PDA

View Full Version : Pedal to the Metal



Flitser
20 juni 2011, 01:03
Na meer dan 3 jaar lang de Distortion van m'n amp en POD 2.0 gebruikt te hebben, zoek ik nu een Distortion pedal. Ik speel, zoals de titel al hintte, Metal. En dan vooral Zakk Wylde, Pantera, Metallica, Megadeth, Iron Maiden, Kreator, Slayer etcetera. M'n budget ligt rond de 150 euro. Een tientje meer of minder maakt niet uit. Ik had de volgende pedalen al in gedachte:

http://www.feedback.nl/shop/productdetails.aspx?id=100005530&itemno=105202#description
http://www.feedback.nl/shop/productdetails.aspx?id=100005530&itemno=105195#description
http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/t-rex-bloody-mary/100005530/105237

Ik ben vooral opzoek naar het geluid van Zakk Wylde en Dimebag Darrell. Iemand suggesties? Alvast bedankt.

Justinschut
20 juni 2011, 01:55
Line6 Uber Metal :D

Tristan
20 juni 2011, 02:19
Zoek maar eens op youtube naar xtimehascomex, daar zitten wel wat demo's van een aantal interessante pedalen tussen.

Bijl
20 juni 2011, 09:50
Welke versterker heb je?

KingPin8
20 juni 2011, 12:09
Heb zelf een LIne6 Ubermetal gehad, bruut geluid, maar niet erg 'sturdy', ondanks het gewicht.

Heb de Boss MT-2 Metal Zone, PERFECT GELUID! maar na duizend keer stompen (want stompbox) reageert dat kleine pinnetje wat em aan- en uitzet niet meer perfet.

Heb nu de MXR Dime Distortion, fijn geluid, mits je een buizenamp hebt die HARD aanstaat, want daar is het pedaal volledig op gebaseerd. De scoopknop die 'het' Dimebag geluid maakt werkt perfect op elke amp, je hebt 99% Dimebaggeluid...mits de amp hard staat :)

DemolitionColorScheme
20 juni 2011, 13:20
Zoek maar eens op youtube naar xtimehascomex, daar zitten wel wat demo's van een aantal interessante pedalen tussen.
Dennis Kayzer FTW!

the sure thing
20 juni 2011, 13:25
(...) Heb de Boss MT-2 Metal Zone, PERFECT GELUID! maar na duizend keer stompen (want stompbox) reageert dat kleine pinnetje wat em aan- en uitzet niet meer perfet. (...)

Dan lijkt mij de beste en meest goedkope oplossing: koop een andere 2e hands Boss metal zone en/of laat je bestaande repareren. 2e hands komen ze veel voorbij en de schakelaar zou zeker 1000+ x intrappen moeten kunnen hebben.

Thomk
20 juni 2011, 15:18
Als je het geluid wil benaderen van Zakk Wylde moet je het volgende doen

Buizenbank overdrive kanaal -----> Vol Gain -----> dit boosten met een overdrive pedaal( MXR Zakk Wylde overdrive :supercool:) hier een Chorus overheen gooien ( Analog Chorus) en lekker die wah wah intrappen..

Dan komt het tweede probeer maar is te spelen zoals hem :P

succes

KingPin8
20 juni 2011, 16:50
@the sure thing: stond ook in die overweging, maar wilde ook per se het Dimebag geluid kunnen nabootsen, vandaar dat ik die MXR Dime Distortion kocht :)

Het aantal keer intrappen is maar indicatief, heb uiteraard niet geteld hoevaak ik hem heb ingetrapt, hij heeft het wel een aantal jaar volgehouden. Hij werkt nog steeds hoor, daar niet van, maar je moet hem wel goed en gecontroleerd intrappen :)

Nielsje
20 juni 2011, 16:52
Heb de Boss MT-2 Metal Zone, PERFECT GELUID!

Deze gaat binnenkort in m'n sig!

Dirk_Hendrik
20 juni 2011, 19:07
Deze gaat binnenkort in m'n sig!

vlgens mei ben jei gwn zown domme intrenetnaprater! heb je je we eens ergens glzn wat maar heb je nog nooit echt met zown ding gespeld als je dat wel had gedaan had je geweten dat een metall zown te gek is egt brute metalsound...:punk::punk::punk:






in de slaapkamer.

