PDA

View Full Version : Line 6 Spider IV 15watt vs. Roland Cube 15 xl



Steve_
22 juni 2011, 10:51
Beste forumgangers,

Binnenkort komt mijn gitaar binnen (Vintage V99) en hierbij hoort natuurlijk een versterker. Hierbij is mijn blik gevallen op de volgende versterkers:
Line 6 Spider IV 15w
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/108683/2/Line-6-Spider-IV-15.jpg

Roland Cube 15 xl
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/117093/Roland-Cube-15XL.jpg

Beide versterkers hebben verschillende effecten tot hun beschikking (komt goed van pas, want wil voornamelijk rock, hardrock en metal gaan spelen).
Qua winkelprijs is de Line 6 € 10 duurder (€ 89 ten opzichte van € 99).

Maar wat zijn echter de verschillen tussen beide versterkers?

marter544
22 juni 2011, 12:00
De nieuwe Spider IV ken ik niet, de III wel en dat vind ik een dramatisch apparaat. De cubes vind ik een stuk beter. Nog beter vind ik de Vox VT(ValveTronix) series, zelfde idee (klein combo'tje met veel effecten en geluiden) maar dan klinkt het in mijn oren gewoon beter

KingPin8
22 juni 2011, 12:25
Heb ze toevallig beiden in de oefenruimte staan als speul- en testamps.
De Spider IV is duizendmaal beter dan de III en is 'featurerific', een echter alles kunner. Mensen die iets tegen Line6 en modeling amps hebben (zie komende posts :P) zullen meteen voor de Cube gaan. De Cube is heel erg rechttoe rechtaan, maar produceert minder mooi geluid dan de Line6 Spider (vind ik persoonlijk).

Nagenoeg elke gitaarboer heeft beiden op voorraad, ga ze even testen zodra je je gitaar hebt zou ik zeggen :)

Steve_
22 juni 2011, 16:22
Vandaag eens met beide versterkers wat gespeeld (al was het de Spider IV 30 watt). Misschien daarom een ongelijke vergelijking, maar zal mijn ervaring delen.

Uit deze, iets wat ongelijke vergelijking, gaat momenteel mijn voorkeur uit naar de Spider IV 15w. Verder gaf de verkoper aan dat het geluid van de Roland Cube 'beter' is, maar dat de Spider IV 15w meer mogelijkheden heeft.
Qua bediening maakt het geen verschil. Beiden zijn gemakkelijk te bedienen.

Toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Hopelijk kan ik uiteindelijk tot een juist oordeel komen:)

Steve_
22 juni 2011, 16:23
De nieuwe Spider IV ken ik niet, de III wel en dat vind ik een dramatisch apparaat. De cubes vind ik een stuk beter. Nog beter vind ik de Vox VT(ValveTronix) series, zelfde idee (klein combo'tje met veel effecten en geluiden) maar dan klinkt het in mijn oren gewoon beter

Kan je iets meer vertellen over de Vox VT, aangezien het het zelfde idee heeft. Hoe is deze versterker geprijsd?

Jasper.
22 juni 2011, 16:50
Ik denk dat de vox wat prijziger is. Maar ik vind het ook de betere amp. Ik verkoos mijn AD30VT-XL (vergelijkbaar) boven de roland cube.
In de vox valvetronix serie zit een voorversterker buisje. Ik vind ze een lekker geluid hebben en er zitten ook genoeg effecten op.

The Unforgiven
22 juni 2011, 19:26
De Roland Cube 20, kost je geloof ik 3 tientjes meer, maar is een stuk beter.

Overigens gebruik ik een Vox Jamvox, tientallen amp modellen, tientallen cabs en nog veel meer effecten, heerlijk ding!

Steve_
22 juni 2011, 21:15
De Roland Cube 20, kost je geloof ik 3 tientjes meer, maar is een stuk beter.

Overigens gebruik ik een Vox Jamvox, tientallen amp modellen, tientallen cabs en nog veel meer effecten, heerlijk ding!

In de winkel is de Roland Cube 20 € 149. Dat verschil vind ik te groot, gezien mijn beginstatus.

Heeft er verder niemand ervaringen met de Spider IV 15w of Roland Cube 15xl?

KingPin8
23 juni 2011, 13:37
ja, ik ben toch niet de enige op het forum die beiden bepseeld heeeft zeker? :)

Babelouba
23 juni 2011, 19:01
Ik speel momenteel zelf op een Spider IV 30, en ben hier zeer tevreden over!

In de band waar ik nu zit, kan ik het helaas totaal niet bijhouden qua volume.
Mocht je interesse hebben, dan laat me iets weten! Hij is te koop, en te testen op volume!

Verder heb ik de Cube op school een aantal keren bespeeld, en ik vind de Spider 15w, 30w, en 75w (allemaal bespeeld) qua instellingen en handigheid er ver bovenuit stijgen.