PDA

View Full Version : Versterkers uit fase



svdijk
25 juni 2011, 09:44
Ik heb een (luxe) probleem!!
Als ik met twee tops speel staan deze uit fase, het laag is dus weg.
Dit gebeurt wanneer ik mij JCM800 2203 samen met m'n JCM800 2210 gebruik, en als ik m'n JCM800 2203 samen met m'n Ceriatone (Silver Jubilee clone) gebruik.
Echter, wanneer ik m'n JCM800 2210 samen met m'n Ceriatone gebruik heb ik hier geen last van!
Ik sluit het geheel alsvolgt aan:
Vox Wah>TS9>Boss (stereo)chorus>uitgang A naar één versterker>uitgang B naar de andere.
Hoe kan dit het eenvoudigst opgelost worden, is hier misschien iets standaard voor in de markt?

Buzzel
25 juni 2011, 10:20
Uit fase? vind ik ook wel knap. Heeft vast iets te doen met jou stereo chorus.

Midwolda
25 juni 2011, 10:22
Eeeh... de speakerkabel van de 2203 crossen?

Rinze
25 juni 2011, 10:48
Netsnoer omkeren van een van de versterkers? Als je de fase van je netstroom verwisselt zou het toch goed moeten zijn?

Als het aan de chorus ligt zou het bij alle versterkers optreden, lijkt mij.

bass blom
25 juni 2011, 10:49
Netsnoer omkeren van een van de versterkers? Als je de fase van je netstroom verwisselt zou het toch goed moeten zijn?

Als het aan de chorus ligt zou het bij alle versterkers optreden, lijkt mij.

dat was ook mijn idee.
maar dan zou hij het al eerder 50/50 ook niet hebben moeten meemaken.

kan het niet ook aan de loop instellingen liggen?

tommus42
25 juni 2011, 11:04
Misschien heeft die ene versterker een extra buisje in het signaalpad? Speel je toch met de Ceriatone.

guitarnijboer
25 juni 2011, 11:05
Netsnoer omkeren van een van de versterkers? Als je de fase van je netstroom verwisselt zou het toch goed moeten zijn?

Als het aan de chorus ligt zou het bij alle versterkers optreden, lijkt mij.

:seriousf: Sorry niet lullig bedoeld, maar het netsnoer heeft hier niets mee te maken. Het gaat om het geluid dat uit fase is, niet de voedingsspanning. Deze wordt immers in elk van de genoemde versterkers omgezet in een gelijkspanning.

Je kunt het probleem op twee manieren oplossen: de eerste maniet is de speakerkabel aanpassen van de versterker die uit fase is door de tip van de ene plug aan te sluiten op de massa van de andere en omgekeerd.

De andere mogelijkheid is om i.p.v. de chorus een appart kastje te kopen waarmee versterkers aan elkaar gelinkt kunnen worden. Hier zit ook een faseschakelaartje op waarmee dan beide versterkers in fase kunnen worden gezet.

svdijk
25 juni 2011, 11:09
Het zit 'm echt in de versterkers!
Als ik de chorus aanzet is het uit-fase probleem verholpen, (dit komt door het chorus-effect) maar ik heb de chorus er eigenlijk alleen tussen zitten om het signaal zonder verlies te splitten.
Dit kan idd liggen aan het aantal preamp-buizen.
Een SLO100 verdraaid z'n fase ook wanneer je van clean naar crunch schakelt.
Je kunt idd de plus en min van één speaker-kabel verwisselen, maar misschien is er nog een makkelijkere manier?

svdijk
25 juni 2011, 11:11
De andere mogelijkheid is om i.p.v. de chorus een appart kastje te kopen waarmee versterkers aan elkaar gelinkt kunnen worden. Hier zit ook een faseschakelaartje op waarmee dan beide versterkers in fase kunnen worden gezet.

Da's dus precies wat ik bedoel!
Kun je me wat meer info hierover geven (merk e.d.).
THX!!

Midwolda
25 juni 2011, 11:14
Het zit 'm echt in de versterkers!
Als ik de chorus aanzet is het uit-fase probleem verholpen, (dit komt door het chorus-effect) maar ik heb de chorus er eigenlijk alleen tussen zitten om het signaal zonder verlies te splitten.
Dit kan idd liggen aan het aantal preamp-buizen.
Een SLO100 verdraaid z'n fase ook wanneer je van clean naar crunch schakelt.
Je kunt idd de plus en min van één speaker-kabel verwisselen, maar misschien is er nog een makkelijkere manier?

Even een stekkertje aan een draadje omsolderen is echt een no-brainer, gewoon doen, probleem opgelost.
Alle andere oplossingen missen de schoonheid van de eenvoud. ;)

guitarnijboer
25 juni 2011, 11:17
Zoiets??

http://www.thomann.de/nl/lehle_psplit.htm

Rinze
25 juni 2011, 11:39
:seriousf: Sorry niet lullig bedoeld, maar het netsnoer heeft hier niets mee te maken. Het gaat om het geluid dat uit fase is, niet de voedingsspanning. Deze wordt immers in elk van de genoemde versterkers omgezet in een gelijkspanning.

