PDA

View Full Version : Power conditioner / Spanningsstabilisator voor versterker



WillBX
23 juni 2011, 14:45
Hoi,

Zit in een band die erg veel speelt. Op sommige optredens (vaak achterafgebieden) doet mijn versterker vreemd. Het is altijd een behoorlijke pieptoon. Heb het nu twee keer meegemaakt, gisteren was het tijdens de tweede set dat de piep kwam. Het is op de twee versterkerkanalen, en ook als je er nul effecten aan hangt. De laatste set heb ik daarom met een POD gespeeld...want de pieptoon was niet acceptabel.

Je zou zeggen dat het aan de buizen ligt, maar als ik thuiskom werkt alles perfect! Dus het ligt waarschijnlijk aan de stroom op die optredens.

Nu is mijn vraag: heeft zo'n power optimizer / spanningsstabilisator zin bij dit probleem of niet?

(hier is al een topic over, maar dit gaat over de soorten power optimizers).

Graag snel antwoord, dit weekend weer drie optredens!

Willem

belfrink
23 juni 2011, 14:54
Je zou zeggen dat het aan de buizen ligt, maar als ik thuiskom werkt alles perfect! Dus het ligt waarschijnlijk aan de stroom op die optredens.



Ja, mensen die achteraf wonen maken gebruik van andere stroom dan mensen die niet achteraf wonen ... Dit meen je toch niet serieus ???

bass blom
23 juni 2011, 14:56
speel je met singlecoils of humbuckers?

mickvdv
23 juni 2011, 14:58
Tuurlijk kan dat wel. Als je met meerdere mensen op dezelfde groep speelt wordt de stroom anders belast dan thuis. Het lijkt mij dat dit wel invloed kan hebben. Ook zeker de bekabeling op het podium kan wat storing hebben.

Zo weet ik dat de geluids gasten op ons examen feest (= eigenlijk meer een festival) bepaalde apparatuur op verschillende groepen moeten hebben omdat je anders een brom krijgt.

Maar erg veel verstand van versterkers heb ik niet, geen idee of die verstoring een pieptoon kan veroorzaken.

belfrink
23 juni 2011, 15:03
Tuurlijk kan dat wel. Als je met meerdere mensen op dezelfde groep speelt wordt de stroom anders belast dan thuis. Het lijkt mij dat dit wel invloed kan hebben. Ook zeker de bekabeling op het podium kan wat storing hebben.



Uiteraard, maar dit heeft volgens mij vrij weinig te maken met het gebied aangezien de verdeelkasten krachtig genoeg behoren te zijn.

iWishmaster
23 juni 2011, 15:04
Kans dat het aan de stroom ligt lijkt me klein, maar eerlijk is eerlijk, sommige apparatuur veroorzaakt gepiep. Een filter / stabilisator etc. hoeft dat echter zeker niet in alle gevallen op te lossen ...

Zet de versterker thuis eens belachelijk hard (alles op 10), zonder gitaar ingeprikt. Als je de piep dan ook hoort ligt het waarschijnlijk aan de buizen. Die zou ik ook als eerste verdenken.

WillBX
23 juni 2011, 15:48
Bedankt voor de reacties. Heb net tegen alle buisjes getikt met potlood, geen vreemde dingen. Maar nogmaals, thuis werkt alles prima....mijn vraag is dus eigenlijk of zo'n power optimizer werkt tegen vreemde pieptonen met sommige optredens.

Trouwens nog een belangrijke opmerking. Op de locatie waar we moesten spelen hing door het hele pand een muziek/omroepinstallatie. In gangen/op toiletten. Ik kwam erachter dat die pieptoon duidelijk te horen was door het hele zalencomplex waar speakers hingen. Mijn gitaarversterker is dus (zeker met distortion) extra gevoelig voor dit soort stroom-ongein, en die versterkte het nog meer.

Misschien moet ik gewoon zo'n ding kopen en uitproberen....maar ja dan ben je weer geld kwijt...

Willem

macwilliams
23 juni 2011, 17:38
Hebben eventuele andere bands ook last van die piep?
Welk type amp heb je?
Worden er agregators gebruikt of netspanning?

