PDA

View Full Version : Piepend, krakend kapot radiogeluidje nabootsen



rupke
23 juni 2011, 08:26
Hoi,

Ik wil in een nummer het effect maken met mijn gitaar dat klinkt als een kapotte krakende piepende radio. Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel. Heeft iemand van jullie wel eens zo'n geluid nagebootst. Ik heb zelf een Boss GT-10. Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven welke effecten en EQ. daarvoor in te stellen.

Gr. Rupke

Nielsje
23 juni 2011, 08:31
Wil je alleen dat geluidje, of wil je ook meteen Radio Moskou horen? :D

jim__
23 juni 2011, 08:33
Zoiets (http://www.alphenaar.com/products/Ibanez-LF7-LOFI-pedal-%28AKTIE%29.html) dus?
"The first dedicated filter pedal for the guitar, the LF7's voltage controlled analog high and low pass filters allow you to emulate transistor radio and megaphone type sounds. Best used at the end of a signal chain in combination with other pedals, this ticking time bomb creates wide soundscapes of far out tones that previously required a massive rack of analog electronics. The Lo-Fi also performs equally well with vocals, drum machines or in any "mix-down" context."

Bijl
23 juni 2011, 09:25
Wat die lo-fi van Ibanez doet kan je een beetje simuleren: Alle frequenties van je EQ helemaal naar beneden (zal wel -20 dB zijn oid) en dan één dikke vette piek op een frequentie met een zo smal mogelijke bandbreedte. De meest walgelijke middentonen voor gitaar zitten tussen de 500 en 1000 Hz.

Daar kan je dan een Fuzz op zetten, eentje die zo goor mogelijk klinkt. Als het dan nog niet smerig genoeg is kan je nog overwegen om een effect als een MXR Blue box erbij te gooien.

Als je toch met smerige geluiden aan het expirimenteren bent, een delay vóór een Fuzz plaatsen is ook dikke pret.

Ik ben benieuwd waar andere forumleden mee komen want ik vind dit soort topics wel leuk. Ik ben ook op zoek naar zoiets. Gewoon krakerig, kapot, en lelijk :seriousf:

Rick trodat
23 juni 2011, 09:34
Een beetje distortion en je wah intrappen en helemaal ingedrukt houden ( treble ). Volumepot een beetje dicht en voila.

N.D.
23 juni 2011, 09:51
Kabel uit je gitaar en tegen dingen aanhouden...

Cageman
23 juni 2011, 10:18
De knopjes op je eq van links naar rechts om en om helemaal dicht (-18 a -20dB) en vol open zetten. Geeft een zeer vercrackte sound ;)

lefthandstrat
23 juni 2011, 11:37
Misschien gewoon zo :soinnocent:?? (zie vanaf 3.20 maar wat ervoor komt is ook de moeite waard :crazyhappy:)


http://www.youtube.com/watch?v=nr81olQ1ibk&feature=related

rupke
23 juni 2011, 21:50
Hoi,

bedankt voor de tips tot nu toel Ik zal eens aan de gang gaan met de de eq en een autowah die klinkt alsof ie hoog ingetrapt is. Als er mensen nog meer tips hebben dan hoor ik het grag

Gr. Rupke

Bijl
24 juni 2011, 20:03
Ik wil niet meteen het topic jatten, maar...

Ik zag die post over de Ibanez LF7 (Lo-Fi Pedaal), en ik dacht, zouden ze nog gemaakt worden? Nee dus. Eentje gevonden in de aanbieding, meteen gekocht.

Toen dacht ik, die MXR Blue Box staat al minstens 12 jaar op mijn verlanglijstje, het vakantiegeld is binnen, waarom niet? Hebben ze 'm toevallig in de aanbieding bij Verspuy voor 66 euro, blijkt het ook nog een script logo winkeldochter te zijn :mmmm: Die heeft daar aardig wat stof staan happen.

Resultaat: de meest verragde, verkrakte blubberpiepknars die ik ooit gehoord heb. Als je expres slecht wil klinken, dit is DE shit. Zeker als je dan dissonante akkoorden pakt... wow. :blast:

Ik dacht nog even aan een MI Audio Polyanna, maar die is 100 euro duurder dan deze MXR en dan ga ik toch liever voor voordelig jeugdsentiment :seriousf:

Dus, vandaag weer mijn goede daad gedaan, jeugdwens in vervulling én 2 gitaarboeren van een winkeldochter verlost!

Bijl
24 juni 2011, 20:11
Hoi,

bedankt voor de tips tot nu toel Ik zal eens aan de gang gaan met de de eq en een autowah die klinkt alsof ie hoog ingetrapt is. Als er mensen nog meer tips hebben dan hoor ik het grag

Gr. Rupke

Ja, zet een overdrive of distortion vóór je wah, speciaal voor dit doel werkt dat beter dan andersom. Eventueel nog een compressor of limiter erna om volumeverschillen op te vangen.

rupke
24 juni 2011, 21:51
Hoi Allemaal,

Ik heb de verrotte radiosound zo goed als te pakken. ik heb een lege patch gepakt. op fx1 de param. equalizer gepakt. Alles dichtgezet en een piek in het middengebied. toen een t-wah er overheen en ook een fuzz effect. Klinkt erg leuk moet ik zeggen. Dankzij jullie tips kon ik gericht gaan zoeken.

Allemaal bedankt,

Gr. Rupke

Bijl
24 juni 2011, 23:11
Mooi, en graag gedaan. Ehm, 1 vraagje nog, kan je in plaats van Parametrische EQ ook een High pass en Low pass filter kiezen?

JER00N
25 juni 2011, 02:21
Dat kan met de GT-10 ja, met het EQ-blok. Daarbij kan je gewoon de hoeveelheid low-cut en high-cut instellen.