PDA

View Full Version : horizontaal zelfde fret op verschillende snaren, hoe



Vibonacci
21 juni 2011, 23:49
Hey,

Stel de volgende oefening:

e1234
b4321
g1234
d4321

Het lastige aan deze oefening is het feit dat je moet springen met dezelfde finger van fret 4 op de e snaar naar fret 4 op de b snaar. Dit soort situaties kom je ook vaak tegen als je toonladders in stukjes knipt. Ik heb erg veel moeite om deze 'sprongetjes' soepel te krijgen. Mijn vraag is of je dit moet oplossen doormiddel van een tijdelijke barre of dat het werkelijk sprongetjes moeten zijn die ik dus beter moet oefenen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

als je de 'caged' c majeur positie hebt beginnend op positie 8 van de e snaar en je speelt de noten klimmend in triolen => cdedefefgfga etc... dan kom je bij het stukje van snaar 3 en 2 zo'n nare situatie tegen die ik hierboven probeer te schetsen en die bij mij altijd de mist in gaat. Ik los het op met tijdelijke barre maar dan klinken noten onbedoeld door. Wat zouden jullie doen?

bij voorbaat dank,

vib

Pepe
22 juni 2011, 00:37
Zo'n oefening lijkt me typisch iets uit de Buckethead school; chromatisch computerized mathematics?
Normaal gesproken vermijd je dat probleem, je pakt, in je eerste voorbeeld, de 2e dis weer met je wijsvinger op de B en de rest van de noten op de G snaar.
Een van de dingen van gitaarspelen zo persoonlijk maakt is dat je alternatieve oplossingen vindt voor problemen.

Een Vai achtige triolen oefening zou er zo uit kunnen zien, gebed in een toonladder.

G 12/14/16 B 13 G 14/16
B 13/15/17 E 13 B 15/17
E 13/15/17/15/13
B 17/15/13 G 16/14/12
de laatste noot is gelijk weer de eerste.

of een triolenkruisje;
A5/D6/G7/5
D6/A7 en dan telkens en vakje hoger herhalen. Uiteindelijk kan je het kruisje spelen met 1 up en 1 downstroke.



Ik heb kilo's van dit soor oefeningen maar die van jou ben ik nog niet eeder tegengekomen.

peter_heijnen
22 juni 2011, 08:27
Hey welkom op het forum, grappig dat je met jouw nick in een van je eerste posts meteen met een getallenreeks begint... :)

Het is altijd een beetje zoeken met dit soort probleempjes en ze blijven lastig, vooral idd mbt het soepel laten klinken.

Als je iedere laatste noot per snaar ziet als een opmaat voor de daarop volgende 1e noot op de volgende snaar en steeds die 1e noot op iedere snaar duidelijk accentueert, kun je die laatste noot iets korter spelen zonder de flow te verliezen. De tijd die je daarmee wint gebruik je om over te springen en de accentuering zorgt juist voor een goede flow ipv dat die stagneert.

bass blom
22 juni 2011, 08:39
pepe, gooi mij ff 1 kilo in PM of mail..

dank u,

b

Harald
22 juni 2011, 08:43
kende hem ook niet. Even geprobeerd op een elektrische, gebruik wel soort barreetje, maar met steeds de druk maar op één snaar. De pink en wijsvinger rollen/scharnieren als het ware van de ene naar de andere snaar. Bij de overgang leg ik de vingers dus wat platter, zonder echt een barre te spelen waarbij de noten in elkaar overlopen.

Je kunt het eerst eens proberen door je wijsvinger of pink over twee snaren te leggen en de druk steeds van de ene naar de andere snaar te verleggen. Eén snaar is dan gedempt, de andere gefret, en dat wissel je af.

rijsberman
22 juni 2011, 09:21
kende hem ook niet. Even geprobeerd op een elektrische, gebruik wel soort barreetje, maar met steeds de druk maar op één snaar. De pink en wijsvinger rollen/scharnieren als het ware van de ene naar de andere snaar. Bij de overgang leg ik de vingers dus wat platter, zonder echt een barre te spelen waarbij de noten in elkaar overlopen.

Je kunt het eerst eens proberen door je wijsvinger of pink over twee snaren te leggen en de druk steeds van de ene naar de andere snaar te verleggen. Eén snaar is dan gedempt, de andere gefret, en dat wissel je af.

Inderdaad, dat rollen doe ik ook

-=JEROEN=-
22 juni 2011, 09:28
Als ik zoiets tegenkom in een ladder-achtige situatie, dan kruis ik meestal: speel de ene noot met m'n ringvinger en waar mijn ringvinger had moeten komen te staan een snaar hoger, daar plaats ik m'n middelvinger. Ik kruis als 't ware.

