PDA

View Full Version : Grr zenuwen/black out achtig iets.



Lianne
21 juni 2011, 21:21
Hoi allemaal,

Ja kom ik weer met mijn beginners vragen (sorry). Misschien staat dit hier ook niet goed, maar ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen. Misschien vinden jullie dit ook een beetje stom aangezien ik het niet eens over een optreden heb of iets haha, maar ik zoek toch advies.

Vanavond had ik mijn 2e gitaar les, ik had er onwijs veel zin in omdat de eerste les zo geslaagd en leuk was. De eerste les heeft mijn gitaar leraar mij oefeningen en noten en makkelijke liedjes meegegeven die ik dan deze les moest weten (je kent het waarschijnlijk wel). Ik heb anderhalve week zeker wel 2 uur per dag (oke soms iets minder, soms iets meer) geoefend. Vanmiddag wist ik alle noten uit mijn hoofd te lezen én te spelen, net zoals de liedjes. Ook heb ik op internet nog extra oefeningen en liedjes geleerd zo van 'kijk maar ik heb echt mijn best gedaan en ik wil dit heel graag'.

Afijn, kom ik in de les en na wat gebabbeld te hebben moest ik wat spelen. En ik klap helemaal dicht :dontgeti: ik wist de liedjes niet meer en kon de snaren niet vinden, het was echt kut. De leraar zag het ook en hij zei ook stop maar even dit gaat niet. (:( ja dat had ik ook wel door). Gelukkig had ik heel veel opgeschreven en zelf oefeningen gemaakt, dus hij kon wel door mijn zenuwen heen kijken, hij was zelfs enthousiast:???:.

Anyway ik vond het echt kut, en ik snap het niet. Ik ben zeker geen verlegen persoon (in tegen deel). Ook niet bang voor de gitaar leraar haha. Maar ik ben nu wel boos dat ik zo veel geoefend had en er zo veel zin in had, maar dat ik daar niks van heb kunnen laten horen. Als ik iets wil ga ik er voor 200% voor en wil ik alles goed doen. Misschien ligt daar het probleem?

Herkennen jullie dit van toen jullie zelf ooit zijn begonnen? En nog veel belangrijker wordt dit minder, of wat kan ik er tegen doen? En ja tot 10 tellen had ik gedaan maar ook dat werkte niet haha.

(ohja.. Ik pak thuis gefrustreerd mijn gitaar om voor de 100x Michel van Anouk een stuk te spelen -wat ik in de les opeens niet meer wist- gaat het in één keer goed:mad:)

Mitch
21 juni 2011, 21:30
Gebrek aan ontspanning. Gebrek aan zelfvertrouwen. Komt met de jaren. :ok:

rijsberman
21 juni 2011, 21:39
Je doet het niet voor je leraar, je hoeft hém niet te bewijzen dat je gemotiveerd bent. Je doet het toch omdat je het zelf leuk vindt? Hij is er om je te helpen leren, niet om je te beoordelen.

Als je er zo over denkt, levert dat vast minder stress op.
:)

Lianne
21 juni 2011, 21:55
Bedankt voor jullie reacties! Komt met de jaren, ik hoop dat dat gevoel wel iets eerder verdwijnt haha. Maar gebrek aan ontspanning was er zeker! Geen twijfel aan.

En rijsberman dat is natuurlijk ook zo, en ik vind het zeker leuk! Maar toch toen ik daar zo zat voelde het wel alsof ik even moest bewijzen wat ik allemaal kon, en dus uiteindelijk niet meer kon.. Ik kan de reactie van jou wel in mijn hoofd prenten (het is ook waar, de leraar zei dat natuurlijk ook) maar dat gevoel ging er helaas niet mee weg.

Herkenbaar? Hebben jullie misschien een soort oefening/tip om meer meer ontspannen te worden?

spykie
21 juni 2011, 22:04
Spelen voor familieleden/ vrienden om te wennen :D

nak
21 juni 2011, 22:43
Gebeurt mij ook nog wel vaak genoeg.
Speel dan te verkrampt, terwijl je losjes het beste speelt.
Op moment supreme moet je presteren, en als je ook nog eens perfectionist bent dan helpt dat niet echt.

Maar goed, ik doe meestal een ademhalingsoefening op zulke momenten.
Ik adem overdreven diep in en houd de adem even vast en laat het met een zucht los en tegelijk zeg ik in mezelf (of soms hardop als het hard genoeg staat) 'Fuck the world' of 'donald duck krijg de fuck' :cooler:

Lianne
21 juni 2011, 23:00
Gebeurt mij ook nog wel vaak genoeg.
Speel dan te verkrampt, terwijl je losjes het beste speelt.
Op moment supreme moet je presteren, en als je ook nog eens perfectionist bent dan helpt dat niet echt.

Maar goed, ik doe meestal een ademhalingsoefening op zulke momenten.
Ik adem overdreven diep in en houd de adem even vast en laat het met een zucht los en tegelijk zeg ik in mezelf (of soms hardop als het hard genoeg staat) 'Fuck the world' of 'donald duck krijg de fuck' :cooler:

Haha oke dat ga ik zeker meenemen volgende week, de ademhalingsoefeningen en even vloeken:seriousf: Ik ben blij dat je het wel een beetje herkend. Toch verbaasde het mezelf wel, ik was van te voren helemaal niet zenuwachtig en ik spreek dagenlijks in het openbaar voor een grote of minder grote groep mensen. Maarja dat is mijn werk en ik weet ik dat ik dat kan, of kan ik als ik al zenuwachtig was dat wel verbergen. Nu gingen mijn vingers echt op slot. Dat is ook wel het frustrerende, op mijn werk doe ik vanalles zonder zenuwen en nu kon kon ik niet eens voor één iemand een simpel liedje spelen.

Ik neem mijn gitaar wel mee naar het werk, wellicht helpt het iets om aan mijn collega's even mijn pas geleerde gitaar kunsten te showen:seriousf:

-=JEROEN=-
22 juni 2011, 09:34
Tis net als een soort file: te veel verkeer wil door een te kleine doorgang.

Je zei dat je heel veel geoefend had. Nou al dat geoefende wou er in één keer uit toen jij effe wou bewijzen dat je het kon. BAM, instant file! Geen doorkomen aan, staat helemaal vast.

Wat vind jij van jouw gitaarspel tot nu toe? Hoe gaat 't?

Beginnertjekb
22 juni 2011, 10:12
Het is heel normaal hoor, zenuwachtig te zijn bij de eerste lessen, daar wen je aan.
Probeer eens bij je familie te spelen die geen kennis van muziek hebben en vraag hen mening bij je familie die wel kennis van muziek hebben, oefen een keertje met mensen die je niet zo goed kent of een drukke huiskamer enz.

Lianne
23 juni 2011, 08:08
@ jeroen, dat klinkt heel logisch ja. persoonlijk vond ik zelf dat (op de les na) het geen wat ik moest leren er goed in zat en dat ik in ieder geval het begin dus wel goed kon oppakken. ook hoorde ik elke dag wel verbetering, en ja dat is natuurlijk eigenlijk waar het om gaat ;) niet om dat ene uurtje in de les wat dan niet gaat. Dat weet ik ook.

@ beginnertjekb, bedankt voor de tip dat is idd wat ik ga doen deze week!

bedankt voor de reacties allemaal!

Beginnertjekb
23 juni 2011, 09:18
Nog een tip: denk eens hoeveel muzikanten bloedzenuwachtig zijn voor een optreden, dat hielp mij wel goed.

aaronstonebeat
23 juni 2011, 13:21
Nog een tip: denk eens hoeveel muzikanten bloedzenuwachtig zijn voor een optreden, dat hielp mij wel goed.

Ha ja, ik heb Thé Lau eens in een interview horen vertellen dat hij voor elk optreden last van zijn keel heeft, van de zenuwen; dat is pas weg als hij echt met spelen is begonnen.
Maar dat was nog niets, zei hij, want Bram Vermeulen heeft zijn leven lang voor elk optreden letterlijk lopen kotsen van de zenuwen.

Liquidje
26 juni 2011, 21:34
Blackout hebben we allemaal wel eens last van, is het niet met spelen dan is het wel met iets anders. Ik heb het wel eens met een wiskunde-toets gehad bijvoorbeeld.

Hoe dan ook, het zal toch voornamelijk met spanning te maken hebben. Hoe meer zelfvertrouwen je hebt en hoe beter je je ook op je gemak voelt (ook om voor anderen te spelen) hoe makkelijker dat gaat.

Buiten dat is het ook je instelling: jij zat daar om jezelf te bewijzen, maar dat is niet de bedoeling van je leraar of je lessen.

Maar goed dat je zo gemotiveerd bent! Buiten dat, m.i. heb je sowieso meer aan elke dag 2 uur spelen dan die ene les per week.