PDA

View Full Version : progresieve rock en metal



the joshua tree
24 mei 2003, 12:24
ik heb pas sinds kort de progressieve rock en -metal ontdekt maar ik vind t zeer cool.

Welke (on)bekende bands, zou ik volgens jullie uit dit genre nog moeten horen en welke nummers zou een echte liefhebber moeten kunnen spelen?

(k ken al redelijk wat; fates warning, spocks beard, symphony x, dream theater, porcupine tree, angra, ayreon)

Ibanez
24 mei 2003, 13:19
Het is ook mijn favoriete genre. Ik zal ff wat bands neerzetten:
Andromeda
Sun Caged (nederlandse prog metal band, zou ik echt eens gaan checken http://www.suncaged.com )
Alle arjen lucassen projecten (star one, ayreon, ambeon)
Liquid tension experiment (instrumentaal)
Symphony X
Dream theater
Evergrey
OSI
Planet X
Pain of Salvation
en ik moet nu weg dus ik heb geen tijd meer om andere neer te zetten :smile:

the joshua tree
24 mei 2003, 16:08
sun caged was ik vergeten neer te zetten!

ik ga ze zien op jamrock :grin:

MAY
24 mei 2003, 17:45
Vanden Plas
Kamelot (iets meer power)

TuuP
24 mei 2003, 18:52
het past niet helemaal onder de noemer, maar toch te gek: TOOL

Anders Destium
24 mei 2003, 19:01
Savatage moet je zeker gaan luisteren!
Evergrey is ook zeer de moeite waard, en als wat hardere progressieve bands zoekt Dark Tranquillity (the Gallery en the minds eye vooral), Children of Bodom en Sinergy.
Verder kun je misschien ook eens gaan luisteren naar het solo-werk van Vinnie Moore, Marty Friedman en Jason Becker als je een beetje van het Kamelot-achtige gitaarwerk houdt :smile:

Als je nog coole powermetal zoekt: Virgin Steele en Helloween zijn zeker de moeite waard maar te "eenvoudig" om progressief genoemd te worden,

Mithrandir
24 mei 2003, 20:05
probeer gewoon alles eens van het InsideOut label :smile:

Anders Destium
24 mei 2003, 23:16
Goede tip Mith :smile:

the joshua tree
25 mei 2003, 12:39
bedankt voor al die tips, heb al aardig wat gedownload

vooral kamalot is kewl ik wist trouwens niet dat savatage ook prog metal was...
je leert nog eens wat hier

Timmer
25 mei 2003, 14:28
KAMELOT is inderdaad vet (niet echt progressief maar okee)

Verder zou je es kunnen kijken naar Royal Hunt ofzo

Neals
25 mei 2003, 17:14
Nevermore vind ik ook ernstig goed.

Anders Destium
25 mei 2003, 17:42
Als je Nevermore zegt moet je natuurlijk ook Sanctuary zeggen, maar dat zijn volgens mij allebei powermetal bands :smile:

Is Shadow Gallery al genoemd trouwens?

Bestaat al niet meer maar wel gaaf: Superior

Europe is ook erg de moeite waard (was heel vroeger ook redelijk progressief :eek: )

helleke
25 mei 2003, 21:46
Bestaat Superior niet meer? Niks van gehoord.Jammer!

Verder nog oa.Symphony X,Ark,Beyond Twilight,Pain of Salvation,Magnitude 9,Dreamscape,Dali's Dilemma en natuurlijk niet te vergeten Natural Science :smile:

Neals
25 mei 2003, 21:48
powermetal en progmetal is redelijk het zelfde voor mij

Anders Destium
25 mei 2003, 22:17
Heel oud en vooral symfonisch maar zeker de moeite waard: Jethro Tull!

henksjaak
26 mei 2003, 00:01
Op 2003-05-25 21:48, schreef Neals:
powermetal en progmetal is redelijk het zelfde voor mij


zo dan begrijp je het niet helemaal

Sonata Artica = powermetal
is gewoon metal met een punkbeat eigenlijk een intelligentere vorm van punk


