PDA

View Full Version : ervaring zelfstudie zingen



Rick trodat
22 juni 2011, 11:24
Voor degene die het interessant vinden, mijn ervaringen met zelfstudie zingen:

Op het internet wordt heel veel geschreven over zingen en ook heel veel tips gegeven. Omdat ik door de bomen het bos niet meer zag ben ik meteen voordat ik ook maar een noot had gezongen eerst naar een zangleraar gegaan. ( ik speel dan nu al wel meer dan 15 jaar gitaar )

Half jaar geleden

Mijn ervaringen met een zangleraar komen hier op neer. Je leert de meest rare oefeningen om je stem los te maken en er wordt gesproken over je flanken, borsstem, toonladders. Eigenlijk over van alles waar je niks aan hebt als je gewoon lekker zuiver wilt zingen, zonder de 2e Freddy Mercury te worden of de 2e seal. Het komt kort hier op neer:

- Sta als je gaat zingen en neem voordat je een noot zingt een flinke hap lucht. Liefst vanuit je buik, maar kan ook prima vanuit je borst. De reden waarom alles en iedereen vanuit je buik roept, is omdat je longen sneller met lucht gevuld zijn.

Probeer nu eens te zingen. Het gaat nu al meteen een stuk makkelijker.

Periode na zangles

Ik heb precies drie weken op zangles gezeten en al die oefeningen zeggen mij vrij weinig.

Oefenen

Tik in google eens in ''zuiver zingen '' de eerste link is meteen een hele goede. Door dit 2x in de week te oefenen leer je met je stem de noten te halen en te wisselen tussen je kopstem, borststem en middenstem. Daarnaast hou je nu een toon vast.

Liedjes oefenen

Zing 2x in de week ook een nummer en begeleid jezelf op gitaar.Zingen en gitaarspelen is in het begin moeilijk. Echter omdat ik een goede gitarist ben, kon ik dit binnen 3 weken volledig combineren. Nu komt het...neem je gezongen liedjes op. En luister iedere keer voor je gaat beginnen je vorige opname terug.

Opnemen

Hoe sneller je accepteert dat je ''klinkt, zoals je klinkt'' hoe sneller je kan werken aan je zangtechniek. Spelers als Dave Grohl vinden hun eigen stem nog steeds niet best en zelfs Eric Clapton vind dat zijn stem als een klein jongetje klinkt. Je stem is zoals die is en ik ben van mening dat iedereen zuiver kan klinken.

Verdere tips

- Het lastige van zingen is dat je jezelf niet goed hoort. Bij alle andere instrumenten hoor je dit wel. Je evaluatie komt dus middels een opname-apparaat terug. Pas na enkele maanden hoor je tijdens het zingen waar je op moet letten.

- Zing voluit en hard. Je stem wordt er voller van en duidelijker. Trek ook je bek flink open voor meer volume.

- Durf te zingen en mompel de nummers niet. Dit is namelijk behoorlijk moeilijk

- Neem je stem op zonder compressie, delay, reverb op met zo min mogelijk akoustiek. Dry dus. Via een P.A. klinkt je stem altijd beter.

- Oh ja. Ik heb Oprah meerdere malen horen zeggen tegen iemand met een goede stem: ,, You realise that your voice is a gift from god, don't you ? God heeft hier niks mee te maken. Je ouders wel. Je lichaam is een instrument en zij hebben je dat gegeven. Je kan met een goede stem geboren zijn, maar zie dit als een steuntje in de rug. Meer niet. Iedereen moet er voor werken. De één wel wat meer dan de ander. Maar dit is met gitaar spelen niet anders.

bass blom
22 juni 2011, 11:40
goed verhaal, dank!

snaarplukker
23 juni 2011, 08:32
Dit doet me denken aan "The Sound of Music".:soinnocent:

INOXROX
23 juni 2011, 10:43
Ik vind het ook een goeie post .thnx

Harry
23 juni 2011, 11:27
goede informatie inderdaad. 3 weken zangles vind ik wel erg kort trouwens, maar als je de basistruukjes goed toepast moet je er met de nodige discipline zelf mee verder kunnen.

Rick trodat
23 juni 2011, 11:28
Nog een kleine tip:

- Drink geen frisdrank voor het zingen. Wel ( veel ) water, en gebruik kauwgom tijdens een gig en repetities. Nooit met een droge strot zingen.

INOXROX
23 juni 2011, 11:32
KIJK:)
Per kwartier leer je wat hier . thnx

Rick trodat
23 juni 2011, 11:42
goede informatie inderdaad. 3 weken zangles vind ik wel erg kort trouwens, maar als je de basistruukjes goed toepast moet je er met de nodige discipline zelf mee verder kunnen.

Is kort inderdaad. Maar zoals met alles kan iemand je de weg wijzen, maar moet je em zelf bewandelen.

Met gitaarspelen durf ik ook te stellen dat ik zelf mijn stijl en techniek heb geleerd. Vroeger speelde ik minimaal twee uur per dag alle dagen in de week. Daarnaast ben ik geen opgever en ben ik nooit tevreden.

Zangles is handig. Voor ademtechnieken.

Met een gitaarrif doet een leraar het voor en kan je het daarna zelf oppakken. Een zangleraar kan iets zingen. Echter als je daarna hetzelfde probeert na te zingen, hoor je zelf niet direct het resultaat. Je moet dus vertrouwen op zijn/haar ordeel. Ik neem daar niet genoegen mee. Ik wil het zelf kunnen horen.

Er zijn ook mensen die al jaren zingen met zangles, zonder dat ze zichzelf ooit hebben opgenomen. Geloof me, dan schrik je als je jezelf terughoort. Stel dat je al 20 jaar zingt en iemand verteld je dat je waardeloos klinkt. dat is niet leuk. Veel mensen gooien daarna dan ook het bijltje erbij neer.

Rizz
23 juni 2011, 11:47
Goed man!

Ben zelf al een tijdje hiermee bezig, gewoon in huiselijke kring en ook ik heb het echt moeten leren.

1 extra tip: Ik heb een vrij lage stem met vrij weinig bereik en zoek m'n nummers daar ook op uit. Echter in normale stemming klinkt het vaak voor geen meter.. Ik heb dat opgelost door heel veel met capo op het 2e fret te spelen, iets hoger, maar een ongelooflijke verbetering!

En idd, durf te zingen!!

Leuk dat iemand dit aankaart..

Groeten, richie

Rick trodat
23 juni 2011, 12:07
Ik ben zelf een tenor, maar kan met mijn kopstem vrij veel raken. Echter zwabber ik daar nog best met mijn stem.

INOXROX
23 juni 2011, 12:23
l
Er zijn ook mensen die al jaren zingen met zangles, zonder dat ze zichzelf ooit hebben opgenomen. Geloof me, dan schrik je als je jezelf terughoort. Stel dat je al 20 jaar zingt en iemand verteld je dat je waardeloos klinkt. dat is niet leuk. Veel mensen gooien daarna dan ook het bijltje erbij neer.

Wil je ( goed ) zingen , moet je je ook kunnen openstellen voor kritiek , vind ik . Niet in de laatste plaats je eigen - ! Zonder op te nemen en terug te luisteren zul je nooit veel wijzer worden omtrent je vorderingen . In het algemeen : if it sounds good - there's a good chance it ain't half-bad .
Maar dan moet je wel eerst natuurlijk 'van-een-afstand' ( naar jezelf )
luisteren . Anders maak je ook geen vorderingen , toch ?

p.s. Dat kan ik me weer niet voorstellen : 20 jaar zingen zonder een opname ? 'tuurlijk begrip ik 't : you were making a point ..
gr , Job

iWishmaster
23 juni 2011, 13:40
Zuiver zingen heb ik altijd wel gekunnen. Precies de noot raken is een ander verhaal, evenals zodanig zingen dat het klinkt. Ik ben met een paar weken zangles verder gekomen dan ik ooit met zelfstudie was gekomen denk ik. Scheelt dat mijn lerares niet zo zeer op oefeningen gericht is, maar vooral op techniek leren aan de hand van bepaalde nummers waar die techniek naar voren komt. Daarbij worden er elke zangles wel een paar opnames gemaakt om later terug te luisteren.

Tunes
23 juni 2011, 15:42
Precies, 1 keer 3 weken ervaring met EEN zangdocent zegt mij helemaal niets.

Gitaarles met alleen maar theorie is ook ruk, maar dat wil niet zeggen dat gitaarles ruk is.

Daarnaast staan er mogelijk best een paar handige tips in maar ik denk dat een goede docent dezelfde tips heeft en nog veel meer.

Kortom voor een deel heb je gelijk maar ik vind het een beetje overkomen als, zangles heb je niks aan je kan het beter zelf doen.
En dat lijkt mij niet helemaal juist.

Overigens is het wel zo dat je vooral moet doen en niet bang zijn om te doen, maar da's met bijna alles zo.

StevenStrat
23 juni 2011, 18:22
dat buikademhaling enkel goed is omdat je longen sneller gevuld zijn is absoluut niet waar.

