PDA

View Full Version : Vintage dmm uit usa mee laten nemen?



wireman
25 juni 2011, 09:14
My fellow musicians...

Ik heb momenteel onwijs veel GAS voor een Deluxe Memory man. En dan bedoel ik niet dat mooie nieuwe apparaat, maar een onvervalste oude, ruimterovende EHX stoeptegel.. (totaal onpraktisch, maar oh zo vet!!) De zus van een vriendin van de familie woont in California.. Die komt binnenkort weer naar Nederland. In ons kikkerlandje is het lastig om een DMM te scoren.. er staat er momenteel 1 op een veilingsite en die mag 350 euro opbrengen. In de states vind je ze wel voor rond de 350 dollar (ongeveer 250 euro). Ze kan er zo een voor me meenemen als ik dat vraag, echter.. Hoe zit het met het 110 - 220 V verhaal.. Zijn die dingen makkelijk te modden naar 220 v? is het wijs om een exemplaar mee te laten nemen?.. (of ie werkt is dan wel een gok.. er zijn echter veel muziekwinkels die ze testen (wordt benoemd in de adds) Blijkbaar thriven ze in de states nog wel... hmmmm.... Zoooo aantrekkelijk als je op ebay gaat kijken.....

Buzzel
25 juni 2011, 10:24
Je zou er ook een kleine omvormer voor kunnen zetten van 230 naar 110 volt.

peter_heijnen
25 juni 2011, 10:29
Gingen die dingen vroeger op netstroom dan? Indien niet, dan hoef je er alleen de passende voeding bij te hebben en werkt het.

Buzzel
25 juni 2011, 10:30
die heel oude hebben er een stekker aan zitten geloof ik.

DemolitionColorScheme
25 juni 2011, 10:53
die heel oude hebben er een stekker aan zitten geloof ik.
Yup, maar die nieuwere klinken ook prima. Mijn tip: gewoon op Marktplaats/etc. blijven kijken. Ik heb voor mijn DMMs nooit meer dan €225,- hoeven betalen hoor ... Die persoon die hem voor €350,- aanbied heeft hem nogsteeds niet kwijt. Vindt je het gek?

zoon van Piet
25 juni 2011, 11:43
Ik heb momenteel onwijs veel GAS voor een Deluxe Memory man. En dan bedoel ik niet dat mooie nieuwe apparaat, maar een onvervalste oude, ruimterovende EHX stoeptegel.. (totaal onpraktisch, maar oh zo vet!!)

Jaaa.. vet. Ik heb er een - de drieknops met chorus en boost. Ruis, rotzooi, lofi en .. machtig cool, niet te vergelijken met een nieuwe. Dus wat dat betreft kan ik me helemaal vinden in je droom.

Ik heb wel wat Amerikaanse ouwe stoeptegels gehad - o.m. een clone theory- die ik met zo'n simpel omzettertje in 230 kon pluggen. Ging prima, al lijkt het me vrij onhandig voor podiumgebruik of zo. Maar toen ik een Europese Clone Theory scoorde, op 220, bleek die minder te ruizzzen en beter te klinken. Kan aan de onderlinge toleranties van de apparaten liggen - ouwe EH's kunnen onderling echt enorm verschillen. Maar het kan zijn dat de Europese apparaten standaard een betere voeding kregen dan de Amerikaanse ( die vaak bekritiseerd worden vanwege de gebrekkige voeding, zie de EH man bv).
350 Eur is een hoop geld, natuurlijk. Maar als je per se een ouwe wilt, zul je voor een ouwe moeten dokken en dan moet ik zeggen dat ze een paar jaar terug nog voor 500 of meer te koop stonden..

Dirk_Hendrik
25 juni 2011, 11:50
Een DMM is prima aan te passen zodat hij werkt op een 18 volt adapter.

Nielsje
25 juni 2011, 12:01
Aha, en als je dan een Spanningsverdubbelaar gebruikt, werkt het dan ook prima op een 9V adapter? Of gaat het geheel dan buitengewoon veel stroom verbruiken?

