PDA

View Full Version : Fender Telecaster Humbuckers/single coils



Sondey10mg
21 juni 2011, 18:15
Hey,

Ik ben van plan om een fender tele te kopen. Ik speel in een hard rock / rock band en de andere gitarist speelt op een gibson les paul. We spelen vrij veel 'harde' riffs en wanneer er een hoge riff tussen zit speel ik die.

Wat raden jullie mij aan van model? Ik twijfelde eerst tussen de blacktop en de standaard, maar nu lijkt het mij handig om zowel een humbucker als single coil te hebben. Bestaat dit?

Dus: Blacktop HH, standaard, standaard + zelf humbuck erbij steken of een model dat eventueel beide heeft?

Prijsklasse tussen de €400 en de €800.

Alvast bedankt

ps: sorry voor mijn onwetendheid, ik weet echt niets af van pickups
ps2: Ik ga sowieso nog eens op alle modellen die ik vind spelen, ik zou gewoon graag al wat basisinfo hebben

Eko
21 juni 2011, 18:56
Er is een artiest die zowat in z`n eentje deze configuratie bekend heeft gemaakt ( Keith Richard). Voor diegene die gisteren uit een ei zijn gekropen,dat is de gitarist van de Rolling Stones.
Is een mooie combinatie van scherp met bijtend brugelement met mooi ruig halspick-up.

barno
21 juni 2011, 19:26
Er is een artiest die zowat in z`n eentje deze configuratie bekend heeft gemaakt ( Keith Richard). Voor diegene die gisteren uit een ei zijn gekropen,dat is de gitarist van de Rolling Stones.
Is een mooie combinatie van scherp met bijtend brugelement met mooi ruig halspick-up.

Niet in zijn eentje. Albert Collins is een pak straffer dan Keef ...

FruscianteFan
21 juni 2011, 19:46
Er is een artiest die zowat in z`n eentje deze configuratie bekend heeft gemaakt ( Keith Richard). Voor diegene die gisteren uit een ei zijn gekropen,dat is de gitarist van de Rolling Stones.
Is een mooie combinatie van scherp met bijtend brugelement met mooi ruig halspick-up.
Voor modernere muziek is het veel gebruikelijker om een humbucker bij de brug te hebben en een single coil bij de hals.

Je zou kunnen kijken voor een gewone Telecaster, als die je aanspreekt. Er zijn genoeg humbuckers voor Telecasters verkrijgbaar die je er dan alsnog in kunt stoppen, mocht je dat nodig vinden.

Sondey10mg
21 juni 2011, 20:00
Voor modernere muziek is het veel gebruikelijker om een humbucker bij de brug te hebben en een single coil bij de hals.

Je zou kunnen kijken voor een gewone Telecaster, als die je aanspreekt. Er zijn genoeg humbuckers voor Telecasters verkrijgbaar die je er dan alsnog in kunt stoppen, mocht je dat nodig vinden.

Bedankt voor de reacties!

Klinkt wel een goed plan om een standaard te kopen en er desnoods een humbucker in te steken.

Nu hoor ik wel links en rechts dat een gewone tele nogal braaf is? Kun je er ook nog een deftige distortion uitkrijgen? ~ Tom morello ?
We spelen geen metal maar ook weer geen pop muziek

Brum
21 juni 2011, 20:06
Tom Morello doet 't, dus het zal toch wel lukken ey.

Maar uit eigen ervaring, een vet scheurgeluid met een telecaster met singlecoils is geen probleem. Daar leent een telecaster zich wat mij betreft nog het beste voor, van de singlecoil gitaren.

Sondey10mg
21 juni 2011, 20:08
Bedankt! Mijn keuze zal nu al een pak makkelijker zijn!

Dealer
21 juni 2011, 20:14
De leadgitarist van de foo fighters speelt op een telecaster deluxe HH. En die nieuwe cd heeft best wat redelijk zware rifjes die dat ding goed trekt.

FruscianteFan
21 juni 2011, 20:28
De leadgitarist van de foo fighters speelt op een telecaster deluxe HH. En die nieuwe cd heeft best wat redelijk zware rifjes die dat ding goed trekt.
Nu zag ik laatst in een docu van FF dat die gitarist juist meer de melodische dingen doet, terwijl Pat Smear echte lompheid toevoegt.

Niettemin: met een Telecaster kan sowieso bijna alles. Ook goede distortion, ook met single coils.

humbucker
21 juni 2011, 20:33
Josh Homme speelt bij them crooked vultures ook regelmatig op een "standaard" tele. Klinkt prima!

heinz3110
21 juni 2011, 20:36
Ik heb een doodgewone MIM Standard Tele met de standaard singlecoils erin, maar het brugelement is heus geen lieverdje als je flink de beuk er in wilt gooien.
Dat brugelement heeft dan ook -vind ik - een extra "edge": het klinkt wat taniger, peziger, meer "hufteriger" zeg maar.

