PDA

View Full Version : Eerste gitaar - Squier Tele CVC - Epi LP STD - V100 - hulp gevraagd.



Casual Ruud
23 juni 2011, 15:05
Hoi gitaarpuristen,

Ik speel sinds kort gitaar en heb mezelf met de hulp van wat vrienden en via internet wat dingen aangeleerd (akkoorden, wat simpele liedjes en wat riffjes etc). Ik speel nu op de akoestische gitaar van iemand anders, maar dat ding heeft zijn beste tijd wel gehad. Ik ben helemaal enthousiast geworden en heb besloten een eigen gitaar te kopen.

Na lang wikken en wegen, heb ik besloten om voor een elektrische te gaan. Hoewel dat zijn voor- en zijn nadelen heeft, wil ik met het oog op de toekomst een fatsoenlijke elektrische gitaar die nog zeker jaren mee kan. Een starter pakketje van 100 euro lijkt me daarom niet echt geschikt.

Ik ben daarom op zoek naar een toegankelijke gitaar en versterker, zonder al te veel poes-pas, maar waar ik ook in de toekomst veel plezier aan kan beleven. Het is puur voor thuis gebruik, ik ga niet in een band oid spelen.

Hoewel het budget niet echt een probleem is, wil ik tot ongeveer 350 euro uitgeven aan een gitaar en daarbij nog ongeveer 100-150 euro voor een versterker. Het kan altijd wel steeds iets beter, mooier etc, maar dan blijf ik geld uitgeven en op dit moment lijkt mij dat ik voor ongeveer 400-500 een mooi setje kan kopen.

Kwa versterker heb ik een Cube 20 XL in gedachten. Ik ben bij de Radiobeurs in Tilburg en bij Feedback geweest en in beide winkels waren ze zeer positief over die kastjes. Zeker bij Feedback was die kerel erg te spreken over dat ding. Ik heb wat modellen op die Cube uitgeprobeerd en ik was aardig onder de indruk. Super toegankelijk ding en tal van mogelijkheden voor een starter.

Cube 15 XL zou ook nog kunnen, maar die heeft wat minder te bieden denk ik. De 20 XL is wel meteen 150 euro aka de max, maar voor die 50 meer euro heb ik volgens mij een leuke versterker voor thuis. Ik heb zowel op dit forum als op youtube en andere fora wat nagezocht en over het algemeen is iedereen super positief.

Ik heb voor mezelf al wel bijna besloten om voor dat ding te gaan, maar zijn er nog alternatieven of andere zaken die ik over het hoofd zie?

Als gitaar heb ik op dit moment de volgende modellen in gedachte.

Squier Tele Class Vibe Custom
http://www.feedback.nl/shop/productdetails.aspx?id=100005483&itemno=104365#description

Ik dacht aanvankelijk dat ik perse een Les Paul model wilde, kwa klank etc. Stratocaster uit die serie heb ik ook geprobeerd, maar dat vind ik kwa klank een stuk minder en ook de general feeling vond ik niets. Maar die kerel bij Feedback zei dat ik ook deze telecaster eens moest proberen. En ja, zeker wel een lekkere gitaar. Was aangenaam verrast door dat ding. Fijne hals en mooi afgewerkt. Maar met 370 wel net buiten het budget al is dat niet meteen een no-go. (hoewel ik hem ergens anders voor 330 heb gezien in de winkel/internet)

Epiphone Les Paul STD
http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/epiphone-les-paul-std--hs/100005485/103885

Daarnaast heb ik een Epiphone Les Paul Standard geprobeerd. Precies wat ik ervan verwacht had, mooie klank, leuke gitaar. Maar ik hoor hele wisselende verhalen over die Epi’s. Echt van hero tot zero. Ben hierdoor een beetje huiverig om er eentje te kopen. Hoewel die gitaar daar lekker goed aanvoelde.

Daarnaast vind ik het lastig omdat er vrij veel uitvoeringen van die STD zijn. Het model dat ik speelde kost 370-380 euro. Maar er zijn diverse andere c.q. goedkopere modellen. Zoals de Ebony http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/epiphone-les-paul-std-eb-ch.hw./100005485/103884. die op 330 euro komt. Volgens de verkoper zit het hem vooral in de (extra) toplaag.

Zou iemand mij kunnen vertellen of het daadwerkelijk veel uitmaakt tussen de verschillende modellen van de STD en waar ik het best op kan letten? Ik heb bijv. vernomen dat Epi’s uit China over het algemeen minder zijn dan bijv. uit Indonesië.

De derde en tevens laatste kandidaat is de:

[B]Vintage V100
http://www.klundertmuziek.nl/6-Gitaar/212-Elektrische-Gitaren/241-Les-Paul---Single-Cutaway/46660-Elektrische-Gitaren-Vintage-V100AW/.html

Ik heb deze gitaar nog niet uitgeprobeerd. Alleen even vast gehad. Ik kan er nog niet veel over zeggen, maar de hals voelde iets fijner dan de Epi LP. Ik ga die gitaar zaterdag hopelijk even testen. Ik hoor super veel positieve verhalen over die nieuwe V100’s en dat die de Epiphones voorbij zijn gegaan. Budget technisch in ieder geval. De V100 is al te koop voor 280 euro (350 bij klundert) en daarmee de goedkoopste uit mijn lijst. Ik hoor wel dat er af en toe wat kleine dingen mee kunnen zijn zoals de buzz om de E etc. Maar over het algemeen zeer positief.

Grootste probleem is dat ik geen winkel heb gevonden die ze alle 3 heeft. Feedback heeft die Squier en die Epi, maar heeft weer geen V100’s en Klundert heeft wel die V100’s maar weer geen Epi’s. Ik woon in Noord Brabant, maar wil best wat verder kijken als ergens een goede winkel is die ze bij voorkeur alle drie heeft.

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met een of meerdere van deze gitaren. Of misschien goede alternatieven of andere dingen die ik over het hoofd zie. Ik ben niet merk-gebonden, maar ik wil bij voorkeur het liefst een beetje een bekend merk als je begrijpt wat ik bedoel. Ik sta open voor suggesties ;).

Daarnaast zou ik graag een goede hoofdtelefoon willen zodat ik ook s’avonds kan spelen. Ik zag dat iemand in een ander topic een Philips aanraadde. Maar misschien dat iemand nog andere suggesties heeft


Alvast super bedankt,

Casual Ruud

bat
23 juni 2011, 15:15
Dei versterker lijkt mij een prima keuze, zeker voor jou doeleinden.

Qua gitaren: laat je niet al teveel bang maken doro verhalen op het net over slechtere afwerking en dergeljke: als jij in de winkel een Chinese Epiphone treft die jij lekker vindt spelen en klinken, dan is dat gewoon prima. Veel belangrijker is dat je een gitaar vindt die je goed in de handen ligt en het geluid heeft dat je zoekt. Het merkje maakt dan inderdaad niet zoveel uit, LTD is wat dat betreft ook een prima merk. Tip: gebruik wel dezelfde versterker als thuis, want wat op die dure versterker in de winkel misschien super klinkt, kan op je eigen versterker ineens anders uit de verf komen. Ook andersom overigens.

Het verschil in prijs tussen de Epi's: voor de versies met doorzichtige lak betaal je meer, omdat je door die lak heen kunt zien wat voor hout er onder zit. Er wordt dus gekozen voor hout dat er mooier uit ziet of zelfs een apart fineertje opgelegd om het wat mooier te laten tonen, en dat kost wat meer dan de wat onaantrekkelijker uitziende "planken" die je bij een dekkende lak kunt gebruiken. Qua klank hoeft dat overigens geen verschil te maken, de gitaren zijn voor de rest gewoon hetzelfde. Ik denk overigens dat dit ook is wat de verkoper bij Feedback bedoelde.

INOXROX
23 juni 2011, 15:35
Hoi Ruud ,
Vanuit Utrecht kan ik zeggen dat ze 4 versies van de V100 serie hebben bij Staffhorst . Ik heb voor je gekeken . Feedback zit ook hier in Utrecht , en niet al te ver weg , maar om e.o.a. kwam ik zo snel net even niet op hun site . Kijk zelf anders even .:dontgeti:

Oh ja , en al is het aan de late kant : misschien is het een idee om je eerst voor te stellen in het daartoe bestemde topic ?
succes

jim__
23 juni 2011, 15:36
Goede keuzes inderdaad, verstandig dat je het meteen goed aan wilt pakken!

Je zou ook kunnen overwegen om iets meer in je versterker en iets minder in je gitaar te investeren. Wanneer je bijvoorbeeld voor een Cube 40XL gaat, kun je qua vermogen ook nog met eventuele bandrepetities meekomen. Voor je het weet wil je namelijk ook in een band spelen.

Neem daarnaast bijvoorbeeld een London City Comet telecaster (nog her en der verkrijgbaar, prima gitaar) en je blijft binnen je budget met goede spullen.

Mike999999999
23 juni 2011, 19:44
Snap nog steeds niet wat mensen hebben met een cube, nepgeluid. Probeer eens een vox AD. Als jij de cube beter vind, zeker doen, maar probeer de vox ook even.

En verder denk ik dat de vintage VS Epiphone een beetje smaak is, beide goed, maar probeer ze even IDD en kies uit wat JIJ het fijnste vind.

Casual Ruud
23 juni 2011, 20:01
Bedankt voor jullie snelle reacties

Bat, bedankt voor je heldere uitleg. De Epi LP STD Ebony hadden ze niet bij Feedback Eindhoven, maar de verkoper gaf zelf al aan dan hij weer wel binnen komt. Hij vertelde inderdaad zoiets zoals jij beschrijft met die lak c.q. laagjes. Kon jammer genoeg niet vergelijken.

Ik zag trouwens dat die gitaar bij Rock Palace in de aanbieding is. Tenminste het lijkt mij gewoon een standaard ‘LP Standard’http://www.rockpalace.com/product/Epiphone-Les-Paul-Standard-Ebony . 280 euro lijkt mij een aardig deal of niet? Of zit hier een addertje onder het gras?

Ik ben de ESP LTD EC-50 tegen gekomen dit filmpje over betaalbare gitaren. http://www.youtube.com/user/RobChappers#p/search/0/INKIPUXZ8Lk . Komt daar goed uit de test, kon alleen niet zo gemakkelijk een winkel in de buurt vinden. Alleen in Tilburg, maar daar ga ik liever niet heen. Beetje rare tent vind ik.

Maar ik zie dat ze die gitaar ook hebben bij Staffhorst in Utrecht. Zou ik eventueel ook dit V100 kunnen vergelijken. Utrecht is wel te doen en daar is altijd wel wat te winkelen enzo. Bedankt voor de tip INOXROX. Heb ook een voorstel topic gemaakt ;). Inderdaad wel zo netjes,

Ook Jim__ bedankt voor je suggestie. Het is toevallig ook vandaag ter sprake gekomen bij Feedback. 40 XL is wel 50 euro duurder. Aangezien de gitaren die ik vandaag in handen heb gehad al een aardige aanslag op het budget waren, raadde de verkoper van Feedback aan om gewoon 20 XL te nemen. Maar met die London City zou ik met 400 euro samen klaar zijn. Kan zo snel maar een winkel vinden die hem heeft en die zit in Haarlem, wat een pokke eind weg is, maar zeker een goede suggestie. Ik zie mezelf op dit moment niet zo snel in een band spelen, maar misschien met het oog op de toekomst is het wel handig.

Ik ga zaterdag opnieuw wat gitaren testen en waarschijnlijk zal ik weer wel een andere plank tegenkomen. Maakt het nog moeilijker kiezen :P

In ieder geval alvast super bedankt voor jullie input.

edit/

Mike999999999, aanvankelijk twijfelde ik tussen die V100 en die Epi inderdaad. Ik ga die Vintage gewoon eens testen. Zal ook eens vragen naar die Vox AD amps. Zoiets http://www.klundertmuziek.nl/default.asp?pfs=productdetail&search=&vka=6&ag=336&sag=301&pid=37646 bedoel je toch of niet?

Vaemint
23 juni 2011, 21:05
Ik ben met de opendeurdagen bij Feedback in Eindhoven geweest en toen hadden ze 2 V100's in huis. Ze voeren het merk dus wel. Misschien eens vragen of je ze back2back kan proberen.

Casual Ruud
23 juni 2011, 22:30
Ze hadden daar wel een V100 Icon LD staan van Peter Green, maar die was 400 euro. Ik ben een ei, want ik had die gewoon moeten proberen, maar in al mijn enthousiasme ben ik dat gewoonweg vergeten te vragen.

Heb ook geen idee wat er anders aan die Icon is eigenlijk. Denk alleen de looks.

De verkoper dacht dat ze die gewone V100's nooit hebben gehad, maar hij wist het niet zeker. Het zou dus goed kunnen dat ze die ooit gehad hebben. Ik weet niet of het toeval is maar ik heb nog geen winkel gevonden die ze beide heeft volgens mij.

Vaemint
23 juni 2011, 23:10
Ze hadden de Peter Green en een zwarte met goudkleurige hardware, wat ik niet echt mooi vond , maar dat is smaak natuurlijk.
De Icon's zijn idd dezelfde gitaren, maar met een andere afwerking. En dus duurder.

Sir John
24 juni 2011, 14:19
Hallo Ruud,
Die versterker Tja, je kan natuurlijk een blackstar proberen..
En dan die gitaar.., welk soort muziek wil je maken? Een Les Paul achtige is een prima rock gitaar, wil je wat allrounder zou ik voor de Squier Classic Vibe Telecaster gaan. Heb er onlangs zelf een gekocht als reserve gitaar naast mijn USA '52 Telecaster en het ding is echt te gek! Even goed laten afstellen en je hebt er jaren plezier van. Kijk op google en je ziet de reviews. Succes.

Casual Ruud
25 juni 2011, 22:48
Ik heb vandaag op een V100 gepingeld, maar ik ben aardig teleurgesteld. Klonk helemaal niet zo lekker als die Epi. Sterker nog ik vond het eigenlijk helemaal niets. Heb maar heel even gespeeld omdat er twee kerels naast mij aan het drummen waren en ik eigenlijk niet voor mezelf in de winkel was.

Ik ga er nog eens een paar nachtjes overslapen en waarschijnlijk nog eens wat uit proberen.

John, ik wil voornamelijk rock spelen.

Kwa bands/sounds:

Zoiets als: Queens of the Stone Age, Weezer, White Stripes, Turbonegro, Interpol en AC/DC.

espike
26 juni 2011, 15:06
Voor t geld zou ik absoluut zeggen de squier classic vibe serie. strat, tele maakt niet uit, speel er alleen eerst ff zelf op, de meesten vind ik zelf iig niet echt onder doen voor de meeste 'dure' fenders, en voor de aankomende jaren is t echt wel genoeg gitaar om op te spelen. (Eddie van Halen naam de meeste nummers op, op een wrak wat ooit een strat geweest is, en zo beroerd speelt de beste man niet)
Hetgene wat je gaat vervangen is je versterker. Zelf heb ik jaren op een roland cube 10 gespeeld met een zoom 505 effecten bak er bij. Werkte prima. Kijk alleen wel even naar je thuis situatie voor je een 100 watt scheur amp gaat neerzetten.

Oh en voor je een gitaar koopt, laat m afstellen, en loop altijd de volgende dingen na:
1 schakelt ie door alle element posities zonder kraken (kraken is roest in je schakelaars, en dit betekent dat de gitaar in vocht is bewaard.

2 ontstemmen de hoogste 3 snaren als je ze even aantrekt? (1 keer mag, maar na bijstellen moet ie dan wel goed blijven staan, en per definitie geloof ik geen verkopers die zeggen dat er net 20 minuten nieuwe snaren op zitten)

3 kijk even of de snaren niet te hoog van het fretboard staan voor je gevoel

4 test even of ie aanloopt bij de 13-17e fret, zeker als ie goed laag afgesteld staat zijn dit de risico gebieden, en je hebt m niet voor niets laten afstellen dus geen gekletter.

