PDA

View Full Version : Peavey 6505+ combo voor lagere tunings.



scream0666
20 juni 2011, 09:14
Hallo allemaal,

Een tijdje gelede heb ik me een Peavey 6505+ combo gehaald.
Deze heb ik me toen gekocht i.v.m. lagere tunings (drop C, drop B en drop A#)

Toch vraag ik me af of deze versterker dit wel aankan. Een aantal mensen hebben mij verteld dat deze tunings te laag zijn voor deze amp (drop B en drop A#).
En omdat ik waarschijnlijk over een tijdje misschien een 7 snarige gitaar ga aanschaffen wil ik zeker weten dat de versterker ook een drop A goed aankan.

Hopelijk kan iemand van jullie me hiermee helpen.


Alvast bedankt.

Eygen
20 juni 2011, 09:16
Als je stiekem een bas wil, koop er dan gewoon eentje...

Verder zie ik niet waarom een bepaalde versterker ongeschikt zou zijn voor een bepaalde stemming.

scream0666
20 juni 2011, 09:17
Mij gaat het er gewoon om of de versterker dit aan kan.
Ik wil niet dat de speaker van de versterker wordt opblazen.
Dit i.v.m. de lage frequentie.

Bijl
20 juni 2011, 09:48
De eerste gitarist die in standaard E tuning speelt met een 6505 moet ik nog tegenkomen. Moet gewoon kunnen hoor.

guhlenn
20 juni 2011, 09:51
Mij gaat het er gewoon om of de versterker dit aan kan.
Ik wil niet dat de speaker van de versterker wordt opblazen.
Dit i.v.m. de lage frequentie.

Dat is klets. Misschien heb je een extra cabinetje of zo nodig om hem flink te laten blazen, maar kapot gaat ie echt niet.

almarvk
20 juni 2011, 10:10
En koop anders een bassversterker...

muziekschuur
20 juni 2011, 10:24
Je hebt een gesloten kast in de 6505+. Dit is nodig om de grote uitslagen van de speaker te dempen. Jouw aankoop is dus perfect voor die stemmingen... Het is een van de weinige producten op de markt met een gesloten kast in die klasse. Anders zit je vast aan een gesloten 1x12 cabinet, gesloten 2x12 of een gesloten 4x12.

Ik zit al tijden te loeren naar die 6505+ en dan met bijpassend 1x12 cabje eronder.... Gewoon een supercool ampje. En ik speel vrijwel geen metal (ben meer een funk man). Instrumentale metal vind ik overigens erg tof...
Zolang er maar niet te veel geschreeuwd en gegrunt wordt.

Bijl
20 juni 2011, 13:05
Het is een van de weinige producten op de markt met een gesloten kast in die klasse.

Klopt. Een closed back 1x12 combo, eh... de enige die ik verder nog kon vinden was de Mesa Stiletto, die kost 3x zoveel.

Ik speel zelf over een open back combo, en dat heb ik tot nu toe gedaan in Drop A, Drop C, Drop D, en standaard B. Geen probleem.

Het is me 1 keer gelukt een speaker naar z'n grootje te helpen, en dat was met deze combo:

http://home.earthlink.net/~marcelroy/gear/extra/pvfront.jpg

Daar had ik wel een whammy pedal voor nodig in de "2 octaves down" instelling met een in standaard B gestemde Ibanez Universe.

Dit was trouwens een vreselijke slechte combo en heeft niets, maar dan ook he-le-maal niets gemeenschappelijks met een 6505. Peavey is aanzienlijk beter geworden in de laatste 10 jaar.

scream0666
20 juni 2011, 18:38
Oke, dus zoals ik merk kan dit geen kwaad.

Allemaal bedankt voor de reacties.

Tankman
20 juni 2011, 21:47
Ik heb zowel de Peavey 6505+ combo als een 7-string die in A-standard staat. Gaat prima! Ik kan je wel aanraden de stock speaker te vervangen. Ik heb een Vintage 30 ingebouwd,en die klinkt een stuk strakker dan het origineel.

iWishmaster
21 juni 2011, 16:17
De eerste gitarist die in standaard E tuning speelt met een 6505 moet ik nog tegenkomen. Moet gewoon kunnen hoor.

Eddie van Halen?

Terminus
21 juni 2011, 17:08
Eddie van Halen?

Eb en Drop D zo ver ik weet

Scopperloit
21 juni 2011, 17:20
De eerste gitarist die in standaard E tuning speelt met een 6505 moet ik nog tegenkomen. Moet gewoon kunnen hoor.

Ted Nugent misschien?

Bijl
21 juni 2011, 18:41
Eddie van Halen?

5150? EVH? Maar goed, ik ben Eddie nog nooit tegengekomen, en Ted Nugent ook niet. En als die twee over 6505 1x12 combo's gaan spelen worden de roadies lui en overbetaald :seriousf:

iWishmaster
21 juni 2011, 21:48
Eb en Drop D zo ver ik weet
De eerste albums zijn echt in E gespeeld, sommige nummers drop D.

5150? EVH? Maar goed, ik ben Eddie nog nooit tegengekomen, en Ted Nugent ook niet. En als die twee over 6505 1x12 combo's gaan spelen worden de roadies lui en overbetaald :seriousf:
De 5150 was natuurlijk de eerste, maar de 6505 is dezelfde versterker. De 5150 III is een ander beestje ja ...

Maargoed, waar het mij om gaat is dat de amp in de eerste instantie gemaakt is toen het hele 'drop tuning' nog amper aan de orde was voor een hardrock gitarist. Geen zware metalen waar het ding nu juist zo bekend om staat.

Terminus
21 juni 2011, 22:02
De eerste albums zijn echt in E gespeeld, sommige nummers drop D.


Maar toen speelde hij nog geen 5150 geloof ik. Ben geen expert maar goed, je kunt stellen dat de meerderheid van de 5150-eigenaren niet in Standard speelt.

iWishmaster
21 juni 2011, 22:38
Maar toen speelde hij nog geen 5150 geloof ik. Ben geen expert maar goed, je kunt stellen dat de meerderheid van de 5150-eigenaren niet in Standard speelt.

Jawel hoor ... For Unlawful Carnal Knowledge (1991) is opgenomen met een 5150 (gedeeltelijk tenminste). Die nummers staan allemaal in E (de eerste drie die mij zo tebinnen schieten sowieso ...).

Maargoed, ik ben het volledig met je eens dat de 5150 / 6505 's van deze wereld zeer regelmatig voor lagere stemmingen gebruikt wordt.

Bijl
22 juni 2011, 09:38
Maargoed, waar het mij om gaat is dat de amp in de eerste instantie gemaakt is toen het hele 'drop tuning' nog amper aan de orde was voor een hardrock gitarist. Geen zware metalen waar het ding nu juist zo bekend om staat.

Typisch verschijnsel is het toch, dat sommige signature spullen van "normale" rock/hardrock gitaristen gebruikt worden voor het extreme werk, en wel dusdanig veel dat het de sound van een heel genre domineert. En dan denk ik vooral aan de Peavey 5150 en de Ibanez Universe.

muziekschuur
22 juni 2011, 09:55
Er waren geen andere tools in den beginne. higain versterkers is nog steeds een niche. En om een goede versterker te bouwen moet je van goede huize komen. Peavey is daarin als geen ander geslaagd.... En Eddie is er rijk mee geworden.... haha...

Jasper.
22 juni 2011, 10:31
Jawel hoor ... For Unlawful Carnal Knowledge (1991) is opgenomen met een 5150 (gedeeltelijk tenminste). Die nummers staan allemaal in E (de eerste drie die mij zo tebinnen schieten sowieso ...).


Hmm, dat vind ik nou niet echt een van de eerste albums. Ik heb net even met de gitaar erbij vergeleken. En tenminste tot en met het album 1984 is het hoofdzakelijk in Eb. En hoofdzakelijk zijn Marshall Plexi (kan ook niet anders, toen bestond de 5150 nog niet)

Tankman
23 juni 2011, 00:32
For the record:

Vandaag in de oefenruimte heb ik mijn 6505+ voormalige combo, maar nu dus head op een 4x12 Marshall cabinet aangesloten. Geen idee welke het was. Er was vrij weinig te herkennen aan het cabinet. Ik heb met mijn Charvel in Drop C hierover gespeeld en het klonk heeeeeerlijk! Ik weet zeker dat hij op lagere tunings ook even goed zal klinken.

scream0666
24 juni 2011, 20:19
wat voor cab raden jullie aan?
En anders: waar moet ik op letten?

Tankman
24 juni 2011, 22:10
Iets met Celestion Vintage 30's vind ik het mooist klinken. Ik wil bij die van mij nog een Orange PPC 412 cab, of 2 keer 212, om het tillen makkelijker te maken.

Bijl
24 juni 2011, 23:46
wat voor cab raden jullie aan?
En anders: waar moet ik op letten?

Met een 2x12 cab kan je een mooie verticale toren bouwen met 3 speakers boven elkaar, dan kan je jezelf goed horen.

Als je niet in een heel erg professionele band zit en je bent geen virtuoos die iedere nuance hoort, dan kan je het beste een voordelige cabinet kiezen, maar wel met goede speakers (Tankman zei het al), Celestion V30 is een zeer goede keuze.

Een voordelige cab die er ook nog leuk uitziet is bijvoorbeeld de 2x12 van Framus, met V30's

Denk eraan dat celestions in veel goedkope cabs niet bepaald metal-proof zijn.

scream0666
25 juni 2011, 08:44
Oke dan zal ik eens rond gaan kijken.

Orpheo
25 juni 2011, 12:31
ik speel ook gewoon in E over mijn 5150. echt een heerlijke amp, absoluut.

ben 't wel met die opmerking eens, als je zo laag wilt spelen, pak dan gewoon een bas.

Tankman
25 juni 2011, 22:16
ben 't wel met die opmerking eens, als je zo laag wilt spelen, pak dan gewoon een bas.

Nee, natuurlijk niet. Een 7-string staat toch ook gewoon in B. Dan is A helemaal niet zo gek. Mijn 7-String staat nu ook in A, ook al is het alleen om die KoRn meespeel buitjes te stillen. verder gebruik ik hem niet.

Ben het er wel mee eens dat gewoon standaard E ook gewoon lekker klinkt over een 6505. Mijn vorige band speelde dan in Eb, was ook lekker dik.