PDA

View Full Version : aanpassen pot meters 19'' unit



MaxEngl
20 juni 2011, 14:31
Hey,

ik heb een 19'' effecten unit van Roland (19'') naa rik begrepen heb is het een veel voorkomende fout dat de pot meters in het front paneel (de belangrijkste: wisselen preset en de gene waarmee je effecten kan instellen) het schijnt dat de kern van de pot meter kapot gaat hierdoor ''schiet'' hij vaak door als je door de presets bladert....

is dit makkelijk zelf te verhelpen of is dit iets voor een monteur?

alvast bedank cheers,

Max

Dirk_Hendrik
20 juni 2011, 17:12
Ligt aan de unit hoe lastig dat is.
Ik heb alleen wat moeite met de functionaliteit die jij beschrijft icm dat doen met een potmeter. Klinkt meer als een taak voor een rotary encoder. Om welk type Roland effect gaat het en doet het probleem zich al voor?

MaxEngl
20 juni 2011, 18:39
het is een GP100, en het probleem doet zich helaas al voor, vooral bij het wisselen van presets schiet hij ineens 3 á 5 presets vooruit in plaats van 1 :S heel raar :S

Dirk_Hendrik
20 juni 2011, 20:35
encoders dus. Schoonmaken.
http://www.jeffryhouser.com/index.cfm/2009/3/15/Roland-GP100-Jitter-Repair

En als dat je te ver gaat mag je me ook PMen. Ik doe het met liefde voor je.

MaxEngl
22 juni 2011, 21:49
ik ga eerst eens kijken of ik dit ding uberhaubt aan de praat krijg (als hij in de fx loop staat mis ik 3/4 van mn signaal) heb geen id waar het aan ligt.... ik laat je het weten als het nodig is! in ieder geval thnx!

flo123
23 juni 2011, 01:29
Mijn Lexicon had hetzelfde probleem met een rotary encoder.

Er zitten vaak metalen lipjes/klemmetjes vanuit de ene helft van de encoder behuizing, om de andere helft van de behuizing heen gevouwen, die de twee helften op elkaar moet houden. Deze raken door het gebruik wat los waardoor er wat speling tussen de twee helften van de behuizing komt.
De encoder werkt steeds slechter naar mate de speling tussen de twee behuizings helften van de rotary encoder toeneemt en eindigt in chaotisch gedrag.

Even met een tangetje de lipjes/klemmetjes weer goed aanduwen en vastknijpen is dan de oplossing.

MaxEngl
25 juni 2011, 22:02
ok, thnx voor de tip klinkt wel iets wat de moeite waard is, weten jullie toevallig iets af van signaal verlies? hijs staat in de fx loop en ergens verlies ik een motherload aan signaal (zonder unit in de fx staat mn eindtrap op 2 met op 6 á 8 -in stereo!!!!=180 watt!!- )

Dirk_Hendrik
26 juni 2011, 14:51
Heeft dat niet te maken met level settings op je GP100? Ik bedoel, als je em voor je versterker aansluit, gitaar, GP100, input amp, heb je dan ook zo'n extreem groot signaalverlies?