Pain of salvation - das prog rock heel anders dan sonata artica

Anders Destium
26 mei 2003, 10:19
Ja, maar een band als Kamelot of Helloween is ook powermetal maar heeft redelijk ingewikkelde songbuilding. Je onderschat powermetal nogal met je opmerking...

schaap
26 mei 2003, 21:21
eigenlijk kan je nu dus weer gaan zeuren over alle hokjes enzo ( wie heeft gvd die dingen toch uitgevonden :@ !)
en sonata is erg goede powermetal vind ik, jani = god
man ik begin te lijken op noobje en zijn alexi obsessie :s

U96
28 mei 2003, 14:16
Nou,

Misschien vinden jullie onze muziek ook wel boeiend. We hebben redelijke reviews gehad tot nu tot in de IO Pages en de Aardschok. Je kunt ons vinden op http://www.aeolusmusic.net Onze eerste CD is net van de pers en wordt door een aantal "die hard" Dream Theater fans goed ontvangen.

Check het uit. Als je het volkomen ruk vind, moet je het vooral ook laten weten maar wel ff onderbouwen, alle kritiek is welkom :wink:

Groeten,

Jur

xystus
7 juni 2003, 23:10
Er is al een hoop genoemd, maar zal proberen origineel te zijn;

- Ice Age
- Planet X
- Ivory Tower
- Kenziner
- Xystus [ http://www.xystus.nl ]
- Silent Edge [ http://www.silentedge.com ]

Ic3gl0vE
7 juni 2003, 23:33
At Vance is ook vet


en deze jongen hier is er best wel trots op dat 'ie les krijgt van Joost van den Broek (De toetsenist van Sun Caged en Ayreon/Star one :-D ). Maar waarschijnlijk nog 2 lessen, daan is't vakantie en zal 'ie wel klaar zijn met z'n stage

Mithrandir
8 juni 2003, 00:46
Dat is idd best koel om les van hem te hebben, hij is goed!

Anders Destium
8 juni 2003, 18:01
Trouwens, Anomaly is ook gaaf...en Nederlands!

stringer
8 juni 2003, 19:21
Koop van Star One maar meteen de DVD. (beste optreden afgelopen jaar)
Vaak zijn de muziekstijlen bij prog en powermetal moeilijk uit elkaar te houden. (reacties maken dit wel duidelijk) Laten we het dan maar op een hoop gooien: luister eens naar PSYCHOTIC WALTZ. Ze bestaan helaas niet meer, maren waren absoluut geniaal. Over geniaal gesproken: ook de pas verschenen cd:Genius (een project) verenigd het beste van diverse muzieksoorten. En als we het dan toch over prog hebben; dan mag je natuurlijk nooit SPOCK'S BEARD vergeten. Zeker live zijn deze heren geweldig.

Anders Destium
8 juni 2003, 19:45
Ik vind Spocks Beard ook op CD geweldig :)

Lacrimosa
8 juni 2003, 21:01
At Vance is ook vet

zekers!!! :D

Super Slinky
9 juni 2003, 20:15
Ik vind o.a Enchant helemaal te gek. Luister eens naar Blink of an Eye, deze zomer komt ook hun nieuwe CD Tug of War.

Er is veel genoemd.
Ook zijn er allerlei webzines over progrockmuziek.
mijn favoriete site is : The Dutch Progressive Rockpage, hier is de link:

http://www.dprp.vuurwerk.nl

en mijn eigen band!! zie hieronder:

E.Smit
22 juni 2003, 09:56
Ik vind het alleen jammer dat heel veel cd's van die bands
op freerecordhop.nl niet leverbaar zijn.

Anders Destium
22 juni 2003, 11:47
Da's volgens mij hoe dan ook een te dure winkel :wink:
Meestal scoor je dit soort CD's in winkels als Rocky Road in Den Haag...ook aan de dure kant maar die heeft gewoon heel veel :)

Phoenix Rising
22 juni 2003, 12:37
At Vance is inderdaad echt onwijs goed, ik snap niet waarom die gasten niet heel wat bekender zijn dan dat ze nu zijn. Maar die nieuwste cd heeft weer eens een super recensie gekregen (zoals allen daarvoor) in de aardschok dus hopen dat het nu wel een beetje gaat lopen voor die jongens.

