PDA

View Full Version : Wat voor microfoon



Goldfoxx
21 juni 2011, 14:18
Ik wil thuis wat gaan experimenteren met recording. Ik heb mij op diverse fora's een beetje ingelezen, maar het is lastig om bepaalde antwoorden te vinden.

Ik wil zang opnemen en akoustisch en electrisch gitaar. Als ik rondkijk word er voor de gitaar een kleinmembraan aangeraden en voor zang een grootmembraan.

Kan ik hiervoor één microfoon gebruiken, en zo ja welke? In welke prijsklasse kan ik kijken, in hoeverre is er kwaliteitsverschil?

bass blom
21 juni 2011, 14:37
een grootmembraam kun je prima ook voor acoustische gitaar gebruiken.
voor electrisch wellicht opletten dat de mic een flinke geluidsdruk aankan.
als je hard electrisch speelt tenminste :D

Goldfoxx
21 juni 2011, 15:06
een grootmembraam kun je prima ook voor acoustische gitaar gebruiken.
voor electrisch wellicht opletten dat de mic een flinke geluidsdruk aankan.
als je hard electrisch speelt tenminste :D

Welke prijsklasse moet ik dan kijken? Is €100 al ruim voldoende of kan ik toch beter er één van rond de €200 nemen? In hoeverre is er verschil?

bass blom
21 juni 2011, 15:44
100 is voldoende om te experimenteren
200 is mooier
heb je al een interface?

Han S
21 juni 2011, 16:14
Het is in zoverre belangrijk dat sommige microfoons van 200 euro veel minder presteren dan sommige microfoons van 100 euro. Lees je in op dit forum, er is al zoveel over microfoons gedebatteeerd dat je er over moet struikelen.

MaxVMH
21 juni 2011, 16:21
Zo goed als alle LDC's in die prijsklasse zijn deftig. Er zitten nauwelijks slechte tussen, en zelfs die zullen hevige voorstanders hebben.

Mocht ik in die prijsklasse een LDC moeten kiezen: Rode NT1-A of Oktava MK-319.

bass blom
21 juni 2011, 16:28
Rode NT1-A kan ik ook van harte aanbevelen!

Han S
21 juni 2011, 17:35
Audio Technica maakt ook een heel aardige LCD voor rond 100 euro, heb ik zelf niet en dat maakt het extra leuk. Dat moet ik ff uitleggen schat ik: het is namelijk zo dat de meeste mensen spullen aanraden die zij zelf hebben gekocht.

Voor rond 100 euro zijn er heel aardige LCD microfoons van Behringer, Studio Projects, Rode, Samson etcetera, er is keus zat en ze doen het allemaal goed.

Goldfoxx
21 juni 2011, 18:29
Het is in zoverre belangrijk dat sommige microfoons van 200 euro veel minder presteren dan sommige microfoons van 100 euro. Lees je in op dit forum, er is al zoveel over microfoons gedebatteeerd dat je er over moet struikelen.

Klopt, maar het betreft vaak subjectieve meningen op een specifieke vraag, het is lastig om door te zoeken (naar precies wat?) het juiste antwoord te krijgen.

dennis_rhcp
21 juni 2011, 20:34
Ik kan de Audio Technica 2020 zeker aanraden. Ik heb 2 2020's en met veel tevredenheid. en Han na veel gebruik ben ik nog steeds tevreden! de 2020 kost nog geen 100 euro en die vind ik echt heel goed. bij verschillende shoot outs komt hij goed uit de bus net zoals in de Sound On Sound review. met zo'n aanschaf kan je niet de mist in gaan.

Goldfoxx
22 juni 2011, 14:10
Ik denk dat ik voor een Rode ga, een nt1a of misschien een nt2a.

Qua interface schijnt het allemaal wel dicht bij elkaar te liggen, tips?

Han S
22 juni 2011, 15:35
Klopt, maar het betreft vaak subjectieve meningen op een specifieke vraag, het is lastig om door te zoeken (naar precies wat?) het juiste antwoord te krijgen.

Het blijft lastig om een objectieve mening te geven, maar ik heb zelf 60 microfoons waaronder een paar verschrikkelijk dure en kan dus net zo veel vergelijken als ik wil. Daarnaast hebben we vanuit dit forum wel eens een microfoon shoot gedaan waarbij de Behringer van Bert werd vergeleken met een Neumann M149 van 5000 euro en de goedkopere kleinmembraantjes werden vergeleken met de peperdure en niet meer verkrijgbare Neumann KM84 van weer een ander forumlid.

En ik maak microfoon shootouts mee met belachelijk dure microfoons als de Sony buizenbak met uitbouw van 8000 euro en een Flea, de Neumann U47 kloon en nog een aantal van die peperdure kanonnen. En de Audio Technica 4060 van geen 600 euro hield moeiteloos stand tussen deze duurste microfoons.

Okay, een Studio Projects B1 of B3 gaat het op een mooie piano of een prachtige viool niet winnen van een dikke Neumann, maar de B1 kost 100 euro en de dikke Neumann begint ergens bij 3500 euro wat voor te stellen.

Je moet een keus maken en voor rond de 100 euro zijn er veel microfoons te koop die het verdomd aardig doen op veel geluidsbronnen. Ik he zelf geen Rode microfoons, maar mijn zoon heeft de NT3 en die is niet echt allround, klinkt heel erg helder en dat moet je wel nodig hebben. Ik zou hem voor een doedelzak overslaan.

MaxVMH
22 juni 2011, 16:08
Qua interface schijnt het allemaal wel dicht bij elkaar te liggen, tips?Alesis iO2 Express is zowat de goedkoopste met zowat dezelfde kwaliteit als andere 'gewone' USB-interfaces. Een stapje hoger zit je oa. met Apogee (Mac-only) en RME.

Goldfoxx
22 juni 2011, 18:19
Het blijft lastig om een objectieve mening te geven, maar ik heb zelf 60 microfoons waaronder een paar verschrikkelijk dure en kan dus net zo veel vergelijken als ik wil. Daarnaast hebben we vanuit dit forum wel eens een microfoon shoot gedaan waarbij de Behringer van Bert werd vergeleken met een Neumann M149 van 5000 euro en de goedkopere kleinmembraantjes werden vergeleken met de peperdure en niet meer verkrijgbare Neumann KM84 van weer een ander forumlid.

En ik maak microfoon shootouts mee met belachelijk dure microfoons als de Sony buizenbak met uitbouw van 8000 euro en een Flea, de Neumann U47 kloon en nog een aantal van die peperdure kanonnen. En de Audio Technica 4060 van geen 600 euro hield moeiteloos stand tussen deze duurste microfoons.

Okay, een Studio Projects B1 of B3 gaat het op een mooie piano of een prachtige viool niet winnen van een dikke Neumann, maar de B1 kost 100 euro en de dikke Neumann begint ergens bij 3500 euro wat voor te stellen.

Je moet een keus maken en voor rond de 100 euro zijn er veel microfoons te koop die het verdomd aardig doen op veel geluidsbronnen. Ik he zelf geen Rode microfoons, maar mijn zoon heeft de NT3 en die is niet echt allround, klinkt heel erg helder en dat moet je wel nodig hebben. Ik zou hem voor een doedelzak overslaan.

Ik had niet verwacht dat met recording zoveel kwam kijken, maar ik begin mij langzaam maar zeker een beetje in te lezen.

Welke microfoon je moet nemen is zo subjectief als het maar kan in dit segment, op de ene zegt dat het lekker klinkt, de andere voor geen meter. De ene persoon heeft merk A gebruikt en prijs A aan en B die alleen B heeft gebruikt prijs alleen maar B aan.

Han S
22 juni 2011, 20:11
We hebben allemaal de neiging om onze aankopen te verdedigen. Als je advies vraagt over welke auto, dan zal de Opel rijder je een Opel adviseren en de Mercedes rijder adviseert je een Mercedes.

Een microfoon is pas goed als hij het geluid wat je probeert op te nemen zodanig naar je opnameapparatuur stuurt dat je uit de monitorluidsprekers precies hetzelfde geluid gaat horen.

Maar dat hangt niet alleeen af van de microfoon, maar voor een heel groot deel van hoe je die plaatst ten opzichte van de geluidsbron. En als je nou alleen een gitaarversterker gaat opnemen heb je weinig problemen. Die komen pas als je meerdere microfoons tegelijk gaat gebruiken op verschillende harde geluidsbronnen als een drumstel of een bigband in een keer opnemen met meer dan 20 microfoons.

MaxVMH
22 juni 2011, 21:46
Een microfoon is pas goed als hij het geluid wat je probeert op te nemen zodanig naar je opnameapparatuur stuurt dat je uit de monitorluidsprekers precies hetzelfde geluid gaat horen.Durf ik te betwijfelen ... Da's de definitie van een zo neutraal mogelijke microfoon, daarom niet persé goed.

Han S
22 juni 2011, 22:47
Ik las vanmorgen dat er een Stradivari viool is verkocht voor 7 miljoen euro. Als ik daar een opname van zou moeten maken mag ik toch hopen dat de microfoon die viool niet laat klinken als een andere viool.

Maar ik begrijp wel waar je heen wilt, soms gebruik je de microfoon in een dubbelrol, als microfoon en als processor.

bass blom
22 juni 2011, 22:49
processor, ja, lache, mijn zoomh4 heeft microfoonsimulaties.
senn 412 en neumann :D

MaxVMH
23 juni 2011, 01:06
Ik las vanmorgen dat er een Stradivari viool is verkocht voor 7 miljoen euro. Als ik daar een opname van zou moeten maken mag ik toch hopen dat de microfoon die viool niet laat klinken als een andere viool.

Maar ik begrijp wel waar je heen wilt, soms gebruik je de microfoon in een dubbelrol, als microfoon en als processor.Inderdaad. Alleen is 't wel wat meer dan 'soms'. Klank van een stradivarius zal door een minder natuurgetrouwe (maar nog steeds degelijke) microfoon voor een kenner nog steeds dezelfde blijven.

Alleja, natuurlijk streeft iedereen naar natuurgetrouw. Maar als iemand een microfoon kiest omdat ie warm, helder of donker klinkt, wat toch wel vrij vaak gebeurd, is die iemand dus het tegenovergestelde aan het doen: een mic kiezen omdat ie juist niet natuurgetrouw klinkt.

Plant
23 juni 2011, 19:39
Ik las vanmorgen dat er een Stradivari viool is verkocht voor 7 miljoen euro. Als ik daar een opname van zou moeten maken mag ik toch hopen dat de microfoon die viool niet laat klinken als een andere viool.

Het kan ook in je voordeel werken. Ik heb eens bij een of andere studiotechneut gezeten die met wat verschillende DPA microfoons en opstellingen wilde experimenteren.
Omdat er ook zo'n plakmicrofoontje (4060?) bijzat die op het bovenblad geplakt moest worden :stop:, zat ik daar op een 'paar honderd Euro' gitaar wat te spelen. Op zich geen slechte gitaar voor het geld, met een vrij helder karakter, maar bij fingerpicking heeft deze gitaar een wat neuzig midden.

Die gitaar viel op dit punt bij de - overigens fantastische microfoons - dan ook door de mand, maar er zat ook een opname bij waar dit midden door de plaatsing van de microfoons onderdrukt leek in combinatie met een ophaal aan de laagkant, waardoor het ineens een gitaar uit een duurdere prijsklasse leek.

vincent136
24 juni 2011, 00:54
Was er ook maar een gitaar die het spel doet laat horen alsof het Tommy Emmanuel zelf is die speelt.. :cooler: