PDA

View Full Version : Richwood RE - 125 vs. Vintage V99



Steve_
21 juni 2011, 22:48
Beste forumgangers,

zoals in de titel al is vermeld, ben ik opzoek naar een goede vergelijking tussen de Richwood RE-125 en Vintage V99.
Qua prijs zijn deze vrijwel gelijk (€ 249 tegen € 259 in het nadeel van de Vintage). Deze prijzen zijn overigens volgens de winkel. Het gaat om mijn eerste gitaar en wil deze niet via internet bestellen. Ook wil ik met mijn budget voor de gitaar niet boven de € 260 gaan.
In de winkel kwam ik er al achter dat de Richwood een dubbele humbucker heeft, tegenover single elementen van de Vintage. Verder zag ik het eerste oog geen verschillen. Indien ze er wel zijn, laat het weten!

Verder ben ik van plan om de volgende stijlen te gaan spelen, namelijk:
Rock, hardrock, metal
En covers produceren van de volgende bands:
Foo fighters, Muse, Within Temptation, Nightwish, Dragonforce

Nu ben ik al te weten gekomen dat je in principe metal kan spelen met een juiste versterker erbij, maar toch vraag ik het nog even aan de echte kenners hier:).

Hopelijk kunnen jullie een duidelijke vergelijking schetsen tussen beide gitaren, zodat ik uiteindelijk een juist keuze kan maken.

G.G.
21 juni 2011, 22:57
Qua vorm klopt de Richwood tegenwoordig geloof ik niet meer echt. Volgens mij is de Vintage nog steeds wel een redelijke LP qua vorm. Overigens hebben ze beiden humbuckers hoor.

De V
21 juni 2011, 23:01
In de winkel kwam ik er al achter dat de Richwood een dubbele humbucker heeft, tegenover single elementen van de Vintage. Verder zag ik het eerste oog geen verschillen. Indien ze er wel zijn, laat het weten!

Volgens mij hebben ze allebei gewoon 2 humbuckers hoor, niks geen single coil elementen.

Ik heb voor mijn eerste gitaar ook nog gedacht aan de richwood, maar ben uiteindelijk toch gegaan voor een iets duurdere epiphone.
Ik heb ze beide nooit geprobeerd, dus ik kan je niet veel bruikbare informatie geven, sorry.

Tankman
21 juni 2011, 23:02
Ik heb geen ervaring met de Richwood Les Paul, wel met diverse andere Richwoods waaronder de REG-140 (Strat-ish) en de ES-copy. Ik heb ook ervaring met een aantal verschillende Vintage Les Paul modelletjes.

De Richwood die ik ken die in de buurt komt van de prijs categorie van de Les Paul is dan de ES-copy. Op zich wel een ok gitaartje, maar voelt en oogt wel wat goedkoop. Meer kan ik niet zeggen. Dat Richwood stratje vind ik voor 189 euro wel te gek.

De Vintage Les Pauls zijn wat dat betreft ff wat knapper. Ze voelen gewoon goed aan en klinken ook erg goed. Het is net ff minder dan een Chineze Tokai, dus misschien is dat ook het bekijken waard.

Steve_
22 juni 2011, 00:17
Qua vorm klopt de Richwood tegenwoordig geloof ik niet meer echt. Volgens mij is de Vintage nog steeds wel een redelijke LP qua vorm. Overigens hebben ze beiden humbuckers hoor.

Weet je het heel zeker? het kan zijn dat die van de Vintage wordt gezien als een humbucker, anders weet ik het ook niet. Als het anders is, maak me asjeblieft niet af:dontgeti:

Richwood
http://www.musicmol.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/R/E/RE-125-CS.jpg
Vintage
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/14148-vintage-v99-cherry-sunburst-large.jpg

Mike999999999
22 juni 2011, 00:59
Dat zijn beide gewoon humbuckers de richtwood heeft humbuckers die eruit zien als 2 single coils naast elkaar het enige verschil is eigenlijk gewoon het afschermkapje. In het kader van is het een humbucker in ieder geval.

richwoodplayer
22 juni 2011, 00:59
Ze hebben beide humbuckers.
Heb zelf een richwood gehad, wel een soort van custom versie van die jij post.
een vriend van mij heeft de vintage, en die klinkt en speelt wel echt tegek voor zo'n prijs!
Die richwood van mij was wel oke, maar niet dat ik zeg, wow, zoveel voor dat geld!

Als ik nu zou moeten kiezen ging ik voor de vintage, deze speelt en klinkt gewoon heerlijk, een erg goede beginners gitaar!

Vaemint
22 juni 2011, 01:08
Ik zou voor de Vintage gaan. heb er zelf eentje gekocht en die is heel behoorlijk afgewerkt , klinkt goed en voelt lekker aan. Koop 'm wel in een zaak in de buurt die eventuele kleine probleempjes kan oplossen, zoals bij de mijne het geval was.-Stemmekaniekje van de E rammelt-
Maar verder echt waar voor je geld. Het zijn trouwens de elementen van Trev Wilkinson die volgens mij het verschil maken in deze prijsklasse.

mrweird
22 juni 2011, 09:02
Ik zeg Vintage.. In deze categorie is de hardware vaak het grootste probleem, slechte potmeters enzo. Op dat gebied heeft Vintate een iets betere reputatie. Ik heb een Richwoord RE129 met een of een kapotte brug humbucker of een kapotte potmeter thuis staan als voorbeeld (nog niet naar gekeken welke van de twee..)

Als basis om lekker te knutselen zeg ik Richwood, ik heb wel 's op een V100 gespeeld en ik vond de afwerking van de frets in de categorie kan beter maar voldoende, (beetje scherp aan de puntje maar er liep niets aan) en de nep relic afwerking oerlelijk.. en dat ding wilde niet door de mix heen prikken op de eoa manier. Een Richwood heeft een mooier stuk hout als basis is mijn mening. Maar dat is minder van belang bij een 1ste gitaar..

mastermind
22 juni 2011, 09:07
Inderdaad gewoon Vintage, liefst V100 serie, die zijn sinds kort uit een andere fabriek en zijn stukken beter afgewerkt in tegenstelling tot de oude serie (inderdaad slechter fretwerk met o.a. scherpe randjes e.d.).

Zoals Vaemint al aanhaalde, gewoon bij je plaatselijke gitaarboer halen. Als er wat is, kun je altijd terugkomen bij hem.

Steve_
22 juni 2011, 10:39
Aan deze reacties heb ik iets:). Het blijkt dat de voorkeur van de kenners hier uitgaat naar de Vintage.
Velen prijzen ook de V100 aan, alleen dat vind ik te duur. Ik ben nog maar een beginneling, en om te beginnen op een gitaar van € 350 (winkelwaarde) vind ik iets teveel van het goede.

Verder vind ik goed om te horen dat de Vintage wel degelijk een humbucker heeft, aangezien mijn muziekvoorkeur uitgaat richting rock, hardrock en metal.

Ga dan toch binnenkort de Vintage V99 bestellen bij de plaatselijke gitaarboer. Ik moet een linkshandige gitaar hebben en deze moet helaas besteld worden:(. Maar binnen 2 weken is hij dan binnen:)

mrweird
22 juni 2011, 11:42
Aan deze reacties heb ik iets:). Het blijkt dat de voorkeur van de kenners hier uitgaat naar de Vintage.
Velen prijzen ook de V100 aan, alleen dat vind ik te duur. Ik ben nog maar een beginneling, en om te beginnen op een gitaar van € 350 (winkelwaarde) vind ik iets teveel van het goede.

Verder vind ik goed om te horen dat de Vintage wel degelijk een humbucker heeft, aangezien mijn muziekvoorkeur uitgaat richting rock, hardrock en metal.

Ga dan toch binnenkort de Vintage V99 bestellen bij de plaatselijke gitaarboer. Ik moet een linkshandige gitaar hebben en deze moet helaas besteld worden:(. Maar binnen 2 weken is hij dan binnen:)

Als je nog echt beginner bent kun je ook gewoon een rechtshandige kopen, en rechts leren spelen. Het verschil tussen rechts en links bij gitaren is gekomen door dat bij een akoestische gitaar de sterkste hand de slag moest doen en de zwakkere hand enkel een akkoordje moest pakken. Maar met de speelstijlen van tegenwoordig heeft de zwakkere hand het veel zwaarder gekregen dus gaat die vlieger niet echt meer op.. Voor sommige gitaristen is het echt een voordeel geworden. Gary Moore was links bijvoorbeeld maar speelde rechts.

INOXROX
22 juni 2011, 11:45
.... Het verschil tussen rechts en links bij gitaren is gekomen door dat bij een akoestische gitaar de sterkste hand de slag moest doen en de zwakkere hand enkel een akkoordje moest pakken.

kijk . Weer wat wijzer .

Steve_
22 juni 2011, 11:57
Als je nog echt beginner bent kun je ook gewoon een rechtshandige kopen, en rechts leren spelen. Het verschil tussen rechts en links bij gitaren is gekomen door dat bij een akoestische gitaar de sterkste hand de slag moest doen en de zwakkere hand enkel een akkoordje moest pakken. Maar met de speelstijlen van tegenwoordig heeft de zwakkere hand het veel zwaarder gekregen dus gaat die vlieger niet echt meer op.. Voor sommige gitaristen is het echt een voordeel geworden. Gary Moore was links bijvoorbeeld maar speelde rechts.

Rechthandig voelt niet lekker aan. En ja, ik heb het wel degelijk geprobeerd. Toch bedankt voor deze wijze les:)

G.G.
22 juni 2011, 13:21
Als je nog echt beginner bent kun je ook gewoon een rechtshandige kopen, en rechts leren spelen. Het verschil tussen rechts en links bij gitaren is gekomen door dat bij een akoestische gitaar de sterkste hand de slag moest doen en de zwakkere hand enkel een akkoordje moest pakken. Maar met de speelstijlen van tegenwoordig heeft de zwakkere hand het veel zwaarder gekregen dus gaat die vlieger niet echt meer op.. Voor sommige gitaristen is het echt een voordeel geworden. Gary Moore was links bijvoorbeeld maar speelde rechts.

Hier ben ik het dus NIET mee eens. Zou hendrix een betere gitarist zijn geweest als hij het gewoon rechtshandig had aangeleerd? Je bent linkshandig, of rechtshandig, of het maakt je geen zak uit. Kijk wat jij lekker vind zitten, voelen en bewegen en maak zelf je beslissing. Er is zoveel te koop voor linkshandigen.... Kost je ietsjes meer soms, omdat het aanbod net wat kleiner is, maar WTF? Belangrijkste is dat het goed voelt en dat je geen bewegingen maakt die onnatuurlijk aanvoelen.

marter544
22 juni 2011, 13:37
Ik ken zelfs iemand die rechtshandig is, maar linkshandig speelt omdat dat voor hem natuurlijker aanvoelde toen hij zijn eerste gitaar ging kopen..

mrweird
22 juni 2011, 14:33
Hier ben ik het dus NIET mee eens. Zou hendrix een betere gitarist zijn geweest als hij het gewoon rechtshandig had aangeleerd? .

Mischien ... We zullen het nooit weten. Feit is dat de veel van de agressie in de sound van Gary Moore kwam door de kracht in zijn linkerhand.

Mike999999999
22 juni 2011, 15:27
Bullshit, Als hij andersom was gaan spelen was die andere hand ook sterk geworden, feit is dat het idd tegenwoordig allenbei de handen het zwaar hebben en in het begin heb je in geen van beide kracht. en als je genoeg speelt komt dat vanzelf.

Je moet gewoon afwegen of je het voordeel van het iets beter voelen in het begin opweegt tegen het lagere aanbod. Ik denk het niet want je bent in het begin zowiezo even gehandicapt met je vinger posities, maar ieder zijn ding.

heinz3110
22 juni 2011, 15:39
Mischien ... We zullen het nooit weten. Feit is dat de veel van de agressie in de sound van Gary Moore kwam door de kracht in zijn linkerhand.