PeeVee
23 juni 2011, 17:39
Heb net tegen alle buisjes getikt met potlood
In een potlood zit grafiet, je hebt dus in alle gevallen "pok pok pok" gehoord en dat is nu niet niet de bedoeling. Herhaal de test met een satéprikker of chop sticks (gratis bij lokale afhaalchinees) of iets anders waar géén stroomgeleidend materiaal in zit.

Wat je beschrijft klinkt inderdaad als "vuile netspanning", mogelijk zit je op een groep waar ook DIMMERS (van die energiebesparende), hoeft niet persé van een "lichtshow" te zijn, kan ook van normale zaalverlichting zijn. Zelfs wanneer je op een aparte groep zit wel dat nog wel eens voor problemen zorgen. Een paar ferriet clamps aan je voedingskabel wil dan nog wel eens helpen; een HF choke dus. Wat je met "power optimizer" bedoelt weet ik niet.

Plant
23 juni 2011, 19:15
Vergeet ook niet alle 'wireless' troep om ons heen. Er komt steeds meer draadloze apparatuur voor van alles en nog wat. Dat moet allemaal aan EMC eisen voldoen - zowel voor het bestand zijn tegen allerlei storing van buitenaf als wel het zelf produceren van storing. Of dat echt alles buiten houd...

En als je versterker ouder is dan pakweg 16 jaar, is de kans groot dat deze er niet aan voldoet. Zo had ik een Crate combo die toen iedereen aan de GSM ging daar helemaal niet tegen bleek te kunnen. Ik wist precies wanneer mijn buren in huis mobiel belden, want dan kwam er een hels lawaai (niet mijn spel ;) ) uit de speaker.

De kans dat er op een bepaalde plaats iets gedetecteerd word in jouw versterker (als bij radio ontvangst) en omgezet word naar iets hoorbaars is heel aannemelijk. Ga dan maar zoeken.

Eko
24 juni 2011, 07:50
Ook ik sta regelmatig op podia en in kroegen. Kroegen en kantines zijn een drama. Overal dimmers tussen en volgens de eigenaar speel je altijd op een ,,schone,, groep. Nou , bijna nooit dus. Er blijken altijd weer andere zaken toch op die groep te staan. ( vriezers , airco`s , gehele cafe , enz). Zet nooit verlichting en geluid op 1 groep en probeer inderdaad uit te kijken met de hoeveelheid wattage die je trekt.
Ga er vanuit dat menig cafe heel erg bezuinigd heeft op de inventaris. De dimmers , zenders en allerlei reut is van de minste kwaliteit en slecht geisoleerd.
Bij het laatste ,,kantinebezoek,, stonden we op een ,,schone,, groep waar de stoppen 2 x uitvlogen omdat er toch een hok vol vriezers op bleek te staan ( die trekken toch bijna niets........?) . Resultaat? 2 NOS Tubes naar de klo.... en een servicebeurt voor de amp die ik net 2 dagen had.

Tunes
24 juni 2011, 10:03
Dus is een goede powerconditioner wel een goede investering.
al is het maar om de pieken eruit te halen.

Hendriks
24 juni 2011, 10:22
Ik had tijdens repeties altijd last van een "piep" , bleek van mijn GSM te komen die ik in mijn broekzak had en dus vlakbij de elementen zat .

bass blom
24 juni 2011, 10:25
ik vroeg op of hij met singlecoils of humbuckers speelt...

aansluitend bij de gsm heb ik namelijk eens meegemaakt dat ik (met P90's) bijna helemaal niets kon.
op een marshall TSL.
uit het crunch en lead kanaal kwam een enorme piep.
clean was wel ok.
bleek daar van bovenleiding van het spoor te komen.

hoorde later van een vriend een dergelijk verhaal.
een trafohuisje achter het podium.

guitarnijboer
24 juni 2011, 10:53
Bij het laatste ,,kantinebezoek,, stonden we op een ,,schone,, groep waar de stoppen 2 x uitvlogen omdat er toch een hok vol vriezers op bleek te staan ( die trekken toch bijna niets........?) . Resultaat? 2 NOS Tubes naar de klo.... en een servicebeurt voor de amp die ik net 2 dagen had.

