PDA

View Full Version : Hout van pa voor een gitaar - mahonie



rijsberman
19 juni 2011, 21:25
Eerst de emo-inleiding van wat waarschijnlijk een langdurig topic gaat worden:

Mijn opa (al een jaar of 25 geleden overleden) was schrijnwerker/meubelmaker en maakte erg mooie dingen, van hout. Mijn vader en ik zijn geen timmerman of anderszins houtbewerker geworden, maar hebben wel een hout-tic meegekregen en hebben in de vrije tijd ook nog wel eens een kast, bed of tafeltje gemaakt. We genieten erg van mooi hout. Mijn vader kan mooie stukken hout niet weggooien en heeft allerlei stukken in de schuur liggen, al zo lang ik me kan herinneren.

Nu heeft m'n vader (81) Alzheimer. Zelf zal hij geen hout meer bewerken. Ook niet lang meer thuiswonen, maar dat terzijde. Vandaag was een mooi moment om eens te zien of er wat bruikbaars in de schuur lag. De oogst:

- een stuk mahonie, ca. 6x12 cm, ongeveer een meter lang, ca. 15-20 graden afwijkend van kwartiers, 20-25 jaar in de schuur gelegen
- een mahonie werkblad ca. 3-3,5 cm dik, 60 cm breed, 1,5 m lang (hoek eruit), minimaal 30 jaar in de schuur gelegen

Daar zitten een paar gitaren in. Het lijkt me dat het hout lang genoeg gelegen heeft. Nu ben ik best handig met hout en gereedschap, maar volstrekt onervaren als het op gitaarbouw aankomt. Gereedschap heeft mijn vader genoeg liggen, al is het geen specifiek spul voor gitaarbouw. Denken jullie mee met het maken ervan? Wat heb ik nodig?

En mahonie, dat klinkt als een Les Paul.

Foto's volgen zodra ik dat werkblad in huis heb.

bass blom
19 juni 2011, 21:28
mooi!
oppassen als het lang in die schuur gelegen heeft, vochtig?
en dan bij jou thuis ineens niet?

G.G.
19 juni 2011, 21:28
LP Juniortje? Guitarsupplies heeft mooie freesmallen en dan moet het goed te doen zijn.

Of een esdoorn topje erop en een gewone LP of iets dergelijks.

barno
19 juni 2011, 21:32
Bij dat dunner blad denk ik aan SG , is daar in principe dik genoeg voor. en ook perfect voor halsjes.

Het enige dat ik zelf als onmisbaar beschouw, is een bovenfrees, om dingen mbv templates perfect uit te frezen.

rijsberman
19 juni 2011, 22:34
mooi!
oppassen als het lang in die schuur gelegen heeft, vochtig?
en dan bij jou thuis ineens niet?

De schuur is niet erg vochtig. En het lag vrij, met latjes ertussen. Ik gok dat het meevalt. Kan wel eens meten, ik heb een vochtigheidmeter (geen idee of het een bruikbare meting oplevert).

Een bovenfrees heb ik (alleen geen handige freesbits, vrees ik), mijn vader heeft een goede tafelzaag, een standaard om van de boor een kolomboor te maken en tig beitels en schaven. Kom ik een heel end mee. Radiusblok? Fretsleufzaag? Iets om die frets er in te rossen... ik heb een verlanglijstje voor de verjaardagen, denk ik.

Er lig ook nog wel wat decennia oud grenen. Niet genoeg voor een pine tele, maar wellicht wel voor een top, gok ik. Zou dat kunnen, een grenen top op een mahoniebody?

Ik denk aan een LP, met P90's en een trapeze-staartstuk, als ik die vinden kan, ebben toets, dot-inlay, geen binding.

En als het bouwvirus aanslaat een SG ofzo :)

barno
19 juni 2011, 22:51
Grenen lijkt me niet ideaal als top: studs van een tom brug zitten beter in vaster hout denk ik. toch ifv van de bekende LP sustainnnn. Alhoewel, zal wel houden waarschijnlijk.

bij staartstuk op LP erop letten dat het laag genoeg tegen de body zit, anders zit er niet genoeg neerwaartse spanning achter de brug.

radiusblok idd, da's wel handig.

pueblo
19 juni 2011, 22:56
ik dacht ook onmiddelijk aan een sg bij het lezen van 3-3.5cm

rijsberman
19 juni 2011, 23:08
zoiets, maar dan blank gelakt:
http://www.dominocs.com/Gibson/R2/new-face2.jpg

Maar waar vind ik zo'n staartstuk/brug ding?

barno
19 juni 2011, 23:10
dat staartstuk maakt dat die eerste LP's quasi onbespeelbaar waren... dus mss toch nog es overdenken :)
(mss is de constructie van de RI wel wat aangepast en anders als het origineel)

Jeroen_K
19 juni 2011, 23:26
Waarom wordt hij 'onbespeelbaar' door dat staartstuk als ik vragen mag? Ik was namelijk van plan er 1 te maken voor mn nieuwe zelfbouw.

Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken, foto's!

rijsberman
19 juni 2011, 23:29
Google leert dat het ding door Les himself bedoeld was als een wrap over (of hoe heet dat), maar dat Gibson hem met de snaren door de brug heeft gemaakt. En dat vervolgens palmmutes onmogelijk zijn...

Iemand een idee hoe dik een explorer is? Zoon zal wel een explorer willen... :D

Thunders1988
19 juni 2011, 23:33
Grenen lijkt me niet ideaal als top: studs van een tom brug zitten beter in vaster hout denk ik. toch ifv van de bekende LP sustainnnn. Alhoewel, zal wel houden waarschijnlijk.

bij staartstuk op LP erop letten dat het laag genoeg tegen de body zit, anders zit er niet genoeg neerwaartse spanning achter de brug.

radiusblok idd, da's wel handig.

Gretsch doet het ook, hoor!
Kijk maar eens, mooi stukkie hout imho.

http://26.media.tumblr.com/tumblr_lbs547PlgQ1qcp8ruo1_500.jpg

Jeroen_K
19 juni 2011, 23:48
Google leert dat het ding door Les himself bedoeld was als een wrap over (of hoe heet dat), maar dat Gibson hem met de snaren door de brug heeft gemaakt. En dat vervolgens palmmutes onmogelijk zijn...

Bedankt! Dan zal ik daar geen last van hebben aangezien ik m als wraparound wou maken.

Zeker een mooi topje!
Ik zou het gewoon proberen als ik jou was.

barno
20 juni 2011, 00:23
het grootste probleem met die combo brug/ tailpiece is dat het zijdelings kan bewegen ... als je ertegen komt, alles vals... gibson is er zelf vlug mee gestopt. mss zit RI wel vast met studs

at thunders: dit is geen brug met studs hé

rijsberman
20 juni 2011, 00:33
Da's wel een punt. Die RI heeft studs (dat verraste me al) wat het meer een optisch dingetje maakt. En dat is dus niks, optische dingetjes.

Ik begin te neigen naar een SG....
http://liveassets.rationalpathinc.netdna-cdn.com/usercontent/gear/2822625/p1_usw5wu5oj_so.jpg

Maar dan moet die plaat wel dik genoeg zijn. En er moet nog wel 1-2 mm af rondom, om de sporen van de tijd te verwijderen.

bass blom
20 juni 2011, 01:35
en dan de dots ook van mahonie

rijsberman
20 juni 2011, 02:17
En ik heb al een inlay voor de headstock ook (ik denk aan wit pearloid/MOP):
http://www.xs4all.nl/~plurinet/cees.jpg


(zo heet 'ie :))

G.G.
20 juni 2011, 07:53
Je kan 2 delen mahonie van 3 cm ook op elkaar verlijmen, en eerst alle kanalen frezen voor bekabeling.

Qua gereedschap:
Freesbitjes met lager en radiusblokken hebben ze bij Guitarsupplies. Fretzaag: je kan een junior ijzerzaagje gebruiken of een los japans "fret"zaagblad halen en deze aan een kapzaag vastbouten. Werkt goed en is erg stabiel.
Iets om frets in te rammen? Ik gebruik een strook esdoorn met een stuk leren riem eraan geplakt en een odinaire hamer.

INOXROX
20 juni 2011, 09:24
Je kan 2 delen mahonie van 3 cm ook op elkaar verlijmen, en eerst alle kanalen frezen voor bekabeling.


Hoeveel scheelt dat m.b.t. sustain enzo ? Ik heb zelf ook een fikse hoeveelheid mahonie liggen maar d'r zit niks bij waaruit ik een one-piece-body kan maken dus zal ik het ook moeten samen stellen . Het lijkt me dan wel dat je de nerf-richtingen gelijk houdt , of niet ?
gr. Job
@rijsberman : volg het proces met belangstelling ...

G.G.
20 juni 2011, 09:38
Inoxrox: Meeste gitaren bestaan uit meerdere verlijmde delen. Er zijn zelfs strats die uit 4 !!! stroken elzen bestaan (dekkend gelakt).

Mits de lijmverbindingen goed zijn zie ik geen problemen met meerdere delen. Ik heb een tele en een strat met een 1 delige essen body en een tele met een 1 delige mahonie body. Ik vind dat makkelijk werken, maar het is wel een stuk kostbaarder (aangezien er meer smalle planken dan brede planken uit een boom komen.