Terminus
20 juni 2011, 19:48
vlgens mei ben jei gwn zown domme intrenetnaprater! heb je je we eens ergens glzn wat maar heb je nog nooit echt met zown ding gespeld als je dat wel had gedaan had je geweten dat een metall zown te gek is egt brute metalsound...:punk::punk::punk:






in de slaapkamer.

Daarnaast zou 'het Dimebag geluid' voor mij een reden zijn een pedaal over te slaan.

Nielsje
20 juni 2011, 19:55
Beetje doods geluid :D

Cageman
20 juni 2011, 20:10
Ach.. Dimebag had in ieder geval wel een heel herkenbaar geluid. Of je het dan een cool geluid vindt is punt twee (wat ik wel degelijk vind).

Anyways, mij bevalt de Hardwire Metal Distortion behoorlijk goed. True Bypass, snijdt geen laag af en laat het geluid niet gelijk wegzakken in de mix. Dit is dan natuurlijk wel afhankelijk van de settings.

Tankman
20 juni 2011, 21:53
Heb nu de MXR Dime Distortion, fijn geluid, mits je een buizenamp hebt die HARD aanstaat, want daar is het pedaal volledig op gebaseerd. De scoopknop die 'het' Dimebag geluid maakt werkt perfect op elke amp, je hebt 99% Dimebaggeluid...mits de amp hard staat :)

Ik denk niet dat de MXR Dime Distortion gebasseerd is op spelen met een buizenamp. Dime heeft tot de laatste maanden van zijn leven nooit met buizen gespeeld. Altijd transistor.

Mijn ervaring met distortions voor metal is om juist niet voor pedalen met metal in de naam te gaan voor een mooi geluid zoals een Metal Core, Metal Muff etc. Ik heb de Metal Muff gehad en dat vond ik eerst leuk, maar al gauw ging ik hem een schelle kutbak vinden. Zo ook de Metal Core, Metal Zone, Hardwire Metal Distortion, MXR Fullbore Metal en zelfs de Blackstar HT-DistX.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Blackstar HT-Dist. Deze gebruik ik alleen als ik mijn Peavey 6505+ niet bij me heb, wat de laatste tijd erg vaak is, aangezien hij nu bij een vriend staat voor verbouwing. De Blackstar klonk naar mijn oren het meest als mijn 6505+ en hij doet het erg goed in mijn metal band. Wij spelen in de stijl van Stone Sour, Sepultura, Slipknot, Chimaira, Lamb of God en Trivium.

Flitser
20 juni 2011, 23:33
Bedankt voor de reacties iedereen :) Ik ga binnenkort naar Rock Palace in Den Haag, zal je daar pedals mogen testen? Ook weet ik nu wat een Tube screamer is, dus thanks for the info :)

harrie-beton
21 juni 2011, 00:46
Het is een misvatting dat metal uit een pedaal komt.

Als je luistert naar Zack:
http://youtu.be/J989B4dgXj0

Zo heavy is dat niet, hij blijft een mooie toon houden. Die pedalen maken er meestal te fuzzy geluiden van.
Deze toon is met een amp die lekker openstaat plus een overdrive.
Ken ook gitaristen die dit puur uit de amp halen.

KingPin8
21 juni 2011, 10:43
oy, de TS wilde het dimebag geluid, dus: MXR Dime Distortion.

Volgens de handleiding moet je minstens een buizenamp hebben en moet het HARD staan wil het tot z'n recht komen. Als gebruiker kan ik dit beamen :)

Voor zover ik weet zijn al die pedaaltjes schel, daarom gebruik ik ook altijd de distortion van mijn buizenamp, tenzij de backline het niet toelaat uiteraard.

@TS: gewoon het e.e.a. testen en kijken wat je het beste bevalt, zeflde als wanneer je een gitaar of amp gaat kopen :)

Bijl
21 juni 2011, 11:09
Bedankt voor de reacties iedereen :) Ik ga binnenkort naar Rock Palace in Den Haag, zal je daar pedals mogen testen? Ook weet ik nu wat een Tube screamer is, dus thanks for the info :)

Neem je eigen versterker mee naar RockPalace, dan weet je zeker dat je het juiste pedaal koopt :)

HaroldA
21 juni 2011, 11:42
En dan vooral Zakk Wylde, Pantera, Metallica, Megadeth, Iron Maiden, Kreator, Slayer etcetera.

Zo, dat zijn een hele hoop 100% verschillende geluiden bij elkaar! Dat gaat je niet met 1 pedaal lukken ;)


Heb de Boss MT-2 Metal Zone, PERFECT GELUID!

Inderdaad, de MT-2 is nog steeds verantwoordelijk voor het vetste metalgeluid ooit op plaat verschenen: Slaughter of the Soul van At the Gates! :ok:

...maar je moet 'm wel in kunnen stellen en zoals alle OD's/Distortions moet hij bij de rest van je gear aansluiten.

interessander
21 juni 2011, 11:56
Flitser heeft nog steeds niet laten weten op welke versterker hij speelt, toch wel erg belangrijk inderdaad omdat pedalen op elke versterker weer anders reageren.
Een MT-2 kan mits goed ingesteld best leuk klinken. Ik heb de bassist van Blood Duster er zelfs een leuke bassdrive uit zien halen live. Maar aan de andere kant krijg ik nog steeds kippevel van de combi van een JCM 900 met een MT-2, een grote schelle brei was dat.

Je ziet steeds meer merken met standalone metal drives voorbij komen met soms zeer teleurstellende resultaten, een van de weinige pedalen die er voor mij in positieve zin uitspringt is de Emma PisydiYAUwot, hier een clipje over een cleane Fender: http://youtu.be/0mOqO4z0iH4

Bijl
21 juni 2011, 13:21
Inderdaad, de MT-2 is nog steeds verantwoordelijk voor het vetste metalgeluid ooit op plaat verschenen: Slaughter of the Soul van At the Gates! :ok:

...maar je moet 'm wel in kunnen stellen en zoals alle OD's/Distortions moet hij bij de rest van je gear aansluiten.

Het mooie van een MT-2 is dat hij bij bijna alle versterkers gebruikt kan worden vanwege de instelbare mid frequentie. Instellen is vrij makkelijk met dit trucje:
1. Laag op 9 uur, mid op 3 uur, hoog op 9 uur. Level op unity gain, Gain op 11 uur.
2. Draai aan de mid frequency knop totdat je de sweetspot gevonden hebt. Sla tegelijkertijd een gedempte lage open snaar aan zodat je hoort wat er gebeurt.
3. Nog een klein beetje tweaken hier en daar, maar geen extreme veranderingen aanbrengen aan je instellingen.
4. Als je teveel getweaked hebt en je weet het allemaal niet meer, begin weer bij 1.

En ik wil nog steeds weten welke versterker de topicstarter gebruikt anders kan ik weinig zinvols toevoegen aan dit topic. :)

Flitser
21 juni 2011, 13:41
Een Kustom Quad 65 DFX. Een redelijk onbekend merk volgens mij, maar ik vond het de 350 euro niet waard. Hij is wel groot, maar volgens mij is 'ie vooral voor Blues en Jazz et cetera bedoeld. Maarja, in de winkel, toen 'ie lekker hard mocht klonk ie wel lekker..

Bijl
21 juni 2011, 14:14
Owkee... Ik ken die versterker niet, maar het zou me niks verbazen als ik die in het rijtje "moeilijk voor metal" versterkers kan plaatsen dat ik ken. Ik heb wel eens metal moeten spelen over dingen als een Roland Jazz Chorus, of transistor Fenders en dergelijke. Meestal kan de versterker het wel hebben maar de speakers lang niet altijd als je met een band speelt.

Wat vind je niet prettig aan de standaard distortion die er in zit? Gebrek aan gain, of klinkt het te losjes als je gedempte noten speelt? Iets anders?

Ik zou 'm zeker meenemen naar Rock Palace, en probeer dan ook wat pedalen die je signaal kunnen boosten, zoals een MXR of Maxon overdrive, Tube Screamer of Digitech Bad Monkey. Je gebruikt dan de overdrive van je versterker en daarbij de overdrive uit het pedaal.

Ik wil niet meteen roepen dat dit de beste oplossing is, in jouw geval zou ik eerst van alles gaan proberen en alleen op je eigen oren afgaan.