Dat is echt gegarandeerd onmogelijk. Dit soort logica is gelijk aan: Ik heb een lekke band en later hoor ik dat op dezelfde dag een vulkaan is uitgebarsten op een eiland ergens in de stille zuidzee. Conclusie: De vulkaanuitbarsting veroorzaakte mijn lekke band.

WillBX
25 juni 2011, 14:22
Speel idd met singlecoils. Dus altijd wel een brom enzo..maar nooit die hoge pieptoon.

Nu moesten we gister weer spelen en toen zijn onze geluidsman dat zo'n powerconditioner eignelijk geen zin had. Want de hele band speelt zoeizo achter een of ander apparaat dat dat regelt.

Ik moest eigenlijk een power-regulator hebben. Dat had zin//maar die zijn 1100 euro....

Maar zo'n power conditioner (van furman) schijnt wel vanalles te "filteren",
Noise Filtration: AC noise filtering to reduce radio frequency and electromagnetic interference (RFI/EMI).

En Steve Vai gebruikt het ook staat in een folder :)

Heb hem inmiddels besteld...maar weet dus nog steeds niet of het gaat helpen tegen de pieptoon....anders kan ik hem binnen een maand terugbrengen....

Plant
25 juni 2011, 19:55
Als de storing niet over het net komt, maar gewoon door de lucht instraalt, helpt je conditioner niks.

Chiel
26 juni 2011, 12:08
Gisteren toevallig eens een keertje niet achter een spanningsconditioner aangesloten gezeten. In één of ander Fu#!!'n kasteel. Door omstandigheden hadden we maar weinig tijd om op te bouwen en per vergissing zat ik per ongeluk rechtstreeks op een groep geprikt (voor de conditioner dus). Groep knalde er tot twee keer toe uit en een kwartiertje later zag ik ineens allerlei vreemde karakters op m'n Eventide Modfactor. Paar seconde later had ik opeens helemaal geen geluid meer. Mijn Two Rock combo bleek de geest gegeven te hebben en nu kom ik erachter dat m'n Modfactor het ook niet meer doet. Laatste set maar afgemaakt met een Tonelab die ik gelukkig altijd in de kofferbak heb liggen. Ik hoop op een diode in de gelijkrichter, maar we zullen zien :(.

jerome
26 juni 2011, 18:16
Dat is echt gegarandeerd onmogelijk. Dit soort logica is gelijk aan: Ik heb een lekke band en later hoor ik dat op dezelfde dag een vulkaan is uitgebarsten op een eiland ergens in de stille zuidzee. Conclusie: De vulkaanuitbarsting veroorzaakte mijn lekke band.

Dat zeg je nou wel, maar laatst hadden we een optreden waar bij een van andere bands de versterkers stuk gingen omdat er plotseling krachtstroom (380 volt!) op de contactblokken kwam te staan!
Ik kan me voorstellen dat buizen daar niet blij mee zijn?

guitarnijboer
27 juni 2011, 00:28
Dat zeg je nou wel, maar laatst hadden we een optreden waar bij een van andere bands de versterkers stuk gingen omdat er plotseling krachtstroom (380 volt!) op de contactblokken kwam te staan!
Ik kan me voorstellen dat buizen daar niet blij mee zijn?

Nee, en met een riotgun op de versterker schieten vinden de buizen ook niet leuk. Maar daar ging het niet over. Beweerd werd dat het doorslaan van een zekering de buizen vernielde en daar geloof ik niet in. Buizen, en zeker NOS buizen kunnen verassend veel hebben. Ik denk dat bij het 380 (is nu trouwens 400V) verhaal de trafo, voeding etc eerder kapot gaat dan de buizen.

Ik heb ook wel eens gezien dat iemand een dure Vox versterker op de dimmers van het licht aansloot... Dan brandt de voedingstrafo er wel uit inderdaad. Tegen zoveel onnozelheid is niets opgewassen.

