PDA

View Full Version : Vraag aan alle elementfreaks (multifunctionele strat)



G.G.
22 juni 2011, 21:40
Ik ga zachtjes aan starten met de bouw van alweer een strat. Elzen body, esdoorn neck (dik) en ebben toets en jumbo frets (trem met alu block, dus redelijk sprankelend qua sound).....

Ik kom er maar niet uit wat voor elementen ik wil hebben in dat ding. Ik zit niet vast aan SC, HB, P90 of Minihumbuckerformaat.... ik kan in iedere positie elke kant op.

Mijn favoriete standen op mijn huidige strats zijn het hals element of het hals element gecombineerd met een non RWRP middenelement. Lekker dik dus. Brug element wordt al gauw te scherp, dus die gebruik ik nooit. Helemaal humbucking hoeft het hele zooitje niet te zijn, maar lekker veelzijdig wel.

Super hoge output zoek ik niet. Het moet wel een strat blijven, maar dan net ietsjes breeder qua sounds in zijn 5 standen..... ik kan het haast niet omschrijven... maar hopelijk snapt iemand wat ik bedoel.

Wat zou een lekkere combinatie zijn met wel een beetje een stratkarakter? Ik speel hoofdzakelijk clean, favo sound is SRV (de Lenny gitaar) Riviera Paradise. Doe eens een suggestie.

Ohja.... prijskaartje: cheap is altijd leuk, maar ik weet ondertussen wel hoe ik een strat moet bouwen, dus dit moet er echt eentje worden voor de rest van mijn leven, dus minder cheap mag ook (dan duurt de bouw alleen wat langer :seriousf: )

lollol
22 juni 2011, 21:46
Misschien HSS het splitbare humbucker, wat extra switches/pushpull knoppen voor andere combinaties?
En natuurlijk 2 verschillende singlecoils
Of Humbucker Singlecoil P90

Ff wat ideeen

Hendriks
22 juni 2011, 23:36
Ik ga zachtjes aan starten met de bouw van alweer een strat. Elzen body, esdoorn neck (dik) en ebben toets en jumbo frets (trem met alu block, dus redelijk sprankelend qua sound).....

Ik kom er maar niet uit wat voor elementen ik wil hebben in dat ding. Ik zit niet vast aan SC, HB, P90 of Minihumbuckerformaat.... ik kan in iedere positie elke kant op.

Mijn favoriete standen op mijn huidige strats zijn het hals element of het hals element gecombineerd met een non RWRP middenelement. Lekker dik dus. Brug element wordt al gauw te scherp, dus die gebruik ik nooit. Helemaal humbucking hoeft het hele zooitje niet te zijn, maar lekker veelzijdig wel.


Wat zou een lekkere combinatie zijn met wel een beetje een stratkarakter? Ik speel hoofdzakelijk clean, favo sound is SRV (de Lenny gitaar) Riviera Paradise. Doe eens een suggestie.

Dus gewoon SC's , lijkt mij niet zo ingewikkelt en dan is er keus genoeg , ik heb zelf Lindy Fralins ,maar ook TexasSpecials gaan het zeker doen.
Probeer ook eens wat oude "black bottoms"uit de 80's , ook erg lekker.

Lexvandoef
23 juni 2011, 01:03
Single coil in de neck, non-RWRP single coil in het midden (liefst Fender CS 54's) en een vette p90 in de brug (overwound lollar of een bareknuckle).

Dat zou geen verkeerde keus zijn denk ik... ;)

Pepe
23 juni 2011, 01:17
Ik heb vorige week maar weer eens met wat pickups in strats lopen klooien en het viel me op hoe breed een Van Zandt blues is. Een CS'69 klinkt realtief warm en als je dan het laag wat naar beneden uitbreidt en alles in een laag siroop wikkelt.. dat is je blues special.
Het is niet meer mids, zoals een Texas Special maar gewoon groter dan een standard vintage single coil. Niet mijn favoriete pickup voor een neckpositie hoewel dat wel goed klinkt op die eerste cd's van Chris Isaak.

De CS '54 zitten wel vast in een JV strat, goeie pickups, helder en bluesy maar ik zou niet niet dik willen noemen, verre van eigenlijk.

Orpheo
23 juni 2011, 01:53
2 dingen.

1: mail Jon Moore van tonefordays.com die man maakt imho de beste pickups voor een zeer malse prijs. echt superb.

2: mini humbuckers in mid en brug. geeft je net wat meer power in de eerste 3 posities, en voor je hals heb je dan een lekker dikke singlecoil, en voor je vierde stand kan je met een superswitch de minihumbucker gelijk gecoil-tapped hebben, zodat je niet hoeft te k*tten met coiltaps of wat dan ook. een auto-coiltapper. echt superchill. zoiets zou ik doen.

oh, shit, derde optie.

fullsized humbucker in de brug (een wat vettere pickup, zoals een alnico2pro) en dan minihumbucker in hals en mid. beetje ala de PRS studio (net gelanceerd).

macwilliams
23 juni 2011, 05:33
http://elderly.com/images/new_instruments/PUE/SHPR1-SET.jpg

Prails.

G.G.
23 juni 2011, 21:13
Lollol: die combinatie heb ik eerder gehad in een strat. Erg lekker. Was een wilkinson P90 en twee Maxon SCīs.

Hendriks: Texas Specials vond ik niets, misschien nog maar een keertje naar luisteren. LF ken ik persoonlijk niet. Ga ik ook maar eens in duiken.

Lex stemt dus ook voor de P90/SC/SC combinatie. Gaat die P90 het gat vullen tussen een enkelspoel en een humbucker?

Pepe: v Zandt of CS69 dus. Is die CS69 niet wat wollig voor een singlecoil?

Orpheo: de 3 humbucker PRS lijkt me iets te gecompliceerd, In het midden een humbucker is me eigenlijk nog nooit bevallen. Middenpositie is juist zo lekker voor een single coil. Lekker funky, niet te scherp als een brugelement en niet te warm en losjes als een halselement. De andere optie die tonefordays.com ga ik ook ff bekijken. Alleen custommade vind ik altijd wat tricky (je eigen Crimson verhaal) en je kan het niet testen en weet nooit he het gaat bevallen (hoewel dat sowieso lastig is).

Mac: op mijn tele heb ik een Prails zitten. de eerste dagen vond ik het een waanzinnig element, maar dat was al vrij gauw voorbij. Ik vind hem veelzijdig, maar verder vind ik het net "3x net niet".

sjoerd5
23 juni 2011, 21:16
Als je voor een p90 achtig iets gaat zou ik voor de de P94 gaan.
Dat kost iets, maar dan betaal je ook wat...

Pepe
23 juni 2011, 21:21
Een '69 bedoelde ik niet he, dat was voor vergelijking. Wollig zou ik hem niet noemen maar hij heeft geen bijtend topend.
Het duurde een paar gitaren voor ik er eentje gevonden had waar die pickups heel er goed in klonken, in de andere gitaren was het gewoon een goed uitgevoerd standaard statsound maar geen magie.

G.G.
23 juni 2011, 21:25
Een '69 bedoelde ik niet he, dat was voor vergelijking. Wollig zou ik hem niet noemen maar hij heeft geen bijtend topend.
Het duurde een paar gitaren voor ik er eentje gevonden had waar die pickups heel er goed in klonken, in de andere gitaren was het gewoon een goed uitgevoerd standaard statsound maar geen magie.

oke, dan denken we wel min of meer hetzelfde over die '69. Van Zandt maar ook eens bekijken.... moeilijk, moeilijk, moeilijk... gelukkig heb ik de tijd. heb het hout nog nieteens in huis (eigenlijk alleen nog maar de tremelo en de jackplate)

Orpheo
23 juni 2011, 22:07
Lollol: die combinatie heb ik eerder gehad in een strat. Erg lekker. Was een wilkinson P90 en twee Maxon SCīs.

Hendriks: Texas Specials vond ik niets, misschien nog maar een keertje naar luisteren. LF ken ik persoonlijk niet. Ga ik ook maar eens in duiken.

Lex stemt dus ook voor de P90/SC/SC combinatie. Gaat die P90 het gat vullen tussen een enkelspoel en een humbucker?

Pepe: v Zandt of CS69 dus. Is die CS69 niet wat wollig voor een singlecoil?

Orpheo: de 3 humbucker PRS lijkt me iets te gecompliceerd, In het midden een humbucker is me eigenlijk nog nooit bevallen. Middenpositie is juist zo lekker voor een single coil. Lekker funky, niet te scherp als een brugelement en niet te warm en losjes als een halselement. De andere optie die tonefordays.com ga ik ook ff bekijken. Alleen custommade vind ik altijd wat tricky (je eigen Crimson verhaal) en je kan het niet testen en weet nooit he het gaat bevallen (hoewel dat sowieso lastig is).

Mac: op mijn tele heb ik een Prails zitten. de eerste dagen vond ik het een waanzinnig element, maar dat was al vrij gauw voorbij. Ik vind hem veelzijdig, maar verder vind ik het net "3x net niet".

ik heb 't over n minihumbucker he ;)

en bij jon kan je je pickup terugsturen als ie niet bevalt, en dan geeft ie OF geld terug OF een rewind :)

of je doet n humbucker (mini?) in brug, pittige single in mid en p90 in hals.

G.G.
23 juni 2011, 22:09
ik heb 't over n minihumbucker he ;)

en bij jon kan je je pickup terugsturen als ie niet bevalt, en dan geeft ie OF geld terug OF een rewind :)

of je doet n humbucker (mini?) in brug, pittige single in mid en p90 in hals.

Dat zou wel totaal anders zijn dan wat ik gewend ben. Maakt het wel een stukkie veelzijdiger naast mijn huidige favo strat.

Orpheo
23 juni 2011, 22:16
Dat zou wel totaal anders zijn dan wat ik gewend ben. Maakt het wel een stukkie veelzijdiger naast mijn huidige favo strat.

en n p90 met coiltap zou je dan in die halspositie weer geven wat je gewend bent :)

allochthomas
23 juni 2011, 22:22
Heb al een tijdje erg veel plezier van de dimarzio steve's special humbucker in de brug van mijn start. Geen idee waarom maar het werkt gewoon super. Redelijk wat output maar zeker niet balls to the walls en die bijna alles kwa stijl. de 2 singlecoils zijn nog gewoon de standaard elementen die met de highway one kwamen dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Mr.Fingers
23 juni 2011, 22:30
Veelzijdiger als dit komt de strat niet...

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/b189999a.jpg
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/9c464ca0.jpg

(gewone standard 5-way, met extra schakelaar voor faseinverter voor het middenelement, en een schakelaar waarmee de 5-way een schakelaar wordt waarmee ik hals+mid in serie kan krijgen, hals+mid in serie, met brug in parallel daarover, en hals+brug in parallel), en uiteraard geldt de fasedraaier hier ook, dus dunne quacky seriegeluiden kunnen ook!)

Sounds are awesome! Ik heb de gewone stock stratklanken, een erg dikke, bijna ES175-achtige jazzklank, een superdun surfgeluidje als een mustang/jaguar, en een tele-like middenpositie.