PDA

View Full Version : Hey Joe



Jerak
19 juni 2011, 18:55
Hallo allemaal,

Hier een uitgebreide, ingewikkelde vraag waar hopelijk een gemakkelijk antwoord op te geven is.

Ik ben de laatste tijd bezig met nummers spelen van de gitaarheld Jimi Hendrix. Nou ben ik aangekomen bij het nummer Hey Joe (Mijn vraag is eigenlijk van toepassing op alle nummers).

De eerste 'verse is opgebouwd uit de akkoorden:

C-maj: G-maj: D-maj: A-Maj: E-maj:
0 0 0 0 0
5 3 7 5 0
5 4 7 6 1
5 5 7 7 2
7 5 9 7 2
0 3 0 5 0

Om het ff wat ingewikkelder te maken speelt Jimi allerlei hammer-ons en pull-offs vanaf deze akkoorden. Nou is mijn vraag: hoe kun je weten welke hammer-ons pull-offs en andere variaties goed klinken?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. Het is namelijk lastig uit te leggen...

Alvast bedankt!

Groeten Jeroen

The Unforgiven
19 juni 2011, 20:48
Dat bepaal je helemaal zelf! Kijk gewoon waar jij het lekker vind klinken, en variëer zoveel mogelijk, veel leuker dan andere mensen die je vertellen hoe iets zou moeten klinken!

Lamstra
19 juni 2011, 20:49
ik vind dit handige instructies!

http://www.justinguitar.com/en/RH-010-HendrixRhythm1.php
http://www.justinguitar.com/en/RH-011-HendrixRhythm2.php

Niet precies voor hey joe maar wel wat leuke trucjes :)

-=JEROEN=-
19 juni 2011, 23:47
...hoe kun je weten welke hammer-ons pull-offs en andere variaties goed klinken?

Dat bepaal je helemaal zelf!
Ja, hoe anders bepaal je wat JIJ goed vindt klinken?

En we begrijpen wel wat je bedoelt (wat wordt er gangbaar gespeeld (door Jimi), maar beter ontdek je dat zelf door te luisteren wat hij doet. Goed voor je gehoor ook nog ;)

Rutger
20 juni 2011, 09:48
Ja, het nummer aanzetten en heel goed luisteren naar wat hij doet. Dat is de beste/leukste manier om erachter te komen.

Tip: volg de weg die het meest vanzelfsprekend is, het meest logisch is voor je vingers.

G.G.
20 juni 2011, 17:06
Luister ook naar verschillende versies om ideeèn op te doen. leuke suggestie is de uitvoering van Body Count en van Paul Gilbert. Niet om letterlijk na te spelen, maar meer voor de "feel".

Jerak
20 juni 2011, 20:13
Allereerst allemaal hartelijk bedankt voor de snelle reacties. Echter, volgens mij is mijn vraag niet helemaal duidelijk.
Als ik namelijk bij het ene akkoord bijvoorbeeld en hammer-on van de 5e naar de 6e fret doe, klinkt dat goed/vals (hoe ik dat ook moet noemen), terwijl als ik het bij een ander akkoord doe, klinkt het wel goed (of andersom).
Volgens mij heeft dit iets te maken met de toonsoort die je speelt ofzo.

Ik hoop dat mijn vraag nu wel duidelijk is ;-).

Groeten Jeroen

-=JEROEN=-
21 juni 2011, 10:56
Je vraag was al duidelijk, naamgenoot ;) Kennelijk zijn onze antwoorden jou niet duidelijk.

Ik begrijp wel wat jij bedoelt: soms klinkt zo'n tussennoot wel en soms niet, en hoe weet je dat, kan je dat weten, en waarom? Maar dit is nauwelijks uit te leggen in een paar berichten, dus adviseren wij allemaal dat je zelf gaat luisteren en zelf leert bepalen wanneer het wel of niet 'klopt'.

Kijk/luister hier eens naar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?111685-Solo-en-improvisatie-les-1

GlobalWarming
21 juni 2011, 16:15
Je moet zelf leren wat goed klinkt en wat niet, juist door de vrijheid die je krijgt bij het maken van een lied (ontelbare combinaties van klanken) kan je onderscheiden als artiest. Ik denk dat als alles theoretisch verklaarbaar is het geen kunst/creatieve vorm meer is, sommige dingen moet je zelf ontdekken door te oefenen.

Als alles verklaarbaar was dan was er geen diversiteit in de kunst, wat ertoe leidt dat iedereen gelijk is en niemand beter of slechter is dan een ander. Het zou een héél eentonig leven worden denk ik.

Jerak
30 juni 2011, 11:54
Hartelijk dank! Ik geloof dat ik er nu al wat meer van snap, mooie lessen!
Sorry voor de late reactie.