Ik sta zelf regelmatig in een oefenruimte die ver achter een woonhuis is gebouwd. Als de airco aanslaat gaat de TL verlichting kortstondig uit om een beeld te geven van de stroom voorziening. Toch draaien al mijn versterkers die ik er mee naar toe neem hier gewoon om door. Alleen bij mijn London-City, waar maar relatief kleine voedingselko's inzitten, merk je dat ie even inkakt, maar verder ook niets. Alle andere spullen (Mesa/Boogie, Gallien Krueger, en de Glockenklang van de bassist) hebben nergens last van. Ik speel veel en overal, maar nog nooit ging een versterker echt kapot van een te lage spanning of stop die doorslaat. Wel heb ik soms een drama geluid omdat de spanning veel te laag is. Digitale spullen en bijvoorbeeld keyboards en zo houden gewoon op bij een te lage spanning.

macwilliams
27 juni 2011, 07:11
Dat is echt gegarandeerd onmogelijk. Dit soort logica is gelijk aan: Ik heb een lekke band en later hoor ik dat op dezelfde dag een vulkaan is uitgebarsten op een eiland ergens in de stille zuidzee. Conclusie: De vulkaanuitbarsting veroorzaakte mijn lekke band.

Dat het jou niet is overkomen wil niet zeggen dat het niet bestaat of mogelijk is.

Chaos theory-> de vlinder die een orkaan veroorzaakt.

pauld
27 juni 2011, 12:30
Dat is echt gegarandeerd onmogelijk. Dit soort logica is gelijk aan: Ik heb een lekke band en later hoor ik dat op dezelfde dag een vulkaan is uitgebarsten op een eiland ergens in de stille zuidzee. Conclusie: De vulkaanuitbarsting veroorzaakte mijn lekke band.

Gegarandeerd onmogelijk....

Logica ?

Eko
27 juni 2011, 13:16
Het enige wat ik merkte is dat ik een perfect werkende versterker had voor de powerfaillure en daarna een draak van een amp. Na bezoek aan de ampdoctor ( en het wisselen van 2 tubes) deed de Victoria weer waar hij voor gekocht was. Het enige wat er gebeurd was? Juist! Conclusie , ook van de ampdoctor?Juist.
Mag misschien niet kunnen , maar dat is met inbreken ook zo.

guitarnijboer
28 juni 2011, 01:38
Gegarandeerd onmogelijk....

Logica ?

Ja, logica. Als je weet hoe zaken werken weet je wat wel en niet kan. Logisch is dat de versterker, die twee dagen voor het betreffende optreden was gekocht, al niet in orde was.

Arvoitus
28 juni 2011, 02:50
Ja, mensen die achteraf wonen maken gebruik van andere stroom dan mensen die niet achteraf wonen ... Dit meen je toch niet serieus ???
Dit meen jij toch niet serieus? Denk aan aggregaten die niet stabiel zijn, of aan goedkope locaties die hun stroom bij de buren van 1 groep halen.
Daarnaast heb je ook nog eens vaak cafe's of zaaltjes die hun stroom niet goed hebben geregeld. Denk aan koelingen/licht/rookmachine's/stroboscopen op het geluidsgroep, dat kan problemen geven.
En ooit je versterker op een dimmerkanaal aangesloten? Stopcontact ziet er misschien hetzelfde uit, maar je versterker zal het niet fijn vinden.

dml
28 juni 2011, 07:55
Trouwens nog een belangrijke opmerking. Op de locatie waar we moesten spelen hing door het hele pand een muziek/omroepinstallatie. In gangen/op toiletten. Ik kwam erachter dat die pieptoon duidelijk te horen was door het hele zalencomplex waar speakers hingen. Mijn gitaarversterker is dus (zeker met distortion) extra gevoelig voor dit soort stroom-ongein, en die versterkte het nog meer.

Misschien moet ik gewoon zo'n ding kopen en uitproberen....maar ja dan ben je weer geld kwijt...

