PDA

View Full Version : Arnold Hoyer hollowbody



Jambi
19 juni 2011, 19:03
In afwachting van een KaySG wrak dat uit Engeland moet komen, ben ik maar begonnen aan een ander wrak dat ik nog had liggen. Een Hoyer. Ik twijfel alleen een beetje over wat ik met de lak moet doen. Ik zou graag het merkje op de voorkant intact houden, maar weet niet of ik zin heb om moeilijk te gaan doen met het rode gedeelte.
http://i1089.photobucket.com/albums/i359/paullondon83/foto57.jpg
Ik heb zwarte en blanke nitro lak liggen. Mijn idee is om de achterkant van de body en hals zwart te doen en de voorkant (die nog best intact is op wat butsen na) te bewerken met de blanke lak. Wat zijn jullie ideeen?

Achterop zit een aardige scheur die ooit gefikst is:
http://i1089.photobucket.com/albums/i359/paullondon83/foto55.jpg

De hals is ooit geschroefd geweest, maar is later gelijmd (en lelijk afgewerkt);http://i1089.photobucket.com/albums/i359/paullondon83/foto56.jpg

De kop wil ik graag zo houden! Lijkt op wenge;
http://i1089.photobucket.com/albums/i359/paullondon83/foto58.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie gedachten zijn!

Jambi
19 juni 2011, 19:06
Ps. De hals is gelijmd met gewone houtlijm. Iemand enig idee hoe ik dat los kan krijgen? (ik ben iets te enthousiast geweest een tijdje terug...)

Ukeloeder
19 juni 2011, 19:26
Wanneer het behouden van het merkje op de voorzijde echt niet meer gaat... een Haarlems forumlid heeft een fabeltastische decal printer en kan ook goud(kleurig) printen. U weet wie ik bedoel.

Ike57
19 juni 2011, 19:29
Wat voor lak zit er op de body? Als het celluloselak is kun je proberen om de krassen etc. weg te poetsen met thinner. Dit was een tip die ik enige tijd geleden van Oigun kreeg en het werkte perfect. Celluloselak lost namelijk op in thinner. Als je het probeert met een klamvochtig doekje met thinner kun je de kleurlak "verdelen" over de krassen waar geen kleur meer zit.

Wel oppassen met de burst natuurlijk - zodat je niet het zwart over het rood poetst of vice verca :)

Hierna kun je altijd nog afwerken met blanke lak.

Jambi
19 juni 2011, 19:31
Wat voor lak zit er op de body? Als het celluloselak is kun je proberen om de krassen etc. weg te poetsen met thinner. Dit was een tip die ik enige tijd geleden van Oigun kreeg en het werkte perfect. Celluloselak lost namelijk op in thinner. Als je het probeert met een klamvochtig doekje met thinner kun je de kleurlak "verdelen" over de krassen waar geen kleur meer zit.

Wel oppassen met de burst natuurlijk - zodat je niet het zwart over het rood poetst of vice verca :)

Hierna kun je altijd nog afwerken met blanke lak.

Dat gaan we van de week eens proberen! Iemand tips op het lijmgebied?

Ike57
19 juni 2011, 19:35
Dat gaan we van de week eens proberen! Iemand tips op het lijmgebied?

Wel voorzichtig hè! Laat het doekje er NIET op liggen o.i.d. want dan ben je zo je lak kwijt! En maak het doekje niet te nat! "Klamvochtig" is genoeg!

Jambi
19 juni 2011, 20:11
Wel voorzichtig hè! Laat het doekje er NIET op liggen o.i.d. want dan ben je zo je lak kwijt! En maak het doekje niet te nat! "Klamvochtig" is genoeg!

Thanks for the heads up! Heb eoa erover gelezen over relicen. Dan gebruiken ze deze methode ook. (niet dat er hier veel aan te relicen valt overigens!)

DaanW
19 juni 2011, 20:38
Deze ga ik volgen.

Ik heb ook nog zoiets hier liggen.
Zelfde als deze: http://www.vintageandrare.com/product/Hoyer-Expo-1960-Sunburst-7290 alleen dan zonder die pickup.

In goeie staat, alleen de hals is licht getordeerd. Komt er maar niet van om daar wat aan te doen.

oigun
19 juni 2011, 20:38
Wel voorzichtig hè! Laat het doekje er NIET op liggen o.i.d. want dan ben je zo je lak kwijt! En maak het doekje niet te nat! "Klamvochtig" is genoeg!


:seriousf::seriousf::seriousf:



Ongeveer zoals je bed s'ochtens voelt

Jambi
19 juni 2011, 20:42
Deze ga ik volgen.

Ik heb ook nog zoiets hier liggen.
Zelfde als deze: http://www.vintageandrare.com/product/Hoyer-Expo-1960-Sunburst-7290 alleen dan zonder die pickup.

In goeie staat, alleen de hals is licht getordeerd. Komt er maar niet van om daar wat aan te doen.

Bij mij is de hals ook licht getordeerd. Ook staat ie belachelijk hoog boven de body lijkt het, maar als ik eeb brug op de body zet valt het wel mee. Alle electronica is ook nog compleet!

Ike57
19 juni 2011, 20:44
:seriousf::seriousf::seriousf:



Ongeveer zoals je bed s'ochtens voelt

Van Voorburg naar Haarlem is niet zo ver dus ik stel voor dat je een keer 's morgens vroeg gaat voelen wat Oigun precies bedoeld. Garantie voor succes! :seriousf::seriousf:

DaanW
19 juni 2011, 20:45
Bij mij is de hals ook licht getordeerd. Ook staat ie belachelijk hoog boven de body lijkt het, maar als ik eeb brug op de body zet valt het wel mee. Alle electronica is ook nog compleet!

