PDA

View Full Version : Verkleuren lak



Enthousiastje
23 juni 2011, 20:58
Hi!

Ik heb twee gitaren een Alhambra C4 en een Pudencio Saez mod. 56 (elektro akoestisch). Van beide gitaren verkleurt in de loop van de jaren de lak aan de achterkant, met name de Saez slaat wit uit :( De lak wordt dus ondoorzichtig wit. Nu heb ik een paar vragen:

1. Is dit een normaal verschijnsel bij akoestische gitaren? Waardoor wordt het dan eventueel veroorzaakt?

2. Naar aanleiding van een mail aan de Prudencio Saez bieden ze mij aan de gitaar op te sturen voor gratis reparatie (alleen verzendkosten). Iemand hier ervaring mee? Ben toch wel beetje angstig om de gitaar zo maar met UPS mee te geven...

Alvast bedankt voor elk antwoord!

--=HANS=--
23 juni 2011, 21:01
Lak verkleurd onder invloed van UV, een bijna witte spruce top zal bijvoorbeeld naar verloop van tijd steeds donkerder worden. Dit is dus een normaal proces. Lak die wit uitslaat en niet meer transparant is lijkt me niet in orde.

Enthousiastje
23 juni 2011, 21:13
Bij deze een foto... zo ziet er dus uit...

http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/719244Verkleurt klein.jpg

vederlicht
23 juni 2011, 22:28
Hè, dat is vreemd. Dat ken ik helemaal niet. Wel ,zoals Hans al opmerkte, wordt met name Spruce na lange tijd behoorlijk donkerder. Mijn Hopf was 37 jaar geleden zo blank als mijn vrouw. Nu zo bruin als basterdsuiker. Maar die witte waas heb ik nog nooit gezien. Ben heel benieuwd of iemand dat wèl bekend voorkomt en wellicht weet hoe het ontstaat.
Vederlicht♫

--=HANS=--
23 juni 2011, 22:33
Het is vooral merkwaardig dat alleen de achterkant van de body dit verschijnsel heeft, je zou zeggen dat als er iets met de lak mis is de hele gitaar er last van zou moeten hebben.
Poets je je gitaar soms met een of andere wax ofzo die bleek uit kan slaan?

Enthousiastje
23 juni 2011, 22:46
Heb de gitaar misschien 2 of 3 keer gepoetst en daarvoor Dunlop 65 gebruikt. De verkleuring was er toen echter al. Gitaar heeft altijd zo ver mogelijk bij verwarming vandaan gestaan en ook nooit in de zon. Stomme is ook dat alleen mijn akoestische nylons het hebben. Mijn Yamaha western zit misschien vol met deuken ;-), maar is wit vrij...:???:

Petur
23 juni 2011, 22:49
Ik heb precies hetzelfde met mijn spaanse gitaar van Manuel Rodriguez, en dat is bepaald geen budget model. Nou is het grappigste dat ik deze gitaar veel in de hoes heb op meoten slaan vanwege ruimtegebrek *schaam*, dus dit kan niet door UV komen. Ik vind het ook erg gek, bij mij ook alleen aan de achterkant, niet aan de voorkant...

Pepe
23 juni 2011, 22:51
Ik ken dat effect van een gitaar die ik in de douche gespoten heb. Ja douche. Omdat je zonder spuitcabine altijd last hebt van stof bedacht ik me dat regen stof uit de lucht haalt. Dus even de kraan goed open en daarna spuiten.
Even buiten de waard gerekend dat de lucht dan vol met waterstof zit. Dat water komt er vroeg of laat weer uit, als mist in de lak trekt het naar boven.

Als die gitaar al jaren oud is zal het wel wat anders zijn.

Enthousiastje
23 juni 2011, 22:53
Ik heb precies hetzelfde met mijn spaanse gitaar van Manuel Rodriguez, en dat is bepaald geen budget model. Nou is het grappigste dat ik deze gitaar veel in de hoes heb op meoten slaan vanwege ruimtegebrek *schaam*, dus dit kan niet door UV komen. Ik vind het ook erg gek, bij mij ook alleen aan de achterkant, niet aan de voorkant...

Humm... ook mijn gitaren hebben een aantal jaar in hoes doorgebracht, zou het daaraan kunnen liggen? Overigens is het nou ook niet zo dat die gitaren van mij, van triplex zijn :)

Jedeel
23 juni 2011, 22:56
Bij deze een foto... zo ziet er dus uit...

http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/719244Verkleurt klein.jpg

Kan het te maken hebben met uitslag door b.v. transpiratie?
(Als het alleen op het achterblad voorkomt.....)
Ik doe ook maar een gooi..... :soinnocent:

Enthousiastje
23 juni 2011, 23:04
Kan het te maken hebben met uitslag door b.v. transpiratie?
(Als het alleen op het achterblad voorkomt.....)
Ik doe ook maar een gooi..... :soinnocent:

Dan zou ik verwachten dat de verkleuring daar zou zitten waar je met het lichaam de gitaar raakt. De verkleuring is echter het sterkst aan de randen van de achterkant en bij de hals (zie foto).

Muzieknono
24 juni 2011, 06:38
Ik vind het een vreemd verschijnsel, vooral omdat het alleen voorkomt op je nylonsnarige gitaren, ben benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak zal blijken.
Mvgr. Dirk Jan :B

--=HANS=--
24 juni 2011, 16:15
Heb er ook nog eens over na zitten denken en het verschil tussen nylonsnarige en staalsnarige is o.a. de zwaarte van de gebruikte materialen. Een nylonsnarige is over het algemeen veel lichter gebouwd. Pepe had het ook al over de mogelijke invloed van vocht op de lak. Misschien heeft je gitaar bij een hoge luchtvochtigheid te veel vocht opgenomen in het achterblad en is dat vocht er doorheen gegaan. Van binnenuit dus als het ware.

Harald
24 juni 2011, 16:30
Je hebt het bij 2 verschillende klassieke gitaren van andere bouwers (of komt prudencio saez uit de zelfde fabriek als Alhambra?) Daarnaast is het iets dat de meesten van ons onbekend voorkomt. Doet me vermoeden dat je het niet in eerste instantie in de fabricage moet zoeken, maar in de omgeving waar die gitaren staan. Afgezien daarvan, geen idee, en zelfs dit is puur nadenken wat het kan zijn...

schoonmaakmiddeltjes, schurende kleding, zweet?

Zit je op echt klassieke wijze, met een flamencohouding (gitaar schuin zoals bij klassiek, maar hoger steunend op je rechter bovenbeen, ipv je linker) of speel je op zijn westerns, met de gitaar over je rechterbeen en de hals recht. In het laatste geval raak je de gitaar daar al meer aan. Bij de eerste twee houd je normaal de gitaar een beetje van je af, en steunt hij alleen op de zijkant en onder je rechteroksel/bovenarm.

muziekschuur
24 juni 2011, 17:01
Het ruikt niet zuur in je gitaar? Want dan heeft ie vochtig gestaan en zit er schimmel binnenin.

Lijkt me sterk. Maar dan kan dit wel er zo uit gaan zien...

Enthousiastje
24 juni 2011, 17:28
Het ruikt niet zuur in je gitaar? Want dan heeft ie vochtig gestaan en zit er schimmel binnenin.

Lijkt me sterk. Maar dan kan dit wel er zo uit gaan zien...

Vocht kan bijna niet. Altijd alleen op slaapkamer of in huiskamer gestaan. Gitaar ruikt ook niet zuur.

Enthousiastje
24 juni 2011, 17:39
Heb er ook nog eens over na zitten denken en het verschil tussen nylonsnarige en staalsnarige is o.a. de zwaarte van de gebruikte materialen. Een nylonsnarige is over het algemeen veel lichter gebouwd. Pepe had het ook al over de mogelijke invloed van vocht op de lak. Misschien heeft je gitaar bij een hoge luchtvochtigheid te veel vocht opgenomen in het achterblad en is dat vocht er doorheen gegaan. Van binnenuit dus als het ware.

Hoi Hans,

Dit zou het zo maar eens kunnen zijn. Als ik kijk naar de binnenkant van de kast van de Saez, dan zie ik inderdaad dat hout (Pallisander) ook een grijzige/wittige gloed heeft. Bij de Alhambra wat minder duidelijk, omdat deze een Walnut achterkant heeft, maar ook daar is een grijze gloed onmiskenbaar.

Zit ik ineens toch te denken aan het feit dat de gitaren een tijd lang in de hoes hebben gezeten. Misschien veroorzaakt dat iets van een zweet effect? Sluit aan bij het verhaal van Petur.

Stel dat het vocht is, nog iets aan te doen? Ik kan de Prudencio laten repareren (vermoed nieuw laten lakken), maar zou dat nog zin hebben? Als ik het al aandurf de gitaar te versturen..

Muzieknono
25 juni 2011, 06:46
Ik heb gister ook zo'n plekje ontdekt op mijn akoestische bas (staalsnarig), het is een te verwaarlozen stukje maar heeft dezelfde kleur, de body is mat, dus niet hoogglans gelakt, ga eerst eens kijken of een beetje olie e.e.a. oplost en anders laat ik het gewoon zitten.
Is maar om aan te geven dat het blijkbaar niet alleen bij nylonsnarigen voorkomt.
Het is bij mij overigens niet het achterblad maar aan de zijkant, tegen de overgang naar het achterblad aan.
Mvgr. Dirk Jan :B

jazzie1
26 juni 2011, 16:25
Tsja, ik heb hetzelfde op mijn western Ibanez 637 Av uit 1978. Maar dan wel op de achterzijde waar je het meest contact met de gitaar hebt.Om even aan te geven dat het inderdaad niet alleen bij jou nylonsnarige gitaren voorkomt.( Overigens wel een heel lichte waas maar toch..)
Zelf stoor ik me hier niet aan maar ik kan me wel voorstellen dat een ander dat wel doet.
Zelf dacht ik dat het aan de ouderdom lag maar hij ziet er verder nog verdomd goed uit (naar mijn bescheiden mening) en ik leg hem ook altijd weer terug in de koffer.