PDA

View Full Version : Ramones op de gitaar



FlameDude
20 juni 2011, 17:09
Wat is het moeilijkste/snelste liedje wat The Ramones geschreven hebben voor op de gitaar? Of is werkelijk elk liedje van hun 3 powerchords? :seriousf:

EuroCinema
20 juni 2011, 17:17
Ik vond deze vroeger best een uitputtingsslag. Linkerhandwerk is inderdaad geen breinbreker, maar de rechter is wel ff doorwerken. Zeker als je zoals Johnny 2 uur lang alleen maar dat soort dingen doet.


http://www.youtube.com/watch?v=D4lFyxs-SBo

Rinze
20 juni 2011, 17:27
Het wordt pas lastig als je er drie na elkaar doet. En alles in zestienden met downstrokes he.

Harald
20 juni 2011, 17:29
Stel je voor dat ze toen al internet gehad hadden, en youtube. Had dat gewoon met up en down picking gekund :blast:

Is een aardige snelheid en conditie in die rechterhand. Zou hij geen vriendin hebben gehad? :sssh:

En moeilijk bij een punkband... dat ging er juist om dat het niet moeilijk mocht zijn. Als die muzikanten in de zeventiger jaren niet ineens zo'n aardigheid in techniek en leuke muzikale vondsten hadden gekregen hadden we nieteens punk gehad ;)

terrasbeest
20 juni 2011, 19:02
Ik vond deze vroeger best een uitputtingsslag. Linkerhandwerk is inderdaad geen breinbreker, maar de rechter is wel ff doorwerken. Zeker als je zoals Johnny 2 uur lang alleen maar dat soort dingen doet.


Bij jou denk ik meer aan dit soort dingen :

http://www.youtube.com/watch?v=tpprOGsLWUo
:seriousf:

EuroCinema
20 juni 2011, 19:32
:seriousf: helemaal juist, tot op de keuze van het nummer aan toe! Jeugdheld van jewelste en aan m'n bril en jazzmaster te zien heeft dat nogal indruk gemaakt. Ik heb vorig jaar op een feest van m'n ouders nog mystery Dance gespeeld en gezongen! Maar dus 22 jaar geleden ook heul veul Ramones covers. Gaan met die powerchords tot je een tennisarm hebt :rockon:

terrasbeest
20 juni 2011, 19:55
:seriousf: helemaal juist, tot op de keuze van het nummer aan toe! Jeugdheld van jewelste en aan m'n bril en jazzmaster te zien heeft dat nogal indruk gemaakt. Ik heb vorig jaar op een feest van m'n ouders nog mystery Dance gespeeld en gezongen! Maar dus 22 jaar geleden ook heul veul Ramones covers. Gaan met die powerchords tot je een tennisarm hebt :rockon:

Punk was toch over ' NO FUTURE' enzo ? Zo zie je maar....Maar ik ben een pak ouder,en ik heb 'No Future' ergens in de jaren '70 erg letterlijk moeten nemen, en een ' echt' baantje genomen, geen kat die nog naar mijn heldendaden op de gitaar kwam kijken :sssh:

Al bij al was Punk ' nodig' om de boel wat op te frissen , met oa Costello als positief gevolg.

EuroCinema
20 juni 2011, 22:22
Ik ben van 73, dus kreeg pas de naschokken in de 80s bewust mee. Ook toen was het no future nog erg actueel: de overheden hadden de oorlog verklaard aan jonge mensen leek het wel, de generatie voor ons zat massaal in de ww en de Bom hing boven je hoofd. Ondertussen plantten de ETA, de nakomelingen van de RAF en de IRA bij bommen bosjes bommen vlakbij huis. En dan nog zure regen, betonrot en al die hypes van het moment. Maar goed, dat zijn we allemaal vergeten en alles voor 9-11 was nu utopia zogenaamd.