Gaat in jouw oefening niet op, maar die speel je dan ook weinig in praktijk ;)

Anders zou ik 't ook doen als de 2 hierboven mij zeiden: rollen.

G.G.
22 juni 2011, 13:27
Volgens mij heeft Vernon Reid exact hetzelfde eens besproken een een van de grote bladen een jaar of 15 geleden. Zal eens kijken of ik het ergens kan vinden.

aaronstonebeat
22 juni 2011, 13:40
Rollen, dat zou ik ook zeggen.
Justin Sandercoe legt uit en doet voor:


http://www.youtube.com/watch?v=P_7Rf2wqPy8

Pepe
22 juni 2011, 21:43
pepe, gooi mij ff 1 kilo in PM of mail..

dank u,

b

Ja, ik moet dat allemaal uitschrijven en aangezien ik liever lui dan moe ben :chicken:

Maar hier is er nog eentje voor een maj. toonladder, C in dit geval. Het gaat over 2 snaren, rood is B en zwart is E.
Eerst langzaam foutloos spelen en daarna de snelheid opvoeren zegt http://robhalford.com/quorum/images/smilies/yoda.gif

5/6/8/5/7/8/5/7/8/7/5/8
6/8/10/7/8/10/7/8/10/8/7/10
8/10/12/8/10/12/8/10/12/10/8/12
10/12/13/10/12/13/10/12/13/12/10/13
12/13/15/12/13/15/12/13/15/13/12/15
13/15/17/13/15/17/13/15/17/15/13/17
15/17/18/15/17/18/15/17/19/17/15/18
17/18/20/17/18/20/17/19/20

Oja, in triolen spelen natuurlijk.

-=JEROEN=-
22 juni 2011, 22:56
e|--------5------5-7-8--7-5---
B|-5-6-8----7-8-------------8-
G|----------------------------
D|----------------------------
A|----------------------------
E|----------------------------

e|---------7-------7-8-10--8-7----
B|-6-8-10----8-10--------------10-
G|--------------------------------
D|--------------------------------
A|--------------------------------
E|--------------------------------
Zoiets?

Pepe
22 juni 2011, 23:07
Go go Jeroen!

Tis wel een gedoe he.

Vibonacci
22 juni 2011, 23:48
bedankt voor het filmpje en de tips maar ik word er niet vrolijk van: nog een hele techniek waar je keihard op moet oefenen :p. Ik bak echt niks van het 'rollen'. Maar toch goed om te weten waar je aan moet werken!

ShredTallicA
23 juni 2011, 00:25
Dat moet je inderdaad met rolls doen, wordt voorzover ik weet toch wel redelijk vaak gebruikt.. En als je rolls op 2 snaren goed kan kun je het al gaan uitbreiden naar 3 :soinnocent:

Harald
23 juni 2011, 08:35
En voor je het weet ben je Sweepertje :seriousf:

Maar het is vaak best handig, net als partial barrees waar je sommige hogere snaren vrij laat. De vingers tegen de richting knakken is in het begin ook eng. Betrapte me er laats op dat ik zelfs twee van die dingen in 1 akkoord gebruikte. Met dit soort techniekjes is het zo dat het in het begin lastig is, maar als je het een tijdje doet gebruik je het steeds vaker, en vaak onbewust. Dan is het gewoon second nature geworden. En zoals Sandercore in die video zegt, niet tot perfectie oefenen, maar zo goed dat je weet hoe het goed moet. Dan leer je het daarna vanzelf wel als je het tegenkomt in stukken. De oefening die je geeft zul je tenslotte niet snel in een impro spelen. Tenzij het natuurlijk hoogste tijd is dat het publiek naar huis gaat :seriousf:

over die partial barres

fret deze maar eens

4
5
5
4
5
5

of

3
4
4
5
6
x

-=JEROEN=-
24 juni 2011, 12:39
Go go Jeroen!

Tis wel een gedoe he.
nou nee, zo gepiept

heb de rest niet gedaan omdat 't steeds dezelfde oefening is alleen wat verder op de hals

makkelijkst werkt kladblok, omdat dan alles recht onder elkaar staat

en uiteraard de http://www.gitaarnet.nl/forum/images/styles/GamerRed/editor/code.png knop gebruiken ;)

smullie
24 juni 2011, 13:08
bedankt voor het filmpje en de tips maar ik word er niet vrolijk van: nog een hele techniek waar je keihard op moet oefenen :p. Ik bak echt niks van het 'rollen'. Maar toch goed om te weten waar je aan moet werken!

Ik doe ook alsof ik dat kan met dat 'rollen'... :cooler: De reden waarom ik het zo probeer is omdat ik het alternatief (van de ene snaar naar de andere springen) nog veel moeilijker vind. :makeup: