PDA

View Full Version : thickness-sander / cilinderschuurmachine



iniminimi
25 juni 2011, 16:10
Een vraagje :

Ik wil een cilinderschuurmachine aankopen. Nu wat ik me afvraag : Is een cilinderschuurmachine van 255mm breed genoeg ?

Kan ik maw eerst alle bladen fijnschuren (2.7mm) en daarna aan elkaar lijmen (boven- en achterblad). Of is het aangeraden om de bladen (5mm) eerst aan elkaar te lijmen en daarna te schuren met een brede cilinderschuurmachine (455mm) ?

Deze brede cilinderschuurmachine kost dubbel zoveel als de smalle.

Dootch
25 juni 2011, 17:20
Ik denk dat het moeilijk wordt om de plaatjes van 2.5mm aan elkaar te lijmen.
Ik heb een van +- 44 cm.

Maar eerlijk gezegd weet ik het zo niet of het niet zou kunnen van ze alsnog aan elkaar te lijmen. theoretisch zie ik geen bezwaar

iniminimi
25 juni 2011, 18:09
Ik dacht dat de sterkte van het blad toch afhangt van de steunbalken. Maar omdat ik overal zie dat er eerst gelijmd wordt en achteraf geschuurd, stelde ik me zo de vraag... Voor ik zo een machine koop en dan achteraf zie dat deze niet breed genoeg is.

barno
25 juni 2011, 18:10
je schuurt na het lijmen ook om de delen perfect te laten aansluiten in hoogte/dikte

iniminimi
25 juni 2011, 18:51
je schuurt na het lijmen ook om de delen perfect te laten aansluiten in hoogte/dikte

Inderdaad. Ik zou de bladen afzonderlijk tot 2.7mm schuren met de cilinderschuurmachine. Dan de bladen aan elkaar lijmen. Daarna alles manueel terugschuren tot 2.5 mm.

De vraag is of het beter is om de bladen aan 5mm aan elkaar te lijmen of kan het zonder problemen om ze aan 2.7mm aan elkaar te lijmen ?

stijnkenens
25 juni 2011, 19:06
Op een perfect vlakke ondergrond moet dat goed mogelijk zijn.
Alleen het manueel schuren vind ik raar. Ik vind het moeilijk te controleren, ook met schuurblok.
Ik hou het bij een schaaf. Maar ja, schaven nadat je geschuurd hebt, is af te raden, want dan kan je om de 5 minuten naar de slijpsteen lopen.

Probeer misschien eerst eens 2 bladen van 2,7 tegen elkaar te lijmen, voordat je de machine koopt, dan weet je of het mogelijk is !


s.

FreeGee
25 juni 2011, 23:36
Een vraagje :

Ik wil een cilinderschuurmachine aankopen. Nu wat ik me afvraag : Is een cilinderschuurmachine van 255mm breed genoeg ?

Kan ik maw eerst alle bladen fijnschuren (2.7mm) en daarna aan elkaar lijmen (boven- en achterblad). Of is het aangeraden om de bladen (5mm) eerst aan elkaar te lijmen en daarna te schuren met een brede cilinderschuurmachine (455mm) ?

Deze brede cilinderschuurmachine kost dubbel zoveel als de smalle.

Ik weet niet welke machine je op het oog hebt, maar vaak is zo'n smalle schuurmachine aan een kant open. Je kunt dan twee keer zo breed schuren door het werkstuk om te draaien. (die van HBM bijvoorbeeld).

iniminimi
28 juni 2011, 20:06
Ik weet niet welke machine je op het oog hebt, maar vaak is zo'n smalle schuurmachine aan een kant open. Je kunt dan twee keer zo breed schuren door het werkstuk om te draaien. (die van HBM bijvoorbeeld).

Ik heb deze op het oog : http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=&productid=2920

Maar die is volledig gesloten. Welke HBM had jij dan gezien ?

FreeGee
28 juni 2011, 20:42
Ik heb deze op het oog : http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=&productid=2920

Maar die is volledig gesloten. Welke HBM had jij dan gezien ?

Die heb ik dus. De zijsteun kan eenvoudig verwijderd worden. Staat niet op de site, wel in de handleiding. Hoewel de machine bruikbaar is had ik nogal wat problemen om hem goed te krijgen. Zoek op mijn eerdere post hierover.

Edzard
28 juni 2011, 22:28
Afhankelijk van de aangeleverde toestand van de bladen is een dikte van rond de 4 mm raadzaam/handig om de bladen te voegen.

Vervolgens worden ze teruggebracht tot zo'n 3 mm. Er moet ook nog een rosette in.

Afhankelijk van het type bovenblad/gewenste stijfheid/gitaar type wordt het bovenblad dan teruggebracht naar 3 tot 2 mm (richtwaardes). 2.7 mm is vaak al aan de "kritische" kant. Als het blad nog gevoegd moet worden kunnen er oneffenheden ontstaan die er nog uitgeschaafd moeten worden: blad wordt te dun.

Ik zou doorsparen voor een Jet 10/20.


Groet,


Edzard

iniminimi
1 juli 2011, 15:41
Een Jet kost mij teveel. Ik ben maar een amateur...
Ik ga de HBM kopen. Ziet er mij ideaal uit. Niet te duur en niet te zwaar...
En als je die 'open' kan gebruiken kan ik de bladen eerst lijmen om dan op z'n geheel te schuren.

Bedankt voor de reacties.