Willem

M.a.w. de omroepinstallatie was hoogstwaarschijnlijk een 100V-installatie, vergelijkbaar met de ringleiding in bijvoorbeeld kerken. Als je met single coils speelt en ook nog wat oversturing, resulteert dit in een hoge piep en heeft dus niets met je versterker te maken. Een spanningsstabilisator zal in dit soort gevallen geen oplossing bieden, spelen met humbuckers echter wel!!

JTB
28 juni 2011, 11:05
M.a.w. de omroepinstallatie was hoogstwaarschijnlijk een 100V-installatie, vergelijkbaar met de ringleiding in bijvoorbeeld kerken. Als je met single coils speelt en ook nog wat oversturing, resulteert dit in een hoge piep en heeft dus niets met je versterker te maken. Een spanningsstabilisator zal in dit soort gevallen geen oplossing bieden, spelen met humbuckers echter wel!!

spelen met humbuckers is ALTIJD de oplossing...

WillBX
28 juni 2011, 13:03
Dus het was waarschijnlijk een ringinstallatie (weet niet precies wat dat is) die stoorde op de singlecoils....?

Laatst had ik weer een beetje zo'n piep maar het klopt inderdaad dat als je je stratschakelaar op twee spoelen zet (tussenstand) dat de piep verdwenen is!

Had een furman power conditioner besteld bij thomann....maar helaas meteen weer teruggestuurd. Ik kwam erachter dat er ook duurdere verdeeldozen zijn met filtering erin (maar meteen het duurste merk: brennenstuhl). Dat is heel wat praktischer dan weer een extra apparaat meezeulen. Het zal tegen zo'n pieptoon niet al te veel werken...maar ja de stroom word in ieder geval gefilterd (tegen HF - storingen / draadloze systemen e.d.).

Ook ben ik aan het sparen voor een les paul .... en wil mijn strat verkopen...dus dat helpt ook :)

Ik verwacht wel weer een aantal piepproblemen komende optredens...zeg maar 2 op de 10 optredens komt het voor. Heb gelukkig ook altijd een pod bij me als backup.

pauld
28 juni 2011, 13:38
Inderdaad goedkope optie. Ik heb een Gembird sis-tuv, voor 20 euro te koop in nl. Zat eerst ook bij Furman te kijken.

http://www.gmb.nl/default.aspx?op=products&op2=item&id=3342

Ik hoor graag van de electronauten waar dit wel of niet goed voor is....

Sj03rd
1 juli 2011, 10:44
Ben wel erg benieuwd naar het resultaat. Want een echte oplossing heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik heb er namelijk ook nog steeds last van. 8 van de 10 keer gaat het prima en heb ik een goed geluid maar de andere 2 keer is het drama.
Meestal is het een dikke brom. Maar laatst was het een soort van digitale "toon". Als ik m'n wah aanzette werd het veel erger. Ik word er nu een beetje moe van en de rest van de band ook van mijn reactie telkens...."koop eens goeie spullen" zjin niet echt opmerkingen die je dan kunt gebruiken, vooral omdat het hele setje de volgende avond perfect werkt.
Bij mij thuis werkt alles altijd prima maar ik merk gewoon zoveel verschil op verschillende locaties. (vooral ook de sound van mn amp kan wezenlijk verschillen en dat is zelfs merkbaar in feedback vanwege "rommel" door mn geluid...)
Keep us updated!!

pauld
1 juli 2011, 23:06
Discussie gaat eigenlijk over twee zaken; 1. beveiliging van je spullen tegen overspanning en 2. storing in je sound.

In beveilingoplossingen zit hf filtering meestal boven 100 khz geloof ik. Dit is met name bedoeld voor digitale spul en beveiliging tegen overspanning ( in- uitschakelpieken) bijvoorbeeld boven 250 V.

Volgens mij is de TS vraag: hoe kom ik van piep/brom af en dat heeft naar mijn idee niet zo veel met beveiliging te maken, maar meer met oppikken van stoorsignaal door gebrekkige (geen?) aarding of shielding, aardlussen en slechte kabels.

Misschien kan je een andere amp lenen om te testen, kabels omwisselen, aarding controleren....