PDA

View Full Version : Eerste keer pickups vervangen



rudolf
24 juni 2011, 16:33
Ik heb een fat pat en een crunchy pat van GFS vandaag binnen gekregen. Nou wil ik deze zelf voor het eerst vervangen. Moet het toch een keer zelf leren. Ik ben alleen een beetje verward door het meegestuurde wiring diagram.

Daar staat namelijk dat ik rood en wit moet verbinden. Dat was al gedaan. Groen moet verbonden worden aan de volumepot en zwart OP de volume pod.

Maar zwart is toch niet de aarde maar die dikke grijze? :???:
Dus komt zwart dan gewoon te vervallen? Kan het ook niet terugvinden in de handleiding.

http://www.pixelboxdesign.nl/cms/wp-content/uploads/2011/06/IMAG0227.jpg

Rinze
24 juni 2011, 16:38
Je hebt een pickup met vier aders (twee van elke spoel) en een afscherming, dat is de "grijze", onomwonden metaaldraad. De grijze en de zwarte moeten samen op de aarde (op de behuizing van de pot). Een van de elementdraden moet altijd op de aarde en de onomwonden mantel werkt als een kooi van Faraday. Niks aan de hand dus. Tip: zolang je nog niet snapt wat je doet, letterlijk aan de beschrijving houden. Als je zo'n element combineert met een al gemonteerd element (niet van GFS dus) kan het zijn dat de elementen in tegenfase komen te staan, te merken aan een dun geluid in de combistand. Dan moet je van een van beide elementen de aarde en signaaldraad omwisselen op de pot. Succes!

Google anders op "Don Hofstee" of kijk even op de site van Rockinger, Seymour Duncan of Dimarzio voor meer info en theorie.

rudolf
24 juni 2011, 16:44
Okee dan wish me luck.

Ik ga het gewoon proberen. Kheb een fototje gemaakt van hoe het er nu uitziet dus ik kan altijd de oude er weer inzetten.

Thyrif
24 juni 2011, 16:52
Inderdaad gewoon de groene op de juiste connectie op de volume pot (waar de vorige ook zat waarschijnlijk), en de zwarte en grijze op de rug van de volumepot (waar er waarschijnlijk al meer op zitten). Wel even zorgen dat de witte en rode niks anders aan kunnen raken (even een stukje tape erop ofzo).

Erg veel kan er niet fout gaan, zorg alleen dat het geen troep wordt en het niet los kan komen.

Succes!

Oranjeaap
24 juni 2011, 17:11
De eerste paar keer vallen en opstaan. Ik het begin snapte ik er ook niets van. Ik snap er nog steeds niet heel veel van, maar ik weet in ieder geval hoe ik pickups moet vervangen

Rinze
24 juni 2011, 17:16
Bij Rockinger op de site (http://www.rockinger.com/index.php?page=ROC_Workshop) staat een hele duidelijke uitleg over hoe pups en pots werken. Wel in het Duits, maar goed. Werken volgens de handleiding is ok maar een beetje achtergrond is vooral erg handig als er iets mis gaat. Scheelt aanmerkelijk bij de probleemoplossing.

Don Hofstee (http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Elementen)
Seymour Duncan (http://www.seymourduncan.com/support/choosing-installing/installing-pick/)

rudolf
24 juni 2011, 18:11
Tis me gelukt :D Viel wel mee eigenlijk. In een uurtje gepiept. Met snaren wisselen erbij. Wel m'n vinger verbrand uiteraard, maar ik ben ook maar een beginner met de soldeerbout. Wel gaaf dat ik het helemaal zelf heb gedaan :D

Ben wel tevreden over het resultaat.
Niet schokkend beter maar merk duidelijk een verbetering tov. van de stock epiphone lp elementen.

Die brugpickup is erg lekkerrrrr. Maar de echte test komt pas woensdag bij de repetitie.

Sinner1980
24 juni 2011, 18:13
Respect!:ok:

Ik laat dat soort dingen liever doen stom genoeg.
Moet het eigenlijk ook eens proberen,ik kan aardig solderen en ben niet kleurenblind dus dan zou het eigenlijk gewoon goed moeten komen

FruscianteFan
24 juni 2011, 18:27
Het enige irritante aan weten hoe je met de bedrading in je gitaar moet omgaan, is dat het heel verslavend kan werken. Als ik denk "hey, deze switch zit in de weg" of "ik wil dit kunnen met m'n elementen" - hup, de soldeerbout aan ;)

Liquidje
24 juni 2011, 22:28
Tis me gelukt :D Viel wel mee eigenlijk. In een uurtje gepiept. Met snaren wisselen erbij. Wel m'n vinger verbrand uiteraard, maar ik ben ook maar een beginner met de soldeerbout. Wel gaaf dat ik het helemaal zelf heb gedaan :D
Niks vetter, een jaar nadat ik voor het eerst gitaar speelde besloot ik ook maar eens eentje open te trekken. Ook met trillende vingertjes, temeer omdat ik (naar mijn mening) wel redelijk technisch ben wat electronica betreft, maar nooit echt een sleutelaar ben geweest met soldeerbouten ed.

Maar het stelt idd niets voor. Succes, nu je ervan hebt geproefd kan je imho moeilijk een gitaar vasthouden of zien, zonder te denken aan allerlei aanpassingen :P