E.Smit
22 juni 2003, 12:38
Kan je ook bij die zaak via interenet bestellen?

Super Slinky
22 juni 2003, 14:20
Ik weet niet waar je woont, maar ik koop zelf veel in Amersfoort bij de Nootzaak! Ze hebben een uitgebreide collectie progressieve rock CDs en het is er niet duur. Je kunt er lekker luisteren en ook nog een aantal tijdschriften lezen zoals Aardschok, Oor e.d.

JV
22 juni 2003, 14:26
ik heb gamma ray nog niet langs zien komen volgens mij. is ook een zeer goede band. wel wat meer richting powermetal echter.

Phoenix Rising
24 juni 2003, 01:57
Voor metal van alle soorten moet je gewoon in de Plato in Leiden zijn, klaar.

Timmer
24 juni 2003, 19:59
Ik haal vrijwel al mijn cd's bij:

- Fame megastore op de dam in A'dam (die hebben voor elk genre aparte afdelingen. Rock/metal zit in de kelder :listen:

- Large popmerchandising (vnl rock/metal) www.large.nl die hebben ook wel veel en vaak aanbiedingen.


Heb net vandaag mn bestelling binnengekregen (van de Large). De ceedees die ik besteld had waren:

Opeth - Damnation (18,75E)
Spock's Beard - V (10,95E)
Royal Hunt - Paradox (5,50E)

Goeie prijs dacht ik zo, en allemaal eersteklas progressieve platen http://www.smilies.nl/muziek/music336.gif

Super Slinky
25 juni 2003, 09:58
Bedankt voor de link naar Large. Die kende ik nog niet.

Spock's Beard -V en Opeth- Damnation zijn echt super albums.

MAY
25 juni 2003, 10:18
ik heb gamma ray nog niet langs zien komen volgens mij. is ook een zeer goede band. wel wat meer richting powermetal echter.

Gamma Ray is idd super vet! Het is alleen niet in de richting van de powermetal, maar zo een beetje een klassiek voorbeeld van een super standaard powermetalband die vol staat van de cliches. Desondanks te gekke band!!

JV
27 juni 2003, 02:22
btw. ik zag sun caged nog enkele malen langskomen. drummer van die band woont hier 100 meter vandaan, buurjongen van de gitarist van mijn band.

kheb lekker al samples gehoord van hun nieuwe album ook, komt uit in oktober dacht ik

Ic3gl0vE
27 juni 2003, 13:36
At Vance is inderdaad echt onwijs goed,

Ja.. die Olav Mol (de gitarist) is ook echt zo'n multi-talent... hij geeft gitaar, keyboard, bas drum èn zangles! Ik heb wel eens een nummer van 'm gehoord dat 'ie helemaal zelf heeft gemaakt en ingespeeld... echt goed!

E.Smit
29 juni 2003, 08:00
Ik haal vrijwel al mijn cd's bij:

- Fame megastore op de dam in A'dam (die hebben voor elk genre aparte afdelingen. Rock/metal zit in de kelder :listen:

- Large popmerchandising (vnl rock/metal) www.large.nl die hebben ook wel veel en vaak aanbiedingen.


Heb net vandaag mn bestelling binnengekregen (van de Large). De ceedees die ik besteld had waren:

Opeth - Damnation (18,75E)
Spock's Beard - V (10,95E)
Royal Hunt - Paradox (5,50E)

Goeie prijs dacht ik zo, en allemaal eersteklas progressieve platen http://www.smilies.nl/muziek/music336.gif

Ik hoorde verhalen dat de bezorgkwaliteit heel slecht is bij de large
dat je bijv verscheurde boekies er bij krijgt, klopt dat?

Timmer
29 juni 2003, 11:16
Nooit problemen gehad met large eigenlijk.


Meestal moet je een weekje ofzo wachten, ze hebben niet altijd alles op voorraad.. maar voor de rest altijd okee 8-) Ik bestel niet erg vaak, meest 1 of 2 keer per jaar, maar bij mij is het tot nu toe altijd goed gegaan. Nou ja het kan zijn dat het soms (of vroeger?) slechter was maar tegenwoordig is het allemaal wel professioneel hoor.


(P.S. Die cd van Royal Hunt is trouwens waanzinnig. Lekkere melodieuze/progressieve hardrock. Het verbaast mij dat niet veel mensen ze lijken te kennen. Voor diegenen die het wat zegt: met D.C. Cooper op vocalen)

Timmer
29 juni 2003, 11:23
Oja ESmit, en over die verscheurde boekjes: meestal zijn de cd's die ik binnen krijg nog met plastic eromheen ingepakt, dus dat soort verhalen vind ik wel een beetje raar eigenlijk :-? Dat zou toch eigenlijk niet mogelijk kunnen zijn?


Nou ja, het zal wel...

Anders Destium
1 juli 2003, 19:52
Ik bestel al jaren vrij veel bij de large, ik heb wel eens kapotte CD-doosjes meegemaakt (maar die waren dan ook afgeprijsd :wink: ). Verder werkt het allemaal uitstekend, meestal binnen 2/3 weken geleverd, en als een shirt niet past ofzo kan je hem ruilen...

Mithrandir
1 juli 2003, 23:58
Heb zaterdag nog 2 prog ceedeetjes gekocht.

- Spocks Beard - Feel Euphoria
- The Devin Townsend Band - Accelerated Evolution

Aanradertjes allebei hoor.

Ik kende de Nootzaak in Amersfoort trouwens nog niet, daar ben ik dus zaterdag geweest, maar dat is wel een cool zaakje zeg met een uitgebreid assortiment. Daar moet ik echt niet te vaak heen.

Ibanez
2 juli 2003, 12:14
Ik heb kort geleden recreation day van Evergrey gekocht. En dat is echt een superband!!! Dark prog metal gemengd met thrash. Echt een onwijs goed album! Ik dacht dat ik het even zou moeten melden omdat echt meer mensen deze band moeten gaan checken.

fuck nu-metal
4 juli 2003, 20:57
Luister niet naar duitse powermetal, dat is een zogenaamd originele stijl van bandjes, die allemaal stiekem Judas Priest willen zijn en nadoen.
Luister naar het echte werk. Ga na de cd winkel of surf op Kazaa en beluister wat van Judas Priest. samen met black sabbath hebben zij de architypische heavy metal uitgevonden. Meestal zegt men: Black Sabbath vond de heavy metal uit, Judas Priest perfectioneerde het. Ik ben absoluut geen fan van Black sabbath(alleen met Dio als zanger is het te doen), maar Judas Priest is gewoon de enige band die echt belangrijk is in de HEAVY METAL, en dan heb ik het niet over black, speed, thrash of death, waar ze overigens ook hun inlvoed op hebben gehad, maar onvervalste, echte heavy metal.
Er is geen een liedje dat echt een goed beeld geeft van hun geluid, ze hebben veel geexperimenteerd, maar luister naar de cd Sad Wings of Destiny, dat is de muzikale bijbel van de hardrock/heavy metal: klassiek, duister, en dramatisch. Painkiller is hun meest extreme werk, maar daar tussenin zit van alles wat ook de moeite waard is: van solide, meeslepende, catchy rocksongs, tot allesverwoestende metal, van daadwerkelijk emotionele ballads, tot rockanthems.
Judas priest is trouwens een van de weinige metalbands, die echt meeslepende ballads kan schrijven. Het bekende nothing else matters, verbleekt gewoon bij het nummer Dreamer Deceiver.

Mithrandir
4 juli 2003, 21:16
Uh, het ging over progressieve rock en metal hoor, Priest is ook leuk, maar niet echt progressief te noemen (behalve in hun tijd misschien).

Anders Destium
4 juli 2003, 22:00
> F N-M
'Priest is idd super gave heavy metal, power metal is net wat anders :)
Een band als Kamelot, Virgin Steele of Elegy (of Pantera in de jaren tachtig :wink: )maakt duidelijk een ander soort muziek dan Priest...

fuck nu-metal
5 juli 2003, 11:43
Uh, het ging over progressieve rock en metal hoor, Priest is ook leuk, maar niet echt progressief te noemen (behalve in hun tijd misschien).