Dirk_Hendrik
25 juni 2011, 14:51
Spanningsverdubbelaars en DMM's vind ik geen lekkere optie. Daarvoor zuipt een DMM teveel stroom.

wireman
27 juni 2011, 10:59
In principe zijn alle versies op de grote bekende internationale veilingsite te vinden.. De hele oude netstroom versie, de blauwe timeline versie en de adapter versie.. Ik heb zo´n maffe insteek ´hoe ouder, hoe mooier´ (wat betreft gitaarzooi dan :seriousf: ) Het leek mij wel tof om een hele oude netstroom versie te scoren.. Als een adapter versie minstens zo goed is, is het misschien wijs om nog ffies af te wachten tot er hier in nederland wat voorbij komt... In ieder geval het uitcheken waard. Er zijn zelfs mensen die beweren dat de nieuwe XO versie minstens zo goed (en voornamelijk betrouwbaarder) is dan een oude.. Ik vind juist het grillige van een oudje erg sweeet.. De uitstraling is ook gewoon toffer imo..
Het leek mij wel erg gaaf om een '78 er te vinden.. leuk voor naast mn '76 Mistress.. Ik heb mijn Mistress een keer aan Mitch zn DMM gehangen.. :lovelove: Tot nu toe bedankt voor de tips.. we sukkelen maar door dan.....

Dirk_Hendrik
27 juni 2011, 11:35
als het gaat om oudere Memory Mans hebt kun je de SAD1024 gebaseerde versies beter vermijden. Meer distortion, meer ruis.

wireman
27 juni 2011, 12:49
Kijk... Dat is handige info.. Ik schrijf het ffies op... Enne.. ALS ik er een heb, komt ze zeker jouw kant op voor een schouw en revisie..
thanks!

DemolitionColorScheme
27 juni 2011, 20:22
In principe zijn alle versies op de grote bekende internationale veilingsite te vinden.. De hele oude netstroom versie, de blauwe timeline versie en de adapter versie.. Ik heb zo´n maffe insteek ´hoe ouder, hoe mooier´ (wat betreft gitaarzooi dan :seriousf: ) Het leek mij wel tof om een hele oude netstroom versie te scoren.. Als een adapter versie minstens zo goed is, is het misschien wijs om nog ffies af te wachten tot er hier in nederland wat voorbij komt... In ieder geval het uitcheken waard. Er zijn zelfs mensen die beweren dat de nieuwe XO versie minstens zo goed (en voornamelijk betrouwbaarder) is dan een oude.. Ik vind juist het grillige van een oudje erg sweeet.. De uitstraling is ook gewoon toffer imo..
Het leek mij wel erg gaaf om een '78 er te vinden.. leuk voor naast mn '76 Mistress.. Ik heb mijn Mistress een keer aan Mitch zn DMM gehangen.. :lovelove: Tot nu toe bedankt voor de tips.. we sukkelen maar door dan.....
Ik denk dat het wel ligt aan je smaak. Ik had een oude blauwe 70ies versies (ja, met modulatie) en die vond ik een van de slechtste DMMs die ik had gehoord, zelfs na calibratie and such. Ik heb een jaren 80 met netsnoer en een jaren 90 RI met adapter en die klinken beiden zowat identiek (buiten wat calibratie verschillen - geen DMM zal ooit EXACT hetzelfde klinken als degene naast hem).

DemolitionColorScheme
27 juni 2011, 20:23
als het gaat om oudere Memory Mans hebt kun je de SAD1024 gebaseerde versies beter vermijden. Meer distortion, meer ruis.
Exactly. Mee eens.

Dirk_Hendrik
28 juni 2011, 08:13
Exactly. Mee eens.


