PDA

View Full Version : Voor welke (super)strat moet ik kijken?



Koeloe
24 juni 2011, 21:32
Ik heb nu een Fender Telecaster met 25,5" scale. Ik speel er nu een jaar mee, nadat ik deze heb ingeruild op een PRS. De PRS had een kleinere scale voor mijn gevoel (volgens internet 25").

Het probleem is dat ik moeite heb met de vingerspreiding. Ik krijg sommige stukken niet gespeeld naarmate ik naar de 1e posities ga. Ook nadat ik het veel geoefend heb, krijg ik nog steeds kramp. De kramp demotiveert mij sterk om gitaar te spelen, dit wil ik absoluut niet. Ik zoek dus een comfortabelere gitaar voor mijn handen.

Nu was ik hier op het forum en op google aan het zoeken geweest welke gitaar er nu bij me past.

Ik wil een all-round Strat-type met kleinere scale dan ik nu heb. Mijn gitaarinteresses liggen in eigenlijk vanalles behalve jazz & metal. Waarschijnlijk een HSS configuratie dus zonder EMG's. Met een Floyd Rose of iets dergelijks wil ik nu ook wel mee beginnen te experimenteren, maar dit is geen vereiste op de gitaar.

Volgens het internet bestaan er geen Fender strat modellen met een kleinere scale. Mensen die er naar vragen krijgen de reactie een Gibson te kopen of met behulp van bv. een Warmoth hals het voor elkaar te krijgen.

Ik heb eigenlijk nooit gekeken naar 24 fret modellen, maar als die ook een 25,5" scale hebben dan liggen de frets toch ook dichter bij elkaar? Net zoals een Gibson met 24.625" scale.

Er vanuit gaande dan mijn redenatie klopt was ik al op zoek gegaan.

Ik gevonden:
Charvel Fusion
Charvel Model 6
Ibanez RG2550
Ibanez RG550
Ibanez JEM555
Carvin (geen idee meer welke modellen)

Ik wil de vorm van mijn Tele hals of een dunnere.
Het mag een ook een 2e handse zijn en het budget zal 1300 euro zijn aangezien ik mijn Tele kan inruilen/verkopen en er iets bij kan doen.

Naar welke gitaren kan ik nog meer kijken om me te oriënteren? Alle merken/type's zijn welkom.

BobvanKempen
24 juni 2011, 21:49
Just my 2 cents: als je voor Ibanez wil gaan zou ik eerst voor een goedkopere RG gaan aangezien de neck bij bijna alle Iba's het zelfde zijn. Mocht het niets zijn blijf je niet lang met een dure Iba zitten. (voor iedereen sarcastisch begint te doen, de Iba in mijn sig is verkocht dus is geen verkapte spam).

Een JEM zou een goede optie zijn, mocht je dit willen stuur me maar een PM want ik weet er een aantal voor relatief weinig aangezien ik voor mezelf op zoek was maar uiteindelijk een versterker gewonnen heeft en daarmij mijn JEM budget op was.

Charvel en Carvin zou ik je niet mee kunnen helpen want die heb ik nog nooit vast gehad maar Jackson heeft er een paar die ook erg lekker spelen dus ik zou die dan ook eens checken.

G.G.
24 juni 2011, 21:55
Het probleem is dat ik moeite heb met de vingerspreiding. Ik krijg sommige stukken niet gespeeld naarmate ik naar de 1e posities ga.
Ik ga eens iets heel erg raars zeggen: Het verschil tussen een 25" en een 25 1/2" is dus maar 12 mm OVER DE VOLLEDIGE mensuur!

Kramp zou ook kunnen komen door het halsprofiel. Ik heb ook vrij kleine handen, maar kan met een dunneren hals niet uit de voeten, wel met een hele dikke hals.

probeer ook eens een 25 1/2" gitaar met een dikke hals want naarmate je meer richting de topkam gaat wordt een hals ook dunner en smaller en daar zou net zo goed het prbleem kunnen liggen.

macwilliams
24 juni 2011, 22:08
Wat GG zegt.

Hals profiel & radius hebben veel meer voor m'n spel gedaan dan scale.

G.G.
24 juni 2011, 22:11
Radius van de toets speelt inderdaad ook nog eens extreem veel mee (heb ik nieteens aan gedacht, want ik bouw alleen maar met 12 inch radius)

barno
24 juni 2011, 22:14
Je veronderstelling klopt niet. Meer fretjes betekent gewoon dat er bovenaan de toets enkele frets bij worden gezet. dus de fretafstanden blijven idem.

Toetsen met 24 frets en meer hebben daarom meestal een een scale van 25,5 of meer. Met een kortere scale gaan die hoge frets te dicht op mekaar staan.

Verder denk ik dat het vooral een idéfix is, dat je niet overweg zou kunnen met een fenderscale. kwestie van oefening.

Je zou es kunnen kijken naar een fender jaguar, als ik me niet vergis, heeft dat een scale van 24 inch

paulusdeBKB
24 juni 2011, 22:24
Valley Arts maakte elektrische gitaren met 7/8 "S" body en 24 3/4", 24 fret neck. Het merk is al jaren geleden door Samick overgekocht dus je zou tweedehands moeten zoeken. Heel goed zoeken. Zie ook: http://www.valleyarts.com/guitars.htm

Als Valley Arts het heeft gedaan, zijn er misschien wel meer merken met een dergelijke gitaarmaat? Je kunt je vraag ook eens voorleggen aan een gitaarbouwer. Voordeel daarvan is dat je het instrument helemaal 'naar spec' kunt laten bouwen. Nadeel is dat je weliswaar van tevoren weet wat je krijgt, maar niet hoe het zal bevallen.

Overigens ben ik het met de andere reageerders eens: het schaalverschil tussen 25,5 en 24,75 inch is (iig voor mij) te verwaarlozen. Waarschijnlijk ligt de vorm, de dikte of de radius van je huidige hals je niet. Tenzij je handen aanzienlijk kleiner zijn dan gemiddeld.

TimoSomers
24 juni 2011, 22:25
Jem 555 niet aan beginnen, kun je 1000000 keer beter een Ibanez Prestige kopen zonder Vai erop.

Is een musicman luke niet iets voor je? Lijkt me ideaal, en was voor mij een van de meest comfortabele gitaren ooit.
En neus ook eens even rond bij Bo-El (www.bo-elguitars.com) (nee geen spam, gewoon een welgemeende tip:))

macwilliams
24 juni 2011, 22:52
Radius van de toets speelt inderdaad ook nog eens extreem veel mee (heb ik nieteens aan gedacht, want ik bouw alleen maar met 12 inch radius)

De radius & de smallere neck van m'n mim strat hebber er voor gezorgd dat ik hem verkocht/ geruild heb. Nu ik die blauwe strat heb met een warmoth hals heb ik eindelijk een fijne strat.

Daarna ben ik een Tele tegengekomen met een dikke U hals profiel maar met geloof ik een kleinere radius en dat lag ook wel lekker.
Maar gezien de prijs van dat ding kon ik dat wel vergeten. Toen kon ik even op de lite ash van H.Huisjes spelen en die lag ook goed en bij de eerste de beste gelegenheid heb ik zo een Korea lite ash tele aangeschaft.

Outrage
24 juni 2011, 23:13
Carvin gitaren zouden goed moeten zijn, alleen kan je ze nergens testen, behalve bij Carvin zelf. Kan je er niet heen, wordt het bestellen. De elementen zouden wel niet denderend zijn (maar, nooit zelf getest).

Charvel brengt sinds enkele jaren opnieuw de typische '80 superstrats uit aan bijzonder aantrekkelijke prijzen, zie de website van Charvel voor verdere info.

Terminus
24 juni 2011, 23:41
Just my 2 cents: als je voor Ibanez wil gaan zou ik eerst voor een goedkopere RG gaan aangezien de neck bij bijna alle Iba's het zelfde zijn. Mocht het niets zijn blijf je niet lang met een dure Iba zitten.


