PDA

View Full Version : Linker en rechterhand gelijk krijgen



Flitser
20 juni 2011, 00:55
De laatste tijd valt het me steeds meer op dat m'n linker en rechterhand niet goed samenwerken als ik speel. Dit viel me vooral op toen ik Cowboys From Hell van Pantera speelde. Er zit een riff in het lied waar je eerst een open E snaar moet spelen en daarna een G. Dat lukt me simpelweg gewoon niet, waarschijnlijk gaat m'n linkerhand te langzaam. Heeft iemand tips om dit gelijk te krijgen? Alvast bedankt.

Pepe
20 juni 2011, 01:18
Er zijn basicly 2 manieren om dat aan te pakken. Veel oefenen :chicken: of anders spelen.
Oefenen doe je door oefeningen te verzinnen waar het probleem in aangepakt wordt.
Anders spelen betekent; de noten anders pakken met links, een andere aanslag met rechts of beiden

Maar voor je met een oplossing komt moet je eerst kijken wat het probleem precies is in zijn meest basale vorm.

DFTPOL
20 juni 2011, 02:19
Vooral rustig beginnen.
Zorgen dat je het vanaf een laag tempo superstrak kan spelen.
En dan rustig aan opbouwen tot het normale tempo.

Een metronoom kan helpen, we've all been there. :)

budje
20 juni 2011, 02:22
al eens op youtube geneusd? t gebeurd me ook welees dat ik daar iemand zie uitleggen hoe je iets makkelijk doet, terwijl ik me dan rot zit te zoeken en t te moeilijk wil doen, waardoor t niet lukt.

En natuurlijk veel oefenen, dat ook:rockon:

Harald
20 juni 2011, 08:50
Niet zo zeer veel oefenen, als allereerst goed. Alleen maar veel oefenen kan er toe leiden dat je ontzettend goed bepaalde fouten kunt herhalen ;)

De snelste manier om snel te worden is door het langzaam goed te oefenen. En als je denkt dat je het langzaam doet, moet het vaak nog eens op de helft van die snelheid.

Meestal gaat het op hetzelfde punt fout. Ga dan niet steeds het hele nummer doorspelen. Zonde van je tijd.

Isoleer het probleem, kijk waar het zit (linkerhand, rechterhand, vingerzetting, up en downstrokes verdeling (vaak essentieel, ook voor de ritmische feel)) en los het op. Oefen het dan langzaam. Heel laaanggggzaaaaaaaaaammmmm, zodat je de bewegingen foutloos kunt uitvoeren. Als je spieren precies weten wat je wilt, kun je de snelheid opvoeren. Valt het allemaal binnen de basistechniek die je al opgebouwd hebt, is op snelheid krijgen daarna zo gebeurt. Valt het sowieso buiten je technische vermogen zul je dat weer verder moeten opbouwen.

Maar het begint met je spieren. En die hebben geen oren. Het maakt je spieren niet uit of het klinkt of niet. Die doen gewoon voor jou wat je ze vertelt. Net als een computerprogramma, als je de goede instructies geeft werkt het. Kloppen de instructies niet, krijg je bugs.

Dus nogmaals, samengevat

De snelste manier om snel te worden is door het langzaam goed te oefenen.

Pepe
20 juni 2011, 09:00
Harald zegt in feite hetzelfde als ik. Break it down & build it up.

Wat er moet gebeuren is een "pad" in je hersenen slijpen. Dat doe je door herhaling. Hoe groter dat pad hoe automatischer je hersenen je spieren kunnen aansturen.
Als je alleen maar snel oefent maak je veel fouten en dan duurt dat slijpen langer.

Maar onderschat de kracht van een andere benadering niet. Je kan bijvoorbeeld ipv een plectrum twee vingers gebruiken of de tussenliggende snaar dempen met alternate picking. Of je moet Al Dimeola of Malmsteen heten en 8 uur per dag paden gaan slijten.

Makaai
20 juni 2011, 13:34
Niet zo zeer veel oefenen, als allereerst goed. Alleen maar veel oefenen kan er toe leiden dat je ontzettend goed bepaalde fouten kunt herhalen ;)

De snelste manier om snel te worden is door het langzaam goed te oefenen. En als je denkt dat je het langzaam doet, moet het vaak nog eens op de helft van die snelheid.

Meestal gaat het op hetzelfde punt fout. Ga dan niet steeds het hele nummer doorspelen. Zonde van je tijd.

Isoleer het probleem, kijk waar het zit (linkerhand, rechterhand, vingerzetting, up en downstrokes verdeling (vaak essentieel, ook voor de ritmische feel)) en los het op. Oefen het dan langzaam. Heel laaanggggzaaaaaaaaaammmmm, zodat je de bewegingen foutloos kunt uitvoeren. Als je spieren precies weten wat je wilt, kun je de snelheid opvoeren. Valt het allemaal binnen de basistechniek die je al opgebouwd hebt, is op snelheid krijgen daarna zo gebeurt. Valt het sowieso buiten je technische vermogen zul je dat weer verder moeten opbouwen.

Maar het begint met je spieren. En die hebben geen oren. Het maakt je spieren niet uit of het klinkt of niet. Die doen gewoon voor jou wat je ze vertelt. Net als een computerprogramma, als je de goede instructies geeft werkt het. Kloppen de instructies niet, krijg je bugs.

Dus nogmaals, samengevat

De snelste manier om snel te worden is door het langzaam goed te oefenen.

Helemaal mee eens, oftewel:

Snel kunnen spelen is een bijwerking van langzaam goed oefenen.