5 de flageolet op de 12e fret moet even hoog zijn als de fret ingedrukt op de 12e dit houdt in: raak de snaar aan, maar druk m niet in precies op de 12e fret, en na aanslaan de snaar loslaten. Hierna sla je m normaal aan.
Hiermee test je of de gitaar goed geïntoneerd is. Met andere woorden op de twaalfde fret moet je precies in het midden van de snaar zitten, is dit niet het geval, zal t altijd vals klinken als je open snaren gebruikt samen met ingedrukte snaren.

6 kies een 6 snarig akkoord Em of zo, en sla m eens serieus aan. niet aaien, t is niet je zusje of je moeder, maar aanslaan. je wil rock spelen ten slotte, als de gitaar goed is, voel je de hals mee trillen met het akkoord. Hoor je nu iets ratelen wat niet zou moeten ratelen, dan mag de gitaarzaak dat voor je oplossen.

Hiermee heb je de belangrijkste dingen wel getest denk ik, en kan je er prima mee gaan spelen

oh en als laatste natuurlijk: de faq (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?108302-FAQ-mijn-eerste-gitaar-waar-moet-ik-op-letten)

Casual Ruud
26 juni 2011, 17:27
Ik moet zeggen dat ik steeds meer begin te twijfelen.

Mijn gevoel zegt dat die Squier CVC Telecaster objectief de beste gitaar is voor het geld. De hals was gewoonweg perfect. Kan ook nergens negatieve verhalen vinden. Maar mijn oren zeggen dat ik liever een LP achtige gitaar heb. Volle klank. Humbuckers ipv SC's.

Kwa looks maakt het me niet zoveel uit. Vind LP's mooier, maar die TC ligt wat lekkerder in de hand en is wat lichter.

Bij Rock Palace hebben ze nu die EPIPHONE LES PAUL STANDARD PLAINTOP voor 300 euro. Week deal. Mooie prijs, maar hoe meer ik over die gitaar lees hoe huiveriger ik word om er eentje te kopen. Ik heb gewoon geen zin om risico te nemen dat die switch kapot gaat oid. Ben dat al zo vaak tegengekomen. Van de andere kant zoals die verkoper bij Feedback al zei, verkopen ze gitaren echt super veel en hoor je sneller negatieve verhalen dan positieve verhalen.

Van de andere kant is het gewoon een mooie gitaar, speelde fijn, klonk goed en moet ik niet zeuren. Ik kan echt slecht keuzes maken.

Bedankt voor de tips, die tests ga ik zeker weten doen. <3

Beetje klote dat die actie maar een paar dagen duurt zodat ik bijna geen tijd heb om te beslissing. Hoewel ik overhaast niets moet doen natuurlijk.

De V
26 juni 2011, 18:03
Het is goed dat je kritisch bent over wat je gaat kopen, dat zouden meer mensen moeten doen denk ik.
Dat je echter bang bent om iets te kopen is wellicht wat overdreven.

Over vrijwel elke gitaar worden wel (wat) negatieve commentaren gegeven, dat zegt niet gelijk dat een gitaar daad werkelijk slecht is.
Veel mensen zijn ook niet tevreden over het geluid van hun Gibson en ook halzen van Fenders kunnen torderen, maar toch zijn beide gevestigde merken met een goede reputatie.

Trek je dus iets minder aan van enkele negatieve commentaren, zolang het meerendeel positief is komt het vast wel goed. ;)

caliban
26 juni 2011, 19:14
Die squiers vind ik super gitaren. Als de prijs de hoog is, de niet-custom versie van de gitaar is goedkoper, en het verschil is grotendeels cosmetisch denk ik

johns
26 juni 2011, 19:24
Ik moet zeggen dat ik steeds meer begin te twijfelen.


Dat doe ik nog steeds. Na ruim 20 jaar :)



Mijn gevoel zegt dat die Squier CVC Telecaster objectief de beste gitaar is voor het geld. De hals was gewoonweg perfect
...
Kwa looks maakt het me niet zoveel uit. Vind LP's mooier, maar die TC ligt wat lekkerder in de hand en is wat lichter.


