PDA

View Full Version : Pickup juist geplaatst ? ja of nee



yourname181
24 juni 2011, 20:53
Beste gitaarnet leden (:

Een tijdje terug heb ik mijn pickup laten vervangen bij een muziekzaak hier in de buurt...

Maar nu als ik de laatste fret in druk raakt de fret de pickup... zo is er dus nu ook een klein krasje op de pickup gekomen...

Hoorde dat de pickup 3 mm ongeveer van de fret afmoet staan. ook lopen de snaren niet evenweidig over de pickup, is dit een probleem (zie foto's)

Bart

http://imageshack.us/g/819/foto0267me.jpg/

Alvast bedankt!

bass blom
24 juni 2011, 20:59
dit meen je toch niet? :dontgeti:
hoe moeilijk is het even een kruiskop schroevendraaiertje te pakken en het iets omlaag te doen?
een krasje erop. aan de muur hangen dat ding, stel je voor, je speelt er op en er komt nog een krasje op ergens..

yourname181
24 juni 2011, 21:04
Wat denk je dat ik heb gedaan ;o , tuurlijk heb ik dat gedaan maar mijn vraag is dus eigenlijk is dit goed zoals het nu is zoals de pick met de snaren staat...

En i know het is een gebruiksvoorwerp zulke dingen gebeuren maar de eerste is nooit leuk he!

FruscianteFan
24 juni 2011, 21:10
Als de snaren tegen het element aankomen, staat het element duidelijk te hoog. Beetje jammer dat die muziekzaak dat niet goed heeft gedaan, maar zeer eenvoudig zelf te doen - een beetje experimenten kan geen kwaad.

Zo te zien heb je weinig keus mbt de plaatsing van het element. Als je merkt dat de lage E-snaar minder goed wordt opgepikt doordat-ie niet op zijn plek boven het element ligt, kun je evt proberen het element aan die kant wat omhoog te draaien...

bass blom
24 juni 2011, 21:11
ah, ok, nou aan de foto te zien kan die pup nauwelijks verkeerd gemonteerd zijn.
hooguit zou je kunnen zeggen dat er een met een betere spacing op zou kunnen mogen zitten.
de afwijking is aan beide zijden gelijk.

yourname181
24 juni 2011, 21:15
Als de snaren tegen het element aankomen, staat het element duidelijk te hoog. Beetje jammer dat die muziekzaak dat niet goed heeft gedaan, maar zeer eenvoudig zelf te doen - een beetje experimenten kan geen kwaad.

Zo te zien heb je weinig keus mbt de plaatsing van het element. Als je merkt dat de lage E-snaar minder goed wordt opgepikt doordat-ie niet op zijn plek boven het element ligt, kun je evt proberen het element aan die kant wat omhoog te draaien...

Aha oke jaah dit had ik eerst ook een beetje.
Heb ook voor deze post te sturen het element bij de lage E-snaar wat losser gedraaid nu gaat het wel beter maar ik wilde gewoon even weten of het zo goed stond.

In ieder geval bedankt voor de info (:

yourname181
24 juni 2011, 21:16
ah, ok, nou aan de foto te zien kan die pup nauwelijks verkeerd gemonteerd zijn.
hooguit zou je kunnen zeggen dat er een met een betere spacing op zou kunnen mogen zitten.
de afwijking is aan beide zijden gelijk.

Ja ik heb deze foto's gemaakt na dat ik hem had aangedraaid daarvoor zag je duidelijk dat er geen ruimte tussen de lage E-snaar en de pickup zat.

In ieder geval bedankt (:

Liquidje
24 juni 2011, 22:07
Ten overvloede: de hoogte dient afgesteld te zijn op wat jij prettig vindt:
een pup dicht op de snaren zorgt dat door magnetic pull de snaren wat minder sustain hebben, maar harder klinken.
Een pup ver van de snaren zorgt voor een zachtere sound maar geen magnetic pull.

Over het algemeen moet een pup niet zo hoog staan dat de snaren er tegenaan. Wat de goede hoogte is, is wel een kwestie van smaak.

String spacing (dus de afstand tussen snaren/pole pieces) is weer iets anders. Het kan best zijn dat de spacing van de gitaar anders is dan waar de pickup voor ontwikkeld is. however, alles wat ik erover heb gelezen is dat het effect minimaal is. Afwijkende stringspacing is ook niet te herstellen.

Welke pickup is het overigens en welke gitaar?

yourname181
24 juni 2011, 22:16
Ten overvloede: de hoogte dient afgesteld te zijn op wat jij prettig vindt:
een pup dicht op de snaren zorgt dat door magnetic pull de snaren wat minder sustain hebben, maar harder klinken.
Een pup ver van de snaren zorgt voor een zachtere sound maar geen magnetic pull.

Over het algemeen moet een pup niet zo hoog staan dat de snaren er tegenaan. Wat de goede hoogte is, is wel een kwestie van smaak.

String spacing (dus de afstand tussen snaren/pole pieces) is weer iets anders. Het kan best zijn dat de spacing van de gitaar anders is dan waar de pickup voor ontwikkeld is. however, alles wat ik erover heb gelezen is dat het effect minimaal is. Afwijkende stringspacing is ook niet te herstellen.

Welke pickup is het overigens en welke gitaar?

Seymour Duncan (:

Fender Stratocaster tom delonge (:

Met deze info kan ik wel wat danku :)

barno
24 juni 2011, 23:23
Je pickup heeft een Gibson stringspacing, maar zoals gezegd, het maakt niet echt veel uit. Idealiter zou je bij een strat type brug moeten gaan voor een F-spaced humbucker, maar als de pup goed is geplaatst met afwijking aan beide zijden gelijk, zoals bij jou het geval is, zal je er niets van merken.

G.G.
24 juni 2011, 23:31
Sluit me volledig bij Barno aan. het had een F-spaced element moeten zijn (hart tot hart 51 mm ipv 48 mm zoals jij nu hebt).



Zou ze toch verzoeken het juiste element te gaan plaatsen.

G.G.
24 juni 2011, 23:34
Laatste regel van post nummer 4

http://www.jemsite.com/forums/f35/whats-f-spaced-39688.html

Hoewel het tegendeel ook wel weer bewezen lijkt te zijn. Maar het staat ook gewoon beter.

Braindead
24 juni 2011, 23:35
Je hebt de pickup laten vervangen bij een muziekzaak? Ik ben wel benieuwd welke muziekzaak dat is. Erg slecht dat ze niet eens weten dat er in een strat een F-spaced hoort te zitten. Dat is net zoiets als niet weten welk wielformaat je auto heeft en er een te kleine maat wielen onder zetten. Daar kan je ook mee rijden ja maar het hoort gewoon niet.

Amateurs! Post de naam zodat andere mensen dit soort geklungel bespaard kan blijven.

barno
25 juni 2011, 00:10
Je hebt de pickup laten vervangen bij een muziekzaak? Ik ben wel benieuwd welke muziekzaak dat is. Erg slecht dat ze niet eens weten dat er in een strat een F-spaced hoort te zitten. Dat is net zoiets als niet weten welk wielformaat je auto heeft en er een te kleine maat wielen onder zetten. Daar kan je ook mee rijden ja maar het hoort gewoon niet.

Amateurs! Post de naam zodat andere mensen dit soort geklungel bespaard kan blijven.

zoals ik al zei, no big deal. fender heeft ooit zelf P90's (smallere spacing) op tele's gezet...

Oranjeaap
25 juni 2011, 01:00
Als ik zo de foto zie, kan het net. Door de hoek van de foto lijkt het iets erger dan het is. Het is niet optimaal maar kan erger.

Terminus
25 juni 2011, 08:26
Je hebt de pickup laten vervangen bij een muziekzaak? Ik ben wel benieuwd welke muziekzaak dat is. Erg slecht dat ze niet eens weten dat er in een strat een F-spaced hoort te zitten. Dat is net zoiets als niet weten welk wielformaat je auto heeft en er een te kleine maat wielen onder zetten. Daar kan je ook mee rijden ja maar het hoort gewoon niet.

Amateurs! Post de naam zodat andere mensen dit soort geklungel bespaard kan blijven.

Inderdaad, zonder F-spaced element is de gitaar onbruikbaar en valt hij niet meer te redden. Deze fout van formaat is onvergefelijk en die zaak moet gelijk met de grond gelijk worden gemaakt. 3mm, pff, alsof het niks is.

G.G.
25 juni 2011, 10:31
Inderdaad, zonder F-spaced element is de gitaar onbruikbaar en valt hij niet meer te redden. Deze fout van formaat is onvergefelijk en die zaak moet gelijk met de grond gelijk worden gemaakt. 3mm, pff, alsof het niks is.

Dat is inderdaad een beetje overtrokken. maar ik ben wel van mening dat een goeie bouwer, reparateur of winkel de klant er in ieder geval op kan wijzen dat er twee soorten spacings zijn, dat het in de practijk niet heel erg veel uitmaakt.... maar dat het wel netter kan met f-spacing.

Braindead
25 juni 2011, 13:46
Inderdaad, zonder F-spaced element is de gitaar onbruikbaar en valt hij niet meer te redden. Deze fout van formaat is onvergefelijk en die zaak moet gelijk met de grond gelijk worden gemaakt. 3mm, pff, alsof het niks is.

Ik zeg niet dat de gitaar onbruikbaar is maar als je toch verschillende formaten hebt qua spacing die speciaal voor het verschil in afstand zijn gemaakt, dan ben je toch een druif als je dan het verkeerde formaat erop zet. Of zie ik dat nu verkeerd? Zoals ik al zei rijdt een auto met kleinere wielen ook maar het gaat er even om dat een gitaarzaak kennis in huis hoort te hebben IMO. Ik vind dit gewoon geklungel en als ik dik betaal bij een winkel om een pickup erin te laten zetten dan verwacht ik dat ze de goeie erin zetten. Zelfs als het alleen cosmetisch is. Als je een zwarte jas besteld neem je ook geen genoegen met een witte of jij wel?

bat
25 juni 2011, 14:04
Het kan beslist geen kwaad en ik vraag me zelfs af of je echt merkt.

Maar als je een pickup bij een gitaarzaak laat plaatsen, mag je inderdaad verwachten dat ze in ieder geval aangeven dat er een F-spaced pick-up in moet. Gezien de vragen van de tiopicstarter vraag ik me af of daar überhaupt over gesproken is. Wellicht dat topicstarter zeer beslist deze pickup heeft aangewezen met de woorden " die moet er in" , maar zelfs dan zou een zichzelf respecterende muziekwinkel aan moeten geven dat er in principe eigenlijk een andere in hoort. Ook ik heb zo mijn bedenkingen bij de winkel die dit heeft gedaan (zeker in combinatie met een pickup die hoe je het ook wendt of keert domweg te hoog is gezet).

Maar zoals gezegd: het is in de praktijk verder niet echt een probleem.

yourname181
25 juni 2011, 19:47
Bedankt voor alle reacties.

Ik starte dit topic eigenlijk gewoon om te vragen of dit zo goed was met de info die ik nu heb kan ik het in het vervolg zelf wel (:

Het probleem was gewoon dat er een heel klein beetje schade aan de pickup was gekomen dit veranderde gelukkig niets aan de klank (: ( en jaah i know het is een gebruiks voorwerp maja met alles is dat zo, het eerste krasje is nooit leuk)

Ik had al eerder problemen met hun over die pickup...
Want toen ik deze kocht had deze gitaar nog niet de kleur pickup die erin hoorde die tom delonge ook had... (fanboy)

Deze wilde ik laten vervangen dit heeft me welgeteld 2 maanden geduurd en toen was deze vervangen door dezelfde kleur, zwart.
Heb daar direct wat van gezegt en 2 weken later was dit weer goed.

Ik heb er wel in die tussen tijd thuis op kunnen spelen maar toen liepen de snaren wel netjes over die bolletjes heen (sorry ik weet de benaming hier niet voor)...

Maar zoals jullie dus zeggen is het niet goed maar je zou er geen geluidsverschil aan moeten merken ?

Want dat is het enige waar ik me echt zorgen om maak zegmaar.

Bart

Braindead
25 juni 2011, 21:00
Laten we zeggen het verdient niet de schoonheidsprijs maar de meesten hier( zo niet allen) denken dat het het geluid niet negatief zal beinvloeden. Over het algemeen is de standaard manier om een brugpickup te plaatsen: een f spaced in Floyd en Fender tremolo achtigen en in Gibson een non f spaced. Voor de neckpositie maakt maakt het niet uit.

Dus lekker inpluggen en scheuren met die plank en niet wakker gaan liggen van krasjes.

Ps: ik ben hier misschien wat precies in maar ik vind gewoon dat je van een muziekwinkel een stukje kennis en vakmanschap mag verwachten. Vandaar dat ik hierover nogal val in deze post. Ik zou hem zelf zo niet eens mee naar huis genomen hebben maar dit terzijde ;) Als je de reacties hier leest vinden velen het geen probleem dus...

bat
26 juni 2011, 00:09
Ps: ik ben hier misschien wat precies in maar ik vind gewoon dat je van een muziekwinkel een stukje kennis en vakmanschap mag verwachten. Vandaar dat ik hierover nogal val in deze post. Ik zou hem zelf zo niet eens mee naar huis genomen hebben maar dit terzijde ;) Las je de reacties hier leest vinden velen et geen probleem dus...
Nou, ik vind de manier waarop de muziekwinkel er mee om is gegaan wel degelijk een probleem. Inderdaad: je mag van hen verwachten dat ze weten hoe en wat. Als ik dan lees dat het al een paar slagen heeft moeten kosten om deze pickup erin te krijgen en dat er dan nog eignelijk niet de juiste is geplaatst (en dan ook nog eens niet helemaal juist, wat gelukkig eenvoudig te herstellen is, maar zo gewoon niet hoort), dan vraag ik me serieus af waar zo'n winkel mee bezig is.

Kortom: muziekwinkel in het vervolg mijden, maar voor het geluid is dit inderdaad verder geen probleem.

Terminus
5 juli 2011, 00:14
Dom dat we dit allemaal over het hoofd hebben gezien: het element is een Seymour Duncan Invader. Dit is wat de SD site erover te zeggen heeft:

guitars
For all instruments. The wide pole pieces work for both humbucker and Trembucker string spacing.
Niet alleen is een Trembucker (F-spacing) overbodig, maar ook niet verkrijgbaar.