Met de brug valt het idd wel mee. Ik zat eraan te denken om er jumbo frets in te zetten (frets zijn bijna plat afgesleten dus die moeten er sowieso uit) zodat ik hem op die manier nog bespeelbaar kan krijgen.

Electronica hebben er bij mij nooit ingezeten.

Jambi
20 juni 2011, 22:03
De hals is licht getordeerd trouwens...Denk dat ik hem helemaal vlak trek en herfret. Eerst eens goed kijken hoe erg het is.

Iemand een tip over de lijn losmaken? Stomen??

oigun
20 juni 2011, 22:29
http://www.youtube.com/watch?v=mH0-pxNlHbk

zoon van Piet
21 juni 2011, 10:57
Hartstikke leuk en interessant. Ik heb ook nog een opknaphoyer liggen ergens..
Hoyer gebruikte een behoorlijke halshoek, en erg hoge bruggen. de snaren komen inderdaad behoorlijk hoog boven de body. het zal niet mee vallen om een passende brug te vinden, die zul je zelf moeten (ver-)maken. Deze Hoyer ( model 11 Expo) is een goedkoper model, en zou geheel gelamineerd (moeten) zijn. Vreemd dat ie een scheur in de achterkant heeft..?
En ik ben benieuwd wat voor element(en) erop zit(ten). "Wiebertjes"?

Jambi
21 juni 2011, 11:38
Hartstikke leuk en interessant. Ik heb ook nog een opknaphoyer liggen ergens..
Hoyer gebruikte een behoorlijke halshoek, en erg hoge bruggen. de snaren komen inderdaad behoorlijk hoog boven de body. het zal niet mee vallen om een passende brug te vinden, die zul je zelf moeten (ver-)maken. Deze Hoyer ( model 11 Expo) is een goedkoper model, en zou geheel gelamineerd (moeten) zijn. Vreemd dat ie een scheur in de achterkant heeft..?
En ik ben benieuwd wat voor element(en) erop zit(ten). "Wiebertjes"?

Er zit inderdaad een "wiebertje" op en een hele electronica console met 4 standen schakelaar. Ik heb een brug besteld voor een tune-o-matic. Die zal ik dan zelf evt. verhogen als het moet. Ik heb een Egmond liggen, waarvan de brug aardig in de buurt komt trouwens.

Jambi
21 juni 2011, 11:44
Er staat echter geen "Expo" op de kop van de gitaar. Dat zie ik wel op alle expo's die ik google.

zoon van Piet
21 juni 2011, 12:25
klopt, maar Hoyer maakte volgens mij meer uitzonderingen dan geheel volgens specificaties gebouwde gitaren.. het ding heeft alle kenmerken van een expo, of een typ 11..
Maar je hebt gelijk, ik heb op gitaarnet eerder fel bediscussieerd dat een Hoyer Esquire allene zo mag heten als het zo op de kop staat.. dus is het geen expo! ;)
maar hij is wel precies zoals een expo..

De wiebertjes zijn helemaal te gek! ze klinken super en hebben een heel eigenwijze manier van hoogte verstellen. Vaak zijn ze achteraf aangebracht op reeds verkochte akoestische gitaren. Dat zou de Schaller 'Mischpult" electronicadoos verklaren: dat ding is voor twee elementen..

Jambi
21 juni 2011, 13:01
klopt, maar Hoyer maakte volgens mij meer uitzonderingen dan geheel volgens specificaties gebouwde gitaren.. het ding heeft alle kenmerken van een expo, of een typ 11..
Maar je hebt gelijk, ik heb op gitaarnet eerder fel bediscussieerd dat een Hoyer Esquire allene zo mag heten als het zo op de kop staat.. dus is het geen expo! ;)
maar hij is wel precies zoals een expo..

De wiebertjes zijn helemaal te gek! ze klinken super en hebben een heel eigenwijze manier van hoogte verstellen. Vaak zijn ze achteraf aangebracht op reeds verkochte akoestische gitaren. Dat zou de Schaller 'Mischpult" electronicadoos verklaren: dat ding is voor twee elementen..

Haha! hij lijkt zeker op een Expo. Ik ben benieuwd wat het gaat worden. De hals is iets getordeerd en verlijmd. De schroefgaten zijn heel lelijk opgevuld. Ook is de lak aan de zijkant behoorlijk beschadigd. ik weet nog nietw at ike rmee ga doen. Vind het wel heel tof om origineel te houden, amar hij is aardig kaduuk op het moment.

Jambi
29 juni 2011, 16:24
Ik heb er nog maar eens over nagedacht en denk dat ikd e hele boel maar ga refinishen en het logootje als decal er opnieuw opflans. vriendelijk verzoek aan de Haarlemse decal printer om zich even te melden en dan stel ik maar meteen de vraag; kan ik bij een Hoyer decal bestellen?

Verder ga ik de toets vlakken om de lichte torsie eruit te halen. Eerst maar eens kijken of ik de hals los ga krijgen!

bass blom
29 juni 2011, 17:14
http://www.youtube.com/watch?v=mH0-pxNlHbk

prachtig zulke filmpjes, je zou er haast gitaarbouwer door willen worden :D