Je kunt het probleem op twee manieren oplossen: de eerste maniet is de speakerkabel aanpassen van de versterker die uit fase is door de tip van de ene plug aan te sluiten op de massa van de andere en omgekeerd.

De andere mogelijkheid is om i.p.v. de chorus een appart kastje te kopen waarmee versterkers aan elkaar gelinkt kunnen worden. Hier zit ook een faseschakelaartje op waarmee dan beide versterkers in fase kunnen worden gezet.
Niet aan gedacht, die gelijkspanning :hide: :seriousf:

Fireburst
25 juni 2011, 11:48
Deze heeft een faseswitch om precies jouw probleem op te lossen :
http://www.thomann.de/be/tonebone_aby.htm?sid=fccf46aed6047256d45a7bad62fb1 888

jacky
25 juni 2011, 11:59
Even een stekkertje aan een draadje omsolderen is echt een no-brainer, gewoon doen, probleem opgelost.
Alle andere oplossingen missen de schoonheid van de eenvoud. ;)

+1 je kijkt op al je amps of de speakers het zelfde reageren op een 9V batt dus naar voren of naar achteren gaan

Maar zoals Midwolda al melde op de ene amp die het niet goed doet de twee speaker draden verwisselen en je "probleem"is echt weg

Toaster
25 juni 2011, 12:29
Die P-split van Lehle heb ik ook.

Maar die Tonebone kende ik helaas nog niet toen ik mijn P-split kocht. Dat ziet er allemaal verrekte praktisch uit zeg!

svdijk
25 juni 2011, 12:33
THX!! De Lehle of Tonebone is precies wat ik zoek!

peter_heijnen
25 juni 2011, 12:38
Eeeh... de speakerkabel van de 2203 crossen?
Dit is de enige goede oplossing, vergeet die lehle en radial.

De versterker is niet uit fase, maar het signaal dat uit de speakers komt van respectievelijk de 2203 en je twee andere amps is uit fase met elkaar.

Dus: de plug van de speakerkabel (van de 2203) aan een kant openmaken en rood en zwart (laten) lossolderen en omdraaien. Kleurtje of iets anders opvallends eromheen zodat je altijd meteen weet dat die kabel bij de 2203 hoort, en klaar is kees.

Zonde van je geld als je zo'n radial aanschaft. Ik heb hun tb-looper gehad en daarvan trapte ik binnen een half jaar de printplaat los van de switches bij normaal gebruik.

guitaraddict
25 juni 2011, 15:34
De versterker is niet uit fase, maar het signaal dat uit de speakers komt van respectievelijk de 2203 en je twee andere amps is uit fase met elkaar.


+ 1

Je moet volgende keer echt eens opletten wie welk advies geeft !

Gitaarnijboer weet echt waar die het over heeft ! En Peter Heijnen ook .

svdijk
25 juni 2011, 16:12
Ik let natuurlijk ook op!!
Kijk, een kabeltje crossen snap ik natuurlijk ook wel, maar dat wil ik juist niet!
Bovendien moet ik ook nog een ground-lift hebben (brom in 't geluid), vandaar dat zo'n switch juist wel wat voor mij is.
Ook kun je de versterker op die manier ook in of uit schakelen, dus is ook nog een leuk effect!

kassie
25 juni 2011, 17:06
Ik let natuurlijk ook op!!
Kijk, een kabeltje crossen snap ik natuurlijk ook wel, maar dat wil ik juist niet!
Bovendien moet ik ook nog een ground-lift hebben (brom in 't geluid), vandaar dat zo'n switch juist wel wat voor mij is.
Ook kun je de versterker op die manier ook in of uit schakelen, dus is ook nog een leuk effect!


Ik gebruik de Palmer Triage, ground lift, phase switch en silent switching tussen 3 versterkers of alledrie tegelijk. Gebufferd signaal en per uitgaand signaal een boost functie.

Euh volgens mij is het signaal wat door de versterker gaat wel degelijk uit fase en niet alleen de speaker kabel. Het omwisselen van de speaker +- zou wel kunnen werken, maar dan draai je de uit fase op het laatste moment weer gelijk. Zo schakel ik met de triage de fase functie voor de versterker al in zodat ik in fase zit. Voor het geluid maakt het alleen uit als je 2 of meerdere amps tegelijk bespeelt. Bij een enkele amp maakt het niets uit of je signaal nu 180 graden gedraaid is, het geluid blijft dan hetzelfde.

StevenStrat
25 juni 2011, 19:40
Ik gebruik de Radial bones twin-city ABY switch, die heeft een phase switch.
Werkt prachtig, heeft ook een goede buffer om signaalverlies te compenseren bij lange pedalboards.

Misery Signals
26 juni 2011, 00:48
Ik gebruik de Lehle P-Split II, heeft naast ground- ook een faseschakelaar.

Heb hier ook nog een custom made gekruiste speakercable liggen, die overbodig is wegens eerstgenoemde apparaat. Gebruikte ik vroeger bij twee Marshalls.

MS

Difficulttocure
26 juni 2011, 18:50
http://www.rockpalace.com/product/Lehle-Dual-SGoS

briljant ding. wel duur maar werkt echt als een trein. en heel stil!

caliban
26 juni 2011, 19:11
Ben benieuwd of die lehle's veel beter zijn dan die Radial splitter

StevenStrat
26 juni 2011, 20:24
Ben benieuwd of die lehle's veel beter zijn dan die Radial splitter
Bonamassa doet ze af als 'tone suckers', die lehles, geen idee of we 'm mogen geloven want aan de prijs zal het niet liggen.

Misery Signals
26 juni 2011, 23:24
Ik denk niet dat Lehle dat zo zou uitbrengen moest dat daadwerkelijk tone sucken. Bij mij werkt hij perfect.

De beide amps moeten wel opstaan. Ik heb al meegemaakt dat een amp klote klinkt terwijl de tweede afstaat. Zet ik die tweede amp op, geeft de eerste ook terug vol vermogen. Als ik de tweede amp op stil zet door de fx loop met niets in te activeren, heeft de eerste amp het niet en klinkt hij ook goed.

MS

Toaster
27 juni 2011, 13:44
Afgelopen weekend weer opgetreden met twee amps en de lehle p-splitter.

Ik hoorde echter op het podium niet direct dat het uit fase stond..... (snel opbouwen en spelen maar)


De geluidsman wel. Maar die vertelde dat pas achteraf aan me. Gelukkig had hij zelf ook ook een knppie op zijn PA zitten om het probleem op te lossen.

Voor de rest alleen maar complimenten over de sound, de versterkers werden links recht uitgepanned (een Blackface Pro reverb en een Marshall Superbass op een Pre rola Marshall basketweave.

Dat de Lehle's tonesucken is mij nooit opgevallen. Mijn pedalboard zuigt wel tone. Daar moet ik nog eens naar kijken en is een heel andere discussie.

Toaster
27 juni 2011, 13:46
Bonamassa doet ze af als 'tone suckers', die lehles, geen idee of we 'm mogen geloven want aan de prijs zal het niet liggen.


Tsja Bonamassa speelt ook met speciale rubberen matten, plexiglas, een hoop mysterieuze amps en schakelt het allemaal nog mysterieuzer door. Zijn pedalen zijn half bedekt zodat je niet ziet hoe de instellingen zijn.

Het zal allemaal wel. en dan zie je de Foo Fighters een dijk van een geluid bereiken met een Boss pedaaltje.

the sure thing
27 juni 2011, 15:20
Afgelopen weekend weer opgetreden met twee amps en de lehle p-splitter.

Ik hoorde echter op het podium niet direct dat het uit fase stond..... (snel opbouwen en spelen maar)


De geluidsman wel. Maar die vertelde dat pas achteraf aan me. Gelukkig had hij zelf ook ook een knppie op zijn PA zitten om het probleem op te lossen.

Voor de rest alleen maar complimenten over de sound, de versterkers werden links recht uitgepanned (een Blackface Pro reverb en een Marshall Superbass op een Pre rola Marshall basketweave.

Dat de Lehle's tonesucken is mij nooit opgevallen. Mijn pedalboard zuigt wel tone. Daar moet ik nog eens naar kijken en is een heel andere discussie.

Ik heb lange tijd twee Lehle pedalen gehad en niets dan lof. Onder studio-omstandigheden zelfs onderzocht (bij de Lehle dual loop) wat de buffer doet en/of er signaalverlies optreedt, maar echt NIET dus dat er sprake is van tone-suck. Ik denk dat het "gold plated" bla bla verhaal wel zwaar overrated zal zijn (evenals de prijs), maar tone sucken doen ze echt niet. En ze zijn idd stevig gebouwd. Altijd veel plezier mee beleefd, en 2e hands een goede "investering" waar je geen verlies op draait als je t weer verkoopt.

the sure thing
27 juni 2011, 15:22
(...) Het zal allemaal wel. en dan zie je de Foo Fighters een dijk van een geluid bereiken met een Boss pedaaltje. +1. Bij de meeste grote gitaristen zit er altijd wel minimaal 1 Boss pedaaltje tussen. The Edge, John Frusciante, Hendrix :) :)

Guitarleon
27 juni 2011, 15:28
dit is ook een handige tool: http://www.radialeng.com/re-phazer.htm