PDA

View Full Version : Ivan the Terrible



Danielovich
21 juni 2011, 19:16
De kogel is door de kerk, ik ga beginnen met mijn eerste acoustische project. Nadat mijn door Teye geinspireerde gitaar bovenverwacht goed gelukt is ga ik me nu aan iets moeilijkers wagen namelijk een 12 snarige super duper jumbo.

Ik ben al jaren erg gecharmeerd van Ivan the Terrible, dit is de de vroege Tony Zemaits voor Eric Clapton bouwde. De meeste mensen zullen de gitaar lelijk of zelfs gay vinden (vanwege de hartjes).

Ik heb al tekeningen gemaakt 1:1 door deze over te trekken van ee computer scherm om ze daarna te perfectioneren.

Ik ga vrijdag beginnen met het maken van een mal voor het buigen van de zijkanten en volgende week staat het hout halen op de planning.
Weet iemand toevallig waar je goede pallisander ''zijpanelen'' kunt krijgen waar je tenminste een jumbo gitaar mee kunt doen?

Zo moet de gitaar er ongeveer uit te komen zien, maar mischien dat ik de kleine hartjes nog weglaat.

http://i981.photobucket.com/albums/ae292/danielovich/Ivan%20the%20Terrible/Z-SJHWM12-R.jpg

Ike57
21 juni 2011, 19:30
Ambitieus project!

Ik zou die hartjes niet weglaten. Ze horen erbij!

Misschien kun je eens contact opnemen met Ernieman (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?9694-ernieman). Ik zag dat hij nog een set palissander zijkanten (http://picasaweb.google.com/degitaarman/Instrumentenbouwspullen?authkey=Gv1sRgCKqWvY_JqI3j sAE&feat=directlink) heeft staan, maar ik heb geen idee of ze groot genoeg zijn.

Danielovich
21 juni 2011, 20:08
Bedankt voor je reactie Ike57, ik heb het even nagemeten en de zijkanten moeten minmaal 90 cm lang zijn. Weet je of deze lengt bijvoorbeeld bij de Arnhemse fijnhouthandel te krijgen is?

Is fineer een goed inleg materiaal voor de hartjes of is dit te dun?

Ike57
21 juni 2011, 20:22
Bedankt voor je reactie Ike57, ik heb het even nagemeten en de zijkanten moeten minmaal 90 cm lang zijn. Weet je of deze lengt bijvoorbeeld bij de Arnhemse fijnhouthandel te krijgen is?

Geen idee. Bel ze morgen (ofzo) even op dan weet je het zo :)

Danielovich
21 juni 2011, 20:25
Bedankt Ike57,

Ik ben net al aan het zoeken geweest en ik las op de site dat ze palisander tot 120cm in voorraad hebben.

gertgert
21 juni 2011, 23:56
ik was er afgelopen vrijdag, ze hebben de gitaarbouwer als doelgroep ontdekt want er ligt meer dan ooit volgens mij.
pallisander in de achterste hal.
wat een gruwelijk lelijke gitaar trouwens. ha ha, mooi van lelijkheid zeggen ze dan.
wel weer eens iets anders dus ik ga je volgen!

Danielovich
22 juni 2011, 17:40
ik was er afgelopen vrijdag, ze hebben de gitaarbouwer als doelgroep ontdekt want er ligt meer dan ooit volgens mij.
pallisander in de achterste hal.
wat een gruwelijk lelijke gitaar trouwens. ha ha, mooi van lelijkheid zeggen ze dan.
wel weer eens iets anders dus ik ga je volgen!

Bedankt voor je reactie.
Is het qua drukte een beetje te doen daar op de vrijdag?

fransoos
22 juni 2011, 18:06
ik was er afgelopen vrijdag, ze hebben de gitaarbouwer als doelgroep ontdekt want er ligt meer dan ooit volgens mij.
pallisander in de achterste hal.
wat een gruwelijk lelijke gitaar trouwens. ha ha, mooi van lelijkheid zeggen ze dan.
wel weer eens iets anders dus ik ga je volgen!

/offtopic/
Laatste keer dat ik er was viel het me eerlijk gezegd behoorlijk tegen.
Het zou wel fijn zijn als er meer aandacht komt voor de (acoustische)gitaarbouwer;
die zijn er ondertussen ook genoeg dacht ik zo.
Bv wat exotische soorten als bubinga, wengé, Pau ferro etc.; zou mijn (koop) belangstelling wel hebben.

/ontopic/
Vind de hartjes aardig overdone; maar het hoort bij deze Tony Zemaits.
Ben benieuwd hoe je de bracing gaat uitvoeren.... Dus je hebt er een "volger" bij.

Danielovich
22 juni 2011, 18:17
[QUOTE=fransoos;2655903Ben benieuwd hoe je de bracing gaat uitvoeren.... Dus je hebt er een "volger" bij.[/QUOTE]

Hoe de bracing precies gaat worden ben ik nog niet helemaal over uit, heb je misschien ideeën?

oigun
22 juni 2011, 18:25
Gaaf project! Ik snap helemaal waarom je voor zoiets kiest en niet een standaard model.

Danieldg
22 juni 2011, 20:08
Coole gitaar!


Ik zou het vooral leuk vinden als ze bij de AF hun hout met wat respect zouden behandelen.. Al dat kostbaars ligt daar lekker te splijten of krom te trekken.. Goed bezig! Dat braziliaans palissander met scheuren in.. Of stukken hout met scheuren en vlieggaten waarvan ze verwachten dat je er 90 euro voor betaalt :s

Danielovich
25 juni 2011, 18:00
Oke, ik ben dus gister ochtend bij de Arnhemse fijnhouthandel geweest en het viel me inderdaad een beetje tegen.

Veel stukken hout met slecte plekken erin en ze vragen voor alles de hoofdprijs.

Uiteindelijk heb ik een paar stukken hout gevonden waar ik wat mee kan. Voor de top gebruik ik spruce dat ik later een mahonie stain ga geven.
Voor de hals heb ik een mooie mahonie balk gevonden.
De zijkanten en het achterblad zijn van pallisander (honduras want de stukken indische pallisander waren te klein voor de zijkanten.
Padouk voor de inlay.
Ebben voor de toets en de brug.

Ik heb nog een aantal vragen over de constructie. Kan een bovenblad uit meerdere delen bestaan? ik om aan weerskanten 2cm te kort.

Wat is de beste manier om 1 plank hout over de lengte door midden te halen (bookmatchen)?

aaronstonebeat
25 juni 2011, 18:24
Voor een bookmatch zullen zeker mooie machinale oplossingen bestaan; lintzaag bijvoorbeeld.

Bij gebrek daaraan heb ik het wel zo gedaan:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7J4QXAER.jpg

Eerst rondom een gleuf ter geleiding zagen en dan zen.
Met een Japanse zaag zul je nog dunnere plakjes kunnen zagen, en met minder verlies vanwege de smallere snede.

Danielovich
25 juni 2011, 18:29
Bedankt voor je snelle reply Aaron!
Een bevriend timmerman heeft dergelijke machines maar hij is momenteel op vakantie.

Ik heb japanse zagen thuis dus dat moet goed komen.

De plank spruce die ik heb is 3 cm dik, kan ik hier 3 a 4 delen uithalen of heb ik dan te veel verlies door zaagsnede?

aaronstonebeat
25 juni 2011, 18:35
Ik schat in van wel. Mijn plankje was eiken van 22 mm dik (top voor een solid body) en de zaag heeft een snede van ongeveer 1,25 mm. Japanse zagen zijn toch dunner en spruce is een stuk makkelijker te zagen dan eiken.
Kwestie van goed meten en geduld; een hele klus maar het lijkt me te doen.

warmong
25 juni 2011, 19:25
Padouk voor de inlay.

hou er rekening mee dat padouk verkleurt door UV straling en zijn rode kleur verliest. je komt dan uit bij iets onbestemds grijs/bruin.

succes!

espike
25 juni 2011, 19:54
padouk verkleurt onbehhandeld, als je padouk afdekt met een uv beschermende lak, en je de gitaar niet vol in de zon bewaart, dan kan het goed gaan, als inlay in een fretboard is t dus best tricky, en voor een rode kleur zou ik eerder iets anders nemen. slagplaat spul of zo.

Ike57
26 juni 2011, 09:18
Padouk lijkt mij ook niet zo geschikt als inlay. Het zou qua stabiliteit waarschijnlijk best geschikt zijn voor een fretboard (i.p.v. ebben of palissander) maar je zult inderdaad de kleur niet kunnen behouden op een onbehandeld fretboard.

Het schijnt dat je, om de felle kleur te behouden, padouk moeten behandelen met een zuurhardende blanke lak. Temaspeed (http://www.temaspeed.com/netherlands/products?fid=15087)(bijv) brengt 1 en 2 componenten zuurhardende blanke lak op de markt. Ik heb er - nog - geen ervaring mee, maar ik zal er toch eens mee aan de slag moeten want er ligt nog een stapeltje padouk te wachten hier ... ;)

INOXROX
26 juni 2011, 10:24
He Daniel - ik zie het nu voor het eerst , maar je hebt er zeker een 'follower' bij . Over the top die gitaar - wat een uitdaging ! Heel erg veel succes ermee gewenst !

Danielovich
27 juni 2011, 18:18
Gisteren ben ik weer een aantal prachtige zemaitis gitaren tegengekomen die me erg aan het twijfelen brengen...

http://i981.photobucket.com/albums/ae292/danielovich/Ivan%20the%20Terrible/12-string-alan-radu.jpg

http://i981.photobucket.com/albums/ae292/danielovich/Ivan%20the%20Terrible/70newzem3.jpg

http://i981.photobucket.com/albums/ae292/danielovich/Ivan%20the%20Terrible/tumblr_ll0kcjk77B1qe4dd6o1_500.jpg

Het wordt een moeilijke keuze met al deze prachtige gitaren want vooral de eerste gitaar spreekt me erg aan.

Pirate
27 juni 2011, 19:46
wauw zeg tof project, maar ik zelf zou eerder voor de onderste gitaar gaan (als je kijk naar de plaatjes hierboven)

northernlake
27 juni 2011, 23:54
Mooi plan hoor! Ik kan me herinneren dat ergens in de afgelopen jaren er een artikel over een van zijn gitaren op de achterpagina van Acoustic Guitar magazine stond. Ik zal eens zoeken en scannen.

kamiel
28 juni 2011, 13:45
Ik vind die onderste ook de mooiste ;) maar uiteraard moet je bouwen wat jij de mooiste vind, het heeft weinig nut om mij te plezieren als je dat zelf niet leuk vind. :P

Danielovich
15 juli 2011, 16:02
Oke, ik heb het fretboard en de brug gemaakt. Ook heb ik het bovenblad op dikte geschaafd en verlijmd.

Voor de achterkant heb ik 2 stukken pallisander (bookmatch) alleen ik kom aan beide kanten een cm of 3 te kort voor de onderkant.

Nu wil ik een houten strip tussen de twee achterbladen voegen, kan ik hier spruce voor gebruiken? dit heb ik nog over of moet ik op iets anders overgaan?

Danielovich
18 juli 2011, 20:05
Moet er in het bovenblad net zoals de back een bolling komen of kan dit ook gewoon vlak zijn?

In het boek van Kinkade dat ik als leidraad gebruik staat dat het mogelijk is en dit lijkt mij ook een stuk makkelijker.

In het achteblad komt wel een radius, maar ik moet nog even uitvogelen hoe.

Danielovich
26 juli 2011, 19:18
Moet er in het bovenblad net zoals de back een bolling komen of kan dit ook gewoon vlak zijn?

In het boek van Kinkade dat ik als leidraad gebruik staat dat het mogelijk is en dit lijkt mij ook een stuk makkelijker.


Ik wil van de week met de bracing beginnen maar ik heb helaas nog steeds geen duidelijk antwoord op de vraag gevonden.
.

Pirate
27 juli 2011, 16:33
bij de meeste akoestische gitaren zit toch een lichte bolling? volgens mij een bolling die minder sterk is dan die van het achterblad. hoe dat met deze specifieke gitaar is weet ik niet.