Idd, in hun tijd. Maar hun invloed is nog vaak te horen bij bepaalde bands. Nou, ik zei het gewoon, omdat ik denk dat het goed is om te uit te zoeken waar het allemaal vandaan komt. Kijk je kan naar de cdshop gaan en een cd van Primal Fear van een of twee jaar oud, luisteren, en denken jezus wat een gave muziek(ik vind het overigens zwaar kut, maar dit terzijde), wat origineel, tenminste als je niet de cd Painkiller kent, die zo'n dertien jaar eerder uitkwam. Progressief betekend gewoon verniewend en Priest en sabbath zijn ongelooflijk verniewend en belangrijk geweest voor de metal, of je dat nou progrock noemt, of powermetal, of whatever, het komt toch allemaal van dezelfde bron, en het ligt er zeker niet zo ver vanaf, ik bedoel ik zeg niet, ga eens naar de blues luisteren, want metal is een hardere variant van de rock en rock is weer afgeleid van de blues.
Spooky Tooth is trouwens ook een progresieve rockband, met flink wat blues, het is alleen wel een erg oude band, zo jaren '60/'70.
Anyway, ik vind dat er tegenwoordig weinig goede metal/rock gemaakt wordt. Een band zoals Within Temptation vind ik wel erg goed. Ook 'bands als live en linkin park(hoewel die door iedereen worden uitgejoeld omdat ze te commercieel zijn, zeker in het metalwereldje). Af en toe wat cradle of filth en dimmu borgir is ook wel te doen.
Bands als Stratovarius en Savatage vind ik dan weer zwaar klote, wat een belabberde muziek.
Trouwens progressieve rock en metal bestaat niet echt meer vind ik. Het meeste is al bedacht en de 'nieuwe muziek' borduurt erg voort op oudere gedachtes.
[/quote]

fuck nu-metal
5 juli 2003, 11:49
Nou kan je zeggen dat dat laatste eigenlijk altijd wel geldt, maar ik vind dat de metal behoorlijk uitgekakt is. De frisheid en energie is weg. Nieuwere bands proberen wel nog cooler te zijn, falen hierin, naar mijn mening, hopeloos. Trouwens bands als Stratovarius, die hebben ook geen attitude, het zijn zijn allemaal slampampers, die stoer willen lijken, maar het juist niet zijn. Kijk, ik houd ook niet van Slipknot, maar daar zit tenminste een beetje energie en agressie in. Niet dat het heel opgefokt moet zijn, maar dat andere is zo braaf. Wat een verschil met een band als metallica(in de periode eind jaren tachtig). Als die op het podium stonden dan stond daar echt wat. Nu zijn het toch vooral wannabe rockstars die eigenlijk ook niet weten wat ze staan te doen. Ik vind dat metal toch een beetje rebellie en onaangepastheid moet hebben, bands als Stratovarius hebben dat totaal niet. Die kunnen net zo goed in het songfestival. Bah!

Super Slinky
5 juli 2003, 13:02
Ik heb Stratovarius touvallig een tijdje geleden live gezien en ik was het na 4 à 5 nummers al zat. Het is steeds hetzelfde. Ze probeerden het interessant te maken door veel lichteffecten en een videoscherm maar de muziek vond ik zwaar irritant. Ze hielden het 2 uur vol. Gelukkig was ik lang voor het eind al naar de hal gegaan.
Maar nog even over progressieve rock en metal. Het is inderdaad niet echt nieuw meer, maar toch zit er bij deze bands vaak wel veel techniek.
O.a. Symphony X is gataartechnisch erg vernuftig. Dat doen maar weinig hun na. Jammer van al die dubbele bassdrumriffs want die maken het luisteren ontzettend vermoeiend.

Timmer
5 juli 2003, 16:18
@Fuck nu-metal:

Is er geen goeie metal meer?!?!?!?