Punk had positieve gevolgen inderdaad. Maar ook minder fijne. Lange solo's, dansbare ritmes, vrolijke teksten over niks, showelementen: die dingen "mochten" in de post-punk 80s niet meer van de verantwoorde pers (Oor etc.). Geheel toevallig (of niet?) waren dat precies de kenmerken van de Zwarte muziek van de decennia daarvoor. Om Prince kon niemand heen, maar verder gold destijds zwart vaak als fout in de muziek, terwijl men ondertussen zo politiek correct als de neten deed. Ook Costello heeft met z'n dronken kop weleens heel foute dingen gezegd over zwarte muzikanten, waarvoor-ie veel spijt betuigd heeft en daarna was het weer helemaal prima, vond men. Zelfs in de 90s was het nog helemaal okee dat de Manic Street Preachers (in hun fake punk fase) een nummer Motown Junk maakten, waarin het enige succesvolle door zwarte Amerikanen gerunde label werd afgebrand als hét voorbeeld van lege, platte muziek. Schijnbaar was What's Goin' On en de hele maatschappijkritische tweede motown golf ze ontgaan. Nog steeds heb je platenzaken die elk blank sub-sub-sub-genre een eigen bakje geven en dan 1 bak "soul, funk, jazz, reggae, ska, r'n'b etc." hebben en 1 world. Apartheid (nog zo'n 80s ding) in de platenzaak, bah.

End of rant. :)

Saf
20 juni 2011, 22:29
toch denk ik niet dat die discriminatie om het zo te zeggen van de zwart muzikant denk ik geen gevolg van de punk. Je zag juist ook dat er uit de punkscene een hernieuwde intresse in de ska en van daaruit reggea kwam.

terrasbeest
20 juni 2011, 23:50
Ik ben van '52 he jongens, ik heb dus al een paar ' golven' over me heen gekregen, ook ' sociologisch '. Ik ben beginnen spelen in ' 64, en vanaf '66 stond ik al met enige regelmaat op één of ander podium onschuldig te zijn.
Beatles, Stones, Beach Boys, Who, Kinks,Doors, Animals,Motown niet vergeten,de opkomst van de ( blanke) Blues, Jimmy, Clapton, Led Zeppelin, Pink Floyd, raak nu even buiten adem :soinnocent:En toen hoefde ik me nog niet eens dagelijks te scheren he:seriousf:

Begin jaren '70 is er een ongelooflijke hoop pretentieuze rommel geproduceerd, ook door de betere muzikanten, in naam van de kunst en het experiment.:???:
Op een bepaald moment was ik dat zo beu, dat solo's van 10-15 minuten ' moesten', ook door kerels die daar helemaal niet toe in staat waren, dat ik 1- nooit meer blues wou spelen ( korte periode uitgezonderd in ' 75 ofzo)
2- Nummers ging maken, waar zelden in gesoleerd werd, behalve als het ' functioneel' was, en die het moesten hebben van mooie en melodische zangpartijen ( denk bvb aan sommige Doors nummers... ).Het Principe was : geen noot teveel, geen noot te weinig.

Met de komst van de punk stond ik wel met m'n mond vol tanden,want mijn ' ding' was voorbij, en ' meedoen' wou en kon ik niet.

De verdienste van de Punk is dat ze een einde hebben gemaakt aan veel van de pretentieuze stuff, de lange nummers met de eindeloze solo's enz. Wat er op volgde ( '80s) was een periode die IMO geleek op de periode die ik in de eerste regels van m'n post beschreef : groepen die nummers maakten en 'liedjes' zongen, Costello bvb.:ok: Maar hard core punk blijft voor mij herrie hoor.Al ben ik wel zeker dat die gasten voor zichzelf geen bladzijde in de pop geschiedenis gereserveerd willen zien.

EuroCinema
21 juni 2011, 11:10
toch denk ik niet dat die discriminatie om het zo te zeggen van de zwart muzikant denk ik geen gevolg van de punk. Je zag juist ook dat er uit de punkscene een hernieuwde intresse in de ska en van daaruit reggea kwam.

Daar heb je absoluut gelijk in. Ik denk sowieso dat die negatieve lading juist niet van de punkmuzikanten kwam (kijk maar eens hoe breed The Clash z'n invloeden haalde ook), maar veel meer van de muziekjournalisten voor wie punk de norm was. Voor hun was het een heerlijke tijd: de wereld was zwart-wit, je kon de ene helft van de muziek kritiekloos hypen en de andere helft ruckssichtlos bashen. Lekker sensationeel. Ik heb wel eens een popjournalist in de lach zien schieten bij de suggestie dat er zoiets bestond als goede zwarte blues. Dat de helft van de muziek die hij vijf sterren gaf erop voortborduurde, wou er niet in.
Maar goed, toen kwam public enemy en gingen die jongens allemaal in een hoodie lopen en "dope" zeggen, wat ook geen grote verbetering was. :seriousf: