PDA

View Full Version : clicktrack: normaal naar galopje



Tho
20 juni 2011, 16:27
Ik ben wat guide tracks aan't opnemen maar ik heb een knelpunt.

Een bepaald nummer staat op 192 bpm. Dat is geen probleem.

Echter later in het nummer gaat het nummer over in een triolen stukje, maar de drums doen nog gewoon een normale 'tupa tupa tupa'. Zodat ie dus eigenlijk omgekeerd klinkt.
Later gaat de gitaarriff vloeiend over op een normale vierkwartsmaat en moet ie weer uitkomen op 192 bpm

Hoe kan kan ik nou zien hoeveel bpm dat galopstukje moet zijn?? Het is een andere clicktrack omdat anders dat galopje niet goed in te spelen is.. Maar moet dus wel gelijk zijn aan 192 bpm vierkwartsmaat...

Snappen jullie wat ik bedoel? :seriousf:

Tho
20 juni 2011, 16:32
Voorbeeldje:

De gitaren gaan in een galopje (ik weet niet hoe je dat noemt)

Maar de drums doen gewoon tupatupatupa

http://www.youtube.com/watch?v=hJme5uubkyQ

guhlenn
20 juni 2011, 17:03
hmmm, beetje vreemde redenatie, normaal speel je het toch ook gewoon in terwijl de drum de 4/4 aanhoudt? Maar goed, ik begrijp het niet helemaal, maar ga even hardop mee denken: je wilt triolen, dus 3 tellen waar er normaal twee zijn, right? dwz dat als je het tempo wilt instellen alsof je een 6/4 speelt (maar dan op het tempo 192 bpm bij een 4/4 maat), dat je tempo 6/4 =1,5x zo hoog moet zijn. dus 288 bpm. Werkt dat voor je? Overigens, en nogmaals, het is een heel onlogische benadering en ik vraag me af of je het gewenste resultaat op die manier bereikt, ik zou verwachten dat je een andere feel krijgt, maar allez, ik hou wle van onlogische benaderingen. ;) :D

peter_heijnen
20 juni 2011, 17:39
Zet de gitaar riffs ff op yt of iets dan kunnen we luisteren want je legt het niet echt lekker uit.

Galopje heet trouwens shuffle, maar galopje is leuker. :)

Btw, in die yt clip die je post speelt de drummer net als de gitaren ook shuffle alleen hij onderverdeelt de kik/snare anders dan je normaal zou doen. Dat zou voor jouw clicktrack kunnen betekenen dat de puls gewoon door zou kunnen lopen als je uit gaat van kwarten...

Harald
20 juni 2011, 18:57
Op zich shuffelt die drummer niet echt, en de gitaar klinkt ook eerder als 12/8 dan een shuffle. Heeft weliswaar dezelfde onderverdeling maar voelt toch anders.

Meer een polyritmische benadering


3 _ _ _ | _ _ _
4 | | | | | | | | | | | | |
|
6 __ __ | __ __
8 | | | | | | | | | | | | |




Zou het niet fijn zijn als er een soort noten app was in gitaarnet, zodat je geen plaatjes hoeft te gaan posten als je iets in standaardnotatie wilt laten zien, trouwens?

(en voor Tho, geen triolen, maar groepjes van 3 noten, tegen groepjes van 2 noten. Bij triolen zouden de drie noten even lang duren als de twee. Even ervan uit gaand dat wat in het filmpje te horen is, hetzelfde ritmische idee is wat jullie uitwerken.)

aangezien Tho er verder wel serieus mee bezig is... klopt mijn vermoeden dat jij een 'strictly tab' gitarist bent? Doe jezelf een plezier en leer iig, hoe ritmische notatie werkt, en liefst standaardnotatie helemaal. Tab laat je communiceren met gitaristen. Met standaardnotatie kun je met muzikanten communiceren.

Als je je ritmische notatie zou kennen zou je iig duidelijk kunnen uitleggen wat het probleem is. Sterker nog, in dit geval zou je de vraag niet eens hoeven stellen denk ik.

muziekschuur
20 juni 2011, 19:10
Daar is de pianorol voor met een VST drum. Zelf een clicktrack indrummen.

interessander
20 juni 2011, 19:32
Ik denk dat je inderdaad een andere feel gaat krijgen als je hier de clicktrack mee laat gaan in 4/4 op het juiste tempo. Ik zie de riff en de drums ook gewoon als 3/4. Persoonlijk zou ik zo'n at the gates riff ook liever inspelen met de drumtrack dan met een metronoom voor de juiste feel, of anders de metronoom op 3/4 en alleen een tik op de 1.
Het is voor guidetracks voor de drummer neem ik aan, kun je niet een kort stukje drums mee laten lopen (Ezdrummer bijvoorbeeld) bij dit stukje ipv de metronoom en dan de riff opnemen?

Tho
20 juni 2011, 20:13
Yeah mijn theorie is echt kut. Ik snap er niks van en het boeit me ook niet. Het lukt wel op gevoel vaak, alleen soms heb ik even hulp nodig ;)

Ik kan helaas niks posten, m'n pc is echt naar de tering :S

Maar ik begrijp dat het een kwestie is van een kwart versnellen als je weer overschakelt van shuffle naar 'normaal', terwijl de drums gewoon door gaan?

Harald
20 juni 2011, 20:59
Uit je eerste post gaat niemand echt begrijpen wat je bedoelt. Kan zijn dat iemand het 'per ongeluk' goed interpreteert, maar dat is dat puur toeval.

Los daarvan, ik zou midden in een nummer niet gevoelsmatig naar anderhalve snelheid omhoog moeten gaan denken. Als het is zoals in het filmpje wat je gepost hebt, en de drums voor en na de ritmewisseling van de gitaar dezelfde 'tupatupa' :???: speelt, zou ik zorgen dat je de gitaarpartij ook tegen die puls aan weet te plaatsen. Dan blijft de click ook gewoon gelijk. Beste oplossing voor jou is waarschijnlijk de drumguide als eerste te maken denk ik.

Tempo verdubbelen is zonder klik geen enkel probleem.
Tempo * 1 ½ op gevoel is vragen om ellende. Dan zou je als gitarist ook al met klik moeten spelen. Hoe zit dat trouwens met jullie drummer? Drumt die live met een klik?

Tho
20 juni 2011, 21:53
Nee ik snap dat dat moeilijk te begrijpen is, maar ik ga er ook geen theorie leren om een post te plaatsen. Als ik die kennis had, dan had ik de post ook niet geplaatst.

We gebruiken in de band, en death metal algemeen heel veel tempo wisselingen, en diverse clicks per nummer.

Ik heb hem al te pakken volgens mij.. een kwart zo traag clicken en daarna weer gewoon naar 190.

Bedankt! Anders was ik er namelijk niet achter gekomen. Heb meteen even een vuistregeltje er bij haha

guhlenn
21 juni 2011, 08:32
snelheid x 0,75 kan natuurlijk ook, da's half-time benadering van 1,5 x zo snel :). Maar het blijft gekunsteld.