PDA

View Full Version : Ritmevastheid verbeteren?



guitarnick
23 juni 2011, 10:53
Beste medegitaarnetters,

Ik speel nu een tijdje gitaar, maar ik loop tegen een probleem op bij het spelen van ritmes. Ik ben namelijk zo ritmevast als een zak hooi. Ik vroeg me af of er manieren zijn om dit te verbeteren. Ik heb een metronoom en zolang ik daarmee oefen gaat het redelijk(lees: iets beter, maar nog niet echt goed). Maar wanneer ik zonder metronoom speel is het echt een drama. Ik tik dan wel met me voet mee, maar merk dat ik het tempo steeds omhoog jaag.

Suggesties?

pimmetje
23 juni 2011, 11:29
Ademhalings-oefeningen? Mensendieck? ;)

Gewoon blijven oefenen.
Misschien jezelf opnemen om te zien of 't bij bepaalde soorten passages is dat je het tempo opjaagt of dat 't gewoon sluipend over het hele stuk gaat.

Ik weet niet of je ook wel 'ns bewust de tussentellen telt? Dus niet alleen op de helen let, maar ook heel bewust de halven/triolen/kwartolen...

Of juist de andere kant op ook eens proberen; de metronoom maar de helft van de tikken laten doen. Dus op 2 en 4 laten tikken en dan moet je de rest zelf invullen. Daardoor breng je al een groter deel van het borgen van het ritme bij jezelf ipv de metronoom.
(Bijkomend voordeel: als je dat op 2 en 4 oefent, zorgt 't ook meteeen voor een goede swing-feel :D)

Bij een reggae kan je 't nog meer op je eigen kunnen gooien door de metronoom alleen op de 3 een tik te laten geven.

In 't begin is dat afbouwen van het aantal tikken makkelijker als er een 1 in zit (dus 1 + 3 of alleen 1). Dan begin je namelijk lekker op zo'n tik ipv dat je in een "leegte" moet beginnen.

terrasbeest
23 juni 2011, 11:37
' Luister' je wel goed naar wat je speelt ? Je moet een nummer in je hoofd meespelen, en niet denken aan waar je je vingers moet gaan zetten bvb.

Speel melodieën die je al goed kent ( geeft niet welke ) , zing mee in je hoofd, en volg wat je zingt.Als je het niet kan zingen, don't play it....

Mark Elf :
http://www.youtube.com/watch?v=tlITCvH06yg

Zelfs beroemde tachtigjarigen doen het , al lijkt het bij Herb Ellis alsof ie tegen zichzelf aan het praten is :

http://www.youtube.com/watch?v=KTnIM5TlfAM

guitarnick
23 juni 2011, 13:12
Thnx, ik denk dat ik hier wel iets mee kan.

Flitser
23 juni 2011, 14:08
Let erg goed op de drums. Ik speel nu het nummer Mouth for War van Pantera. Als je daar niet op de drums meegaat krijg je het ritme nooit strak.

EuroCinema
23 juni 2011, 17:00
Even twee dingen scheiden.
Aan de ene kant heb je de (denkbeeldige) strakke "puls" die onder de muziek ligt. De metronoom geeft deze aan.
Aan de andere kant heb je wat muzikanten daaroverheen spelen. En dat ligt lang niet altijd bovenop elkaar. Vaak zie je dat 1 iemand in de band "recht" op de tel speelt, terwijl anderen daar subtiel achter of voor spelen. Dat heeft te maken met stijl, genre en persoonlijke voorkeur. Het is 1 van de dingen die een muzikant z'n signatuur geven. Tony Williams speelde vaak ietsje vóór de tel, Zigaboo Modeliste er flink achter, beide gelden als zeer invloedrijke topdrummers.

Bij het musiceren is het belangrijk dat je dat hoort: wat de "rechte" tel zou zitten en waar jij timet. Dit kun je met een metronoom beter leren horen. Hoor je dat niet, dan ga je zweven in tempo, omdat je jouw noot nét voor de tel, hoort als op de tel, en de volgende weer etc. totdat je in noodvaart speelt.

Ga dus lekker experimenteren met die metronoom: kun je er zó strak op spelen dat de tik verdwijnt? Hoever kun je dezelfde lick erachter laten hangen en dat het toch nog lekker klinkt? En wat gebeurt er als je net even ervoor zit? Als je dat in je oren hebt, gaat het denk ik wel beter.

Harald
23 juni 2011, 17:14
Let erg goed op de drums. Ik speel nu het nummer Mouth for War van Pantera. Als je daar niet op de drums meegaat krijg je het ritme nooit strak.

Maar bij de Stones ga je daar dan weer niet zo heel veel strakker van spelen ;) Ligt natuurlijk wel aan de drummer. Luister naar de originele versie van Honky Tonk Women (toch een van mijn favoriete stones nummers) en huiver... We zijn het ook wel heel veel strakker gaan horen allemaal doordat we nu al sinds de 80er jaren meer drumcomputers dan muzikanten horen.

Zoals Eurocinema al aangeeft, je hebt Time en Groove, en dat is net anders. Bij sommige stijlen hoort zweven er haast bij, bij andere moet de time rotsvast zijn.

Oefen met click of drumcomputer/loops voor een vaste time. Het lullige is dat tegen een metronoom spelen pas ontspannen kan als je time al behoorlijk goed is. Daarvoor zit je continu te corrigeren. Dat is op een of andere manier frusterender dan tegen een cd of backing track te corrigeren.

-=JEROEN=-
24 juni 2011, 12:42
metronoom en geduld http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.png