PDA

View Full Version : Stereo Chorus vs. Stereo delay



CatchDude
22 juni 2011, 14:20
2 jaar geleden ben ik eens een topic begonnen over het spelen over 2 amps, maar al die tijd is het er niet van gekomen. Toch lijkt het nu wel bijna zo ver; ik wil een iets voller geluid zien te krijgen en wil nu naast mijn Ac30 proberen mijn bas-amps te hangen. Nu heb ik 2 pedalen die hier iets mee kunnen: mijn Digital Delay van Boss en mijn DS-1 Chorus van Danelectro. Mijn vraag is: wat is het verschil in 'stereo' spelen over deze pedalen?

Als ik hem aan mijn delay ga hangen, gaat dan het normale signaal over versterker een en komt de echo later op versterker twee? Dat lijkt me namelijk een beetje 'lame' en hoewel dat wellicht een coole stereo echo oplevert vraag ik me af of het geluid voller wordt.

Als ik hem aan mijn chorus hang, wat gebeurt er dan? Ik kan in de manual niet vinden hoe dat principe werkt dus ga ik het van het weekeind gewoon proberen. Ik denk dat ik ze allebij aansluit maar het volume van een van de twee dicht zet om te kijken wat het effect dan per versterker uithaalt. Maar tot die tijd: wat zijn jullie ervaringen met Stereo Chorus vs. Stereo delay? Wat geniet jullie voorkeur en wat zijn de valkuilen? Ik ben me bewust van eventuele fase verschillen en/of grond-brom, maar zijn er verder nog zaken die belangrijk zijn of die je absoluut niet moet doen?

Nielsje
22 juni 2011, 14:32
Al eens geprobeerd wat er gebeurd?

Harald
22 juni 2011, 15:15
Bij de delay hangt het van de delay af. De DD7 kun je op verschillende manieren instellen. Wat wenselijk is hangt van het geluid af. Echo spelen zoals Brian May in Brighton Rock, dan werkt het het beste als elke afzonderlijke delay zijn eigen versterker heeft. Zo klinkt een twee gitarenpartij zoals Jessica van de Allman Brothers ook beter met twee gitaren over hun eigen versterker, dan als je beide partijen door hetzelfde versterker kanaal gooit. Je hebt ook delaysounds waarbij de echo tussen de speakers heen en weer zwiept. Kan mooi ruimtelijk klinken. Daarnaast kun je met twee amps evt. het signaal wat dikker maken met een korte slapback echo aan de ene kant, en het originele signaal aan de andere kant. Maar dat vind ik zelf op opnames beter werken dan live. ws. omdat live de versterkers meestal te dicht bij elkaar staan. In de studio is zoiets meestal extreem links rechts gepanned.

Chorus stereo gebruiken, dan krijg je normaal op één versterker het cleane kanaal, en op de andere het chorus kanaal. Op die manier dunt het wat minder uit, dan als de chorus en het origineel op dezelfde speaker zitten.

Gezien het laatste kun je ze dus ook allebei stereo schakelen.
Delay out links naar versterker
Delay out rechts naar chorus -> effect vol open naar de andere versterker

Voor de rest is het gewoon ook wat je zelf het beste vindt klinken... dus gewoon veel dingen proberen.

CatchDude
22 juni 2011, 16:29
Al eens geprobeerd wat er gebeurd?
Nou, nee. :D Die mogelijkheid heb ik nu ook niet, want ik heb m'n 2 amps niet hier... Maar het gaat er mij vooral om dat als ik aan de slag ga, dat ik weet wat ik kan verwachten...


Bij de delay hangt het van de delay af. De DD7 kun je op verschillende manieren instellen. Wat wenselijk is hangt van het geluid af. Echo spelen zoals Brian May in Brighton Rock, dan werkt het het beste als elke afzonderlijke delay zijn eigen versterker heeft. Zo klinkt een twee gitarenpartij zoals Jessica van de Allman Brothers ook beter met twee gitaren over hun eigen versterker, dan als je beide partijen door hetzelfde versterker kanaal gooit. Je hebt ook delaysounds waarbij de echo tussen de speakers heen en weer zwiept. Kan mooi ruimtelijk klinken. Daarnaast kun je met twee amps evt. het signaal wat dikker maken met een korte slapback echo aan de ene kant, en het originele signaal aan de andere kant. Maar dat vind ik zelf op opnames beter werken dan live. ws. omdat live de versterkers meestal te dicht bij elkaar staan. In de studio is zoiets meestal extreem links rechts gepanned.

Chorus stereo gebruiken, dan krijg je normaal op één versterker het cleane kanaal, en op de andere het chorus kanaal. Op die manier dunt het wat minder uit, dan als de chorus en het origineel op dezelfde speaker zitten.

Gezien het laatste kun je ze dus ook allebei stereo schakelen.
Delay out links naar versterker
Delay out rechts naar chorus -> effect vol open naar de andere versterker

Voor de rest is het gewoon ook wat je zelf het beste vindt klinken... dus gewoon veel dingen proberen.

Kijk, dit is de info waar ik op zit te wachten! :D Als ik het zo lees, gaat het mij dus puur om de chorus. Normaal, als ik de chorus over mijn enkele amp laat gaan, vind ik het te ingrijpend. Daarmee bedoel ik dat ik geen setting kan vinden waar de verhouding 'non-chorus' sound (ofwel clean) vs. chorussed sound niet kan vinden. Of ik vind het er te dik bovenop liggen, of ik hoor het niet. Mijn Ac-30 clean houden terwijl een andere amp wel chorus laat horen spreekt me echt enorm aan, ik ben super benieuwt hoe dit gaat klinken. Thanks!

Liquid_Metal
22 juni 2011, 16:31
Gewoon eens proberen, je hoort vanzelf dat het leuk klinkt. Ik denk alleen dat je er heel weinig aan zult hebben. Bij de meeste gigs wordt maar 1 speaker uitversterkt en ook al wordt er in stereo uitversterkt, dan zal het effect niet zo merkbaar zijn.

Harald
22 juni 2011, 20:57
Dan heb je altijd zelf nog het ruimtelijke geluid op het podium, en backline doet ook mee in de zaal. Als er slechts één versterker wordt doorversterkt is het wel even opletten. Als daar dan de volledige chorus overheen gaat kan dat net teveel zijn. Maar, moet zeggen dat als we een PA hebben, er meestal gewoon netjes 2 microfoons voor de versterkers komen.

apekop
23 juni 2011, 00:44
Ik denk alleen dat je er heel weinig aan zult hebben. Bij de meeste gigs wordt maar 1 speaker uitversterkt en ook al wordt er in stereo uitversterkt, dan zal het effect niet zo merkbaar zijn.

Waarom? je kan toch ook gewoon zeggen tegen de geluidsman dat je perse twee kanalen wilt, voor elke versterker 1 microfoon en dan volledig links en rechts pannen. Een beetje geluidsman moet op deze 'eis' ingaan.

Comfortably Daniel
23 juni 2011, 11:05
Ik zou ze niet volledig links en rechts pannen, wel wat meer naar centre toe. Vult naar mijn mening beter.

CatchDude
23 juni 2011, 11:45
Hmmm, zo te lezen ga ik een mooie ontdekkingreis tegemoet. :) Vanavond thuis zet ik mijn oefenamp eens samen met mijn bas-oefenamp aan het chorus pedaal, kijken wat ik daarmee al voor elkaar kan krijgen.

Harald
23 juni 2011, 12:41
Live in de zaal staan mensen vaak veel dichter bij de ene speaker dan bij de andere. En op een beetje podium kan het zomaar dat je staat te blazen met je amps terwijl de bassist aan de andere kant van de drumkit je niet hoort. Dat geldt voor het publiek dat vooraan links of rechts staat ook. Die horen dus vooral één kant van je geluid. Dan kunnen extreme stereoeffecten link zijn. Zitten de mensen net iets verder van de speakers speelt dat al een stuk minder.

CatchDude
24 juni 2011, 09:56
Nou, achteraf gezien vind ik stereo delay niet zo cool, maar dat komt denk ik door het enorme verschil tussen de versterkers; zo'n 6 watt crate buizenamp vs. een 100 watt hartke basscombo, dus die echo's zijn nogal verschillend van toon. Die chorus daarentegen is echt fantastisch! Dat klinkt echt heel dik. :) Hier ga ik zeker even verder mee stoeien, want 't biedt echt een lekker vol geluid. Volgende week in de oefenruimte die bascombo eens naast m'n AC30 hangen, kijken hoe dat klinkt. Mocht dat ook zo succesvol blijken, wordt 't toch sparen voor een goeie 2e versterker, haha! :D

Comfortably Daniel
24 juni 2011, 11:48
Live in de zaal staan mensen vaak veel dichter bij de ene speaker dan bij de andere. En op een beetje podium kan het zomaar dat je staat te blazen met je amps terwijl de bassist aan de andere kant van de drumkit je niet hoort. Dat geldt voor het publiek dat vooraan links of rechts staat ook. Die horen dus vooral één kant van je geluid. Dan kunnen extreme stereoeffecten link zijn. Zitten de mensen net iets verder van de speakers speelt dat al een stuk minder.

Helemaal waar :) Vandaar ook mijn opmerking. Gewoon niet téveel pannen, dan zit je meestal wel goed. In een kroegje gaat dit ook niet echt werken, omdat mensen dan ook te dichtbij staan.

Ik ben zelf niet zo'n fan van ping-pong delay, maar op grote schaal kan het wel een erg leuk effect geven.

Liquid_Metal
24 juni 2011, 11:54
Waarom? je kan toch ook gewoon zeggen tegen de geluidsman dat je perse twee kanalen wilt, voor elke versterker 1 microfoon en dan volledig links en rechts pannen. Een beetje geluidsman moet op deze 'eis' ingaan.

Ik denk dat de meeste het niet zullen doen omdat ze weten dat het maar weinig toevoegt. Een mooi stereobeeld krijg je alleen als de speakers op (ongeveer) gelijke afstand staan. En da's voor de meeste mensen in het publiek niet zo.