(Ik geloof ook dat de standaard pickups in de MIM Standard iets dikker in het laag is dan de American Standard. Van horen zeggen.)

big dooley
21 juni 2011, 20:41
ik zeg 2 humbuckers met de mogelijkheid om de coil te splitten... heb je ze allebei...
of helemaal gek doen en SD-P-rails erop... 2 verschillende coils per element en de mogelijkheid voor humbuckers...

Sondey10mg
22 juni 2011, 14:12
Ik heb van mensen gehoord dat seymour duncan hotrails op een tele ook wel vet klinken. Ik denk dat ik maar een gewone standaard ga kopen en dat ik er dan ( zou het moeten ) een nieuwe pickup insteek op de bridge.

Goed idee?

edit: @ Big dooley: Ik heb gehoord dat je alleen de coil kunt splitten op de strato blacktops en niet op de tele blacktops. Klopt dit?

Sinner1980
22 juni 2011, 14:16
Wat dacht je van een Chopper T in de brug a la Richie Kotzen: naar mijn mening één vd betere gitaristen die op een tele speelt

FruscianteFan
22 juni 2011, 14:37
Ik heb van mensen gehoord dat seymour duncan hotrails op een tele ook wel vet klinken. Ik denk dat ik maar een gewone standaard ga kopen en dat ik er dan ( zou het moeten ) een nieuwe pickup insteek op de bridge.

Goed idee?

edit: @ Big dooley: Ik heb gehoord dat je alleen de coil kunt splitten op de strato blacktops en niet op de tele blacktops. Klopt dit?
Ik weet niet hoe het zit met de gitaren zoals ze verkocht worden, maar een coilsplit is redelijk makkelijk in te bouwen - ook als de bedrading er in eerste instantie niet voor gemaakt is.

Daarnaast weet ik niet hoe goed de standaard elementen van die Blacktops zijn, maar de kans is redelijk aanwezig dat je die na verloop van tijd toch zou willen vervangen. Maar da's natuurlijk geen reden om géén Blacktop aan te schaffen. Ik vermoed dat je het beste een gitaar kunt kopen doe goed aanvoelt, elementen kun je altijd nog veranderen.

muziekschuur
22 juni 2011, 14:44
http://www.thomann.de/nl/fender_custom_telecaster_fmt_hh_crt.htm

Er zijn ontzettend veel verschillende telecasters. Ik zou er een boek over kopen. Aangezien er zoveel te koop is.

Je hebt de Thinline telecaster met twee humbuckers. Maar die is al vanaf de 70'er jaren in gebruik voor country en funk. Misschien minder bruikbaar. Of juist wel.

De telecaster met p90's (jim adkinds). De nieuwste Jim Root telecaster met ik meen EMG's.

De telecaster is een wereld op zich. Hij is (relatief) goedkoop en in jouw prijsklasse kun je heel wat moois vinden. De gitaren zijn allemaal (hout) hetzelfde dus het verschil is de elementen. Dus ga testen...

http://www.thomann.de/nl/fender_ja90_jim_adkins_na.htm
Deze gitaar is er ook in het zwart..... Lijkt me een goede keuze. Maarja. Is misschien niet jouw smaak. Dus effe testen.

demetalenman
22 juni 2011, 15:06
Wat dacht je van een Chopper T in de brug a la Richie Kotzen: naar mijn mening één vd betere gitaristen die op een tele speelt

Helemaal mee eens wat de Chopper T betreft, en een veelzijdiger element dan de Seymour duncan Hot rail.

heinz3110
22 juni 2011, 15:14
Er zijn ontzettend veel verschillende telecasters. Ik zou er een boek over kopen. Aangezien er zoveel te koop is.
-knip-
De telecaster is een wereld op zich. Hij is (relatief) goedkoop en in jouw prijsklasse kun je heel wat moois vinden. De gitaren zijn allemaal (hout) hetzelfde dus het verschil is de elementen. Dus ga testen...


En elk element heeft weer zijn specifieke charme..ook - of juist! - als je die flink in de overdrive zet. Het klassieke tele-brugelement is weer compleet anders dan een p90, en dat is weer een wereld van verschil met humbuckers. wide humbuckers, etc, etc. Testen inderdaad!

humbucker
22 juni 2011, 15:48
Eeeuh, er zit wel verschil in het hout hoor, ash of alder. Meestal.