Je opmerking over die blauwe klopt met die SAD's.
Op zich is een SAD gebaseerde (D)MM prima te calibreren maar je moet em modificeren om dat te kunnen doen. Een SAD chip bevat 2 vertragingslijnen van 512 stappen. Die worden dus in serie gezet en met 3 chips heb je dus 6 secties in serie.
Ik denk dat ze bij EH hebben aangenomen dat de 2 secties in 1 chip qua specs zo identiek zijn dat je ze met 1 bias trimmer optimaal kunt instellen. Dat is dus niet het geval. Om een SAD gebaseerde MM goed af te stellen zul je dus 3 bias trimmers moeten toevoegen en het ding zo aanpassen dat elke bias trimmer (dus ook de 3 originele) nog maar 1 sectie van een SAD chip biasen. Ongeveer een half uurtje werk en de resultaten zijn verbijsterend. maar dan nog heb je met 3 SAD's 3072 vertragingsstappen en met 2X NN3005 8192 stappen. Een veel hogere resolutie dus en daarmee veel schonere delays.

DemolitionColorScheme
28 juni 2011, 09:18
Je opmerking over die blauwe klopt met die SAD's.
Op zich is een SAD gebaseerde (D)MM prima te calibreren maar je moet em modificeren om dat te kunnen doen. Een SAD chip bevat 2 vertragingslijnen van 512 stappen. Die worden dus in serie gezet en met 3 chips heb je dus 6 secties in serie.
Ik denk dat ze bij EH hebben aangenomen dat de 2 secties in 1 chip qua specs zo identiek zijn dat je ze met 1 bias trimmer optimaal kunt instellen. Dat is dus niet het geval. Om een SAD gebaseerde MM goed af te stellen zul je dus 3 bias trimmers moeten toevoegen en het ding zo aanpassen dat elke bias trimmer (dus ook de 3 originele) nog maar 1 sectie van een SAD chip biasen. Ongeveer een half uurtje werk en de resultaten zijn verbijsterend. maar dan nog heb je met 3 SAD's 3072 vertragingsstappen en met 2X NN3005 8192 stappen. Een veel hogere resolutie dus en daarmee veel schonere delays.
Ik heb geen idee wat Bernarduur toendertijd heeft gedaan aan die unit. Hij klonk wel een héél stuk beter toen ik hem terug had, maar nogsteeds niet beter als je hem ging vergelijken met andere.

zoon van Piet
28 juni 2011, 10:10
ik gooi er maar eens ff een plaatje tegenaan, gewoon voor de geiligheid:
http://img692.imageshack.us/img692/5006/foto0110t.jpg
( sorry voor de gsm-foto..camera kwijt)

Het gaat om de eerste echo/chorus-uitvoering, met boost-input
Ik ben niet al te technisch en te lam om alle pots etc los te maken om op de print te kijken. maar gezien de ruizz die ik krijg als ik de boost input niet gebruik, moet dit welhaast een SAD-versie zijn?
waarmee ik niet wil zeggen dat ie niet lekker klinkt.. want dat doet ie wel! ;)

DemolitionColorScheme
28 juni 2011, 10:41
ik gooi er maar eens ff een plaatje tegenaan, gewoon voor de geiligheid:
http://img692.imageshack.us/img692/5006/foto0110t.jpg
( sorry voor de gsm-foto..camera kwijt)

Het gaat om de eerste echo/chorus-uitvoering, met boost-input
Ik ben niet al te technisch en te lam om alle pots etc los te maken om op de print te kijken. maar gezien de ruizz die ik krijg als ik de boost input niet gebruik, moet dit welhaast een SAD-versie zijn?
waarmee ik niet wil zeggen dat ie niet lekker klinkt.. want dat doet ie wel! ;)
Dit is wel de Memory Man, hè ... niet de Deluxe Memory Man. Geen idee wat deze intern gebruikt, maar goed.

zoon van Piet
28 juni 2011, 11:29
tja, je kan niet alles hebben he? ;)
ik ben al heel blij met deze ouwe stoeptegel, deluxe of niet..
en idd, voor de kenners is dit de Memory Man Solid State Echo/Chorus, in mono..

DemolitionColorScheme
28 juni 2011, 11:46
tja, je kan niet alles hebben he? ;)
ik ben al heel blij met deze ouwe stoeptegel, deluxe of niet..
en idd, voor de kenners is dit de Memory Man Solid State Echo/Chorus, in mono..
Probeer eens de DMM dan, zou ik zeggen? Ik vind die een stuk interessanter dan de Memory Man.

zoon van Piet
28 juni 2011, 12:25
nee, jakkiebah, ik ben vintage-fundamentalist en hou alleen van oud spul.. ;)
en een vintage DMM vind je niet zo makkelijk..
Bovendien gebruik ik live altijd de lekkere kleine Ibanez AD 9..(tegenwoordig zelfs weer in combinatie met de CS 9: heerlijk)

wireman
28 juni 2011, 14:19
De memory man heeft ook een delaytijd van 300 ms. De Deluxe 550.. Hij kan behoorlijk wat dieper.. Maar eh.. voor twee tientjes neem ik die ouwe rotzooi van je over! Ben jij er vanaf en heb ie mooi weer twee tienen in de knip! ;) Gooi ik er nog 6,75 euro bovenop ook!..

deal?... :seriousf:

Nielsje
28 juni 2011, 14:28
De mijne ligt alweer een kleine tijd náást m'n board, werkloos te zijn.
Beetje stof vangen enzo..

tomdiedom
28 juni 2011, 14:30
De mijne ligt alweer een kleine tijd náást m'n board, werkloos te zijn.
Beetje stof vangen enzo..

Vervangen voor iets anders, of gebruik je delay niet meer?

zoon van Piet
28 juni 2011, 14:45
De memory man heeft ook een delaytijd van 300 ms. De Deluxe 550.. Hij kan behoorlijk wat dieper.. Maar eh.. voor twee tientjes neem ik die ouwe rotzooi van je over! Ben jij er vanaf en heb ie mooi weer twee tienen in de knip! ;) Gooi ik er nog 6,75 euro bovenop ook!..

deal?... :seriousf:

Tof van je! ;) Maar deze gaat echt wel wat langer dan 300ms, behoorlijk wat langer dan mn AD 9. En wat is dieper, als ie al als een idioot tekeer kan gaan in een orgie van fokking feedback..?

DemolitionColorScheme
28 juni 2011, 14:54
nee, jakkiebah, ik ben vintage-fundamentalist en hou alleen van oud spul.. ;)
en een vintage DMM vind je niet zo makkelijk..
Que? De DMM komt uit de late jaren 70. Die vind je heus wel hoor. Begin jaren 80 anders niet vintage genoeg?

wireman
28 juni 2011, 15:24
Een DMM of een MM?....

Als ze weg mag... PM me dan maar....


De mijne ligt alweer een kleine tijd náást m'n board, werkloos te zijn.
Beetje stof vangen enzo..

Nielsje
28 juni 2011, 15:42
Vervangen voor iets anders, of gebruik je delay niet meer?

Ik gebruik hem momenteel gewoon niet. Niet genoeg plek op het board, dus hij staat nu in de kast. Na de zomer weer wat gigs, voor die tijd even uitzoeken wat m'n setup wordt.


Een DMM of een MM?....

Als ze weg mag... PM me dan maar....

mmdlx, Nee, blijft vrolijk hier :)

zoon van Piet
28 juni 2011, 16:12
Que? De DMM komt uit de late jaren 70. Die vind je heus wel hoor. Begin jaren 80 anders niet vintage genoeg?

da's allebei vintage genoeg voor me, het mag van mijn geloof.
maar ik doelde eigenlijk meer op dat ze niet niks kosten..
( en ik heb al teveel pedalen, waar ik te weinig mee doe..)

wireman
28 juni 2011, 21:26
Het is gewoon zo'n ding waar je op moet wachten.. Komt vanzelf een keer voorbij.. Maar ja.. er zijn meer kapers op de kust, dus dan is het een kwestie van dokken.. (zoals terecht opgemerkt)

Ik zit niet zonder.. dus het komt wel goed.. echter worden ze op andere buitenlandse veilingsites veel vaker aangeboden.. vandaar mijn topic.

Ik wacht wel...