Wat een heerlijke onzin toch weer. Ik weet niet wat voor prachtig wetenschappelijk stuk je hebt gelezen maar ik heb zo het idee dat het meer over linkshandige juslepels en scharen ging dan over de fabuleuze bouwvakkerslag-hand die Gary Moore zou bezitten. Zo, nu heb ik ook even een duit in het onzinzakje gedaan.

En als linkshandigen beter gaan spelen als ze het rechtshandig aanleren, dan hebben al die rechtshandigen er vooral baat bij om linkshandig te spelen, maar vreemd genoeg zie ik dat ook niet gebeuren.

Steve, plezier met je gitaar en het gitaar spelen. Als je gitaar besteld moet worden zit de kans erin dat je een minder exemplaar in je handen krijgt gedrukt. Dus als de kans zich voordoet zou je ( samen met iemand die al wat langer speelt, wellicht) beter een gitaarwinkel kunnen bezoeken die wat ruimer in het linkshandige assortiment zit. Zo kan je je wat beter orienteren ipv een blinde koop te doen.

G.G.
22 juni 2011, 16:20
Misschien kun je eens contact opnemen met deze gasten±
http://www.leftyguitars.be/prod01electric.htm

Vaemint
22 juni 2011, 22:32
Als je een beter gevoel hebt bij het linkshandig spelen moet je dat volgen vind ik. Eén van de belangrijke dingen bij een gitaar en bij het spelen is net je gevoel.

Ik heb het net nog gehad bij die Ibanez, die paste gewoon. En bij de Vintage was dat net zo. Ik heb toen 5 of 6 verschillende LP's van verschillende merken vast gehad.

Wel zou ik toch even doorsparen voor een V100 , de mijne koste €315 , en die zijn tegenwoordig heel mooi afgewerkt.
Op dat rammeltje na dan :???:

Ik had wel de afspraak met de eigenaar van de winkel dat ik de gitaar niet moest nemen als ze mij niet 100% aanstond. Dat heeft hij trouwens zelf voorgesteld toen hij ze ging bestellen.

munkie
23 juni 2011, 10:18
Ik heb een RW gehad, oude serie nog met de dikke body. De beste uit een winkelvoorraad van 5 a 6 gehaald. De rest was echt een stuk minder. Pickups zijn vaak microfonisch bij RW, slecht gewaxpot. Zeker na upgrades, GFS pickups, Graphtec topkam, een heel leuke LP kloon. Tijdje terug nog op een nieuwe RW gespeeld, was een stuk lichter van gewicht.

Recentelijk een Vintage SG getest, ik was in 1e instantie aangenaam verrast maar ik had het idee dat het fretwerk niet helemaal level was.

Goed testen dus weer.

lefthandstrat
23 juni 2011, 10:47
Past volgens mij redelijk goed in je budget en is met een gelijmde hals (de V99 heeft een geschroefde hals, zie: http://www.jhs.co.uk/Catalogue/Guitars/vintageelec_2010_web.pdf ):

http://www.johdeheer.nl/shop/gitaren/elektrisch/-/vintage-les-paul-hsb.html

Past net niet in je budget, maar even de broeksriem aanhalen en je bent er ook:
http://www.peterverspuy.nl/electrisch-lh/vintage/lv100tsb-lefty-lp-model-tobacco-sunburst-17663.html (deze heb ik ook gehad en beviel me prima, ik ben echter een Strat/Tele type, dus ik heb hem verkocht)

Deze al eens getest? Hij zou je voor dat geld best eens kunnen verbazen en hij past net binnen je budget:
http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=2319

En betreffende die linkshandige discussie..........gebruik je zoekfunctie van het forum eens......het zal je verbazen hoeveel er al over gezegd en geschreven is, maar samenvattend: Doe wat voor jou het meest natuurlijk aanvoelt, ongeacht wat anderen vinden. Punt.