Via buikademhalen kan je correct steunen, adem doseren en een betere klank bekomen. Via de borst kan het simpelweg je stem beschadigen als je het blijft doen.

paulusdeBKB
23 juni 2011, 19:16
Interessant topic. Blijf ik zeker volgen.

hoe het niet moet: http://www.youtube.com/watch?v=cHO1QWaok5M&NR=1

showband
24 juni 2011, 08:13
Nog een kleine tip:

- Drink geen frisdrank voor het zingen. Wel ( veel ) water, en gebruik kauwgom tijdens een gig en repetities. Nooit met een droge strot zingen.


Blijf als zanger voor optredens weg bij alles met pinda's. Pindaolie plakt enorm aan je keel.
vaak bij optredens sate als crewfood. en op tafel in cafe's bakjes pinda's enz. Kun je beter niet doen voor het zingen.

Rizz
24 juni 2011, 09:00
dat buikademhaling enkel goed is omdat je longen sneller gevuld zijn is absoluut niet waar.

Via buikademhalen kan je correct steunen, adem doseren en een betere klank bekomen. Via de borst kan het simpelweg je stem beschadigen als je het blijft doen.

Daar kan ik het helemaal mee eens zijn! Sinds ik mijn tai chi en Qi gong lessn volg, waarbij ademhaling het effect van je beweging kan versterken of totaal tenietdoen, is het zingen ook sterk verbeterd. Daarbij komt komt ook nog eens dat je zelfvertrouwen, door juist te ademhalen in algemene zin, versterkt.. Klinkt vaag, maar is echt zo.. En met meer zelfvertrouwen zing je ook beter...

Rick trodat
24 juni 2011, 10:19
Nogmaals dit zijn mijn ervaringen.

Over het de ademhaling. Het beste is inderdaad vanuit de buik. Omdat je dan het gevoel hebt dat je meer lucht ( en steun hebt ). Tijdens mijn lessen kreeg ik aardig wat oefeningen, zonder het gevoel dat ik ergens naar toe ging. Als de zangleraar mij zei '' probeer je strottenhoofd minder te belasten en zing vanuit je flanken''. Ja leuk en aardig allemaal, maar hoe >?

Mijn idee van zelfstudie is precies omgekeerd. Je begint met zingen en loopt daar vanzelf tegen problemen aan. ''geen toon vast kunnen houden '', ''te weinig adem '', '' geen duidelijke uitspraak''. Alles wordt duidelijk via het opname-apparaat. Daarna ga je stap voor stap oplossingen hiervoor bedenken.

lollol
24 juni 2011, 11:48
Over het de ademhaling. Het beste is inderdaad vanuit de buik. Omdat je dan het gevoel hebt dat je meer lucht ( en steun hebt ).


Ja leuk en aardig allemaal, maar hoe >?

Vertel...:dontgeti:

Harry
24 juni 2011, 12:05
ademsteun heb je sowieso nodig omdat je anders je stembanden verkeerd belast. Anders komt de druk op je stembanden te staan, en die moeten juist ontspannen zijn.

Rick trodat
24 juni 2011, 12:35
Vertel...:dontgeti:

Hier vind je nuttige tips over ademsteun.
http://www.erikveldkamp.nl/Resources/artikels/Ademhaling.pdf

- Tip is vooral, bij het zingen niet al je lucht in één keer verspillen, maar doseren. Rustig en relax ademen, altijd met een open mond ( gapende beweging ).

- Wat ook werkt is neurien. Doe dit eens en trek dan je mond langzaam open. Veel toonvaster. Toevallig heb ik dit zelf ontdekt. Ik weet niet of dit standaard bij lessen ook wordt geleerd. Natuurlijk is dit een hulpmiddel en je moet opletten dat je niet nassaal gaat klinken. ( vanuit je voorhoofd zingen ) nnnnnnnnning ;)

Dai
30 juni 2011, 17:36
Precies, 1 keer 3 weken ervaring met EEN zangdocent zegt mij helemaal niets.

Gitaarles met alleen maar theorie is ook ruk, maar dat wil niet zeggen dat gitaarles ruk is.

Daarnaast staan er mogelijk best een paar handige tips in maar ik denk dat een goede docent dezelfde tips heeft en nog veel meer.

Kortom voor een deel heb je gelijk maar ik vind het een beetje overkomen als, zangles heb je niks aan je kan het beter zelf doen.
En dat lijkt mij niet helemaal juist.

Overigens is het wel zo dat je vooral moet doen en niet bang zijn om te doen, maar da's met bijna alles zo.
Dikke vette plus 1! Dat jij het fijner vindt om op deze manier aan je zang te werken, maakt nog niet dat je deze manier aan iedereen zou moeten aanraden. Zaken die je noemt zoals volume zijn ook afhankelijk van je ademhaling, het is niet een kwestie van gewoon hard zingen. Probeer op deze manier maar een set te zingen, je krijgt gegarandeerd last van je keel.