Dus: verlijmen is geen bezwaar, zolang de lijmnaad maar strak is. Voordeel is dat verlijmen soms stabieler is doordat de werking van de nerven in beide, of alle drie de delen elkaar kunnen tegenwerken.

EDIT: de nerven. Hou in ieder geval de kopsekanten van het hout aan de zelfde kant van de body.

espike
20 juni 2011, 10:06
Met halzen zie je t ook heel vak: je zaagt dan een balk in de langte door, en plakt de buitenkanten weer op elkaar, (voor de sier een leuk ander gekleurd streepje er door, als t dan gaat werken, heffen links en rechtes elkaar op. de enige werking die je overlaat, is degene die je kan compenseren met de trussrod, en als je nog een fretboard op de hals plakt wordt deze werking mogelijk ook nog minder.

johanb
20 juni 2011, 10:21
Een explorer is 4,2 cm ,wordt dan van massief mahonie gauw een dikke 4 kilogram zware gitaar

INOXROX
20 juni 2011, 10:29
... mits de lijmverbindingen goed zijn zie ik geen problemen met meerdere delen. Ik heb een tele en een strat met een 1 delige essen body en een tele met een 1 delige mahonie body. Ik vind dat makkelijk werken, maar het is wel een stuk kostbaarder (aangezien er meer smalle planken dan brede planken uit een boom komen.

Dus: verlijmen is geen bezwaar, zolang de lijmnaad maar strak is. Voordeel is dat verlijmen soms stabieler is doordat de werking van de nerven in beide, of alle drie de delen elkaar kunnen tegenwerken.

EDIT: de nerven. Hou in ieder geval de kopsekanten van het hout aan de zelfde kant van de body.

Thank you very much !

rijsberman
20 juni 2011, 10:58
Een explorer is 4,2 cm ,wordt dan van massief mahonie gauw een dikke 4 kilogram zware gitaar

Mijn zoon (8.) wil een Explorer, maar dan wat kleiner. Hij heeft nu een Ibanez met een 22,5"scale en iets groter dan dat mag wel. Als die plank dik genoeg is voor een SG, moet er toch ook een explorer uit kunnen.
Of als ik daar een top op plak, kan ik er wat gewichtsbesparende gaten in frezen, da's misschien ook wel een goed idee. Dan kan hij 'm tenminste ook zelf tillen. ;)

Maar dat wordt project 2. Ik heb mahonie genoeg voor 3 gitaren. 1 om te verprutsen ehh oefenen, 1 voor zoon, 1 voor 't echt.

Ik denk nu dat als die plank dik genoeg is, ik eerst voor een SG ga.

G.G.
20 juni 2011, 16:23
Ik denk nu dat als die plank dik genoeg is, ik eerst voor een SG ga.

Als ie net niet dik genoeg is, kan je er ook nog een losse back op plakken, dan blijf je het mahonie aan de voorzijde goed zien. Zorg er wel voor dat de neckverbinding een beetje houvast heeft met een dunne body, Niet dat je aan de achterkant in de pocket meer 2 mm over hebt.

rijsberman
4 augustus 2011, 14:25
Het is dus 1 stuk mahonie, 3,2 cm dik, van zo'n 1,80 m lang, over zo'n 1,10 m 70 cm breed, over 70 cm zo'n 30 cm breed. Paar kleine droogscheurtjes en schroefgaatjes, dus even opletten hoe ik de 'one piece bodies' er uit zaag. Het hele stuk is nog redelijk kwartiers ook. Dat moet een flinke boom geweest zijn.

Hoogst waarschijnlijk is het (een stuk van) een aanrechtblad geweest, dat mijn vader rond 1976-1977 heeft gemaakt en later weer gesloopt. Mooi oud hout, in ieder geval.
:ok:

Verder lag er ook een geschaafd grenen balk bij, 140x43 mm. Wellicht dat ik daar als oefenprojectje eerst nog een telemaster body van maak. Duurt helaas nog een paar weken voor ik er aan toe kom...

Mattia
6 augustus 2011, 20:13
Voor een LP junior achtig iets (zonder carve) is 30mm in principe gewoon dik genoeg. Niet 'vintage correct' misschien, maar who cares? Twee lagen op elkaar zou ik niet doen, word heel snel veel te zwaar en lomp.

Als alternatief, als je een carved top wil, kun je een maple top eropzetten. Lekker traditioneel. Heb je precies de maten van de gemiddelde PRS (30 a 33 mm back, 16mm top).

barno
6 augustus 2011, 20:29
Als je het wel vintage correct wil, kan je kiezen voor de V, het model van 58, die is nl 32 mm dik/dun. Als je zoveel overhoudt na schaven/schuren natuurlijk.
Veel dunner zou ik niet gaan: allerlei problemen met studs en hoogte switch enz