Klaar dus. De classic vibe. En als je achteraf toch liever een humbuckergeluid wil, dan laat je een sc sized humbucker er in zetten. Of:



Bij Rock Palace hebben ze nu die EPIPHONE LES PAUL STANDARD PLAINTOP voor 300 euro.


... Je koopt er over een paar jaar een Epi LP bij. Zeker als je wat meer weet wat je zoekt, kun je best een goede Epiphone vinden. M'n eerste heb ik uitgekozen uit een rijtje van een stuk of 10 gitaren, waaronder de wat duurdere ZW signatures (van Epiphone dus) en een 'echte' Gibson LP faded. Bij de Epiphones zat nogal wat verschil op diverse gebieden, maar het exemplaar dat ik mee naar huis heb genomen was zonder meer de beste van alles wat ik die dag geprobeerd heb. Later verkocht (na heel veel misbruik in bandjes) en in 2009 heb ik weer op die manier eentje gekocht. Inmiddels zitten daar twee andere elementen in, maar het is zeker voor slag m'n favourite gitaar. En electronica is makkelijk te vervangen, het hout van de gitaar niet :)

Maar goed, ik zou in jouw plaats voor die classic vibe gaan dus. Ik speel thuis trouwens heel vaak op een 5W Harley Benton buizenverserkertje al dan niet met een losse overdrive. Klinkt heel aardig en is minder vergevingsgezind dan de 150W Randall die hier ook staat (en die duidelijk overkill is als je tijdelijk zonder bandje zit)

geert1976
26 juni 2011, 19:47
Als ik kijk naar de muziekstijlen/bands die TS waardeert en wil spelen, begrijp ik het advies om een tele te kopen helemaal niet.

TS is meer op zoek naar een SG model als je het mij vraagt.
Iets met humbucker/mahonie geweld en zeker geen Tele

Epiphoneee
26 juni 2011, 19:54
Als ik kijk naar de muziekstijlen/bands die TS waardeert en wil spelen, begrijp ik het advies om een tele te kopen helemaal niet.

TS is meer op zoek naar een SG model als je het mij vraagt.
Iets met humbucker/mahonie geweld en zeker geen Tele

Volgens mij weet de TS nog niet wat het verschil is tussen een telecaster en een Les Paul (qua geluid), maar gaat hij nog op de looks af.

Bij de beschrijvingen van gitaren moet je inderdaad maar even kijken of de gitaar een mahogany body heeft, en humbuckers. Een SG of een Les Paul lijkt mij voor jou een prima keus. :cooler::cooler:

langun
26 juni 2011, 19:54
Aan de bands te zien zou ik inderdaad ook een humbucker gitaar aanraden, laat je niet teveel ontmoedigen door horror verhalen op het internet. Ik heb zelf een Epiphone Les Paul gehad waar ik nooit problemen mee heb gehad, dan kocht ik een Washburn Idol van hun custom shop (totaal andere prijsklasse dus) en na 2 weken was mijn pickupselector kapot.

Gewoon wat bad luck (maar het kost praktisch niets om dat te vervangen).

johns
26 juni 2011, 19:55
Ik ben zelf altijd van mening dat als het goed aanvoelt, dat het belangrijkste is. Maar ook dat is natuurlijk een mening.

sbms97
27 juni 2011, 08:40
ik heb zlef verschillende gitaren uitgeprobeerd en heb uiteindelijk de epiphone les paul gekocht, ik heb er nog steeds niet over te klagen, prima gitaar klinkt mooi en ziet er natuurlijk supper uit, maar eerder in dit topic zei iemand dat het ook een mogelijkheid is een goedkopere gitaar en een betere versterker te kopen, stel je zou dat doen zou je eventueel even in het topic veilingen kunnen kijken, is misschien een tip, ik geef je ook wel ff de site van de veiling ---> http://www.daanauctions.com/Items.aspx, vooral london citys, volgens vele is dit best een leuk merk, ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen en veel succes. :rockon: