar zal vast te gek klinken!

guitarkid
25 juni 2011, 21:51
Ik vind 'm erg mooi, maar ben zo vreselijke conservatief dat ik eigenlijk vind dat er een singlecoil op een Tele moet. Maar als ik dan lees hoe hij klinkt (vooral jouw vergelijking met een Firebird, die ik sinds kort ook heb met drie mini-hb"s) maakt me wel erg nieuwsgierig. En een Tele is toch wel een turbo-gitaar, hoor, daar ben ik inmiddels door veel "trial and error" wel achter!
Denk goed na voor je 'm verkoopt....! ;)

Tankman
25 juni 2011, 22:10
Je bent me erg toch een... :seriousf: Ziet er uit als een knappe tele. Gefeliciteerd!

Sinner1980
25 juni 2011, 23:21
Je bent me erg toch een... :seriousf: Ziet er uit als een knappe tele. Gefeliciteerd!

Ja belachelijk eigenlijk maar goed. Heb de gitaar nu een avondje op schoot gehad en het voelt wel erg goed allemaal...ik denk dat ze nog een tijdje mag blijven;)

Sinner1980
25 juni 2011, 23:24
ik vind alleen die mini humbucker zo ongelooflijk jammer. de 'gewone' telesingle is zo supercool. maakt niet uit, deze gitaar zal vast te gek klinken!

Vind qua looks zo'n lipstickje ook beter maar ben nooit zo gek geweest van het geluid van tele's in de halspositie. Zodoende vind ik dit wel een behoorlijke verbetering en ja; klinkt echt te gek al is het wel knokken en rammen geblazen om m te laten klinken en tja...dat heeft wel wat eigenlijk

Tankman
25 juni 2011, 23:24
Ach, ik vermaak me wel met je avontuurtjes!:D

Deze blijft dus...Gaat er dan wat anders nog weg? Ik hoor je al een tijd niet meer over je Les Paul.

Sinner1980
25 juni 2011, 23:30
Ach, ik vermaak me wel met je avontuurtjes!:D

Deze blijft dus...Gaat er dan wat anders nog weg? Ik hoor je al een tijd niet meer over je Les Paul.

Pfff...je loopt achter man:seriousf:

Die is al ff weg. Ik heb nu de ESP en de tele en ga een groots avontuur tegemoet in China dus voor dit jaar is het wel even klaar...al weet je nooit waar ik in China tegen aanloop natuurlijk. Ik las net dat er in Shanghai een ESP dealer zit...sweet:crazyhappy:

Tankman
25 juni 2011, 23:33
Tja..je bent ook zo moeilijk bij te houden...;)

Gelukkig is er geen Framus fabriek in China. :D

jutter
25 juni 2011, 23:34
Mike toch! Tele's zijn bjoeties! Tijdje geleden had ik een Nocaster CS. Superding! Heerlijke sound! Heb hem helaas terug moeten brengen omdat de hals begon te torderen.....daar baalde ik ontzettend van! Misschien dat ik wel weer eens een Nocaster of een Tele ga kopen....

tip:zet er een setje nocaster pups in en je weet niet wat je hoort!

Tupelo
25 juni 2011, 23:50
Die is al ff weg. Ik heb nu de ESP en de tele en ga een groots avontuur tegemoet in China dus voor dit jaar is het wel even klaar...al weet je nooit waar ik in China tegen aanloop natuurlijk.Chinezen natuurlijk. :nervous:

macwilliams
26 juni 2011, 08:39
€1200,- nieuw? Weet je meer als ik,waar dan? Voor zover ik kon vinden overal €1859,-
Stopt z'n voet in z'n mond en mompelt:

Je hebt helemaal gelijk, ik moet ook helemaal niet reageren in fender topics...:airguitar:

guitarkid
26 juni 2011, 09:51
...... en ja; klinkt echt te gek al is het wel knokken en rammen geblazen om m te laten klinken en tja...dat heeft wel wat eigenlijk

Mooi he? Moet op die van mij ook, maar dan..... :lovelove: :lovelove:

Sinner1980
26 juni 2011, 09:55
Mike toch! Tele's zijn bjoeties! Tijdje geleden had ik een Nocaster CS. Superding! Heerlijke sound! Heb hem helaas terug moeten brengen omdat de hals begon te torderen.....daar baalde ik ontzettend van! Misschien dat ik wel weer eens een Nocaster of een Tele ga kopen....

tip:zet er een setje nocaster pups in en je weet niet wat je hoort!

Hey Alex, tijd niet gezien/gehoord op het forum. Ja ik weet het verhaal nog van je nocaster,eeuwig zonde natuurlijk. Ik denk dat ik mezelf voorlopig wel ga vermaken met deze.

Mijn vriendin vindt het verreweg de lelijkste gitaar die ik tot nu toe gehad heb dus dat is al een eretitel op zich;)

Mocht deze het zolang uithouden hier dat ik weer wat 'gearbudget' heb dan ga ik eerst de tuners vervangen,4 way switch aanbrengen en komt er een Dimarzio chopper t in de brug maar voorlopig doet ze het prima zo.

Sinner1980
26 juni 2011, 09:57
Stopt z'n voet in z'n mond en mompelt:

Je hebt helemaal gelijk, ik moet ook helemaal niet reageren in fender topics...:airguitar:

:seriousf: Gewoon blijven reageren Mac anders wordt het een dooie boel hier

Sinner1980
26 juni 2011, 10:01
Mooi he? Moet op die van mij ook, maar dan..... :lovelove: :lovelove:

Het heeft idd echt wat. Ik ben normaal gesproken erg van het speelgemak,hoe meer comfort hoe beter zodoende ging mijn les paul de deur uit.

De tele is verreweg de meest ongemakkelijke gitaar die ik tot nog toe had maar zo ongemakkleijk dat het een uitdaging wordt zeg maar.
Als je er eenmaal wat uit weet te knijpen dan klinkt het wel als een malle...geweldig.

Krijg een beetje oergevoelens van:rockon:

guitarkid
26 juni 2011, 10:07
:seriousf: Gewoon blijven reageren Mac anders wordt het een dooie boel hier

In ieder geval een stuk dooier...!!!! ;)

@sinner: weet je, mike, ik durf soms niet eens anderen op mijn 70's Tele te laten spelen. Niet omdat ik bang ben dat er wat mee gebeurt (wat zou dat moeten zijn? Nog een krasje...? :seriousf:), maar gewoon omdat dat ding zo zwaar speelt dat ik bang ben dat ze denken dat ik gek ben of niet weet hoe hij afgesteld moet worden.... :)
Maar met 10-52 en een dus een stevige actie klinkt dat ding zo heerlijk en het gekke is dat dan andere gitaren voelen als "elastiek"...... "Oergevoelens", da's mooi omschreven!

PS: als er toch één gitaar licht kan spelen is het wel een LP? Te zwaar qua gewicht?

Sinner1980
26 juni 2011, 10:32
PS: als er toch één gitaar licht kan spelen is het wel een LP? Te zwaar qua gewicht?

Zwaar idd,scherpe randen van de body, niet makkelijk bij je hoge fretten kunnen komen en zoals ik al heb gezegd ben ik geen van het 24,75 mensuur.
Combinatie daar van zeg maar.

Meest comfortabele gitaar vind ik een strat,voelt gewoon het natuurlijkst,perfecte balans etc. Ik kan er niets op aan merken in ieder geval

jutter
26 juni 2011, 21:09
Hey Alex, tijd niet gezien/gehoord op het forum. Ja ik weet het verhaal nog van je nocaster,eeuwig zonde natuurlijk. Ik denk dat ik mezelf voorlopig wel ga vermaken met deze.

Mijn vriendin vindt het verreweg de lelijkste gitaar die ik tot nu toe gehad heb dus dat is al een eretitel op zich;)

Mocht deze het zolang uithouden hier dat ik weer wat 'gearbudget' heb dan ga ik eerst de tuners vervangen,4 way switch aanbrengen en komt er een Dimarzio chopper t in de brug maar voorlopig doet ze het prima zo.

Klopt, ik ben een tijdje afwezig geweest door privé omstandigheden en behoorlijke tegenslagen: 3 mensen overleden, waarvan 2 volkomen onverwachts en zeer jong, binnen 2 weken tijd is mij niet in de koude kleren gaan zitten.... Langzaam begin ik de draad met vallen en opstaan weer wat op te pakken, tenminste dat probeer ik.

Sinner1980
26 juni 2011, 21:48
Klopt, ik ben een tijdje afwezig geweest door privé omstandigheden en behoorlijke tegenslagen: 3 mensen overleden, waarvan 2 volkomen onverwachts en zeer jong, binnen 2 weken tijd is mij niet in de koude kleren gaan zitten.... Langzaam begin ik de draad met vallen en opstaan weer wat op te pakken, tenminste dat probeer ik.

Altijd vervelend om te horen dat leuke mensen nare dingen meemaken,heel erg allemaal zeg... In ieder geval heel veel sterkte ermee