Ooit een Wizard / Super Wizard met een Wizard II vergeleken? Die zijn echt niet hetzelfde De radius en snaarafstand is ongeveer gelijk, maar dat profiel is heel anders. De Wizard I is C vormig en heel dun en een Wizard II D vormig en redelijk dun.

Koeloe
24 juni 2011, 23:45
Wat GG zegt.

Hals profiel & radius hebben veel meer voor m'n spel gedaan dan scale.

Tja, ik heb er geen verstand van. Het leek me juist logisch dat het aan de scale lag. Dat de PRS maar 0.5" scheelde weet ik, maar het was wel merkbaar in het begin toen ik overstapte naar de Tele, vandaar dat ik de scale linkte met het comfort.


Jem 555 niet aan beginnen, kun je 1000000 keer beter een Ibanez Prestige kopen zonder Vai erop.

Is een musicman luke niet iets voor je? ...
En neus ook eens even rond bij Bo-El ...

Dat het de signature was vond ik eerlijk gezegd ook minder, maar misschien was de stap van RG naar JEM beter. De meningen op fora verschilden nogal, daarom de vraag naar meningen hierzo.

Ik zal eens naar de tips van iedereen kijken, alvast bedankt voor de reacties;)

munkie
25 juni 2011, 12:08
Strat achtigen met kortere schaallengte:

Godin SD22, Exit 22.

24,75 of 25,5 inch voel je echt wel hoor ook aan de snaarspanning. Ik heb wel eens op een oude serie Ibanez SZ 320 gespeeld, die is 25 inch, dat zit er net tussenin, vond ik heel lekker spelen. Maar halsprofiel is ook belangrijk natuurlijk, dikte, breedte, afmetingen vd frets.

pauld
25 juni 2011, 12:41
Kijk ook even bij ESP, veel soorten superstrats, ook met Seymour Duncan en Floyd. Maken zeer handzame gitaren. Ik heb een ESP Horizon (en ook een Strat en ES335) met ebben fretboard, speelt heel fijn, goede actie, ook voor kleinere handen (Seymour Duncan met coilsplit, hoop verschillende sounds).

PD1984
26 juni 2011, 11:10
ik heb een soortgelijk probleem.

mijn eerste 2 gitaren waren gibson achtigen dus gitaren met 24.75 mensuur lengte. daarna had in een LTD MH model gekocht en het was t net niet. deze heb ik toen ook verkocht.

ik had toen nog niet helemaal door welke verschillen er kunnen zijn in hals lengtes e.d. Nu heb ik dus een Ibanez RG3120 alleen ik heb t zelfde probleem. deze heb ik afgelopen week maar online gezet. ik ben er nu dus ook achter dat 24.75 de meest ideale lengte voor mij is. De dikte van de hals is voor mij wat minder belangrijk. dus hier ga ik dus ook op selecteren

ik ben nu uit op een LTD eclipse, deze heeft een mensuur lengte van 24.75 en is naar mijn mening ook erg mooi.

espike
26 juni 2011, 11:48
Ik ga even met G.G. mee in deze: je hals profiel is veel belangrijker dan de scale.

Ik heb hier zowel 25.5 scale strat necks, als een 24,75 les paul neck.
Het verschil hier tussen is zeker op de lage frets niet merkbaar, wat wel een verschil is, zijn de hals profielen. Gibson heeft een wat bredere hals voor mijn gevoel, (opgemeten, dit is ook maar een verschil tussen 42mm en 43 mm ) maar ik denk dat t gevoel meer uit het profiel van de hals komt.

De telecaster neck is wat ronder dan de les paul. zelf krijg ik na een tijdje ook kramp op een strat neck, maar ik heb dan ook vrij grote handen. Op een les paul heb ik dat weer niet, maar volgens mij is dat het hals profiel.

Los van de necks, even een hele andere tip: als je grepen/akkoorden oefent, houd ze niet krampachtig vast terwijl je de volgende opzoekt op tablatuur.
Daar krijg je altijd kramp van.
Zoek drie accoorden, speel die, laat los, en zoek er dan weer 2 of drie bij, en speel ze alle 5-6 maar laat het laatste accoord daarna weer los, anders hou je t niet lang vol, en voor spelen voegt t niks toe omdat je juist de overgangen oefent.

Qua gitaar zou ik zeggen kijk naar je budget, loop eens een grote gitaar zaak binnen en speel op veel verschillende gitaren. Je merkt snel genoeg welke hals je prettig vind, en welke niet. Als vuistregel kan je het volgende aanhouden: Barre grepen zijn makkelijker op een boller fretboard (7.5 en 9 inch radius, de oude vintage strats dus) en solo en opdruk werk is weer makkelijker op een platter fretboard (12-16 inch) vraag een verkoper om eens 2 uitersten te pakken, dan merk je t snel zat.

Om deze reden zijn er tegenwoordig ook gitaren met een zg. compound radius, hiermee heb je bij je topkam een radius van bijv. 9" die naar boven toe verloopt naar 16-20" Zo kan je laag je akkoorden goed pakken, en bovenin goed opdrukken en solo's spelen. Gitaren met een compound radius komen meestal wel uit de custom hoek, dwz je kan bij Warmoth, vox humana etc. een hals bestellen waar dit in verwerkt is.

Terminus
26 juni 2011, 12:14
Gitaren met een compound radius komen meestal wel uit de custom hoek, dwz je kan bij Warmoth, vox humana etc. een hals bestellen waar dit in verwerkt is.

Als je compound radius wilt maar geen custom shop: Jackson, Fender Deluxe, Charvel.

Tankman
26 juni 2011, 12:42
Als je compound radius wilt maar geen custom shop: Jackson, Fender Deluxe, Charvel.

Sterker nog, alle Jacksons, zelfs de goedkoopste JS32 serie komen tegenwoordig met een 12-16 compound radius.

Charvel kan ik van harte aanraden. Heb ervaring met alle pro-mods en heb zelf een socal in mijn bezit. Te gekke gitaar!

allochthomas
26 juni 2011, 12:57
Een ibanez JPM?;)

Heeft een rondere halsprofiel als normale ibanez neck wat imo een stuk comfortabeler is.

arjanb01
26 juni 2011, 13:51
Probeer eens iets van Musicman, de Luke 1 of 2, Axis etc...

Koeloe
28 juni 2011, 23:58
Vandaag heb ik wat gitaartjes getest.

Eerst het probleem uitgelegd zonder een voorkeur uit te spreken naar een model of type. De verkoper pakt eerst een PRS 22 Custom, maar ik gaf al aan dat de prijsklasse ervan niet echt bij mij paste.

Daarna gaf hij een Gibson SG 61 reissue aan mij, zo... wat was ik verrast door het geluid en de bespeelbaarheid.
Eerlijk gezegd vind ik het 1 van de meest lelijke type's gitaren:hide:, maar wat een verrassing was dat zeg. Ik dacht eerst dat het puur een ACDC-scheurplank was, maar met andere stijlen staat ze flink haar mannetje.

Daarna nog wat Les Pauls getest ter vergelijking, maar die haalden het bespeelbaarheidsniveau niet die ik had met de SG. De halzen van de LP's waren te smal vond ik. Die dunne bredere hals van de SG paste als gegoten.



Tot nu toe is de SG, ondanks mijn afkeer ervoor, een serieuze kandidaat. Van de week ga ik terug en zal ik de SG vergelijken met Ibanez'en en Duesenberg/Gretch-achtigen. De uitkomst hiervan zal ik posten.


/edit.

Na een nachtje slapen toch maar de knoop doorgehakt. De Ibanez wordt het waarschijnlijk toch niet en met een Gretch twijfel ik aan de all-roundbaarheid van de gitaar. Ik denk dat de SG op harde stijlen mooier door de mix heen prikt. (Ik vind mijn Tele al teveel 'Twangy', dus dat zal met een Gretch niet minder worden).
Net de gitaarwinkel opgebeld om de SG toch maar te reserveren, hopelijk kan ik haar eind deze week ophalen.