Ga dan toch eens op zoek man! Symphony X en Opeth zijn wat mij betreft de top tegenwoordig. Wat nou geen afwisseling :???:

Je moet ook niet naar MTV/TMF/BOX kijken als je goeie metal wilt horen. En maar zeiken dat er niks origineels meer bij zit. Natuurlijk niet, dat zijn allemaal uitgekauwde massaproducten :evil:

denniseindhoven
6 juli 2003, 00:05
Heeft niemand Rush nog genoemd :???:. Nou ja, bij deze 8-) :D

Super Slinky
6 juli 2003, 03:17
Heeft niemand Rush nog genoemd :???:. Nou ja, bij deze 8-) :D

Rush is helemaal te gek! Ik heb zo ongeveer alle CDs van ze en zit met smart op de DVD live in Rio te wachten. Dat concert heeft een geweldige setlist zag ik. Alle grote Rush songs door de jaren heen. Zal tijd worden dat we hier in Europa eens wat kunnen zien van de Vapor Trails tour.
Hoe dan ook, zeer goede muzikanten en elke CD is weer anders. Rush heeft zeker zijn invloed gehad op de progesieve rock.

E.Smit
6 juli 2003, 17:21
Iced earth is toch ook progmetal? Ik vind het in ieder geval
best goed.

fuck nu-metal
7 juli 2003, 22:07
Ga dan toch eens op zoek man! Symphony X en Opeth zijn wat mij betreft de top tegenwoordig. Wat nou geen afwisseling


Ik had nog niets van die groepen beluisterd, en heb even wat liedjes van hen gedownload. Wat ik van de nummers vond? je hoort duidelijk dat er goede, technisch gezien, muzikanten aan het werk zijn, de composities? die vond ik niet echt goed, weinig verassend, maar erger, weinig pakkend, weinig interessant en de liedjes hebben geen hart naar mijn mening.
Sorry, maar ik vond er weing aan.
Een band zoals, within temptation, maar dat had ik geloof ik algezegd, erg goed. Ik vind van wat er tegenwoordig gemaakt meer dingen uit de black- en gotische metal hoek interessant. Ook daar moet je goede bands met een zaklamp zoeken, maar ik vind dat die muziek meer de traditie voortzet van goede oude bands als Sabbath, Judas Priest, Slayer etc.
Het is meer evil natuurlijk, die liedjes van Syphony X hebben geen ballen, die kan zelfs mijn oma beluisteren zonder hem te willen uitzetten. Het is alleen snel. Tenminste die paar nummers die ik gehoord heb.

Ic3gl0vE
7 juli 2003, 23:12
Iced earth is toch ook progmetal? Ik vind het in ieder geval
best goed.

Iced earth is geen progmetal. Het is gewoon snel :)

Mithrandir
7 juli 2003, 23:17
Ga dan toch eens op zoek man! Symphony X en Opeth zijn wat mij betreft de top tegenwoordig. Wat nou geen afwisseling


Ik had nog niets van die groepen beluisterd, en heb even wat liedjes van hen gedownload. Wat ik van de nummers vond? je hoort duidelijk dat er goede, technisch gezien, muzikanten aan het werk zijn, de composities? die vond ik niet echt goed, weinig verassend, maar erger, weinig pakkend, weinig interessant en de liedjes hebben geen hart naar mijn mening.
Sorry, maar ik vond er weing aan.
Een band zoals, within temptation, maar dat had ik geloof ik algezegd, erg goed. Ik vind van wat er tegenwoordig gemaakt meer dingen uit de black- en gotische metal hoek interessant. Ook daar moet je goede bands met een zaklamp zoeken, maar ik vind dat die muziek meer de traditie voortzet van goede oude bands als Sabbath, Judas Priest, Slayer etc.
Het is meer evil natuurlijk, die liedjes van Syphony X hebben geen ballen, die kan zelfs mijn oma beluisteren zonder hem te willen uitzetten. Het is alleen snel. Tenminste die paar nummers die ik gehoord heb.

YOU FOOL!!!! :D

Luister nog eens goed naar Symphony X, en dan niet alleen een paar willekeurige liedjes, maar een album. Het is namelijk een band waar je echt een heel album van moet luisteren om een goede indruk te krijgen. Het is idd geen heftige death/black metal, maar de composities zijn zeker wel goed (al zullen de string arrangementen sommige wel tegen het hoof stoten) en Romeo is gewoon een geweldig gitarist met goeie riffs en solo's om nog maar te zwijgen van die fantastische scheur van Russel Allen.

Maar ik wil je geen mening aanpraten hoor, ik hou dan weer niet van Within Temptation, al is Running up the Hill een leuk nummer (Kate Bush versie dan).

schaap
8 juli 2003, 18:29
Ga dan toch eens op zoek man! Symphony X en Opeth zijn wat mij betreft de top tegenwoordig. Wat nou geen afwisseling


Ik had nog niets van die groepen beluisterd, en heb even wat liedjes van hen gedownload. Wat ik van de nummers vond? je hoort duidelijk dat er goede, technisch gezien, muzikanten aan het werk zijn, de composities? die vond ik niet echt goed, weinig verassend, maar erger, weinig pakkend, weinig interessant en de liedjes hebben geen hart naar mijn mening.
Sorry, maar ik vond er weing aan.
Een band zoals, within temptation, maar dat had ik geloof ik algezegd, erg goed. Ik vind van wat er tegenwoordig gemaakt meer dingen uit de black- en gotische metal hoek interessant. Ook daar moet je goede bands met een zaklamp zoeken, maar ik vind dat die muziek meer de traditie voortzet van goede oude bands als Sabbath, Judas Priest, Slayer etc.
Het is meer evil natuurlijk, die liedjes van Syphony X hebben geen ballen, die kan zelfs mijn oma beluisteren zonder hem te willen uitzetten. Het is alleen snel. Tenminste die paar nummers die ik gehoord heb.
ok maar opeth is dus echt wel verassend en met gevoel, bijv. Harvest (een van mijn favorieten) en Funeral Portrait. Ik vind het wel verassend dat je Within Temptation dan weer wel goed vindt, of ben je trui en luister je alleen naar de oude :razz:

fuck nu-metal
8 juli 2003, 20:32
ok maar opeth is dus echt wel verassend en met gevoel, bijv. Harvest (een van mijn favorieten) en Funeral Portrait. Ik vind het wel verassend dat je Within Temptation dan weer wel goed vindt, of ben je trui en luister je alleen naar de oude

Hahaha, die cover van kate bush, is idd niet echt mijn ding, maar verder vindt ik dat er op Mother Earth erg goede nummers staan.
Ik heb trouwens nog wat liedjes gedownload van kazaa van Symphony X, het nummer communion and the oracle vind ik wel te doen. de zang is goed, maar ik vindt het hele nummer iets te netjes om het helemaal geweldig te vinden. Volgens mij probeert deze band metal te maken die zelfs voor mensen die niet van harde muziek houden, aardig is. Op zich niets op tegen, maar ik vind af en toe die orkestratie en popachtige zang wat te veel van het goede. Je moet hier denk ik van houden.
Ik heb ook Harvest en Funeral Portrait beluisterd, persoonlijk vind ik het niets, geen slechte muziek, maar het doet me niets.
Ach, ja verschil van smaak he.

Super Slinky
8 juli 2003, 22:35
Even voor de duidelijkheid, het gaat er bij progressieve rock niet om dat je op een bepaalde leeftijdscategorie doelt. Dus als je oma het ook mooi zou vinden is prima. Ik heb bij Dream Theater concerten mensen van rond de 70 zien rondlopen en kids van 14 en 15.

En ook gaat het niet om de looks of om het hardste gitaargeluid zoals bij de nieuwe metal bands. Het gaat vaak wel om techniek.
Als je dat bij Symphony X er niet aan af hoort dan is het niks voor je.
Ik kan wel zeggen dat Michael Romeo een brilliant gitarist is, hoewel ik zelf niet zo'n SX fan ben.

Voor mij is de beste progrock die waar techniek en emotie samengaan.
Ik vind Scenes form a memory van Dream Theater dan ook zeer geslaagd.
Verder vind ik om voor techniek te luisteren bands als Rush zeer interessant. Enchant vind ik een band die prgrock met ontzettend goede strakke songs maakt.
Maar goed er zijn ontzettend veel bands bezig met dit genre zonder echt bekend te worden. Dat voorecht blijft vaak een beetje behouden aan de grote progbands uit de jaren 70, zoals Yes, Genesis, Pink Floyd, Camel,
Rush, etc etc.