EDIT: Mocht je metal willen gaan spelen zoals je aangeeft, dan zou je voor weinig een mooi setje kunnen samenstellen, gebruikt, maar wel binnen je budget (ik denk dat als je je best doet, dat je dan voor 250 euro helemaal klaar bent):
Ibanez Roadstar II LH : http://link.marktplaats.nl/450188156
Rocktron 50W stereo combo : http://link.marktplaats.nl/454348693

INOXROX
23 juni 2011, 11:30
Past volgens mij redelijk goed in je budget en is met een gelijmde hals (de V99 heeft een geschroefde hals, zie: http://www.jhs.co.uk/Catalogue/Guitars/vintageelec_2010_web.pdf ):

http://www.johdeheer.nl/shop/gitaren/elektrisch/-/vintage-les-paul-hsb.html

Past net niet in je budget, maar even de broeksriem aanhalen en je bent er ook:
http://www.peterverspuy.nl/electrisch-lh/vintage/lv100tsb-lefty-lp-model-tobacco-sunburst-17663.html (deze heb ik ook gehad en beviel me prima, ik ben echter een Strat/Tele type, dus ik heb hem verkocht)

Deze al eens getest? Hij zou je voor dat geld best eens kunnen verbazen en hij past net binnen je budget:
http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=2319

En betreffende die linkshandige discussie..........gebruik je zoekfunctie van het forum eens......het zal je verbazen hoeveel er al over gezegd en geschreven is, maar samenvattend: Doe wat voor jou het meest natuurlijk aanvoelt, ongeacht wat anderen vinden. Punt.

EDIT: Mocht je metal willen gaan spelen zoals je aangeeft, dan zou je voor weinig een mooi setje kunnen samenstellen, gebruikt, maar wel binnen je budget (ik denk dat als je je best doet, dat je dan voor 250 euro helemaal klaar bent):
Ibanez Roadstar II LH : http://link.marktplaats.nl/450188156
Rocktron 50W stereo combo : http://link.marktplaats.nl/454348693

Goeie morgen ! Je hebt blijkbaar genoeg tijd om te posten . Moet jij niet op je nieuwste aanwinst zitten klooien ? Of zit je te posten in de baas z'n tijd ?
En ? Hoe is ie ?
gr , Job

lefthandstrat
23 juni 2011, 11:44
Goeie morgen ! Je hebt blijkbaar genoeg tijd om te posten . Moet jij niet op je nieuwste aanwinst zitten klooien ? Of zit je te posten in de baas z'n tijd ?
En ? Hoe is ie ?
gr , Job

Hoi Job, net weer zo'n oersaaie salesmeeting achter de rug en in afwachting van de lunch op kosten van de baas :soinnocent: even met mijn laptopje mijn mail checken :seriousf::seriousf::seriousf:

Mijn nieuw aanwinst post ik vanavond :)

Gr. Frits

Steve_
23 juni 2011, 18:59
Een Vintage LV99 is besteld. Hopelijk is hij volgende week binnen. Indien hij goed bevalt, is het de mijne:)

Allen bedankt voor de informatie en tips.
Ik zal mijn ervaringen posten als ik hem definitief heb gekocht.

luuk engel
1 juni 2013, 19:52
ik heb zelf de richwood re-129 .bevalt me prima hoor maar het jammere is dat de richwood geen echte les paul vorm heeft en dat maakt de gitaar ook gelijk minder mooi vindt ik.dus ik zou gaan voor de vintage die heeft ook de echte les paul sound

GuitarL91
1 juni 2013, 20:03
Een Vintage LV99 is besteld. Hopelijk is hij volgende week binnen. Indien hij goed bevalt, is het de mijne:)

Allen bedankt voor de informatie en tips.
Ik zal mijn ervaringen posten als ik hem definitief heb gekocht.


ik heb zelf de richwood re-129 .bevalt me prima hoor maar het jammere is dat de richwood geen echte les paul vorm heeft en dat maakt de gitaar ook gelijk minder mooi vindt ik.dus ik zou gaan voor de vintage die heeft ook de echte les paul sound

Het topic is bijna 2 jaar oud en hij meldde in zijn laatste post dat hij een Vintage had besteld ;).